De bekering.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Xander ziet het maar niet. :roll:
Snap je dan niet als je in een islamitisch land was geboren je allah had aanbeden, in india shiva of weet ik veel welke indiase god, in de afrikaanse jungle de grote juju en ga zo maar door.

Er is NIETS wat jouw god of zijn aanhangers bijzonder maakt of aannemelijker, helemaal niets.
Met hetzelfde gemak waarmee jij andere goden wegwuift doen andersgelovigen dat met jouw god, en ook zij hebben op hun beurt NIETS wat hun god bijzonder of aannemelijker maakt.

Ondertussen staan langs de zijlijn mensen die hun rationaliteit en verstand gebruiken en schouderophalend toezien hoe al die sprookjes elkaar bestrijden en hun kielzog de rede en het intellect verkrachten.
Er is helemaal geen groeiend inzicht zoals het noemt, je wordt er geen steek wijzer van.
Het enige wat je voor jezelf zaait is verwarring die je enkel op kunt lossen door telkens weer iedere moeilijke vraag of redelijk argument te negeren.
En ook in de bijbel vind je de oplossing niet, simpelweg omdat die er niet in staat, zoals die oplossing in geen enkel heilig boek te vinden is.
De oplossing zit hem in de ratio en intellectuele eerlijkheid, in vrijdenken!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

k zie 't zo; iedere ware Christen heeft een witte ziel. Wit is geen kleur maar ( wit licht)draagd wel alle kleuren in zich.
Wie is een ware christen? Waar blijkt dat uit?
Hoe deze witte ziel zich uit ligt denk ik aan de situatie & omstandigheden.
Ik weet dat ik zelf niet misleid ben doordat ik mijn acties,gedachten enzo.langs 't woord van God hou.
Als deze overeenkomen, elkaar een hand kunnen geven is alles goed.
Hoe weet je dat de bijbel Gods woord is? Hoe weet je dat Gods woord juist en waar is? Hoe controleer je dat?
Ook heb ik net als hopelijk iedereen een ingebouwd apparaat wat men ook wel eens geweten of geest v/d waarheid noemt. Dit zegt mij ook of iets goed of fout is.
Een geweten heeft het merendeel van de mensen. Dat staat geheel los van religie (welke dan ook).

(Mij is 1 geval van nabij bekend, van een drugsbaby, verwaarloosd, etc. waarbij men op jonge leeftijd (6-7 jaar zo uit mijn hoofd) heeft vastgesteld dat hij geen geweten heeft. Op latere leeftijd is deze jongen ook meerdere malen met justitie in aanraking gekomen. Vandaar dat ik zeg merendeel en niet alle mensen.)
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik heb 't over YHWH, "ik ben". of hoe je 'm ook wilt noemen.
Z'n naam is niet zo belangerijk.
Op eerste gezicht lijkt het inderdaad dat er een hoop versies van God of Jezus rond gaan.
Maar als Christen weet je dat er maar 1 echte versie is. & deze is 't ook wat voor de verbondenheid/onderlinge band tussen de verschillende soorten Christenen zorgt.
dat iedereen er anders mee omgaat/tegenaankijkt is hun individueel recht.
Ik zie 't zo; iedere ware Christen heeft een witte ziel. Wit is geen kleur maar ( wit licht)draagd wel alle kleuren in zich.
Hoe deze witte ziel zich uit ligt denk ik aan de situatie & omstandigheden.
Ik weet dat ik zelf niet misleid ben doordat ik mijn acties,gedachten enzo.langs 't woord van God hou.
Als deze overeenkomen, elkaar een hand kunnen geven is alles goed.
Ook heb ik net als hopelijk iedereen een ingebouwd apparaat wat men ook wel eens geweten of geest v/d waarheid noemt. Dit zegt mij ook of iets goed of fout is.
O ja, ik verspreid 't evangelie; Door te leven naar de woorden van Christus, door de straat op te gaan, & door 't groeiende inzicht in God's woord wordt 't evangelie ook in mezelf verspreid; vanwaar 't verder gaat..
Dat er een blok(ade) van verwarring tussen jou & diverse personen is (ontstaan)
vind ik jammer. Maar dit wil niet zeggen dat ook maar 1 van jullie niet de waarheid heeft.
Mischien is deze alleenmaar iets wat opgelost of ingevuld moet worden.
Xander, er zijn voorzover ik mij kan herinneren zo'n 33000 stromingen binnen het christelijk geloof. Als buitenstaander vond ik dat zo'n vier jaar geleden verbijsterend om te vernemen en juist dit deed mij op zoek gaan naar hoe eea nu werkelijk in elkaar zit. Mijn reis door de wereld van religie heeft mij vaak de adem benomen, ik ben de meest bizarre denkbeelden tegengekomen. Ik heb de afgelopen jaren geconstateerd dat "de wereld" geregeerd wordt door de meest fantastische sprookjesverhalenvertellers en beluisteraars daarvan. Zelfs ik, als ongelovige, had geen enkel vermoeden dat het zo erg was...ik leefde mijn leven en had (en heb) mijn moraalspiegel die mij iedere dag de volgende tekst(en) liet (en laat) lezen "Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet", "Jij kunt de wereld een beetje mooier maken door je ZIJN" en "Verbeter de wereld en begin bij jezelf". Geen hoogdravende woorden,gekronkel en geglibber, dure woorden, (theologisch) woordgegoochel of trucjes om mijn ego op te kunnen hemelen, gewoon eerlijk (zelfstandig) nadenken over mijn gedrag/daden, mijzelf op donder gevend als ik bijv mijn temperament weer eens niet onder controle had kunnen houden, maar ook mijzelf vergevend dat ik gewoon een mens ben met "fouten en gebreken" of met "goede"( wat is/zijn dat??) en "slechte"( wat is/zijn dat??) kanten. Een paar jaar geleden zei een "Waere christen" en buitengewoon lief mens tegen mij: "jij bent meer christen dan ik/wij zijn" .....en ik ....ik voelde mij vereerd tot op zekere hoogte......inmiddels weet ik wel beter....dat gezegde had nl moeten luiden: "Jij bent een meer (eerlijk(er)) mens dan ik/wij ben/zijn". Jij Xander bent degene die oneerlijk is, die zijn eigen gedrag en/of daden niet onder ogen kan en/of durft te zien, die een god nodig heeft om hem op "rechte pad" te laten houden. En die daarmee zijn eigen schuldgevoel onderdrukt en daarom vlucht in evangelisatie, maar daarmee jezelf en andere mensen een (iig (groten)deels)onterecht schuldgevoel aanpraat om je eigen eerlijke menszijn maar niet te hoeven voelen/erkennen. En nee, ik schrijf dit niet om je af te branden, wel om je op te roepen om eens stevig na te denken over je eigen (menselijk) gedrag! En nee, laat me nu eens één christen tegenkomen die niet verongelijkt wegloopt, maar die een eerlijke reply wenst te geven, die wel in de spiegel wenst te kijken en zijn eigen gedrag onder de loep durft te nemen.

vr gr a.r.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

a.r. even een paar simpele vraages, heb na twee weken van afwezigheid geen tijd gehad o dit hele topic door te lezen. Is er een vorm van christendom die wel jouw normen van weldenkendheid kan weerstaan? Bovendien vraag ik me nog een paar zaken af: bij welke gratie vind jij de Christelijke opvattingen bizar? Bovendien, omdat jij ze bizar vindt, zijn ze daarom ook bizar? Op welke grond kan jij je mening voor algemeen criterium nemen?
Daarnaast kwalificeer jij de opvattingen van Xander e.a. als "oneerlijk, kronkelend, woordgegoochel, geglibber, hoogdravend enz". Hoe welwillend denk je nu zelf dat mensen zijn om te antwoorden nadat ze met zulke kwalificaties in de hoek zijn gezet? Ik denk zelf dat, hoewel ik het oneens met Xander ben vermoedelijk, dat hij wel probeert naar beste weten e kunnen te antwoorden. Het helpt je dan niets om hem op die manier te diskwalificeren.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Sararje schreef: Bovendien vraag ik me nog een paar zaken af: bij welke gratie vind jij de Christelijke opvattingen bizar? Bovendien, omdat jij ze bizar vindt, zijn ze daarom ook bizar? Op welke grond kan jij je mening voor algemeen criterium nemen?
Vind jij het dan niet bizar als mensen in het sprookje geloven van een joodse zombie die zijn eigen zoon was en die je op telepatische wijze van een vloek kan bevrijden die hij notabene zelf heeft uitgesproken omdat de ribvrouw van een kleiman een verboden vrucht aannam van een sprekende slang met pootjes? En als je dat weigert te geloven je voor eeuwig verloren bent?
:shock:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
siger

Bericht door siger »

collegavanerik schreef:
Sararje schreef: Bovendien vraag ik me nog een paar zaken af: bij welke gratie vind jij de Christelijke opvattingen bizar? Bovendien, omdat jij ze bizar vindt, zijn ze daarom ook bizar? Op welke grond kan jij je mening voor algemeen criterium nemen?
Vind jij het dan niet bizar als mensen in het sprookje geloven van een joodse zombie die zijn eigen zoon was en die je op telepatische wijze van een vloek kan bevrijden die hij notabene zelf heeft uitgesproken omdat de ribvrouw van een kleiman een verboden vrucht aannam van een sprekende slang met pootjes? En als je dat weigert te geloven je voor eeuwig verloren bent?
Pootjes?
a.r.

Bericht door a.r. »

a.r. even een paar simpele vraages, heb na twee weken van afwezigheid geen tijd gehad o dit hele topic door te lezen.
Dát had je dan misschien wel eerst even moeten doen........
Is er een vorm van christendom die wel jouw normen van weldenkendheid kan weerstaan?
Ja hoor, met mensen als Dies en Pieter en de buurvrouwen- en buurmannen eva kan ik prima overweg. Zij hebben geen enkel probleem met mij en ik niet met hen.
Bovendien vraag ik me nog een paar zaken af: bij welke gratie vind jij de Christelijke opvattingen bizar?
Paar kleine voorbeeldjes: sprekende ezeltjes, 6000 jaar oude aarde, ark van Noach, eindtijd, god die door bidden, bejaarden uit hun rolstoel op laat staan en 20 mtr laat lopen, eeuwig leven
Bovendien, omdat jij ze bizar vindt, zijn ze daarom ook bizar? Op welke grond kan jij je mening voor algemeen criterium nemen?
Welnee het is heel gewoon om als volwassen mens bovenstaande te geloven en verkondigen. Er zijn boekenkasten en een forum vol met goed onderbouwde weerleggingen over dit soort religieus "denken" geschreven, maar dat moet a.r. volgens jou dus nog maar eens opnieuw gaan bewijzen?
Daarnaast kwalificeer jij de opvattingen van Xander e.a. als "oneerlijk, kronkelend, woordgegoochel, geglibber, hoogdravend enz". Hoe welwillend denk je nu zelf dat mensen zijn om te antwoorden nadat ze met zulke kwalificaties in de hoek zijn gezet?
Wel mijn post is iets genuanceerder als wat jij er nu van maakt, maar het staat Xander vrij om een reply te schrijven en mij te overtuigen van mijn ongelijk.
Ik denk zelf dat, hoewel ik het oneens met Xander ben vermoedelijk, dat hij wel probeert naar beste weten e kunnen te antwoorden. Het helpt je dan niets om hem op die manier te diskwalificeren.
Laat ik het nu eens deels met je eens zijn en wel met het : "naar beste weten te antwoorden" .........aan jou nu dus de eer om Xander heel geduldig en vriendelijk te woord te staan en hem proberen te laten zien dat zijn beste weten, wellicht niet helemaal `best(e)` is.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

siger schreef:
collegavanerik schreef: Vind jij het dan niet bizar als mensen in het sprookje geloven van een joodse zombie die zijn eigen zoon was en die je op telepatische wijze van een vloek kan bevrijden die hij notabene zelf heeft uitgesproken omdat de ribvrouw van een kleiman een verboden vrucht aannam van een sprekende slang met pootjes? En als je dat weigert te geloven je voor eeuwig verloren bent?
Pootjes?
pootjes! :evil3:
De slang
(Genesis 3:14)

God schiep in den beginne twintig poten aan de slang
Het lijkt wat ruim bemeten maar zo’n beest is aardig lang
Dat aantal bleek noodzakelijk om recht te kunnen staan
En tevens om van 't aardse slijk en modder vrij te gaan

Ook kreeg de slang als enig dier beheersing van de spraak
En wat -ie te vertellen had was af en toe goed raak
Iets minder dan de Jonge of collega Youp van ’t Hek
Toch kwam er slimme taal uit zijn gespleten slangenbek

Maar op een dag toen werd de slang een beetje eigenwijs
Hij smeerde Eef -De Appel- aan in ’t aardse Paradijs
De Heer ontstak in grote toorn, heeft hem de bek gesnoerd
En ook zijn poten afgehakt, dat vond -ie heel beroerd

Sindsdien sleept hij zijn buik door alle aardse gorenis
En van zijn spraak bleef niets dan slechts wat moedeloos gesis

© Koos 17-6-2006
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Xander schreef:k zie 't zo; iedere ware Christen heeft een witte ziel. Wit is geen kleur maar ( wit licht)draagd wel alle kleuren in zich.
Wellicht is een reden voor irritatie dat hier zo'n uitspraak als deze naar voren wordt geschoven. Deze uitspraak geeft de indruk dat iemand die geen ware christen is dus als zwart wordt gezien.
Kun je Xander, om eventuele misverstanden op te ruimen, even zeggen of het voor een niet-christen mogelijk is om 'een witte ziel' te hebben?

De uitleg van wat 'witte ziel' betekent vind ik nogal vreemd. 'Alle kleuren in zich dragen' betekent in deze contekst dat een mens dus alles wat menselijk is in zich herbergt. Maar zo'n opmerking geldt echter voor alle mensen en maakt je uitleg over wat een christen nu is helemaal vreemd.

Het resultaat is dus dat je blijkbaar aan de ene kant christenen voor 'goed' en de rest voor 'slecht' wil uitmaken, maar daar aan de andere kant voor terugschrikt, aangezien je wel beter weet, en het dus meteen weer zelf tegenspreekt. Merk je deze tegenstrijdigheid in jezelf op?
Een uitspraak als deze geeft weer de indruk dat de persoon die dit uitspreekt nogal arrogant is.
Het is overigens weer een cirkelredenering, want de vraag is hoe je kan weten dat je met het woord van God te maken hebt.
Als deze overeenkomen, elkaar een hand kunnen geven, is alles goed.
Mag ik je dan eens vragen of je al je bezit hebt weggegeven (dat is namelijk een voorwaarde om volgeling van Jezus te zijn, zoals je je wellicht herinnert)?
Born OK the first time
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Wellicht is een reden voor irritatie dat hier zo'n uitspraak als deze naar voren wordt geschoven. Deze uitspraak geeft de indruk dat iemand die geen ware christen is dus als zwart wordt gezien.
Kun je Xander, om eventuele misverstanden op te ruimen, even zeggen of het voor een niet-christen mogelijk is om 'een witte ziel' te hebben?
Dat zou erg jammer zijn als dit als zo zou worden opgevat.
God zelf geeft in zijn woord aan dat ieder rechtvaardig persoon recht heeft op eeuwig leven & dus een witte ziel heeft.
Hiervan staat los of men Christen is of niet.
Daarom zei ik ook "ware Christen' .Christus is gekomen voor de onrechtvaardigen.
De rechtvaardigen hadden/hebben geen hulp nodig.
Zij hadden/hebben al een goede band met God.

De uitleg van wat 'witte ziel' betekent vind ik nogal vreemd. 'Alle kleuren in zich dragen' betekent in deze contekst dat een mens dus alles wat menselijk is in zich herbergt. Maar zo'n opmerking geldt echter voor alle mensen en maakt je uitleg over wat een christen nu is helemaal vreemd.
Deze opmerking geldt niet voor alle mensen.aangezien er ook mensen zijn met een zwarte ziel.Natuurlijk zwart bestaat ook uit alle kleuren.Maar is geen licht.
Anders gezegd; Iedereen kan diverse persoonlijke kenmerken hebben, maar niet alle zijn goed.
Een ware Christen/rechtvaardige bezit alleen goede eigenschappen.

Het resultaat is dus dat je blijkbaar aan de ene kant christenen voor 'goed' en de rest voor 'slecht' wil uitmaken, maar daar aan de andere kant voor terugschrikt, aangezien je wel beter weet, en het dus meteen weer zelf tegenspreekt. Merk je deze tegenstrijdigheid in jezelf op?
Die tegenstrijdigheid bestaat niet in mij.Ik probeer het chritelijke/rechtvaardige in ieder persoon te zien.Ongeacht wat dan ook.

Een uitspraak als deze geeft weer de indruk dat de persoon die dit uitspreekt nogal arrogant is.
Het zou arogant zijn als ik had gezegd dat ik niet te misleiden zou zijn.
Het is overigens weer een cirkelredenering, want de vraag is hoe je kan weten dat je met het woord van God te maken hebt.
Dat weet ik uit omdat het mij raakt, opbouwd & kanten van mijzelf laat zien waar niemand anders bij kan.

Mag ik je dan eens vragen of je al je bezit hebt weggegeven (dat is namelijk een voorwaarde om volgeling van Jezus te zijn, zoals je je wellicht herinnert)?
[/quote]

Tja, figuurlijk gezien zou je mogen zeggen dat ik al mijn bezit heb weggegeven.
Ik hecht er geen waarde meer aan. In de grondtext staat ook een ander woord voor weggeven.
Heb ook wat ik geestelijk dacht te bezitten trouwens weggegeven.
Daarbij zou ik 't wel bewonderenswaardig vinden als iemand materiaallistisch gezien ook
alles weggeeft.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Xander schreef:God zelf geeft in zijn woord aan dat ieder rechtvaardig persoon recht heeft op eeuwig leven & dus een witte ziel heeft.
Daarom zei ik ook "ware Christen' .Christus is gekomen voor de onrechtvaardigen.
Vlgs. mij vergeet je de tekst in Johannes, dat niemand tot God kan komen dan door (geloof in) Jezus.

Anders had Jezus wel weg kunnen blijven aangezien het in het OT zo is dat wie de wet houdt rechtvaardig is. Voor de niet-Joden gelden de 7 zgn. Noachidische geboden.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Xander, er zijn voorzover ik mij kan herinneren zo'n 33000 stromingen binnen het christelijk geloof. Als buitenstaander vond ik dat zo'n vier jaar geleden verbijsterend om te vernemen en juist dit deed mij op zoek gaan naar hoe eea nu werkelijk in elkaar zit. Mijn reis door de wereld van religie heeft mij vaak de adem benomen, ik ben de meest bizarre denkbeelden tegengekomen. Ik heb de afgelopen jaren geconstateerd dat "de wereld" geregeerd wordt door de meest fantastische sprookjesverhalenvertellers en beluisteraars daarvan. Zelfs ik, als ongelovige, had geen enkel vermoeden dat het zo erg was...ik leefde mijn leven en had (en heb) mijn moraalspiegel die mij iedere dag de volgende tekst(en) liet (en laat) lezen "Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet", "Jij kunt de wereld een beetje mooier maken door je ZIJN" en "Verbeter de wereld en begin bij jezelf". Geen hoogdravende woorden,gekronkel en geglibber, dure woorden, (theologisch) woordgegoochel of trucjes om mijn ego op te kunnen hemelen, gewoon eerlijk (zelfstandig) nadenken over mijn gedrag/daden, mijzelf op donder gevend als ik bijv mijn temperament weer eens niet onder controle had kunnen houden, maar ook mijzelf vergevend dat ik gewoon een mens ben met "fouten en gebreken" of met "goede"( wat is/zijn dat??) en "slechte"( wat is/zijn dat??) kanten. Een paar jaar geleden zei een "Waere christen" en buitengewoon lief mens tegen mij: "jij bent meer christen dan ik/wij zijn" .....en ik ....ik voelde mij vereerd tot op zekere hoogte......inmiddels weet ik wel beter....dat gezegde had nl moeten luiden: "Jij bent een meer (eerlijk(er)) mens dan ik/wij ben/zijn". Jij Xander bent degene die oneerlijk is, die zijn eigen gedrag en/of daden niet onder ogen kan en/of durft te zien, die een god nodig heeft om hem op "rechte pad" te laten houden. En die daarmee zijn eigen schuldgevoel onderdrukt en daarom vlucht in evangelisatie, maar daarmee jezelf en andere mensen een (iig (groten)deels)onterecht schuldgevoel aanpraat om je eigen eerlijke menszijn maar niet te hoeven voelen/erkennen. En nee, ik schrijf dit niet om je af te branden, wel om je op te roepen om eens stevig na te denken over je eigen (menselijk) gedrag! En nee, laat me nu eens één christen tegenkomen die niet verongelijkt wegloopt, maar die een eerlijke reply wenst te geven, die wel in de spiegel wenst te kijken en zijn eigen gedrag onder de loep durft te nemen.

vr gr a.r.
Natuurlijk, eerlijk & oprecht nadenken over je eigen acties is een noodzaak die 't mogelijk maakt om tot een aanvaardbare samenleving te komen.
Maar 't punt dat jij 't bestaan van God onnoddig vindt/ontkent vind ik iets voor jou om over na te denken. Daarmee neem je jouw ( & mischien die van anderen) hoop op eeuwig leven (& wat nog meer..)weg.
Daarbij praat ik mensen geen schuldgevoel aan. Je hebt een schuldgevoel of niet.
Dit wordt veroorzaakt door acties die al eerder plaatsvonden.
Ik vind 't oprecht jammer dat je een hoop rare zaken bent tegengekomen onder zogenaamde Christenen. Mischien & ik hoop dat diegeneen nog er achter moesten komen wat 't in houd om Christen te zijn.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Xander schreef:Daarmee neem je jouw ( & mischien die van anderen) hoop op eeuwig leven (& wat nog meer..)weg.
Daar hebben we de pijnplek weer. Je hoopt op eeuwig leven. Het is dus met andere woorden wishful thinking. Je wil het zo graag, dat je gaat geloven dat het echt is.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Vlgs. mij vergeet je de tekst in Johannes, dat niemand tot God kan komen dan door (geloof in) Jezus.

Anders had Jezus wel weg kunnen blijven aangezien het in het OT zo is dat wie de wet houdt rechtvaardig is. Voor de niet-Joden gelden de 7 zgn. Noachidische geboden.
Ja klopt, Maar 't is goed om te kijken wat Christus hier mee bedoelde;
Wie zich houd aan zijn woorden, wie leeft naar zijn geboden.

Het is best mogelijk dat iemand nog nooit van Jezus Christus heeft gehoord maar toch leeft volgens de woorden van hem.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Xander schreef:
Dat zou erg jammer zijn als dit als zo zou worden opgevat.
God zelf geeft in zijn woord aan dat ieder rechtvaardig persoon recht heeft op eeuwig leven & dus een witte ziel heeft.
In dat geval is er geen reden om geïrriteerd te raken.

Maar het maakt jouw theologie wel ingewikkeld. Het betekent dus dat ik het christelijk geloof niet nodig heb, ik heb namelijk geen hulp nodig en sta ook niet bekend als onrechtvaardig.
We kunnen uit jouw woorden dus concluderen dat christen zijn enkel bedoeld is voor sommige mensen, hulpbehoevende mensen die uit zichzelf niet rechtvaardig kunnen zijn. Anders gezegd: mensen die geen ethiek uit hunzelf kunnen ontwikkelen en niet op eigen benen kunnen staan in het leven, mensen die niet boven straf en beloning komen in hun denken.
Xander schreef:
Deze opmerking geldt niet voor alle mensen.aangezien er ook mensen zijn met een zwarte ziel.Natuurlijk zwart bestaat ook uit alle kleuren.Maar is geen licht.
Anders gezegd; Iedereen kan diverse persoonlijke kenmerken hebben, maar niet alle zijn goed.
Een ware Christen/rechtvaardige bezit alleen goede eigenschappen.
Daarnet mocht de christen nog over alle kleuren beschikken.
Ik vind het nogal wat om met deze definitie van christen aan te komen. Je legt wel een zware eis voor de voeten van iedere christen. Heb je die definitie echt goed overdacht?
Aan de andere kant zet je andere mensen als zwart neer, maar laat je meteen weten dat het niet echt zwart is, maar die mensen ook bestaan uit alle kleuren.

Ik lees weinig anders dan allemaal tegenstrijdigheden in je schrijven. Alsof ik in een draaimolen zit.

Die tegenstrijdigheid bestaat niet in mij.Ik probeer het chritelijke/rechtvaardige in ieder persoon te zien.Ongeacht wat dan ook.
Heel aardig dat je probeert in ieder persoon goeds te zien.
Maar heb je het wel eens overdacht dat de doorsnee atheïst dat ook doet? En natuurlijk de doorsnee hindoe, de bankdirecteur, de yogabeoefenaar, de postbode, de belastinginspecteur en ieders grootmoeder ook.

Maar ik doelde op je tegenstrijdige uitspraken in dit topic.

Het zou arrogant zijn als ik had gezegd dat ik niet te misleiden zou zijn.
Maar indien jij ook misleid kan worden kun je je vorige uitspraak niet doen waarin je opmerkt te weten dat je niet misleid bent.
Het hele punt van misleid worden is uiteraard dat iemand dat niet zelf in de gaten heeft.
Dat weet ik uit omdat het mij raakt, opbouwd & kanten van mijzelf laat zien waar niemand anders bij kan.
Ik heb het boek Aldus sprak Zarathoestra van Nietzsche gelezen. Van dat boek kan ik exact hetzelfde opmerken wat jij hier nu zegt: het raakte mij, het bouwde me op en liet me kanten van mezelf zien waar niemand anders ooit bij kon.
Maar je zult toch moeten toegeven dat je uit deze zaken niet de conclusie kan trekken dat het dus om een goddelijk boek gaat.

Tja, figuurlijk gezien zou je mogen zeggen dat ik al mijn bezit heb weggegeven.[/quote]

Da's gemakkelijk hè.
Nu weet ik ook meteen hoe een ware christen alleen maar goede eigenschapen kan hebben. Het is de gemakkelijkste zaak van de wereld. :lol:
Ik hecht er geen waarde meer aan.
Ik zou je pas geloven wanneer je alles daadwerkelijk had weggegeven. Maar het feit dat je het niet deed spreekt meer boekdelen dan je woorden.
In de grondtext staat ook een ander woord voor weggeven.
Oftewel je wil vervolgens nog zeggen dat je het dus niet zo nauw hoeft te nemen met wat Jezus zei. Hij bedoelde het niet letterlijk.
Alweer gemakkelijk hè.
Heb ook wat ik geestelijk dacht te bezitten trouwens weggegeven.
Tsjonge, dat is heel bewonderenswaardig. Je zult er wel een hoop kracht van de Geest voor nodig hebben gehad.
Daarbij zou ik 't wel bewonderenswaardig vinden als iemand materiaallistisch gezien ook alles weggeeft.
Ik kan me voorstellen dat Jezus in de hemel nu over jou zit te janken. Hij heeft het nog wel zo duidelijk gezegd, maar er is nooit een christen te bekennen die naar hem luistert.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 25 mar 2009 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Plaats reactie