Een atheïstische kerst, kan dat?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

sarnian
Bevlogen

Re: Een atheïstische kerst, kan dat?

Bericht door sarnian »

Uiteraard kan dat, een Atheïstische kerst.

Uiteindelijk ligt de oorsprong van kerstmis in de viering van de winter zonnewende, dat door de religieuzen werd vermoord tot een christelijk feest omdat niemand ook maar enige clou had wanneer precies hun "Jesus" geboren was, en het vieren van de zonnewende in hun ogen toch maar iets voor bij- of zelfs on-gelovigen was.

De kerstboom representeert het leven diep in de winter, en heeft eigenlijk geen enkele link met het christendom en hun geloof. Kerstmis is van oorsprong een heidens feest. Dus waarom zou enige vrijdenkende humanist/atheist geen kerst vieren?

Maar dan wel met verwijzing naar de oorsprong van het kerstfeest : dat na vandaag (22 December) de zon niet nog dieper onder de kim duikt, maar langzaam aan weer terug keert naar zijn zomerse baan positie.
Kerstmis : gezellig met een kerstboom, lichtjes, familie, en een uitbundige maaltijd voor allen.
.
Afbeelding
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

sarnian schreef:Uiteraard kan dat, een Atheïstische kerst.

Uiteindelijk ligt de oorsprong van kerstmis in de viering van de winter zonnewende, dat door de religieuzen werd vermoord tot een christelijk feest omdat niemand ook maar enige clou had wanneer precies hun "Jesus" geboren was, en het vieren van de zonnewende in hun ogen toch maar iets voor bij- of zelfs on-gelovigen was.

De kerstboom representeert het leven diep in de winter, en heeft eigenlijk geen enkele link met het christendom en hun geloof. Kerstmis is van oorsprong een heidens feest. Dus waarom zou enige vrijdenkende humanist/atheist geen kerst vieren?

Maar dan wel met verwijzing naar de oorsprong van het kerstfeest : dat na vandaag (22 December) de zon niet nog dieper onder de kim duikt, maar langzaam aan weer terug keert naar zijn zomerse baan positie.
Kerstmis : gezellig met een kerstboom, lichtjes, familie, en een uitbundige maaltijd voor allen.
Wikipedia schreef:De betekenis van het woord heiden is afhankelijk van het perspectief van degene (de gelovige) die het bezigt. Een aanhanger van een bepaald geloof kan een aanhanger van een ander geloof, een niet-gelovige of een afvallige aanduiden als heiden (paganus, goj enz.). In dit perspectief zijn we dus allen zonder uitzondering heidenen.
En mogen "wij, heidenen", dan ook een stalletje zetten ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Digit schreef:En mogen "wij, heidenen", dan ook een stalletje zetten ?
Jij schijnt te denken dat ik een christen ben, vermoed ik.
Maar ik ben van het begin af aan heel duidelijk geweest over mijn Vrijdenker/Humanist/Atheïst zijn.

Wat gaat mij dat aan wat jij met kerst doet ? Uiteraard mag je dat. Geniet van kerst zoals jij wil.
Maar voor een Vrijdenker ligt het ''hart'' hopelijk toch wel dichter bij de zonnewende dan bij de kribbe.
In ieder geval gaat dat voor deze heiden wel op.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

sarnian schreef:Jij schijnt te denken dat ik een christen ben, vermoed ik.
Maar ik ben van het begin af aan heel duidelijk geweest over mijn Vrijdenker/Humanist/Atheïst zijn.
Je schiep op zijn minst zélf het vermoeden door niet-christelijk met heidens te associëren !:
Je schreef:.... en heeft eigenlijk geen enkele link met het christendom en hun geloof. Kerstmis is van oorsprong een heidens feest.
Immers :
Wikipedia schreef:De betekenis van het woord heiden is afhankelijk van het perspectief van degene (de gelovige) die het bezigt. Een aanhanger van een bepaald geloof kan een aanhanger van een ander geloof, een niet-gelovige of een afvallige aanduiden als heiden.

sarnian schreef:
Digit schreef:En mogen "wij, heidenen", dan ook een stalletje zetten ?
Wat gaat mij dat aan wat jij met kerst doet ? Uiteraard mag je dat. Geniet van kerst zoals jij wil.
Maar voor een Vrijdenker ligt het ''hart'' hopelijk toch wel dichter bij de zonnewende dan bij de kribbe.
In ieder geval gaat dat voor deze heiden wel op.
Inderdaad ! En in elk geval een prettige kerst en voorspoedig 2010 gewenst ! :wink:

Groetjes,

Digit

P. S. We hebben zelfs twee stalletjes en één "heilige familie" staan : de stalletjes zijn authentiek traditioneel kunstambacht, één uit Neder-Oostenrijk (miniatuur in porcelein) en één uit Zuid-Tirol (houtsnijwerk), de "heilige familie" is modern keramiek, hedendaags kunstambacht. Gewoon voor de sfeer en omwille van de esthetische waarde !
Wat is, IS !
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Digit schreef:Je schiep op zijn minst zélf het vermoeden door niet-christelijk met heidens te associëren !
Ik gaf gewoon beide mogelijkheden weer. Dat jij dat verkeerd interpreteert is niet mijn fout.
Wikipedia schreef:De betekenis van het woord heiden is afhankelijk van het perspectief van degene (de gelovige) die het bezigt. Een aanhanger van een bepaald geloof kan een aanhanger van een ander geloof, een niet-gelovige of een afvallige aanduiden als heiden.
Heb je soms GELOOF in wat encyclopedieën schrijven? Zeker wat er zo al in de amateur Wikipedia staat?
Inderdaad ! En in elk geval een prettige kerst en voorspoedig 2010 gewenst ! :wink:
Mijn beste wensen ook aan jou en de jouwen !
P. S. We hebben zelfs twee stalletjes en één "heilige familie" staan....
Toch is dat allemaal ook wel een beetje leuk, niet ? Het geeft wel allemaal veel sfeer.
Hier hangt de partner het RK geloof aan, dus heb ik ook een stalletje, brandende kaarsjes, een Maria beeld, en verder ook nog een boom binnen én een boom buiten.
En de sneeuw zorgt voor de bijbehorende kerstsfeer dit jaar.
Vrijdag naar kerst diner 1, Zaterdag naar kerst diner 2, en Zondag mag ik lekker uitslapen :D

Fijne feestdagen !
:)
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Laat ons dan zeggen dat het uiterst zelden voorkomt dat ik atheïsten het woord "heidens" in de mond hoor nemen. Vandaar !
Sarnian schreef:Heb je soms GELOOF in wat encyclopedieën schrijven? Zeker wat er zo al in de amateur Wikipedia staat?
Laat mij zeggen dat ik dat op zijn waarde probeer te schatten. En in dit geval lijkt dat citaat mij zeker bruikbaar ! Per slot van rekening gebruiken moslims en joden dat woord ook om resp. niet-moslims en niet-joden aan te duiden. Wat een bevestiging is ! En christenen voor niet-christenen ! Vandaar het vermoeden !

Groetjes,

Digit

P. S. Bij ons zijn er geen christenen binnen het gezin, 't is gewoon sfeer !
Wat is, IS !
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

sarnian schreef:Uiteraard kan dat, een Atheïstische kerst.

.
Afbeelding
AHEM .. mag ik even ...
Zeg AUB niet religieuzen.. ;)

Ik vier zelf Yule de winterzonnewende rond 20-21 December MET een yuleboom en ik bak ook een boomstammetje als ik tijd heb :wink:
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Raven schreef:Ik vier zelf Yule de winterzonnewende rond 20-21 December MET een yuleboom en ik bak ook een boomstammetje als ik tijd heb :wink:
Is ie te vreten? :lol:
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Digit schreef:Laat ons dan zeggen dat het uiterst zelden voorkomt dat ik atheïsten het woord "heidens" in de mond hoor nemen. Vandaar
Ja, dat begrijp ik. Wel, misschien de invloed van de christelijke partner ? :)
.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Raven schreef:AHEM .. mag ik even ... Zeg AUB niet religieuzen. :?
I stand corrected ! Ik zal het nooit meer doen ! :)
Raven schreef:Ik vier zelf Yule de winterzonnewende rond 20-21 December MET een yuleboom en ik bak ook een boomstammetje als ik tijd heb :wink:
Lijkt me erg lekker. Ik heb je pompoensoep recept gekopieerd en ga het vanavond proberen !
:D
GodNiet

Bericht door GodNiet »

Kerst is een prachtig feest om met vrienden en familie te vieren. Ik vind zelf de zonnewende een prachtig natuurverschijnsel, de dagen worden langer, de temperatuur wordt nog wel even wat kouder maar nog een maand of zo dan komen de sneeuwklokjes te voorschijn... allemaal dingen om te BEwonderen en om je over te VERwonderen, en het is prachtig te beseffen dat al dit moois er gewoon is en nooit door iemand is gemaakt!
Ik vind dit ook een fijne periode van het jaar om samen te zijn met mensen om wie ik echt geef en die misschien heel andere opvattingen hebben dan ik, gewoon een kerstmaaltijd met de hele familie van groot tot klein, de gastvrouw die om een kort moment van stilte vraagt voor degenen die willen bidden, dat "stilte-moment" heeft voor mij een heel andere waarde maar ook daar voel ik me goed bij.
Allemaal alsnog een fijne zonnewende toegewenst.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

GodNiet schreef:Allemaal alsnog een fijne zonnewende toegewenst.
Dank je wel ! Jij alsnog ook !
Nog maar 3 maanden en wij kunnen de klok weer een uur vooruit zetten !
Nog maar 6 maanden en wij kunnen weer de zomer zonnewende vieren !
Nog maar 9 maanden en wij kunnen een uurtje extra uitslapen op Zondag !

:)
Plaats reactie