Post-theisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

p.vroon schreef:
Rereformed schreef: Ik vind het wel grappig dat Smedes ons altijd maar scherp in de gaten houdt en op een afstandje zijn commentaar geeft. Ik hoop dat hij ooit nog eens hierheen komt om duidelijkheid te verschaffen over talloze zaken.
Ik lees dat Taede (Hallo Taede :wave: ) het nogal druk heeft. En het was ook een drukke week. Een voorman van de CU op bezoek. Dus we zullen nog even moeten wachten. Laat het niet te lang duren Taede, want straks heb je ons niets meer te vertellen. Kom je niet discussieren maar adhesie betuigen.
"Over mijn lijk" denk ik dat Taede denkt!
"Adehesie betuigen" als atheist in statu nascendi? Mijn neus uit!
Uiteraard laat ik Taede zeggen wat IK denk, maar toch?? :D
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

lanier schreef:
Ik kan je goed volgen, maar wat is God dan wel, laten we stellen, volgens jou dan? Want dat leg je dan net weer niet uit imo.
Probleem is denk ik dat er geen goede omschrijving valt te geven van wat God is. Ik vind het altijd erg vreemd dat in de loop der eeuwen het godsbeeld sterk veranderd is. Een afstandelijke God, een nabije God, een God van alles, etc. We hebben het allemaal al eens een keertje zien langskomen...
wikipedia geeft een goede samenvatting.
En ook welke theologische opvattingen er bestaan over god

Post-theisten (zoals kv, johan2, en vermoedelijk ook Taede) verwijten mij het kind met het badwater te hebben weggegooid, maar ze kunnen mij nooit duidelijk maken wat er nog in het badwater zit als de volledige theistische god is opgelost.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Wat ik ook eigenaardig vind, is dat voor zover ik het goed begrijp, posttheïsten meer gemeen hebben met atheïsten dan met ortodoxe of fundamentalistische gelovigen. Maar als er een gedachtewisseling plaats vind tussen een atheïst en een ortodox/fundamentalist dan kiezen ze wel de atheïst uit om te bekritizeren.
collegavanerik
Superposter

ondertussen bij Taede Smedes:
http://tasmedes.web-log.nl/tasmedes/200 ... t-25005407
Zondervrees schreef:
Taede schreef:"Godsgeloof voor mij betekent het ultieme scepticisme: het stelt vraagtekens bij alles wat wij denken te weten."
Deze stelling kan enkel leiden tot een solipsisme à la The Matrix. Het daaruit voortvloeiende dualisme is een geheel onproductieve denkwijze die nog geen enkel antwoord op welke vraag dan ook gegeven heeft.
Grappig wel: de theoloog als ontsnappingskunstenaar die zijn 'god' uit de klauwen van de atheïstische materialist poogt te houden door die god te definiëren als niet definiëerbaar.
Conclusie: de postmoderne, post-theïstische god is een paling in een emmer snot.
Natuurlijk kun je eigenschappen van god definieren. Door echter god niet te willen definieren onttrek je hem aan elke analyse. Dat is heel veilig als je gelooft.

Het is ook de richting waar Troelstra heen wil in het boek Geen enkel beeld
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

fbs33 schreef:
Rereformed schreef:Al die fasen met rookgordijnen behoren tot het afstervingsproces van de religie in de psyche van een persoon die er zeer diep aan verbonden is geweest.
Ik zou het geen afstervingsproces willen noemen maar een ontmanteling v.d. psyche van die persoon.
Jeetje, wat een geneuzel over Taedes. Ik denk dat hij zelf (en ik ook) in een deuk ligt van het lachen wat hier door Reref en door jou wordt geschreven.
En ook dit:
quote schreef:Die daardoor niet zijn 'drijfveren' verliest (want die zitten in zijn psyche verborgen) maar slechts zijn mantel (rookgordijn) waarop met grote letters stond, "God, mijn drijfveer"! als een zielig in elkaar gevallen hoopje lompen terzijde van die persoon!
Volg eens kv advies op: "ga buiten spelen"

Frank C
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Frank C schreef:
fbs33 schreef:
Rereformed schreef:Al die fasen met rookgordijnen behoren tot het afstervingsproces van de religie in de psyche van een persoon die er zeer diep aan verbonden is geweest.
Ik zou het geen afstervingsproces willen noemen maar een ontmanteling v.d. psyche van die persoon.
Jeetje, wat een geneuzel over Taedes. Ik denk dat hij zelf (en ik ook) in een deuk ligt van het lachen wat hier door Reref en door jou wordt geschreven.
En ook dit:
quote schreef:Die daardoor niet zijn 'drijfveren' verliest (want die zitten in zijn psyche verborgen) maar slechts zijn mantel (rookgordijn) waarop met grote letters stond, "God, mijn drijfveer"! als een zielig in elkaar gevallen hoopje lompen terzijde van die persoon!
Volg eens kv advies op: "ga buiten spelen"

Frank C
Waarom zou kv dat adviseren eigenlijk?
En jij zou dan die deuk (v.h. lachen) toch deerlijk missen, haha.
En lachen is een gezonde bezigheid (ik om Taede, jij om mij, kortom een vrolijk lachende wereld, haha)
Misschien een beetje veel 'haha', maar ik word echt gekieteld door je (en dan moet ik wel, haha)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Frank C schreef:
kv schreef:
doctorwho schreef:[Vanwaar die ongewone obsessie voor sprookjesfiguren?
Dat vraag ik mij inderdaad ook af bij cve.
Dit vraag ik mij ook af Kitty !! Ook mensen op andere forums die met CvE hebben 'gediscussieerd'. Daarom plaatste ik ook de link naar het onderwerp Post-Theïsme" op de site van Taedes Smedes om te laten zien dat hij (CvE) overal hetzelfde reageerd. Ook op het wetenschapsforum, waar hij door enkele forummers flink uitgemeten kreeg. Zelfs door een van de moderators daar.

Waarom tik jij je collega-moderator zelf niet op de vingers ??
Want CvE geeft helemaal geen fatsoenlijk antwoord (vrijwel nooit trouwens) op o.m. KV.

Zie enkele postings terug waar CvE antwoorde:

"Gaan Post Theïsten ook naar de kerk? :evil:

Hij is bij zijn 'geloof' bij Sinterklaas en de tandenfee blijven steken.

Frank C
Toch is de parallel die CvE trekt niet zo vreemd.
Het is simpelweg omdat hij er nooit antwoord op krijgt dat hij de vraag altijd maar weer opnieuw moet stellen.
En gezien de reacties die deze vraag bij vele gelovigen (en zelfs post-theïsten) losmaakt is het duidelijk een pijnpunt.
Ik denk dat dat vooral komt omdat men geen afdoend tegenargument heeft op zo een simpele vraag.

Hij is juist niet bij zijn geloof in sinterklaas (god) blijven steken en probeert dat middels deze simpel te begrijpen parallel duidelijk te maken aan hen die dit inzicht nog niet verkregen hebben.

Ook kv deed alle mogelijke moeite om zijn standpunt omtrent geloof zo vaag mogelijk te houden, bang als hij is dat men zich zou gaan concentreren op de houdbaarheid daarvan.
Als mensen zich van dergelijke taktieken moeten bedienen geeft dat meestal aan dat men zelf ook al weet dat hun geloof/standpunt ten onder zal gaan aan kritische argumentatie.
Om te voorkomen dat dit gebeuren kan gaat men zich concentreren op het belachelijk maken en/of zwartmaken van bepaalde uitspraken van iemand, zodat zij onderwerp van gesprek worden.

Bij kv is dit heel duidelijk te zien als men naar zijn reacties op dit forum kijkt, ze zijn doorspekt van dit soort taktieken en zelden tot nooit reageert hij inhoudelijk op het onderwerp.
Frank C ziet in kv (en andersom) niet meer dan een bondgenoot in zijn strijd.
In werkelijkheid, zonder "de ongelovigen" in de buurt zullen ze elkaars geloof/dogma als onzin afdoen.
Trouwens een opvallend vaak terugkerend beeld bij gelovigen en nu klaarblijkelijk ook post-theïsten dat zij menen een strijd te moeten voeren onder het mom van "de atheïsten voeren een strijd tegen geloof".

De grove generalisaties zijn hierin niet van de lucht waarbij vooral "de atheïsten" en "de vrijdenkers" in eenzelfde hokje worden geplaatst om stellingen en standpunten die uit "deze" hoek komen aan te vallen.
Atheïsten wordt zelfs een dogma toegekend, maar de vraag waar "de atheïstische leerstelling" gevonden kan worden wordt enkel beantwoord met ad hominem en andere bliksemafleiders.
Ook het begrip vrijdenker is voor hen te breed om aan te kunnen vallen en wordt dus voor het gemak gepropt in dat van "de atheïsten", de reden hiervoor beschreef ik hierboven al.

Er bestaan vele, vele, vele geloofsstromingen waarvan de aanhangers het nooit met elkaar eens zijn want ze verkondigen per slot van rekening allemaal de enige waarheid.
Maar zodra de aannemelijkheid van hun geloof aangetast kan worden door argumentatie van ongelovigen verkiezen deze verschillende gelovigen er voor om de handen ineen te slaan en zo een strijdend front te vormen tegen "de ongelovigen".
Het is een beeld wat je op een forum als dit mer grote regelmaat terugziet.
Dit zijn dus de personen die alle mogelijke moeite doen om de ongelovigen hier terug te brengen tot 1 kluitje met eenzelfde mening en redenering teneinde deze ongelovigen te kunnen bestrijden.
Hoe triest/zielig!

Dat een opvallend eenvoudige parallel als kabouters, sinterklaas, pinkeltje, The FSM, de roze eenhoorn en noem ze maar op zulke reacties ontlokt zegt veel over de kracht van die parallel.
Het is dus niet zo vreemd dat CvE er regelmatig gebruik van maakt om zijn punt te maken, men heeft er namelijk geen antwoord op.

PS.
Ik zie overigens niets mis met de vraag: Gaan post-theïsten naar de kerk?
Het is niet meer dan een vraag om duidelijk te krijgen wat een post-theïst nu eigenlijk gelooft en hoe en waarom.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
collegavanerik
Superposter

Erik schreef: Ik zie overigens niets mis met de vraag: Gaan post-theïsten naar de kerk?
Het is niet meer dan een vraag om duidelijk te krijgen wat een post-theïst nu eigenlijk gelooft en hoe en waarom.
dank je collega, treffend samengevat. :thumbright:

De 'atheistische dominee' Klaas Hendrikse organiseert kerkdiensten. Ik denk dat het voornaamste doel van zo'n dienst een preek is en dat gebeden en gezangen achterwege blijven. Eigenlijk is de de kerkdienst zo gereduceerd tot een filosofische spreekbeurt. Wie weet meer?
Afbeelding Hebr 6:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

collegavanerik schreef:
De 'atheistische dominee' Klaas Hendrikse organiseert kerkdiensten. Ik denk dat het voornaamste doel van zo'n dienst een preek is en dat gebeden en gezangen achterwege blijven. Eigenlijk is de de kerkdienst zo gereduceerd tot een filosofische spreekbeurt. Wie weet meer?
In zijn boek zegt hij hierop in te gaan. En dan proef je toch een stukje liturgie. Hij vertelt bijbelverhalen, maar legt ze niet uit. Alle kerkdiensten draaien om God, maar hij geeft er een andere betekenis aan. Hij bidt maar dan in een andere vorm. Richt zich niet tot een persoonlijke god. Gebruikt andere woorden. Zegt: "laat ons bidden en geeft iedereen zelf de ruimte om zich te bezinnen.
Doet wel aan voorbede maar adresseert deze niet. Ziet dit als een uitlaatklep voor menselijke gevoelens en gebruikt dit liturgische deel wel. Maar plaatst er geen god achter die hij aanroept.
Hij bid altijd het "Onze Vader", maar doet dit uit traditioneel oogpunt omdat het dierbaar is voor mensen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
collegavanerik
Superposter

zou je dan zijn god als een personificatie van het geweten kunnen beschouwen?

Vrijzinnigen komen vaak met de uitdrukking "Adam waar ben je", of het verhaal van het kruisbeeld in Duitsland waar de handen van afgeschoten waren tijdens WOII en iemand er een bordje onder had gehangen "jullie zijn mijn handen"
Afbeelding Hebr 6:
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

collegavanerik schreef:
Erik schreef:De 'atheistische dominee' Klaas Hendrikse organiseert kerkdiensten. Ik denk dat het voornaamste doel van zo'n dienst een preek is en dat gebeden en gezangen achterwege blijven. Eigenlijk is de de kerkdienst zo gereduceerd tot een filosofische spreekbeurt. Wie weet meer?
Hendrikse "organiseert" geen kerkdiensten. Hij is gewoon voorganger bij de VVP, onderdeel van de PKN, in Middelburg. Daar wordt gewoon gebeden (gebed is nml. niet vragen of god dit of dat voor je doet) en gewoon gezongen uit het LDK.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bartholomeus schreef:[Daar wordt gewoon gebeden (gebed is nml. niet vragen of god dit of dat voor je doet) en gewoon gezongen uit het LDK.
In een smeekgebed vraag je volgens mij toch wel ergens om.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Taede Smedes schreef:"Godsgeloof voor mij betekent het ultieme scepticisme: het stelt vraagtekens bij alles wat wij denken te weten."
Ik ken niet de context van deze uitspraak, maar wanneer je vraagtekens stelt bij alles wat we denken te weten, dan ben je een agnost, en geen godgelovige.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

collegavanerik schreef:zou je dan zijn god als een personificatie van het geweten kunnen beschouwen?

Vrijzinnigen komen vaak met de uitdrukking "Adam waar ben je", of het verhaal van het kruisbeeld in Duitsland waar de handen van afgeschoten waren tijdens WOII en iemand er een bordje onder had gehangen "jullie zijn mijn handen"
Dat soort vragen zou ik graag aan Klaas Hendrikse doorspelen. Heeft hij een religieus bewustzijn of is religie voor hem slechts een interactie tussen mensen. Waar haalt hij de inspiratie vandaan om passieve godsdienst te onderwijzen zonder wezenlijke elementen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

p.vroon schreef:Dat soort vragen zou ik graag aan Klaas Hendrikse doorspelen. Heeft hij een religieus bewustzijn of is religie voor hem slechts een interactie tussen mensen. Waar haalt hij de inspiratie vandaan om passieve godsdienst te onderwijzen zonder wezenlijke elementen.
Waarom koop je niet gewoon zijn boek. Overal verkrijgbaar.
Plaats reactie