Wat God Mortal niet aanbied:heeck schreef:Maverick e.a.,
Lees en spel en herkauw dat mooie stuk via CvE:
http://www.mit.edu/people/dpolicar/writ ... aoist.html
want daar worden al je punten behandeld dacht ik.
Mijn opmerking past daar ook geheel binnen zie ik tot mijn plezier.
Op een enkel puntje na, en daarover ben ik benieuwd of jou precies datzelfde puntje opvalt.
Tot dan.![]()
Roeland
- Illusie van vrije wil met daarbij een blok op zonde's plegen
- Een vrije wil die uitsluitend toestaat dat er keuze's gemaakt kunnen worden tussen handelingen die "Mogen".
Als ik wat jij zeg bekijk ( we kennen vrije wil toe aan mensen als ze handelingsbewkaam zijn en kenen het niet toe als ze niet handelingsbekwaam zijn ) daar gaat het vooral over de beperking van keuze tot handelingen door anderen. Dat beperkt het vermogen tot handelen en beperkt wellicht ook intelectuele ontwikkeling. Waardoor het vermogen om verschillende handelingen te overwegen ook afneemt lijkt mij.
Als ik dan na het stuk kijk, zie ik een dialoog met een denkbeeldige god. Die het vermogen zou hebben mensen wel of geen vrije wil te geven.
Uit de dialoog komt naar voren dat "Mortal" uiteindelijk een vrije wil wil hebben. En dat God eigenlijk geen andere keuze heeft dan "Mortal"een vrije wil geven. Kennelijk is de maatschappij in deze gelijk aan God? We gaan er van uit dat mensen vrije wil hebben, anders zijn ze nergens verantwoordelijk voor?
Maar dat geeft geen antwoord op de vraag of vrije wil meer is dan een illusie. Er is ook geen sprake van een behoorlijke argumentatie die een antwoord "ja het is een illusie voor 100%"of "nee, het is niet voor 100% een illusie".
Verder, aan het einde verlies ik het een beetje, maar is er sprake van de cunclusie dat god zelf geen vrije wil heeft? Dan zou niemand anderen een vrije wil kunnen toekennen.