Kans op bestaan van God.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Waarom die lezing is opgenomen in die site over evolutie is mij een raadsel.
Voor mij is dat geen raadsel ....

Taede is een uitgesproken "theistische evolutionist "
Dat is de meest aangehangen evolutie-school in Leuven
Het is ook nog steeds de officieuze evolutie"doctrine" van de RKK
( Prof Miller van Brown is ook een praktiserend katholiek en toonaangevend theistisch evolutionist )
Tot nader orde is het grootste deel van gelovig Belgie nog steeds .... :D

De geciteerde verzamel- site is een onderdeel van het informatief , educatief en vulgariserend projekt van de moraalfilosoof Johan Braeckman gericht op het grote (Belgische ) publiek ...Nogal wiedes dat je de katholieke bondgenoten in het publiek niet gaat afstoten ...In Belgie is het creationistische kamp voornamelijk bij jonge moslims te vinden /De bijbel-lezers ( waar Nederland zo rijk aan is ? ) maken geen deel uit van de Belgisch- Vlaamse mentaliteit

....De lezing van Taede S vervult op die site de rol van een soort "excuus truus" ?( althans voor de filosofen - initiatiefnemers die toch afkomstig zijn van de vrijzinnige universiteiten van Gent ( RUG) en Brussel ( VUB)) .....zou kunnen ...
Die lezing van Smedes zat ook al in een vrije zomercursus die vorig jaar werd opgestart aan /door het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN) te Brussel ...
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 16 mar 2009 21:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Rereformed schreef:
Voor zover ik het begrijp is het geloof in God voor Smedes een axioma. Ik heb hem nog nooit een positieve argumentering naar voren zien halen om dit geloof aannemelijk te maken. Zoiets kan ik wel begrijpen, want zo heb ik ook altijd geleefd. Het is het instinct waarmee je in een christelijk gezin opgevoed bent. Maar als volwassen geworden denker, laat staan als boekenschrijver over God, vind ik het vreemd dat iemand zo'n axioma onderhoudt.
Wat heeft iemands denkcapaciteiten te maken met zijn geloof? Wat wil je nu eigenlijk impliceren Rereformed?
Vreemder nog wordt het wanneer je opmerkt dat men niet eens te horen krijgt wie of wat de God waarin geloofd wordt dan wel is. Wat kan dan nog een andere reden zijn voor zo'n axioma dan enkel een persoonlijke psychische behoefte? Jij mag daar geen moeite mee hebben, voor een universiteitsdocent die zijn brood verdient met het geven van verstandelijke kritiek op atheïsten zal dat toch anders moeten liggen.
Waarom heb je daar moeite mee? Hij geeft toch verstandelijke kritiek en niet kritiek op basis van zijn geloof, wat dat dan ook moge zijn. Jou logica volgend zou je ook moeite moeten hebben met een atheist die kritiek levert op een gelovige.
Fuck met alles.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Natuurlijk geeft hij die kritiek op atheïsten vanuit zijn geloof, waarom zou hij anders kritiek moeten hebben? En zo geven wij vaak kritiek op gelovige argumenten vanuit het atheïsme. Het gaat er om wie nu de sterkste troeven in handen heeft. Beiden vinden zij dat zij dat zijn uiteraard.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tsjok,

Op die manier bekeken (excuustruus) valt er iets van te snappen, maar daar houdt het ook meteen mee op als je naar de inhoud luistert.
De laatste 10 minuten, waar Smedes toch weer toedraait naar een bespreken van de relatie tussen wetenschap en geloof, en dan ID en creationisme als grootste sta-in-de-weg aanwijst , is genoeg.

Er valt niets te bespreken en dat wordt niet duidelijk gesteld.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

In 1959 werd de 150 ste verjaardag gevierd van Darwin
prof Dr AGM Van Melsen (wetenschapsfilosoof en hoogleraar aan de univ van Nymegen ) gaf toen met een openingsspeech de aftrap van de Nederlandse "theistische evolutie" ( met ook nog wat behoorlijk ID-achtig gedachtegoed)

Ik bezit nog steeds het aula boek "evolutie " waarin de redes door de toenmalige Nederlandse (evolutie)biologen ,tijdens een universitair symposium rond 150 jaar Darwin, zijn bewaard gebleven ; Dat is de tijd dat ook in de Nederlanden de "nieuwe synthese( = het neo-darwinisme) " in de biologie volledig doorbrak

50 jaar nadien zitten allerlei theologen en godsdienstfilosofen nog altijd volop bezig met de "verenigbaarheid van geloof en natuurwetenschap "

Net zoals filosofen na 100 jaar nog altijd "worstelen " met de "wijsgerige gevolgen " van de Quantum-mechanica en de relativiteitstheorie ...

(natuur)Wetenschappers trekken zich daar doodeenvoudig niets van aan ...
die laten zich niet intomen door filosofische haarklieverijen ( een kerel als Dawkins daargelaten )
Er valt niets te bespreken en dat wordt niet duidelijk gesteld.
Tsja , ook volgens niet-confessionele filosofen ( zoals J. Braeckman / en ook bijvoorbeeld Slurrink ) valt er heel veel te bespreken ....

zie ook ( voor een aantal diverse invalshoeken )
Wetenschap en religie samen?

P.S.
Indien er belangstelling voor bestaat , kan ik die rede van AGM Van Melsen , doorsturen
Ni dieu , Ni maitre
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Kitty schreef:Natuurlijk geeft hij die kritiek op atheïsten vanuit zijn geloof, waarom zou hij anders kritiek moeten hebben?
Hoe kom je erbij dat het vanzelfsprekend is dat hij vanuit zijn geloof redeneerd? En kunnen atheisten geen kritiek hebben op andere atheisten?
En zo geven wij vaak kritiek op gelovige argumenten vanuit het atheïsme. Het gaat er om wie nu de sterkste troeven in handen heeft.
Ja het lijkt iid vaak op een wedstrijd.
Beiden vinden zij dat zij dat zijn uiteraard.
Een waar woord, nouja iig voor mij dan.
Fuck met alles.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Plons schreef:
Rereformed schreef:
Voor zover ik het begrijp is het geloof in God voor Smedes een axioma. Ik heb hem nog nooit een positieve argumentering naar voren zien halen om dit geloof aannemelijk te maken. Zoiets kan ik wel begrijpen, want zo heb ik ook altijd geleefd. Het is het instinct waarmee je in een christelijk gezin opgevoed bent. Maar als volwassen geworden denker, laat staan als boekenschrijver over God, vind ik het vreemd dat iemand zo'n axioma onderhoudt.
Wat heeft iemands denkcapaciteiten te maken met zijn geloof? Wat wil je nu eigenlijk impliceren Rereformed?

Het gaat niet om denkcapaciteiten, Plons, want zoals je ziet in mijn geval kun je iemand zowel als atheïst als gelovige zien rondlopen met exact dezelfde denkcapaciteit. Waar het hier om gaat is waar je voorrang aan verleent: kunstenaar zijn of wetenschapper, ook wel gevoel versus koel rationeel verstand, weer anders gezegd, laat je je zien als logisch denker of als mijmerende dichter. Het lijkt mij dat de universiteit de plaats is voor logische denkers. Kunstenaars behoren tot de kunstacademie.
Plons schreef:
Vreemder nog wordt het wanneer je opmerkt dat men niet eens te horen krijgt wie of wat de God waarin geloofd wordt dan wel is. Wat kan dan nog een andere reden zijn voor zo'n axioma dan enkel een persoonlijke psychische behoefte? Jij mag daar geen moeite mee hebben, voor een universiteitsdocent die zijn brood verdient met het geven van verstandelijke kritiek op atheïsten zal dat toch anders moeten liggen.
Waarom heb je daar moeite mee? Hij geeft toch verstandelijke kritiek en niet kritiek op basis van zijn geloof, wat dat dan ook moge zijn.
Een godgelover moet iets positief waar maken: hij poneert een God. Dat betekent dat hij om te beginnen de luisteraar moet uitleggen wat een God is en voorts moet aantonen dat er alle reden is om zo'n God te veronderstellen. Smedes heb ik geen van beide ooit zien doen. Sterker nog, hij stelt keer op keer dat het eerste zelfs niet eens mogelijk is. Maar hij gelooft wel in God. Dit is een logische onmogelijkheid, tenzij hij zaken waarin hij gelooft (=oftewel waarmee hij zijn God inhoud geeft) verborgen houdt.
Jouw logica volgend zou je ook moeite moeten hebben met een atheist die kritiek levert op een gelovige.
Zeer zeker indien die atheïst zou zeggen dat God niet bestaat maar het vertikt om te zeggen wat hij bedoelt met God. Want op die manier kan iemand nooit ongelijk krijgen met zijn bewering.
De atheïst heeft het uiteraard gemakkelijker: hij ontkent in de regel de God waar de gelovige mee aankomt, oftewel de God die is aangekleed door de gelovige. Maar indien de gelovige het helemaal vertikt om uit te leggen wat hij bedoelt met God valt er voor een atheïst niets te ontkennen. Ik begrijp het spelletje van Smedes wel. Het komt hem uitstekend uit! Zo kan hij heerlijk doorgeloven tot in het oneindige.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 mar 2009 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tsjok45 schreef:In 1959 werd de 150 ste verjaardag gevierd van Darwin
prof Dr AGM Van Melsen (wetenschapsfilosoof en hoogleraar aan de univ van Nymegen ) gaf toen met een openingsspeech de aftrap van de Nederlandse "theistische evolutie" ( met ook nog wat behoorlijk ID-achtig gedachtegoed)
KNIP. . .KNIP
Heeck schreef:Er valt niets te bespreken en dat wordt niet duidelijk gesteld.
Tsja , ook volgens niet-confessionele filosofen ( zoals J. Braeckman / en ook bijvoorbeeld Slurrink ) valt er heel veel te bespreken ....

zie ook ( voor een aantal diverse invalshoeken )
Wetenschap en religie samen?

P.S.
Indien er belangstelling voor bestaat , kan ik die rede van AGM Van Melsen , doorsturen
Tsjok,
Er gaat weer een wereld van surprises open, dank.

Ooit, ooit heb ik heel vriendelijk met die AGM Melsen zitten napraten. Al is het maar daarom dat ik graag die rede zou lezen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

En hier als toemaatje iets van
P.Slurink

P.S.
ik ga zo vlug mogelijk die rede van Van Melsen inscannen en plaatsen op mijn site
Wie was Professor Van Melsen?
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 16 mar 2009 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Fish
Ontoombaar

Re: Kans op bestaan van God.

Bericht door Fish »

doctorwho schreef:
De kip schreef: Maar hoe groot is nu de kans dat er een god(Een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit) is?
Nihil, alles is natuurlijk en volgt natuurwetten. Daar helpt zelfs geen quantumstoplap aan.
Een vliegende theepot met geavanceerde cloaktechniek in een baan rond een planeet is theoretisch nog voor te stellen.
Toen mijn zoons 10 en 12 waren heb ik een microscoop gekocht, een druppel water uit een nabije sloot tussen twee glazen plaatjes en een wondere wereld ging open.
Minuscule wezentjes bewogen daar tussen die twee plaatjes, ongewis van onze spiedende ogen.
Waarom zou er niet zoiets met ons mensen gebeuren, er is iets buiten ons universum wat wij met onze opgevoerde primaten hersentjes absoluut niet kunnen bevatten, maar zich wel van ons bewust is?
Ik geloof dus niet in een persoonlijke god, een god uit een van de vele religies.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Rereformed schreef:
Het gaat niet om denkcapaciteiten, Plons, want zoals je ziet in mijn geval kun je iemand zowel als atheïst als gelovige zien rondlopen met exact dezelfde denkcapaciteit. Waar het hier om gaat is waar je voorrang aan verleent: kunstenaar zijn of wetenschapper, ook wel gevoel versus koel rationeel verstand, weer anders gezegd, laat je je zien als logisch denker of als mijmerende dichter. Het lijkt mij dat de universiteit de plaats is voor logische denkers. Kunstenaars behoren tot de kunstacademie.
Maar profileerd Taede zich als een mijmerende kunstenaar op de universiteit dan? Wil je nu zijn werk bekritiseren dan kom met iets concreets, iets werkbaars.

Een godgelover moet iets positief waar maken: hij poneert een God.

Poneerd hij een god dan? En waarom zou iedere godgelover zich waar moeten maken als hij het woordje 'god' in de mond neemt?.
Dat betekent dat hij om te beginnen de luisteraar moet uitleggen wat een God is en voorts moet aantonen dat er alle reden is om zo'n God te veronderstellen. Smedes heb ik geen van beide ooit zien doen. Sterker nog, hij stelt keer op keer dat het eerste zelfs niet eens mogelijk is. Maar hij gelooft wel in God. Dit is een logische onmogelijkheid, tenzij hij zaken waarin hij gelooft (=oftewel waarmee hij zijn God inhoud geeft) verborgen houdt.
Maar dat doe ik toch ook, het lijkt mischien voor een buitenstaander onlogisch of mischien is het idd onlogisch maar ik heb er geen probleem mee hoor. En als iemand zou vragen naar het hoe en waarom van mijn geloof zou ik de deur in z’n gezicht dicht slaan, niemand heeft daar iets mee te maken. Ik ga toch ook niet mijn seksleven op het forum beschrijven. Btw hoe zie je mij eigenlijk, als een logische denker of als een zweefteef?

Zeer zeker indien die atheïst zou zeggen dat God niet bestaat maar het vertikt om te zeggen wat hij bedoelt met God. Want op die manier kan iemand nooit ongelijk krijgen met zijn bewering.
De atheïst heeft het uiteraard gemakkelijker: hij ontkent in de regel de God waar de gelovige mee aankomt, oftewel de God die is aangekleed door de gelovige. Maar indien de gelovige het helemaal vertikt om uit te leggen wat hij bedoelt met God valt er voor een atheïst niets te ontkennen. Ik begrijp het spelletje van Smedes wel. Het komt hem uitstekend uit! Zo kan hij heerlijk doorgeloven tot in het oneindige.
Ja en nou zijn we op het punt gekomen dat ik Devious met z’n haren hier naartoe sleep….ff wachten…..
Dus evangelisten (die van het nieuwe soort ), hou uw dierbare God vaag, vertel niet teveel over Hem/Haar/Het, maak gebruik van socratische methoden, en u kunt zich zowel 'lustig' maken over orthodoxe boekgelovigen, als over de harde atheïsten. Maar als u diep gaat vorsen in uw innerlijk dan zult u wellicht op een dag ontdekken dat uw 'hersenspinsel' geen body heeft; geen inhoud. Het is niet 'iets', maar het is Niets. En als het tóch 'Iets' zou zijn, dan zou u het niet in woorden kunnen vatten, en het zou zinloos zijn om het aan anderen te verkondigen. 'Hij die zegt weet het niet! Hij die weet, zegt het niet.'
Mogelijk dat Taede geen evangelist is? En mischien beseft hij dat hem z’n geloof niks voorsteld en heeft daar vrede mee? En misschien vind hij het ook zinloos om daarover in te gaan, voor de reden die Devious hierboven beschrijft. Mischien vind hij zijn geloof te persoonlijk en wilt hij dat graag voor zichzelf houden. Volgens mij kun je beter zijn boek bekritiseren dat ligt me eigenlijk ook meest voor de hand liggende, dan proberen zijn persoonlijk geloof te bekritiseren.

Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat jou probleem met Taede is Rereformed . Is het zijn ontastbare geloof wat je dwars zit?
Fuck met alles.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Plons schreef:Maar profileert Taede zich als een mijmerende kunstenaar op de universiteit dan?
Ja, indien je het de hele tijd over God wil hebben, maar Hem volledig hebt weggewist uit ons universum en overgeheveld naar een andere zogenaamde werkelijkheid waarvan wij niets kunnen zeggen.
Wil je nu zijn werk bekritiseren dan kom met iets concreets, iets werkbaars.
Beste Plons, ten eerste is bovenstaande heel concreet, en ten tweede was mijn argument juist dat hij dat van zijn kant zou moeten doen omdat hij het over God wil hebben.
Poneert hij een god dan?
Ja.
En waarom zou iedere godgelover zich waar moeten maken als hij het woordje 'god' in de mond neemt
Omdat we er reuze benieuwd naar zijn of hij gelijk heeft of een valse bewering maakt.
Dat betekent dat hij om te beginnen de luisteraar moet uitleggen wat een God is en voorts moet aantonen dat er alle reden is om zo'n God te veronderstellen. Smedes heb ik geen van beide ooit zien doen. Sterker nog, hij stelt keer op keer dat het eerste zelfs niet eens mogelijk is. Maar hij gelooft wel in God. Dit is een logische onmogelijkheid, tenzij hij zaken waarin hij gelooft (=oftewel waarmee hij zijn God inhoud geeft) verborgen houdt.
Maar dat doe ik toch ook, het lijkt mischien voor een buitenstaander onlogisch of mischien is het idd onlogisch maar ik heb er geen probleem mee hoor.
Hoezo dat doe ik ook? Ik heb je nooit een (boek)lange verhandeling over God zien schrijven.
Hoe dan ook, voor iemand die serieus met waarheidsvragen bezig wil zijn is het zeer belangrijk of iets een logische onmogelijkheid is.
En als iemand zou vragen naar het hoe en waarom van mijn geloof zou ik de deur in z’n gezicht dicht slaan, niemand heeft daar iets mee te maken.
Wat trekt je dan aan om op een forum mee te gaan doen waar men constant debatteert over levensovertuigingen?
Ik ga toch ook niet mijn seksleven op het forum beschrijven.
Dat is heel wat anders Plons.
Het 'hoe en waarom van geloof' betreft zaken die te maken hebben met wat waarheid en onwaarheid is, oftewel met zaken die iedereen aangaan.
Btw hoe zie je mij eigenlijk, als een logische denker of als een zweefteef?
Als iemand die de deur in iemands gezicht dicht slaat wanneer op zo'n persoonlijke vraag een eerlijk antwoord gegeven wordt. :wink:
Ja en nou zijn we op het punt gekomen dat ik Devious met z’n haren hier naartoe sleep….ff wachten…..
Dus evangelisten (die van het nieuwe soort ), hou uw dierbare God vaag, vertel niet teveel over Hem/Haar/Het, maak gebruik van socratische methoden, en u kunt zich zowel 'lustig' maken over orthodoxe boekgelovigen, als over de harde atheïsten. Maar als u diep gaat vorsen in uw innerlijk dan zult u wellicht op een dag ontdekken dat uw 'hersenspinsel' geen body heeft; geen inhoud. Het is niet 'iets', maar het is Niets. En als het tóch 'Iets' zou zijn, dan zou u het niet in woorden kunnen vatten, en het zou zinloos zijn om het aan anderen te verkondigen. 'Hij die zegt weet het niet! Hij die weet, zegt het niet.'
Prachtige woorden van Devious! Hij snijdt hier de kern van de zaak waar het om gaat aan.
Mogelijk dat Taede geen evangelist is?
Dat is zelfs het meest aannemelijke. Indien je het Niets aanbidt is het praktisch onmogelijk om het op anderen zo over te brengen dat ze het aantrekkelijk beginnen te vinden.
En mischien beseft hij dat hem z’n geloof niks voorstelt en heeft daar vrede mee?
Dat is onzin. Indien iemand beseft dat zijn geloof weinig voorstelt maar hij het toch hardnekkig blijft onderhouden dan heeft zo iemand daar geen vrede mee, maar knaagt er steeds wat in je psyche: waarom doe je dat toch?
En misschien vindt hij het ook zinloos om daarover in te gaan, voor de reden die Devious hierboven beschrijft.
De zinloosheid ligt hierin dat wanneer zo iemand het wél onder de loep gaat nemen hij zichzelf ontmaskeren moet en kwijtraakt waar hij zich aan vast wil klampen.
Mischien vind hij zijn geloof te persoonlijk en wilt hij dat graag voor zichzelf houden.
Enkel een geloof waarvoor men zich schaamt is te persoonlijk om het over te hebben.
Volgens mij kun je beter zijn boek bekritiseren dat ligt me eigenlijk ook meest voor de hand liggende, dan proberen zijn persoonlijk geloof te bekritiseren
De twee kunnen niet van elkaar gescheiden worden in religie.
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat jou probleem met Taede is Rereformed . Is het zijn ontastbare geloof wat je dwars zit?
Jij ziet een probleem (je betrekt namelijk een discussie geheel op je eigen persoon).
Ik zie enkel interessante zaken om me mee bezig te houden. Er zit een groot verschil tussen. Ik zou Taede juist als mijn vriend willen hebben, net als Knevel, want ze zijn mensen uit hetzelfde hout gesneden als ikzelf.
Born OK the first time
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Rereformed schreef:
Ja, indien je het de hele tijd over God wil hebben, maar Hem volledig hebt weggewist uit ons universum en overgeheveld naar een andere zogenaamde werkelijkheid waarvan wij niets kunnen zeggen.
Wat doceert hij eigenlijk aan de universiteit?

Beste Plons, ten eerste is bovenstaande heel concreet, en ten tweede was mijn argument juist dat hij dat van zijn kant zou moeten doen omdat hij het over God wil hebben.
Oh God daar komen de 'beste Plons' weer hoor.

Ja.
Waar doet hij dat dan?

Omdat we er reuze benieuwd naar zijn of hij gelijk heeft of een valse bewering maakt.
Ow ter bevrediging van jou nieuwsgierigheid dus? Beste Rereformed, is het mogelijk dat je te zwaar tilt aan het woordje God? Persoonlijk heb er niet zoveel problemen mee, het ligt eraan in welke context het woordje gebruikt word. Goddegoddegod, God zegen je op deze mooie geboortedag :D .
Hoezo dat doe ik ook? Ik heb je nooit een (boek)lange verhandeling over God zien schrijven.
Nee wiedes, maar lees je jezelf wel? je schreef:
Sterker nog, hij stelt keer op keer dat het eerste zelfs niet eens mogelijk is. Maar hij gelooft wel in God. Dit is een logische onmogelijkheid, tenzij hij zaken waarin hij gelooft (=oftewel waarmee hij zijn God inhoud geeft) verborgen houdt.
Dat doe ik ook dus.
Hoe dan ook, voor iemand die serieus met waarheidsvragen bezig wil zijn is het zeer belangrijk of iets een logische onmogelijkheid is.
Ja eens maar niet wat betreft zijn persoonlijk geloof.

Wat trekt je dan aan om op een forum mee te gaan doen waar men constant debatteert over levensovertuigingen?
Ow ik heb zo mijn redenen daarvoor.
Dat is heel wat anders Plons.
Nou vind ik niet, beide vallen onder de zaken 'persoonlijk'.
Het 'hoe en waarom van geloof' betreft zaken die te maken hebben met wat waarheid en onwaarheid is, oftewel met zaken die iedereen aangaan.
In zijn algemeenheid wel ja maar niet iemand zijn persoonlijke beleving. Mijn diepste gedachtens, verlangens is mij te persoonlijk om dat iedereen aan z'n neus te gaan hangen. Niks voor om te schamen en heeft zeker ook niet met (on)waarheid te maken maar gewoonweg 'none of youre business'.

Als iemand die de deur in iemands gezicht dicht slaat wanneer op zo'n persoonlijke vraag een eerlijk antwoord gegeven wordt. :wink:

Prachtige woorden van Devious! Hij snijdt hier de kern van de zaak waar het om gaat aan.
Ja prachtige woorden idd.
Dat is onzin. Indien iemand beseft dat zijn geloof weinig voorstelt maar hij het toch hardnekkig blijft onderhouden dan heeft zo iemand daar geen vrede mee, maar knaagt er steeds wat in je psyche: waarom doe je dat toch?
Omdat het een noodoplossing is.

De zinloosheid ligt hierin dat wanneer zo iemand het wél onder de loep gaat nemen hij zichzelf ontmaskeren moet en kwijtraakt waar hij zich aan vast wil klampen.
Misschien met goede reden. Misschien is het geloof voor vele een reddingsboei. En wil je iemand leren zwemmen dan ga je toch niet die reddingsboei afnemen?

Enkel een geloof waarvoor men zich schaamt is te persoonlijk om het over te hebben.
Wat een klets zeg. De lijn die je trekt van persoonlijk naar schaamte is voor eigen rekening.

De twee kunnen niet van elkaar gescheiden worden in religie.
Misschien wordt het tijd om dat te leren.

Jij ziet een probleem (je betrekt namelijk een discussie geheel op je eigen persoon).
Ja dat heb je goed opgemerkt. Maar jij doet dat ook.
Laatst gewijzigd door Plons op 17 mar 2009 09:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Fuck met alles.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Plons schreef: Wat doceerd hij eigenlijk aan de universiteit?
Doceert.

Ik ben geen mierenneuker, maar ik zie je dit meermalen verkeerd doen. Gewoon behulpzaam dus.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

The Prophet schreef:
Plons schreef: Wat doceerd hij eigenlijk aan de universiteit?
Doceert.

Ik ben geen mierenneuker, maar ik zie je dit meermalen verkeerd doen. Gewoon behulpzaam dus.
Lief van je maar volgens mij ben ik een hopeloos geval.
Fuck met alles.
Plaats reactie