Knuppel schreef:Ik worstel al langer met de volgende vraag (misschien iets voor topic filosofie?):Confused schreef:Net als ieder mens ben ik op zoek naar begrip en geborgenheid. Die vond ik vroeger bij God en bij mijn christelijke omgeving. Ik ben nu beide kwijt, God is dood en mijn familie begrijpt niet hoe en waarom ik van mijn geloof ben gevallen (ondanks eindeloze discussies waarin ik het probeerde uit te leggen)...
Wat gaan gelovigen doen als ze niet meer geloven ?
Op dit forum wordt dmv discussie geprobeerd om gelovigen, de waanzin van het geloven in een god te laten inzien.
Echter, wanneer dit ook daadwerkelijk lukt, beseffen we dan in wat voor gat de ex-gelovige valt ?
Een groot goed van de gelovigen is hun saamhorigheid, steun bij elkaar, praten met elkaar, gelijkgestemden die je begrijpen, de wekelijkse dienst en kop koffie na.
En dat geldt niet alleen voor singles, ook koppeltjes kunnen er een haast therapeutische bezigheid uit putten.
Als niet-gelovige kan ik dit natuurlijk vergelijken met mijn "sociale contacten" en/of vrienden en familie.
Toch ben ik er van overtuigd dat de band binnen een kerkgemeenschap/JH/moskee of ieder ander gevaarlijke sekte, veel sterker is dan we vermoeden.
Stel: er wordt onweerlegbaar bewijs gevonden dat god niet bestaat !
Als na verloop van tijd zelfs de hardnekkigste gelover zich bekeerd, dan valt met het geloof ook al het goede van de gemeenschappen weg.
Bestaat er iets als een "AA" voor gelovigen ?
Een mooi voorbeeld vindt ik mijn vader (73):
Uit een streng religeus nest, getrouwd en kinderen.
Ik werd christelijk opgevoed, dwz na het eten een verhaal uit de bijbel, zondags verplicht naar de kerk (tot 14 jaar) en op vloeken stond een forse straf.
Met de jaren zag ik het geloof van mijn vader veranderen, ipv god had mijn vader het meer over het geloof in het "goede".
Na 39 huwelijk een scheiding en nog wat meer ingrijpende gebeurtenissen.
Nu verdoemd hij het stomme geloof, het geloof dat zijn broers weerhoud om naar een begravenis te komen van hun zus, omdat die euthanasie pleegde.
Ik weet zeker dat hij niet meer geloofd, toch gaat hij trouw naar de kerk, doet daar vrijwillegerswerk en draait zelfs kosterdiensten !
Omdat ik dat toch wel het toppunt van schijnheiligheid vond, heb ik eens tussen neus en lippen naar zijn motivatie gevraagd, zijn antwoord ?
"omdat ik niet (meer) geloof wil niet zeggen dat ik het geloof an sich haat ! Ik heb een fijne band met de mensen in de kerk, ik vind de muziek mooi en ook de zondagspreek gaat vaak over de mooiste dingen. En als ik dat "stukkie brood" (hosti) aanneem doe ik maar net alsof, het is maar brood tenslotte maar als hun het verhaal mooier maken en er zelf in geloven, heb ik daar geen probleem mee"
Hiermee fopt hij als het ware de kerk, om zo toch de leuke dingen te blijven doen....
Na een paar weken zag ik pas in wat een mop dat eigenlijk is !
Knuppel
Dit vind ik nu een goede post van u knuppel ,het antwoord van a.r. is het natuurlijk van zijn optiek,veel te lang heb ik persoonlijk op internet zomaar gedacht (dat weten ze toch wel ? ),,.. maar persoonlijke dingen ze wisten het niet,je veronderstelt wel eens te veel voorkennis