Organen overledenen staatseigendom ?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Wie beslist over de organen van de dode ?

De dode zelf (middels laatste wil oid)
19
68%
Nabestaanden
4
14%
Overheid
5
18%
Anders, namelijk...
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 28

Praetorian
Forum fan

Re: Organen overledenen staatseigendom ?

Bericht door Praetorian »

Ongeloveloos schreef:
Praetorian schreef:Trouwens, de notariële akte is voldoende om een juridische gevecht te laten plaatsvinden, als er ook maar 1 familielid zou zijn die zich er aan houdt en ook al is de rest er tegen, dan is er reden voor een kortgeding. In dat geval zal mijn wil zoals vastgelegd in de akte worden geaccepteerd en zal orgaandonatie worden tegengehouden. Gedurende het proces is er geen mogelijkheid tot het alvast overgaan tot orgaandonatie.

Wat je nu zegt klopt helemaal ! Maar als die ene er niet is kan je fluiten naar je organen.

Ook ik ben juridisch onderlegd 8)

Dat risico zou je inderdaad kunnen lopen, maar zoals ik ook zei "mijn hele familie is tegen orgaandonatie", vandaar dat ik geen risico loop.
Trouwens, waar zou je zijn als je je familie niet meer kunt vertrouwen?
Gladiator in arena consilum capit!
Malo mori quam foedari!
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

oké, maar waarom wil jij je organen niet doneren ?
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Praetorian
Forum fan

Op dit moment is de tussenstand 75% vindt dat de dode zelf moet beslissen, 8% vindt dat de nabestaanden moeten beslissen en 17% vindt dat de overheid moet beslissen. Tot nu toe hebben 24 mensen gestemd. Conclusie: tot nu toe is de meerderheid van mening dat de dode zelf mag beslissen.
Malo mori quam foedari!
Ongeloveloos
Banned

Toch had ik graag jouw beweegredenen, als je die wilt delen tenminste.
Praetorian
Forum fan

Ongeloveloos schreef:oké, maar waarom wil jij je organen niet doneren ?

Ik heb in mijn directe familie mensen met diabetes. Zij zijn verplicht dagelijks meerdere malen insuline te spuiten. Dit probleem zou kunnen worden opgelost met een nieuwe alvleesklier. Echter zij hebben te horen gekregen dat als zij een nieuwe alvleesklier willen hebben, dat er eerst een andere orgaan bij hen dient uit te vallen. Dus dat betekent dat zij bijvoorbeeld eerst nierfalen moeten krijgen, zodat zij aan de dialyse moeten, voordat zij in aanmerking kunnen komen voor een nieuwe alvleesklier.

Dit argument is voor mij de reden, om te besluiten geen orgaandonor te worden.
Malo mori quam foedari!
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Het vervelende is dat veel mensen geen beslissing nemen. Zoals diezelfde mensen vaak ook achter goede doelen staan, maar vergeten zijn een donatie te doen, omdat het zo'n gedoe is. Misschien moet er maar weer eens een "shocking" actie op touw gezet worden zoals anderhalf jaar geleden door BNN. het had er even de schijn van dat het werkte, maar inmiddels slapen al die mensen met de goede bedoelingen al weer.

Groet,

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Praetorian
Forum fan

Ongeloveloos schreef:Toch had ik graag jouw beweegredenen, als je die wilt delen tenminste.
Sorry, maar ik had jouw post nog niet gezien.
Malo mori quam foedari!
Ongeloveloos
Banned

Praetorian schreef:

Ik heb in mijn directe familie mensen met diabetes. Zij zijn verplicht dagelijks meerdere malen insuline te spuiten. Dit probleem zou kunnen worden opgelost met een nieuwe alvleesklier. Echter zij hebben te horen gekregen dat als zij een nieuwe alvleesklier willen hebben, dat er eerst een andere orgaan bij hen dient uit te vallen. Dus dat betekent dat zij bijvoorbeeld eerst nierfalen moeten krijgen, zodat zij aan de dialyse moeten, voordat zij in aanmerking kunnen komen voor een nieuwe alvleesklier.

Hmm dat is toch ironisch ? als iedereen hetzelfde zou reageren, is er bij uitval van een ander oorgaan zelfs geen alvleesklier meer te vinden.
Praetorian
Forum fan

Ongeloveloos schreef:
Praetorian schreef:

Hmm dat is toch ironisch ? als iedereen hetzelfde zou reageren, is er bij uitval van een ander oorgaan zelfs geen alvleesklier meer te vinden.

Dat ben ik met je eens, maar misschien een reden voor de overheid om toch naar alternatieven te gaan zoeken. Bijvoorbeeld: klonen.
Malo mori quam foedari!
Praetorian
Forum fan

Zoals ik in mijn vorige post ook al aangaf, klonen is een optie. Het gaat dan om therapeutisch klonen. Zie voor meer informatie hierover:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Therapeutisch_klonen

Echter er is ook weerstand tegen therapeutisch klonen. Niet alleen maatschappelijk, maar ook politiek. Vooral de SGP, de CU en het CDA zijn tegenstanders.
Malo mori quam foedari!
Ongeloveloos
Banned

Jouw link over therapeuthisch kleunen geeft aan dat men nog lang niet zover is om dit toe te passen (op grote schaal).
Dat heeft niets te maken met tegenstand van de politieke partijen.
Praetorian
Forum fan

Ongeloveloos schreef:Jouw link over therapeuthisch kleunen geeft aan dat men nog lang niet zover is om dit toe te passen (op grote schaal).
Dat heeft niets te maken met tegenstand van de politieke partijen.

Klopt, de site was ook alleen bedoeld om info te geven over therapeutisch klonen. Wil je informatie over de politieke standpunten? Je kunt de verslagen van de Kamerzittingen nalezen op http://www.tweedekamer.nl.
Als je de debatten enigszins volgt is het algemeen bekend dat de Christelijk partijen tegen het klonen zijn.
Malo mori quam foedari!
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Praetorian schreef: Ieder mens is baas over zijn eigen lichaam. Het lichaam is eigendom van persoon zelf. Dit betekent dat de persoon zelf beslist wat er met zijn lichaam, en alles waar er in zit, gebeurd na zijn/haar dood.
ontken ik ook niet, maar de Nederlandse wetgeving is in deze fundamenteel fout
de Belgische wetgeving daarentegen gaat er van uit dat elke belg sociaal en solidair met zijn medeburgers is en derhalve wordt elke belg als donor beschouwd. wil een Belg persé asociaal zijn dan moet hij zelf maar aktie ondernemen. In Nederland is het net andersom. daar moet je zelf aktie ondernemen wil je sociaal zijn met je medeburger.

Als je in het achterhoofd houdt dat geen kat met donatie bezig is, behalve als hij organen nodig heeft, lijkt het me de evidentie zelve om iedereen, zonder tegenbericht, automatish als donor te beschouwen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik wil niet verplicht worden om een papiertje in te vullen met ja of nee, en ik wil ook niet dat de staat automatisch eigenaar wordt van mijn lichaam. Ik ben er nog niet over uit of ik het wil of niet. Niet meer omdat ik bang ben dat ik zonder nieren niet heelhuids in het walhalla zou komen, maar omdat ik niet zo goed van vertrouwen ben. Wanneer je een lichaam hebt met veel goede onderdelen (mijn hart, daar droomt iedere hartpatiënt van), en je komt op de IC, dan zou het wel eens goed van pas kunnen komen dat je wat sneller doodgaat. Men zit zo te zeuren en te drammen om mijn organen, dat ik er bijna nerveus van word. Het is dat ik een uiterst zeldzame bloedgroep heb.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Cluny schreef:
Ongeloveloos schreef:
Je betaald dus geen belasting ? En wat doe je met de grondwet, aan je laars lappen ?
Er is geen dus.
Dank je Cluny. Jij snapt het.

Heel het 'dus' verhaal van Ongeloveloos is onzin. Dat ik niet hou van verplichtingen zegt helemaal niets over het feit dat ik belasting betaal of de grondwet aan mijn laars lap. Of zou iedereen die belastingen betaalt en zich houdt aan de grondwet, heel blij zijn met verplichtingen. Het is een knoepert van een drogredenatie. Zo ontzettend fout dat mijn antwoord terecht een bladiebla antwoord was, want ik vond het de moeite niet er op in te gaan. Nu toch nog gedaan, want hij bleek het dus echt niet zelf te zien. Hoe is het mogelijk, maar goed, het blijkt te kunnen. :roll:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie