Beste Oldy, ik merk dit topic nu pas op. Ik kan weinig aan de reakties toevoegen. Bovenstaande reakties zijn allemaal van topkwaliteit!Oldy schreef: Ik ervaar nu dat afstand nemen van familieleden (lees: afscheid nemen van mijn verwachtingen t.o.v. hen) niet eenvoudig is. Ik houd mezelf voor dat ik het recht heb mijzelf, mijn partner en evt. toekomstige kinderen in bescherming te nemen tegen .... ongezonde situaties en irrationaliteit. Ook al zijn het mijn eigen ouders en bepaalde familieleden die de ongezonde situaties veroorzaken.
Het is een dubbele rouwperiode voor mij momenteel: afscheid van irrationele denkbeelden/ geloof en afscheid van ongezonde familiebanden.
![]()
En dan tegen jezelf zeggen: be a big girl now!
Ik wil je wel nog zeggen dat ik sterk met je meeleef omdat ik uit eigen ervaring de benarde situatie heel goed kan begrijpen. Volgens mij heb je een uitstekende en gezonde houding. Waar je voortdurend aktief aan moet werken is het weghouden van zelfbeschuldiging. Je hebt het dilemma eigenlijk al tot op de bodem ontleed: het is je moeder die zich zo onzeker voelt. Diep binnen in haar weet ze dat ze zichzelf voor de gek houdt met bepaalde zaken. Je ziet dit refrein altijd terugkomen, overal waar het om irrationeel geloof gaat waar iemand zijn hele hebben en houwen aan vast heeft gebonden. De ontmaskering ervan kan men nooit onder ogen zien en maakt mensen aggressief.
Solist gaf het kernachtig aan: "Het mag niet zo zijn dat jij er onderdoor gaat : dus denk aan zelfbescherming." Ook "Je zult eelt op je ziel krijgen" is iets waaraan je niet kunt ontkomen en niet als onverschilligheid van jouw kant moet zien, maar eenvoudig als noodzakelijkheid.