Hebben we toch een gemeenschappelijke deler!GH schreef:Heerlijk die enorme naïviteit, maar eigenlijk heb ik erg met deze mensen te doen.
Mvg Johanan
Moderator: Moderators
Waarschijnlijk nog veel meer mensen zijn in nood.doctorwho schreef:Ogeveer een miljard mensen is dagelijks in nood op het gebied van voedsel en veiligheid. De top van de maslow pyramide waarin onze westerse nood zich vooral bevindt valt daarbij in het niet.
Ik word nooit boos hierover.SFC schreef:Boos worden als christenen gaan zeggen dat het fout is om naar duivelse muziek te luisteren.
Uiteraard, alleen al aan debiele uitspraken van Darth Sith uit Rome en kornuiten zou ik elke week een topic kunnen starten.Maar tegelijkertijd komt er wel een hoop commentaar in de wereld op het christendom zelf, niet aleen bij festivals, maar overal.
Ben je bekend met het christelijke 'lange neuzen - lange tenen'-verschijnsel?Christenen krijgen commentaar op school van klasgenootjes, in Israël worden christenen vervolgd, omdat ze anders geloven.
Dat is lekker vrij. Alleen maar commentaar leveren op het christendom, maar boos worden als wij onze mond opentrekken.
Ik ook niet, maar ik ben dan ook geen nihilist.Zielig? Lekker zielig om te geloven dat je misschien alleen maar een keer op aarde leeft en dan weg bent tot in de eeuwigheid. Dat duurt lang. Daar kan ik niet bij.
Deze punten zijn hoogst discutabel in christenland, maar daar kan ik me als niet-christen niet mee bemoeien.Jezus redt, maar niet alleen de christenen. Zo geloof ik niet, ik geloof niet dat mensen die niet in God geloven niet naar de Hemel gaan. Ik geloof niet dat je alleen in de Hemel komt door geloven.
Kan ik me wel in vinden.Geloof is iets heel anders dan hier wordt beschreven. Het gaat in elk geloof vooral om liefde. et gaat in deze hele (...)wereld om liefde, om elkaar lief te hebben, maar dat lukt gewoon neit. Waarom niet? Omdat iedereen elkaar de hersenen wil inslaan omdat ze iets anders geloven. Hierbij heb ik het over iedereen.
Een begrip als 'redding' komt niet voor bij mijn godsbeeld.Jezus redt, ja, jezus redt, maar wil je ook gered worden?
Leuk maar waarom in vredesnaam moet ik dan Jezus hebben? Je kan dan toch ook gered worden door het drieogige spaghettispook?SFC schreef:Hoe weet jij wat de waarheid is? Je begint over een bepaalde waarheid, er is maar 1 waarheid. Er is niet"een bepaalde waarheid". Deze waarheid zit niet in een enkel geloof of een enkele religie.
Noem mij eens een artikel uit de Israelische wetgeving waarin het Christenen onmogelijk wordt gemaakt hun religie uit te oefenen of waarin ze om uitsluitend die reden worden vervolgd.SFC schreef:Christenen krijgen commentaar op school van klasgenootjes, in Israël worden christenen vervolgd, omdat ze anders geloven.
Wat je hier sputtert begrijp ik niet, maar wat jij volgens mij eerder wilde zeggen is dat jij pleitte voor "welk geloof dan ook in een voortbestaan na de dood". Dat dergelijke geloven met elkaar in tegenspraak zijn (reincarnatie versus eeuwig pap vreten met een gouden lepeltje in de hemel) mocht je zelf uitvinden. Maar uiteindelijk boeit dat niet. Het gaat om het comfort wat je krijgt bij zo'n gedachte. Als je dat comfort niet hebt, dan ben je zielig; althans volgens jou.SFC schreef:Als je die reactie geloof dan in reïncarnatie echt zo opvast... succes.
Stel dat er inderdaad geen leven na dit leven is, dan bestaat er voor ons geen eeuwigheid. Of voor het universum eeuwigheid bestaat, weet ik niet. Als tijd om welke fysieke reden dan ook kan eindigen, dan bestaat er geen eindigheid als je het begrip "eindigheid" koppelt aan de tijd. Maar dit laat ik aan de natuurkundigen over.Ik kan er niet bij met m'n gedachten dat ik maar 80/90 jaar op aarde leef en dan voor eeuwig weg ben. Waar is de eeuwigheid voor? Of bestaat er geen eeuwigheid?
Er is tot heden nog nooit objectief, demonstreerbaar en herhaalbaar bewijs geweest voor een leven na dit leven in welke vorm dan ook.Zijn alle dinosariërs een keer geweest en nooit meer teruggekomen? Ik neem het persoonlijk nu: Een van je grootouders die is overleden, is doe voor altijd weg? Had hij/zij geen geest die verder zou leven? Misschien is er wel reïncarnatie en is hij/zij nu weer op aarde.
Ik heb niet beweerd dat ik weet wat de waarheid is. Maar er zijn zeker "bepaalde waarheden". Die kunnen deel uitmaken van een grotere waarheid. Je kan ook waarheden voor niet waar aannemen (of vice versa) om dan vervolgens tot een tegenspraak te komen voor een bepaalde waarheid of een niet-waarheid. Zoiets heet redeneren.Hoe weet jij wat de waarheid is? Je begint over een bepaalde waarheid, er is maar 1 waarheid. Er is niet"een bepaalde waarheid". Deze waarheid zit niet in een enkel geloof of een enkele religie.