de oerknal is een leugen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: de oerknal is een leugen

Bericht door Devious »

Beste Hessel.

Je laatste post is een alternatieve theorie. Het is geenszins een weerlegging. Je hebt op geen enkele wijze aangetoond dat de oerknal een leugen is. Je hebt slechts een theorie aangedragen die evenzeer een leugen zou kunnen zijn.

Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hessel: In welke toestand bevond de 'materie' zich - al die honderden miljarden sterrenstelsels - toen het ganse universum zich nog in een 'gecomprimeerde' toestand bevond van, laten we zeggen, 1 kubieke mm? Volgens jouw nieuwe theorie, althans?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Wat ik wel geweldig vind..
Als je een (oude) tv zo instelt dat ie niks ontvangt, de "sneeuw" die je dan ziet komt van de "oerknal" af.

dat vind ik magisch :D

zou je een apparaat kunnen maken waarmee je de daadwerkelijke vorm te zien krijgt ?
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Net zoals de lichtsnelheid een bepaalde getalwaarde heeft, kent ook oneindigheid een waarde die het gevolg is van de theorie die je erop toepast (een allesomvattende theorie is er niet, dus de waarde komt voort uit een onvermijdelijke tekortkoming van de toegepaste theorie).
Probleem is dat we onze huidige natuurwetten niet kunnen toepassen op de singulariteit. Er waren toen nog geen natuurwetten, ook bestond o.a. zwaartekracht nog niet. De eerste krachten werden kort na de oerknal gevormd en pas veel later ontstond materie. Men hoopt met de deeltjesversneller meer inzicht te krijgen wat er gebeurde vlak na de oerknal. Wat je weet over natuurkunde zou je dus eigenlijk moeten vergeten wanneer het gaat om de oerknal. Eigenlijk is de enige vraag nog die natuurkundigen bezig houdt hoe de fundamentele vier krachten waaronder zwaartekracht werden gevormd. Men kan terug redeneren tot 1 x 10-42 seconden na de oerknal. Wat er vanaf dat moment allemaal gebeurde is allemaal te verklaren.

Mijn complimenten overigens voor je nieuwe posting!
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Geen idee waar het precies over gaat maar het ziet er goed uit, of het ontopic is weet ik niet:
Is Everything We Know About The Universe Wrong?

There's something very odd going on in space - something that shouldn't be possible. It is as though vast swathes of the universe are being hoovered up by a vast and unseen celestial vacuum cleaner.

Sasha Kaslinsky, the scientist who discovered the phenomenon, is understandably nervous: 'It left us quite unsettled and jittery' he says, 'because this is not something we planned to find'. The accidental discovery of what is ominously being called 'dark flow' not only has implications for the destinies of large numbers of galaxies - it also means that large numbers of scientists might have to find a new way of understanding the universe.

Dark flow is the latest in a long line of phenomena that have threatened to rewrite the textbooks. Does it herald a new era of understanding, or does it simply mean that everything we know about the universe is wrong?
Vanavond: Horizon BBC2 22:00

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00rgg31
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 09 mar 2010 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Is dat vanavond ?? :shock:

As above, so below
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

hessel schreef:Ik was inderdaad van plan om niet meer naar deze site terug te keren. Maar ik kon de verleiding niet weerstaan om te kijken welke reacties nog gekomen waren. Vannacht weinig geslapen. Ik begrijp nu dat ik helemaal verkeerd begonnen ben. Te rebels. Neemt u mij niet kwalijk, het zit in mijn karakter.

Ehhh..? Volker?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fenomeen schreef: Vanavond: Horizon BBC2 22:00

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00rgg31

Ik ben maar een leek op dit gebied maar is dit ook relevant in de discussie?
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43173211/
In de deeltjesfysica kan het altijd vreemder. Fysici hebben nu antimaterie gemaakt die is opgebouwd uit vreemde (strange) quarks.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Hessel,

Is er volgens jou een kosmologische constante die je kan opvoeren om een oneindig heelal aan te tonen?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Het heelal is oneindig maar niet onbegrensd voor zover ik weet :)

Overigens geldt dat alleen van uit onze 3 dimensies, als je de tijd ook gewoon als een richting ziet dan wordt het verhaal anders

As above, so below
hessel

Bericht door hessel »

doctorwho schreef:Hessel,

Is er volgens jou een kosmologische constante die je kan opvoeren om een oneindig heelal aan te tonen?
Antwoord: Nee.

Oneindig is onmeetbaar. Slechts als schijnbare eindigheid zou er sprake kunnen zijn van een constante.
hessel

Bericht door hessel »

Devious schreef:Hessel: In welke toestand bevond de 'materie' zich - al die honderden miljarden sterrenstelsels - toen het ganse universum zich nog in een 'gecomprimeerde' toestand bevond van, laten we zeggen, 1 kubieke mm? Volgens jouw nieuwe theorie, althans?
Geen idee. Ik weet daar net zo weinig van als wie dan ook. Onder fysici is geen consensus over geldende wetmatigheden in zulke extreme omstandigheden.

Bovendien is de grootte van het helaal relatief. Je kunt niet zeggen: toen het heelal 1 kubieke mm groot was. Of je nu een groot heelal of een klein heelal in gedachte neemt, ze zijn even ver verwijderd van oneindig.In dat opzicht zou je het heelal statisch kunnen noemen! (Stel je voor dat jij je in dat 1 kubieke mm grootte heelal bevond. Vanuit jouw perspectief is het heelal nog steeds oneindig groot. Relativiteit dus.)
hessel

Bericht door hessel »

Raven schreef:Het heelal is oneindig maar niet onbegrensd voor zover ik weet :)
Wat moet ik mij voorstellen bij een begrensde oneindigheid? Ik denk ter vergelijking aan een cirkel. De positie van de punten op de cirkel staan vast, maar het aantal punten is oneindig. Wat zou je ervan vinden om het universum 'gekromd' voor te stellen?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

hessel schreef:[ (Stel je voor dat jij je in dat 1 kubieke mm grootte heelal bevond. Vanuit jouw perspectief is het heelal nog steeds oneindig groot. Relativiteit dus.)
Neen want in deze hypothese bestaat de materie waaruit ik gevormd ben nog niet laat staan dat er dan een perspectief is om oneindigheid te bezien.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

hessel schreef:Stel dat het heelal altijd uitdijend is geweest. Dat zou tot in het oneindige teruggevoerd kunnen worden. Vergelijkbaar met een asymptoot die het nulpunt benadert maar er (zoals het een asymptoot betaamt) nooit arriveert.
De wetenschap is duidelijk : het heelal is altijd uitdijend geweest. En buiten de wiskunde is asymptoot denken leuk maar niet erg realistisch.

In een omgekeerde volgorde zal alle energie en materie in het heelal op het centrale punt van oorsprong afsprinten, en zal het dat punt dan ook bereiken. Maar wat daarna? Niets geeft aan dat het vervolgens weer uitdijt - al of niet in de zelfde of omgekeerde richting. De terugvoering is dus helemaal niet oneindig. Er is dus een vast punt van begin/eind.

Mocht je daar anders over denken dan graag een uitleg waarom en hoe dan.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Plaats reactie