Andries Knevels' bewijzen voor de Opstanding

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pastor'

Re: Andries Knevels' bewijzen voor de Opstanding

Bericht door Pastor' »

Maar ach, is dit nu echt noodzakelijk bij zoiets triviaals als een opstanding? :wink:

Het maakt het alleen lastig om ondanks dat herhaaldelijke gebrek aan eenduidigheid te blijven volharden in een volmaakt boek weliswaar door mensen geschreven maar door God geinspireerd.
Ik geloof ook niet dat de Bijbel een volmaakt boek is. Wat ik wel denk is dat het net zo serieus moet worden genomen als andere historische bronnen. En daarin is het geen probleem als er fouten worden gemaakt/verschillen zijn in de details, dat doet niet af aan de boodschap. Alle evangelieschrijvers zijn het er over eens dat er vrouwen kwamen en dat het graf leeg was.
'Hij' heeft namelijk niet zo heel erg zijn best gedaan om mogelijke twijfel hieromtrent weg te nemen.

Hij heeft wel degelijk zijn best gedaan om de twijfel weg te nemen, maar vooral bij de mensen die voor hem belangrijk waren (Thomas bv.).
Pastor' schreef:(..)Toch zijn ze het over 1 ding eens: het graf was leeg...(...)

Dat het graf leeg wil nog niet automatisch zeggen dat JC uit de dood is opgestaan! Daar kunnen ook andere natuurlijke verklaringen voor zijn.
Dat klopt, an sich zegt een leeg graf nog niks. Voor hetzelfde geld waren er grafrovers geweest, weet ik veel. Maar het feit dat er mensen waren die hem in levende lijve zagen na zijn dood, maakt het wel aannemelijk dat er wat bijzonders gebeurd was met JC.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Theoloog schreef:De Heer is waarlijk opgestaan, schrijft Andries Knevel vandaag in de Volkskrant, en met 'waarlijk' bedoelt hij dan: historisch bewijsbaar.

Hij heeft daar vijf argumenten voor:

1. De discipelen zaten na de kruisiging als een hoopje zielige angsthazen bij elkaar, bang om hetzelfde lot te ondergaan. Enkele weken later predikten ze onverveerd het evangelie. Alleen als ze in de tussentijd werkelijk de verrezen Heer hadden gezien, is dit verklaarbaar.
Neen hoor, kan ook een waanvoorstelling zijn geweest, ze waren immers aan het vasten en bidden alvorens de zgn. uitstorting van de HG zou hebben plaatsgevonden.
2. In de antieke wereld was het getuigenis van vrouwen niets waard en eerder beschamend; de evangelisten zullen dit dus niet verzonnen hebben.
Mss toch wel verzonnen om maar een getuigen te hebben? Dit argument is nog steeds geen onweerlegbaar bewijs.
3. Reeds in 55 na Christus zegt Paulus dat er 500 mensen zijn die de opgestane Jezus hebben gezien. Deze zijn volgens hen nog in leven. Als de verhalen van de opstanding verzonnen zouden zijn zou Paulus het niet aangedurfd hebben deze claim te maken.
55 jaar na dato! Juist het hoge aantal kan Paulus gebruijt hebben om indruk te maken.
4. Paulus gebruikt een technische term die een langere overlevering aanduidt. Hij moet in 38 na Christus, dus vijf jaar na het gebeurde, in Jeruzalem van de leerlingen (waaronder Petrus en Jakobus) deze overlevering hebben vernomen. (Vermoedelijk doelt Knevel op Paulus' bezoek aan Jeruzalem na zijn bekering in Damascus).
Mythen en legendes kennen ook een langere overlevering, waarom zou er geen sprake zijn van een opstandingsmythe?
5. Niemand in Israël en in de Hellenistische wereld geloofde in die tijd in een opstanding in tijd en ruimte. Als de discipelen dus iets verzonnen zouden hebben, dan niet dit.
Het jodendom gelooft wel degelijk in een opstanding uit de doden.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Pastor'

Bericht door Pastor' »

@ Theoloog: eindelijk een reactie met argumenten.. Thanks!
Kochimodo schreef: Theoloog schreef:De Heer is waarlijk opgestaan, schrijft Andries Knevel vandaag in de Volkskrant, en met 'waarlijk' bedoelt hij dan: historisch bewijsbaar.

1. De discipelen zaten na de kruisiging als een hoopje zielige angsthazen bij elkaar, bang om hetzelfde lot te ondergaan. Enkele weken later predikten ze onverveerd het evangelie. Alleen als ze in de tussentijd werkelijk de verrezen Heer hadden gezien, is dit verklaarbaar.

Neen hoor, kan ook een waanvoorstelling zijn geweest, ze waren immers aan het vasten en bidden alvorens de zgn. uitstorting van de HG zou hebben plaatsgevonden.
Dat kan zeker een waanvoorstelling zijn geweest. Maar ik snap niet goed waarom alle getuigenverhalen uit de evangeliën weg worden gepoetst. Zelfs Paulus, een vroegchristelijke schrijver, claimt Jezus (als laatste) gezien te hebben. Dit in combinatie met het lege graf, maakt het heel redelijk dat er iets bijzonders gebeurd was.
2. In de antieke wereld was het getuigenis van vrouwen niets waard en eerder beschamend; de evangelisten zullen dit dus niet verzonnen hebben.

Mss toch wel verzonnen om maar een getuigen te hebben? Dit argument is nog steeds geen onweerlegbaar bewijs.
Zou verzonnen kunnen zijn, inderdaad. Maar ja, ze wilden er voor sterven. Dan verdwijnen verzinsels naar mijn idee vrij snel. :o
3. Reeds in 55 na Christus zegt Paulus dat er 500 mensen zijn die de opgestane Jezus hebben gezien. Deze zijn volgens hen nog in leven. Als de verhalen van de opstanding verzonnen zouden zijn zou Paulus het niet aangedurfd hebben deze claim te maken.

55 jaar na dato! Juist het hoge aantal kan Paulus gebruijt hebben om indruk te maken.
Zou idd kunnen. Ik vind dit ook geen sterk argument van Knevel.
4. Paulus gebruikt een technische term die een langere overlevering aanduidt. Hij moet in 38 na Christus, dus vijf jaar na het gebeurde, in Jeruzalem van de leerlingen (waaronder Petrus en Jakobus) deze overlevering hebben vernomen. (Vermoedelijk doelt Knevel op Paulus' bezoek aan Jeruzalem na zijn bekering in Damascus).

Mythen en legendes kennen ook een langere overlevering, waarom zou er geen sprake zijn van een opstandingsmythe?
Het is geschreven als een geschiedenisverhaal, en bovendien groeide de Joodse beweging vanaf toen verschrikkelijk snel. Dat is lastig te verklaren vanuit een mythe, naar mijn idee.
5. Niemand in Israël en in de Hellenistische wereld geloofde in die tijd in een opstanding in tijd en ruimte. Als de discipelen dus iets verzonnen zouden hebben, dan niet dit.

Het jodendom gelooft wel degelijk in een opstanding uit de doden.
True! Het jodendom geloofde inderdaad in een opstanding uit de doden. Maar dan wel dat alle doden tegelijk zouden opstaan, en niet 1 voor de tijd. Daarom paste de opstanding van Jezus niet precies in het Joodse plaatje. Maar wat Knevel hier zegt is grote onzin. Joden geloofden wel degelijk in een opstanding uit de doden in tijd en ruimte.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Pastor schreef:Maar het feit dat er mensen waren die hem in levende lijve zagen na zijn dood, maakt het wel aannemelijk dat er wat bijzonders gebeurd was met JC.
Er zijn ook mensen die 'getuigen' dat Elvis nog leeft, of Michael Jackson, dat ze ruimtewezens hebben ontmoet en ontvierd zijn geweest in ruimteschepen. Een Marokkaanse collega kent iemand die beweert dat Mohammed aan haar is verschenen. Moet ik dat dan ook niet geloven?
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 30 aug 2009 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Pastor' schreef:@ Theoloog: eindelijk een reactie met argumenten.. Thanks!
Kochimodo schreef: Theoloog schreef:De Heer is waarlijk opgestaan, schrijft Andries Knevel vandaag in de Volkskrant, en met 'waarlijk' bedoelt hij dan: historisch bewijsbaar.

Dat kan zeker een waanvoorstelling zijn geweest. Maar ik snap niet goed waarom alle getuigenverhalen uit de evangeliën weg worden gepoetst. Zelfs Paulus, een vroegchristelijke schrijver, claimt Jezus (als laatste) gezien te hebben. Dit in combinatie met het lege graf, maakt het heel redelijk dat er iets bijzonders gebeurd was.
Dat is mss een overtuigend argument voor Knevel, maar niet voor mij. Er is op FT een prachtig topic over de betrouwbaarheid van de evangelieen. Lees dat ook eens door.

Zou verzonnen kunnen zijn, inderdaad. Maar ja, ze wilden er voor sterven. Dan verdwijnen verzinsels naar mijn idee vrij snel. :o
Dat men bereid was ervoor te sterven zegt nog niets over de waarheid van JC's opstanding

Het is geschreven als een geschiedenisverhaal, en bovendien groeide de Joodse beweging vanaf toen verschrikkelijk snel. Dat is lastig te verklaren vanuit een mythe, naar mijn idee.
Dat het moeilijk te verklaren is ben ik met je eens.
Pastor'

Bericht door Pastor' »

Pastor schreef:Maar het feit dat er mensen waren die hem in levende lijve zagen na zijn dood, maakt het wel aannemelijk dat er wat bijzonders gebeurd was met JC.

Er zijn ook mensen die 'getuigen' dat Elvis nog leeft, of Michael Jackson, dat ze ruimtewezens hebben ontmoet en ontvierd zijn geweest in ruimteschepen. Een Marokkaanse collega kent iemand die beweert dat Mohammed aan haar is verschenen. Moet ik dat dan ook niet geloven?
Ik ben het met je eens dat mensen na het overlijden van beroemdheden die persoon opnieuw zien. Maar dat is zo goed als altijd in de vorm van een visioen. Of zoals men in de eerste eeuw wel meemaakte: een geest die op bezoek komt. Hun vocabulaire was groot genoeg om te omschrijven wat er dan gebeurde. Wanneer ze over 'opstanding' praten betekende dat in het Jodendom en het vroege christendom dat een dood lichaam levend werd. En niet dat ze een visioen kregen of een geest op bezoek kregen.
Kochimodo schreef: Pastor' schreef:@ Theoloog: eindelijk een reactie met argumenten.. Thanks!

Dat is mss een overtuigend argument voor Knevel, maar niet voor mij. Er is op FT een prachtig topic over de betrouwbaarheid van de evangelieen. Lees dat ook eens door.
Ik ben op mijn opleiding theologie doodgegooid met de hoe (on)betrouwbaar de evangeliën zijn. Ik ben van mening dat er verschillende verhalen verzonnen zijn, maar dat er wel degelijk historische betrouwbare verhalen in staan. Als je van mening bent dat iets historisch is, moet je dat met argumenten kunnen onderbouwen. Naar mijn idee kun je de historiciteit van de opstandingsverhalen goed onderbouwen.
Kochimodo schreef: 2. In de antieke wereld was het getuigenis van vrouwen niets waard en eerder beschamend; de evangelisten zullen dit dus niet verzonnen hebben.

Dat men bereid was ervoor te sterven zegt nog niets over de waarheid van JC's opstanding
Klopt. Wel over het feit dat ze overtuigd waren dat er iets dergelijks gebeurd was.

Trouwens, er zijn ook niet-christenen die geloven in de opstanding van Jezus. Bijvoorbeeld de Jood Pinchas Lapide. Hij geeft er alleen een andere betekenis aan. Dat kan. Maar dat zegt niet dat de eerste leerlingen van Jezus het op de manier interpreteren als dat we vandaag de dag doen.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Beste Pastor,

Allereerst alsnog welkom op FT! Zou je je svp willen voorstellen in het subforum "Even voorstellen". Als je daar tenminste geen bezwaar tegen hebt?

Het is altijd prettig een enige achtergrond-info te hebben van je gesprekspartner.

Alvast bedankt.

Mvg.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Pastor' schreef:Het is alleen historisch wel erg moeilijk te verklaren valt waarom de joodse splintergroepering ging geloven in de opstanding van haar leider.
Dat valt denk ik wel mee. In heidense mysteriereligies komt dit thema ook voor. Veel moeilijker is het volgens mij voor christenen te verklaren waarom het vroegchristelijke document Q en het evangelie van Thomas niets weet van de lijdensgeschiedenis en opstanding (dat Paulus het evangelieverhaal niet kent is al door Theoloog opgemerkt). Indien het waar gebeurde geschiedenis zou geweest zijn is dit ondenkbaar.
De theorie van de cognitieve dissonantie vind ik niet overtuigend. Als de leerlingen van Jezus zo geschokt waren door de dood van de leider (dat waren ze!), dan kunnen ze prima een soort blikseminslag in hun hoofd hebben gehad, maar dat maakt het lege graf nog niet vol. Dat had ze dan snel weer bij de realiteit teruggebracht.
Ben ik met je eens. Maar indien het opstandingsverhaal een later ontstane legende is dan zijn ook de details die ertoe behoren later gefabriceerd, zoals de discipelen en vrouwen aan wie Jezus zogenaamd verscheen, en het gefabriceerde verhaal van Handelingen over het ontstaan van de kerk (plus alle details in het opstandingsverhaal zoals de romeinse wacht, het zegel op het graf, de engelverschijning). Het is dus sowieso geen enkel argument om de discipelen erbij te halen.
En om te reageren op dat de verslagen in de evangeliën zo divers zijn. Het is ook zo dat de getuigenissen in de evangeliën van de opstanding weinig theologische doordenking bevatten. Dat maakt ze historisch plausibeler. Het feit dat de getuigenissen van de mensen in de evangeliën verschillen maakt het inderdaad lastiger om tot een eenduidige lijn te komen. Toch zijn ze het over 1 ding eens: het graf was leeg...
Zoals gezegd wil het evangelie van Thomas daar helemaal niets van weten.
Andries mag dan een hardhoofdige geboren en getogen christen zijn, maar ik heb hier nog geen overtuigende argumenten tegen zijn argumenten gehoord.
Haha, de definitie van christen is dan ook dat hij stokdoof is voor argumenten. Geef dus eerst je christenzijn op, dan zul je opeens een bibliotheek vol overtuigende argumenten vinden.

Ik heb er eens een samenvatting van gemaakt:

1) Er bestaan geen ooggetuigenverslagen van het opstandingsgebeuren.
Alle verhalen zijn dus 'van-horen-zeggen'. Aangezien het om iets buitengewoon vreemds gaat is er dus überhaupt geen enkele basis voor het geloof ze voor betrouwbaar te houden.

2) De verslagen zijn tientallen jaren later pas opgeschreven. Dit feit maakt het des te onbetrouwbaarder.

3) Christenen hebben aan de lopende band evangelies en valse geschriften verzonnen. Het feit dat christenen zich op grote schaal schuldig maakten aan pseudepigrafie en opgemaakte fantasie deden maakt de zaak des te onbetrouwbaarder.

4) De evangeliën zijn niet bedoeld als geschiedschrijving, maar zijn tendensgeschriften, letterlijk propagandageschriften, openlijk geschreven opdat men geloven gaat in Jezus. Dit feit maakt deze geschriften des te onbetrouwbaarder.

5) De evangeliën bevatten niet te ontkennen historische onjuistheden, zoals de geboortedatum. Historische onjuistheden vindt men bijvoorbeeld in het verhaal over de geboorte van Jezus -de volkstelling, 6 na Christus, geschiedde in werkelijkheid 10 jaar ná de dood van Herodes, 4 voor Christus-; of bijvoorbeeld in het sterfjaar van Johannes de Doper -zijn dood hing samen met het verafschuwde huwelijk van Herodes Antipas met Herodias, de vrouw van zijn broer. Dit huwelijk vond plaats tussen 35 en 37 ná Christus, dus vele jaren ná de kruisiging.
Zelfs de dag van de kruisiging weet men niet eensluidens te vertellen.
Dit feit vermindert opnieuw het vertrouwen dat men kan hebben in de informatie die in de evangeliën wordt verstrekt.

6) De evangeliën spreken elkaar op talloze punten tegen.

7) Er bestaat geen onafhankelijke bevestiging van de gang van zaken in andere christelijke bronnen (bijvoorbeeld Paulus of andere brievenschrijvers), noch in niet-christelijke bronnen.

8 ) De zaak waar het om gaat is een getuigenis aangaande een gebeurtenis die men in het leven als absurd en onmogelijk moet opvatten. Om ook maar enige geloofwaardigheid te hebben zou deze zaak dus op een buitengewoon sterke manier bevestigd moeten worden.
Maar zoals gezegd is er enkel sprake van het tegendeel: de maatschappij/tijd waarin de gebeurtenis plaatsvindt is buitengewoon bijgelovig. Voor ieder wonderverhaal, voor iedere extremiteit kan men wel een clubje gelovigen krijgen, en het bewijsmateriaal is bijzonder zwak. Jezus doet bijvoorbeeld genezingswonderen. Er zijn honderden voorbeelden gevonden uit de hellenistische wereld van die tijd van genezingswonderen.

9) Zoals Theoloog al opmerkte maakt het evangelie van Marcus geen verslag van verschijningen van een opgestane Jezus, zelfs geen verhaal van een visionaire verschijning. Er wordt tegen de vrouwen gezegd dat hij opgestaan is, maar zijn aanwezigheid wordt nergens vermeld in Marcus. Zijn conclusie vind ik buitengewoon zwaarwegend.
Het einde van Marcus op het punt 16:8 is eenvoudig onmogelijk indien er op het tijdstip dat de evangelieschrijver het schreef verhalen waren van verschijningen van de opgestane Jezus aan deze of gene.

10) Paulus weet niets over een historische Jezus. Het is m.i. volstrekt uitgesloten dat Paulus niets uit het
leven van de historische Jezus, - zoals een cruciaal gegeven als het lege graf van Jezus- ergens vermeldt.

11) De manier waarop de evangeliën zijn geschreven -alle verhalen groeien uit elementen die men uit het OT opvist- doet vermoeden dat het een Midras is, een joodse manier van via beeldende taal uitleggen van 'geestelijke waarheden'. Het verhaal van Marcus zou nooit bedoeld zijn als letterlijke waarheid, maar als symbolisch. Zie voor meer hierover het topic over Earl Doherty of mijn artikel Zijn de evangeliën betrouwbaar?

12) Indien er een 'leeg graf van Jezus' was, waarom heeft de vroege kerk hier geen enkele weet van? Waarom is dit nooit vanaf het begin een bedevaartsplaats geworden? (Dat dit het geval was wordt door de vierde eeuwse kerkvader Eusebius toegegeven; maar vanaf de tijd dat de kerk dit graf heeft 'ontdekt', de vierde eeuw, wordt het opeens een bedevaartplaats tot op de dag van vandaag!).
Born OK the first time
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Rereformed schreef:Haha, de definitie van christen is dan ook dat hij stokdoof is voor argumenten.
Kom kom, ik ken genoeg christenen die prima open staan voor argumenten. Dat je zelf opgevoed bent met het idee dat je als christen niet mag twijfelen wilt niet zeggen dat iedere christen dat zo ervaart.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Rereformed
Moderator
Contacteer:

CXT schreef:
Rereformed schreef:Haha, de definitie van christen is dan ook dat hij stokdoof is voor argumenten.
Kom kom, ik ken genoeg christenen die prima open staan voor argumenten. Dat je zelf opgevoed bent met het idee dat je als christen niet mag twijfelen wilt niet zeggen dat iedere christen dat zo ervaart.

Ik zeg helemaal niet dat een er geen christenen open staan voor argumentering. Ik stel enkel dat zo'n christen dan zijn geloof zal opgeven.
Mijn formulering is slechts een humorvolle manier van uitdrukken wat een vanzelfsprekendheid is: dat een christen nu eenmaal moet geloven in de opstanding van Jezus om een christen te zijn. Dat staat wel degelijk gelijk aan doofzijn voor argumenten dat het niet waar is. Wanneer de argumenten tegen de opstanding je overtuigen ben je uiteraard meteen christen-af, want daar staat of valt het christelijk geloof mee.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Beste Pastor,

Voorstellen mag maar het is geen verplichting. Hier lopen velen rond die onbekend zijn en dit willen blijven.
Van mijn kant een eenvoudig welkom en ik leg hier geen nadruk op.

Terug naar de vermeende betrouwbaarheid van Jezus. Niet gebaseerd op wishfull thinking maar op bewijs. We hebben het dus over historische betrouwbaarheid. Knevel legt een zware claim. Als iets betrouwbaar is, dan moet de informatie uiteraard kloppen. En geen voer voor discussie zijn. Laat ik hierop voortbordurend de volgende opmerkingen plaatsen.

Hoe gedetailleerd wordt het leven van Jezus beschreven? Hoe zag de historische Jezus eruit? Wanneer is hij geboren en wanneer is hij gestorven? Klopt de manier van sterven conform de informatie die is verkregen van knekelplaatsen?
Wat weten we van zijn jeugd, puberteit en jonge volwassenheid? Hoe zag zijn religieuze training eruit en welke opleiding/ambacht heeft hij genoten? Zaten er tussen de schrijvers personen die Jezus persoonlijk gekend hebben? Zijn de schrijvers bekend of schrijven ze onder een pseudoniem? Zijn de verhalen onafhankelijke ooggetuigenverslagen? Is er een duidelijke correlatie met bekende feiten of bestaat er de nodige discrepantie?
Bestaat er onweerlegbaar extern bewijs stammend uit dezelfde periode? Waaruit blijkt dat de schrijvers oprecht zijn en ook beschikten over een zeer betrouwbare informatiebron. Neemt de betrouwbaarheid toe als er sprake is van onwaarschijnlijke gebeurtenissen, die op punten verschillen. En soms maar één bron hebben (Lazarus).

Een paar opmerkingen, ben benieuwd naar uw reactie.

Mvg,

Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Pastor'

Bericht door Pastor' »

Aargh! Ik had een uitgebreide post getypt op je reactie rereformed, maar toen ik hem wilde plaatsen bleek dat ik uitgelogd was... Toen was mijn reactie weg :( Ik reageer zsm, maar vanavond ff niet meer. Maar thanks voor je uitgebreide reactie!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

CXT schreef:
Het probleem is dat er zo ontzettend veel verschillende christelijke denominaties zijn en dus even zovele interpretaties dat er uberhaupt geen eenduidige defintie van een christen is te geven. :lol:

Elke christen ervaart zijn/haar christendom weer op een andere manier. Zie bvb. het verschil tussen Antoon en Frank C. of Dies.

Ik denk wel dat het gerechtvaardigd is om te zeggen dat een fundamentalistische christen stokdoof is voor argumenten.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Pastor' schreef:Aargh! Ik had een uitgebreide post getypt op je reactie rereformed, maar toen ik hem wilde plaatsen bleek dat ik uitgelogd was... Toen was mijn reactie weg :( Ik reageer zsm, maar vanavond ff niet meer. Maar thanks voor je uitgebreide reactie!
Ai, Dat doet inderdaad pijn. :( Ik ken het probleem. Dan kan je inderdaad maar beter een nachtje slapen.
Misschien bij een lang bericht eerst even alles in 'word' typen en daarna pas plaatsen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Destinesia schreef:
Pastor' schreef:Aargh! Ik had een uitgebreide post getypt op je reactie rereformed, maar toen ik hem wilde plaatsen bleek dat ik uitgelogd was... Toen was mijn reactie weg :( Ik reageer zsm, maar vanavond ff niet meer. Maar thanks voor je uitgebreide reactie!
Ai, Dat doet inderdaad pijn. :( Ik ken het probleem. Dan kan je inderdaad maar beter een nachtje slapen.
Misschien bij een lang bericht eerst even alles in 'word' typen en daarna pas plaatsen.
Zoiets is mij ook meerdere keren overkomen. Mijn ervaring ermee leert me dat nadat je eerste frustratie en ergernis erover is bedaard, en je er een tweede keer voor gaat zitten, het eindresultaat nog beter is dan de eerste poging het allemaal onder woorden te brengen! We wachten dus met spanning op de doorslaggevende argumenten om de zaak serieus te nemen.

Bij een lang bericht copieer ik meestal de tekst ertussendoor via Ctrl+c zodat ik als er iets fout gaat het zo weer terug heb. Het wordt al gauw een gewoonte om eraan te denken.
Born OK the first time
Plaats reactie