Het hangt vooral samen met het godsbeeld waar iemand van uit gaat. Zo kan ik me de probleemstelling van a.r. goed voorstellen en op die manier geloof ik ook niet (meer) in een 'christelijke' God. Op die manier kan je een nogal tegenstrijdig beeld krijgen met hoe je God tegenkomt in de bijbel; zowel het Oude als het Nieuwe Testament trouwens. Want ook het christelijke godsbeeld stemt lang niet in alles overeen met het godsbeeld in de breedte van het Nieuwe Testament. Heeft ook alles te maken met de christologie en ook de leer van de drie-eenheid heeft het er in de christelijke traditie niet inzichtelijker op gemaakt. In die zin hebben atheisten naar mijn smaak wel eens gelijk. Het is zelfs niet lastig om dat te erkennen.Kitty schreef:Als ik van dit antwoord uit een antwoord moet distileren op mijn vraag of je je ook zou kunnen voorstellen dat een atheïst wel eens gelijk zou kunnen hebben in zijn mening dat er niet zoiets als een God bestaat, dan kom ik op een 'nee' van jouw kant. Heb ik dat goed begrepen?Dies schreef:Door er ook op een verstandelijke manier mee om te gaan denk ik dat je daarmee ook eerlijk blijft naar je zelf over de vraag waar je nu eigenlijk staat als het gaat om het geloof in God. In elk geval ben ik op die manier de twijfel die je benoemt in het stadium tegen atheisme aan nog niet bij mezelf tegengekomen.
Het is in elk geval niet de traditie waarin ik ben opgegroeid en ook niet de traditie waarin ik momenteel bivakeer. Daarvoor heb ik er een veel te zelfstandige positie in omtwikkeld. Ik ben zelfs een tijdlang buitenkerkelijk geweest en later weer heringetreden.Kitty schreef:Dan vraag ik me af, en ik weet niet of je deze vraag zou kunnen beantwoorden of beargumenteren, waarom kun je je dat niet voorstellen? Ik vind dat namelijk heel interessant om te weten.
Is het de traditie waarin je bent opgegroeid en waarin het vanzelfsprekend is er vanuit te gaan dat er een God is. Kun je uit de Bijbel toch een zekerheid halen en hoe dan? Is het een gevoel? Of heb je hier andere argumenten voor?
Ik wil niet zeggen dat ik me op geen enkele manier laat toespreken door de traditie, maar de manier waarop ik me daar eventueel door laat gezeggen is nogal onafhankelijk.
Een gevoel is het in elk geval perse niet. Zo steek ik niet in elkaar. Dat ik niet van God kan loskomen heeft wellicht alles te maken met het gegeven dat op sommige crisismomenten in mijn leven God er plotseling wel was. Juist daar kan ik onmogelijk omheen. Als ik het al zou willen. Ondanks ook zijn pijnlijke afwezigheid op andere momenten. Ik ga niet de finesses opschrijven. Die vind ik daarvoor veel te persoonlijk.
Juist in de bijbel kom ik een realistisch godsbeeld tegen. Realistisch omdat blijkt dat enerzijds God niet alles over zijn kant laat gaan. Maar anderzijds ook op afstand blijft. Zich zelfs verbergt, niets van zich laat merken waardoor het lijkt alsof hij de boel de boel laat. Dat lijkt me daarom zo realistisch omdat dit overeenstemt met de levenservaring. Het gaat dan niet het minst om een godsbeeld waarin God niet voortdurend op je lip zit, maar vaak genoeg ook zeer hinderlijk wel. En op een zeer ongelegen moment weer pijnlijk afwezig. Juist omdat de bijbel veronderstelt dat God een rol speelt in de geschiedenis kan het niet zo zijn dat het om een God gaat die schone handen zou hebben. Hoe lastig de vragen daaromtrent ook zijn. Ik denk wel eens dat de consequentie van veel kritiek op de God van de bijbel zoals ik die op FT lees eigenlijk een vrij kleurloze god moet zijn waarbij het ook voor mij niet de moeite waard kan zijn om hem aan te hangen en hem aan te roepen. Het meest indrukwekkend in dat opzicht zijn bepaalde verhalen over wat mensen in Auschwitz op deze manier hebben ervaren en waar zij zich aan vastklampten. Tot en met de vrouw bij wie God uiteindelijk 'verschrompeld' (maar zo mag ik het eigenlijk niet noemen) was tot de deistische God van Spinoza, bij wie het zinloos is om hem aan te roepen. Met Spinoza's etica in de handen geklemd is ze uitendelijk gestorven. Deze deistische god is mijns inziens verwant met de god die zich verborgen houdt (Jes 45:15).
Dat vind ik volkomen logisch!Kitty schreef:Ik hoop dat je hierop in wilt gaan. Ik ben heel benieuwd wat mensen nu precies in God laat geloven die wetenschap en de zichtbare werkelijkheid niet afwijzen. Ik ben eigenlijk nog meer benieuwd of deze mensen dit eigenlijk zelf wel weten. Aan kaft tot kaft gelovers heb ik niets, wat dit betreft, want die antwoorden dan omdat het in de Bijbel staat en dat is natuurlijk een argument waar je echt niets mee kan.