Misschien kan je je vorige vraag in duidelijke bewoordingen herhalen? Ik vind hem duidelijk beantwoord.siger schreef:Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vorigre vraag om verduidelijking, en hier poneer je alweer iets wat mijn petje te boven gaat.
Wel, aangezien ik niet aanneem dat "Adam" en "Eva" per raket hier op aarde zijn gearriveerd, moeten wij toch ergens een begin maken. Misschien moet de "Noah" saga worden aangepast van boot naar een super grote raket vol met reeds volledig geëvolueerde dieren, van ieder twee aan boord, en is de aarde werkelijk slechts 6000 jaar oud ....Zou het kunnen dat je de panspermia hypothese zo begrijpt alsof op twee verschillende planeten hetzelfde (aardse) traject moet afgelegd worden, na elkaar?

Panspermia gaat uit van het uitzaaien van het basisleven naar andere planeten, en verkort slechts - na de reistijd zelf (en die kan miljoenen - zo niet miljarden jaren zijn) - de kiemtijd van het leven hier op aarde (abiogenesis dus). Vergeet vooral niet dat abiogenesis hier op aarde slechts tussen de 350 en 500 miljoen jaar nam, met daarna een evolutie periode van 3 tot 4 miljard jaar tot op heden.
Het is onwaarschjnlijk dat primitief basisleven zich ontwikkeld in de ruimte zelf. Meer aannemelijk is dat leven ergens op een planeet ontstaat en zich met wat natuurgeweld uitzaait om daarna een beperkte tijd vrij in de ruimte doorbrengen. Maar hoe langer in de ruimte, hoe kleiner de kans op overleven.
Daarom is gerichte panspermia als thesis aannemelijker : eerst een miljard of 4 jaar op een andere planeet, om daar leven te laten ontstaan en evolueren tot een niveau waarop gerichte uitzaaiing ook technologisch kan plaats vinden. Vanaf een planeet dus die wij niet kennen, en waarvan het bestaan nooit is vastgesteld. Ik wijs er ook op dat extra-terrestial leven nog nooit wetenschappelijk is vastgesteld, zelfs al is het bestaan daarvan niet onwaarschijnlijk. En hoe hoger de ontwikkelingsvorm van extra-terrestial leven is, hoe kleiner de kans dat het werkelijk bestaat.
Daarop volgt een periode van miljoenen tot miljarden jaren reistijd, en dan - alles goed gaande - de aardse evolutie periode zoals ondersteund door de ontdekkingen van Darwin en de uitwerkingen daarvan door de wetenschap. Die evolutie periode hangt dan af van het niveau van ontwikkeling van het ontvangen leven. Wij weten echter dat de aardse evolutie tot nu toe tussen de 3 en 4 miljard jaar nam, iets dat tegen panspermia pleit, en abiogenesis als meer aannemelijk naar voren schuift.
Even tellen voor gerichte panspermia : 4 mjd + 4 mjd + reistijd = 8 tot 9 miljard jaar.
Dat leven op de uitzaaiende planeet ontstond dus 8 tot 9 miljard jaar geleden, toen het heelal zo tussen de 5 en 6 miljard jaar oud was. In een heelal/galaxy dat nog nauwelijks was verrijkt met zwaardere elementen uit (kernen van super) nova sterren, nog vol dus met 75% waterstof en 25% helium.
Ongerichte panspermia verkort de ontwikkeling van ons geëvolueerd leven op aarde op zijn hoogst met 350 - 500 miljoen jaar. Pakweg die tijdswinst op basis van heel veel onwaarschijnlijke aannames.
Een overbodige - alhoewel niet onmogelijke - thesis, dus, die niet op een Nobel prijs hoeft te rekenen.
Je vergat helaas mee te kopiëren wat ik daar direct achter postte, dus hierbij : Net als iedere ander mens had hij goede en minder goede ideeën, en panspermia valt wat mij betreft onder die laatste groep.????sarnian schreef:Zonder ons te bekommeren over de ideeën van de heer Hoyle.
Ik heb niets tegen de heer Hoyle (RIP). Wel tegen het idee van panspermia. Dat is meer voor mensen die de problemen bij het beantwoorden van de vraag hoe leven hier op aarde ontstond uit te weg willen gaan.