Frank C schreef:kv schreef:doctorwho schreef:[Vanwaar die ongewone obsessie voor sprookjesfiguren?
Dat vraag ik mij inderdaad ook af bij cve.
Dit vraag ik mij ook af Kitty !! Ook mensen op andere forums die met CvE hebben 'gediscussieerd'. Daarom plaatste ik ook de link naar het onderwerp Post-Theïsme" op de site van Taedes Smedes om te laten zien dat hij (CvE) overal hetzelfde reageerd. Ook op het wetenschapsforum, waar hij door enkele forummers flink uitgemeten kreeg. Zelfs door een van de moderators daar.
Waarom tik jij je collega-moderator zelf niet op de vingers ??
Want CvE geeft helemaal geen fatsoenlijk antwoord (vrijwel nooit trouwens) op o.m. KV.
Zie enkele postings terug waar CvE antwoorde:
"Gaan Post Theïsten ook naar de kerk?
Hij is bij zijn 'geloof' bij Sinterklaas en de tandenfee blijven steken.
Frank C
Toch is de parallel die CvE trekt niet zo vreemd.
Het is simpelweg omdat hij er nooit antwoord op krijgt dat hij de vraag altijd maar weer opnieuw moet stellen.
En gezien de reacties die deze vraag bij vele gelovigen (en zelfs post-theïsten) losmaakt is het duidelijk een pijnpunt.
Ik denk dat dat vooral komt omdat men geen afdoend tegenargument heeft op zo een simpele vraag.
Hij is juist
niet bij zijn geloof in sinterklaas (god) blijven steken en probeert dat middels deze simpel te begrijpen parallel duidelijk te maken aan hen die dit inzicht nog niet verkregen hebben.
Ook kv deed alle mogelijke moeite om zijn standpunt omtrent geloof zo vaag mogelijk te houden, bang als hij is dat men zich zou gaan concentreren op de houdbaarheid daarvan.
Als mensen zich van dergelijke taktieken moeten bedienen geeft dat meestal aan dat men zelf ook al
weet dat hun geloof/standpunt ten onder zal gaan aan kritische argumentatie.
Om te voorkomen dat dit gebeuren kan gaat men zich concentreren op het belachelijk maken en/of zwartmaken van bepaalde uitspraken van iemand, zodat zij onderwerp van gesprek worden.
Bij kv is dit heel duidelijk te zien als men naar zijn reacties op dit forum kijkt, ze zijn doorspekt van dit soort taktieken en zelden tot nooit reageert hij inhoudelijk op het onderwerp.
Frank C ziet in kv (en andersom) niet meer dan een bondgenoot in zijn strijd.
In werkelijkheid, zonder "de ongelovigen" in de buurt zullen ze elkaars geloof/dogma als onzin afdoen.
Trouwens een opvallend vaak terugkerend beeld bij gelovigen en nu klaarblijkelijk ook post-theïsten dat zij menen een strijd te moeten voeren onder het mom van "de atheïsten voeren een strijd tegen geloof".
De grove generalisaties zijn hierin niet van de lucht waarbij vooral "de atheïsten" en "de vrijdenkers" in eenzelfde hokje worden geplaatst om stellingen en standpunten die uit "deze" hoek komen aan te vallen.
Atheïsten wordt zelfs een dogma toegekend, maar de vraag waar "de atheïstische leerstelling" gevonden kan worden wordt enkel beantwoord met ad hominem en andere bliksemafleiders.
Ook het begrip vrijdenker is voor hen te breed om aan te kunnen vallen en wordt dus voor het gemak gepropt in dat van "de atheïsten", de reden hiervoor beschreef ik hierboven al.
Er bestaan vele, vele, vele geloofsstromingen waarvan de aanhangers het nooit met elkaar eens zijn want ze verkondigen per slot van rekening allemaal de enige waarheid.
Maar zodra de aannemelijkheid van hun geloof aangetast kan worden door argumentatie van ongelovigen verkiezen deze
verschillende gelovigen er voor om de handen ineen te slaan en zo een strijdend front te vormen tegen "de ongelovigen".
Het is een beeld wat je op een forum als dit mer grote regelmaat terugziet.
Dit zijn dus de personen die alle mogelijke moeite doen om de ongelovigen hier terug te brengen tot 1 kluitje met eenzelfde mening en redenering teneinde deze ongelovigen te kunnen bestrijden.
Hoe triest/zielig!
Dat een opvallend eenvoudige parallel als kabouters, sinterklaas, pinkeltje, The FSM, de roze eenhoorn en noem ze maar op zulke reacties ontlokt zegt veel over de kracht van die parallel.
Het is dus niet zo vreemd dat CvE er regelmatig gebruik van maakt om zijn punt te maken, men heeft er namelijk geen antwoord op.
PS.
Ik zie overigens niets mis met de vraag: Gaan post-theïsten naar de kerk?
Het is niet meer dan een vraag om duidelijk te krijgen wat een post-theïst nu eigenlijk gelooft en hoe en waarom.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)