Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Destinesia

Bericht door Destinesia »

Rereformed schreef: Eeh, heb je het overdacht de derde versie ( :wink: ) van dit artikel op een christelijk forum neer te zetten?... Dit is een tekst waar een gelovige bij het lezen het klamme zweet herhaaldelijk voelt uitbreken, zou ik denken.
Ik op Hyves schreef:Foxeylicious @ Hoewel ik je gelijkenis niet helemaal begrijp (d.w.z. ik herken een deel van wat je bedoelt, maar op een gegeven moment raak ik het spoor een beetje bijster.

Dat is heel begrijpelijk. Je kent de ervaring niet. Misschien ten dele. Veel ex-christenen zullen het beter begrijpen dan jij.

Kun je nagaan dat de bijbel in z'n geheel ook best onbegrijpelijk is, en dat je ook daarin het spoor bijster kan raken.

Foxeylicious @ vind ik het jammer dat de mensen uit je oude gemeente je zo behandelen. Helaas is het zo dat mensen nu eenmaal mensen zijn, en dus nooit perfect. Sommigen hebben niet helemaal goed begrepen wat het betekent om een Christen te zijn.

Veel christenen maken de vergissing te denken dat ex-christenen "rot zijn behandeld" en tegenover hun ex-broeders en zusters verwijten maken. Dat is niet zo. Ok, misschien voor een deel, daar zij mij immers "op weg" hebben geholpen en als "stem van God" of "bijbel-leraar" fungeerden. Bij wie kun je anders klagen dan bij gelovige mensen in je directe omgeving die weten waarover "je het hebt"? Ik ga naar de kern. En dat is dat ik de boodschap van de bijbel zélf bekritiseer omdat het mijn leven als "van kaft tot kaft gelovige" totaal in de war heeft gebracht.

Foxeylicious @En respect moet wederzijds zijn....

Respect is tegenwoordig een afgezwakt modewoord. Respect moet worden verdiend en mag nooit worden geeist. Respect is een blijk van waardering en hoogachting en niets anders. Tegenwoordig moet men alles maar 'respecteren' met alleen maar het doel de andere 'partij' in te dimmen op zijn of haar 'stekende' woorden. De respect-eiser dekt zich in met het verwijt dat de andere partij geen respect betoont. Respect is net als "liefde". Je kunt het niet eisen. wederzijds 'modern-respect' kost alleen maar heel veel onnodige tijd voor beide partijen om te kunnen zeggen wat er werkelijk gezegd zou moeten worden teneinde elkaar goed te kunnen verstaan.

Foxeylicious @ Maar misschien kun je eens goed duidelijk maken hoe jouw "wedergeboorte" nu eigenlijk is gelopen, en waar het fout is gegaan?

Mijn 'afvallen' van het christendom is een lang verhaal waar ik zeker op terug zal komen maar ik heb nu niet heel veel tijd. En als ik daarover begin dan heb ik in veel gevallen waarschijnlijk hier op deze hyve niet veel 'respect' te verwachten. "Getuigenissen" van ex-gelovigen worden meestal niet gewaardeerd.

Soms zelfs gewist.

Daarom doe ik dat maar beter mondjesmaat uit de doeken. Zo kan er even aan mij "gewend worden geraakt". Gevatte opmerkingen van mij aan het adres van christenen worden steevast opgevat als een "aanval". Nooit als "begrijpend".

Helaas maar waar.

Foxeylicious @ Want op het moment dat je begint over copy's, en geïnspireerd door de maker... dan vraag ik me af wat je daar precies mee bedoelt. Het klinkt mij als valse leer in de oren, maar ik kan het natuurlijk volledig mis hebben?

Wederom kan ik hier heel uitgebreid op in gaan maar dat komt nog wel. Ik kan wel alvast zeggen dat ik lang een evangelisch christen ben geweest en dat mijn geloof aan het einde van die jaren in een neerwaartse spiraal is geraakt en dat het mij nu op geen enkele manier meer zal lukken (al ga ik op mijn hoofd staan) om het evangelie nog te kunnen geloven.

Migchiel @ Tjonge dat klinkt nogal ernstig.

Dat is het ook. Het is absoluut een hel om van je geloof te vallen. Nu ongeveer een tweetal jaar later gaat het gelukkig steeds beter. Nu ben ik weer bijna een volledig mens.

Migchiel @ Als computer kundige zou ik juist zeggen laat het installatie proces zijn gang gaan.

Z'n gang gaan? Dan heb je de hele essentie van wat ik probeer uit te beelden niet begrepen.

Behalve dat ik je op dát punt attendeer:

Ik heb geen geloof meer in de hemelse ICT helpdesk. Die zit vol ruis en contradicties.
Ik probeerde het eens bij de Zeus en Apollo helpdesk maar die zijn ongeveer 1750 jaar geleden failliet geraakt bij gebrek aan klandizi wegens aanvallen op hun tempels waardoor helaas ook het contact met Zeus en Apollo verloren ging.

Migchiel @Je wordt toch niet meer zoals je was wat je ook probeerd

Helaas (!) ondervond ik dat dagelijks.
Misschien begrijp ik je maar ten dele.
Zou je misschien kunnen uitleggen, in het kort om misverstanden te voorkomen, wat je daar precies mee bedoeld? Oude mens - Nieuwe mens gok ik?

Migchiel @Ben je gedoopt ?

Toen ik 26 jaar oud was.

Migchiel @dan ben je dood in Christus en dat is eeuwig.

Eeuwig stopt waarschijnlijk gewoon daar waar de eeuwigheid begint. Zeker weten doen we dat niet maar het heeft niet heel veel zin om daar ook maar iets van claimen te weten.

Migchiel @ Effe serieus blijkbaar heb je nogal wat teleurstellingen ondergaan.

Oh, Ik was steeds van mening dat je hierboven serieus was.

Ja ik ben zeer zeker teleurgesteld. Vind je dat overigens verkeerd? Teleurgesteld zijn?

Migchiel @en misschien juist door broeders

Serieus. Wat hebben christenen toch met de overtuiging dat wanneer iemand van zijn geloof donderd dat 'de oorzaak' zou moeten worden gezocht in de bijbelkring? Zou het niet gewoon aan de boodschap zélf kunnen liggen en dat ik de "bron" (lees: schrijvers) wantrouw.

Migchiel @Je bent nu misschien alweer jaren bezig met "deinstalleren". Misschien hoog tijd voor een expert ?

Laat me raden. Ik moet het vast bij Jezus in gebed gaan brengen. Ik dacht bijna even dat je me serieus wilde nemen.
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Elk stukje van je gesprekspartners kan ik wel ergens indelen in de categorie Downplayen, De oorzaak ergens anders zoeken, Om de hete brei heen draaien of Niet serieus nemen. Het is jammer dat ze er niet inhoudelijk op ingaan. Het lijkt wel alsof geloof je de mogelijkheid ontneemt om de essentie van iemands betoog te doorgronden.

Het stukje dat je schreef dat het misschien niet aan de bijbelkring lag, maar aan de boodschap zelf vond ik erg sterk binnen de context.
Destinesia

Behalve schrikdraad is er ook zoiets als "christelijke verlamming". Ik bedoel daarmee dat christenen met een "eindtijd-psychose" het nut van het leven eigenlijk niet meer zoeken. Vanwege het komende "Armageddon" en al die zaken meer. Ze kijken over de dood heen met lange gezichten. Dat monsterlijke fatalistische toekomstbeeld verlamt het heden en de lust tot leven. Vandaag bedacht ik deze zinnen en schreef ze expres een beetje in een bijbels accent. :wink:

--------------------------------------Christelijke verlamming-----------------------------------

Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk" (Matteüs 24:6,7).

Zij roepen niet naar leiders om de oorlogen te staken maar zij "zien toe". Zij danken God en smeken om uitstel van het oordeel. Zij roepen niet om vrede, maar zij zeggen: "Dit moet geschieden". Zij buigen bezorgd en verbitterd het gelaat. Zij redden de walvis niet, noch de vlinder, want dit moet geschieden. Zij zien toe. Zij lopen de straat niet op om huizen te herbouwen en strijdvaardig te redden. Noch het zijne en het kroost. Want dit moet geschieden. Zij snellen zich uitzinnig langs deuren en poorten om zondaren te waarschuwen voor het oordeel. Zij roepen eendrachtig: Het dient geen doel meer, want dit moet geschieden! Verzameld gij toch geen aardse ijdelheid meer, maar bekeert u! De nacht grijpt aan en zij naakt niet. Er is geen rust in uw huizen want het uur breekt aan. Dooft uw lichten en weest stille. Want dit moet geschieden. Neem uw bundel en verlaat het uwe. Voegt u met ons naar ginder op de berg. Zoek geen voedsel. Bouwt niet op, en red geen dier. Zorgt niet voor uzelve, noch voor anderen, maar bidt. Want dit moet geschieden. Wij zien toe want de Here komt. Staakt uw ijdelheid en weent slechts. Nooit zult u vergrijzen maar verdord zijn, in een enkel ogenblik. Waar de reuzenwolk het uitspansel boven uw steden verduisterd. In een ogenblik vervagen zij samen met uw redding. Neen, wij verzaken het bouwen. Wij verzaken de lente, en zaaien niet meer. Want dit moet geschieden. Wie zaait toch ooit wat men niet oogsten zal? De Heer komt spoedig. Wij zien toe. Wij zullen het aardse niet meer leren, maar wij wachten op de Heer. Wij zien toe. Want dit moet geschieden.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Destinesia
Ik lees deze hele topic nu pas.

Wat feilloos verwoord.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Destinesia

Dank je. Mariakat.
Kiwi schreef: Het lijkt wel alsof geloof je de mogelijkheid ontneemt om de essentie van iemands betoog te doorgronden.
Zéér mooi omschreven. :) Die ga ik niet vergeten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Destinesia schreef:Dank je. Mariakat.
Kiwi schreef: Het lijkt wel alsof geloof je de mogelijkheid ontneemt om de essentie van iemands betoog te doorgronden.
Zéér mooi omschreven. :) Die ga ik niet vergeten.
Dito.
Maar ook bij een persoonlijke strijd tegen het geloof lijkt dit het geval.
In de meeste gevallen, waarbij men niet klaar is met en dus niet emotioneel (en misschien rationeel) onafhankelijk staat ten op zichte van het oude geloof.
Dit is geen waardeoordeel, maar een constatering.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Destinesia

Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Er zijn vele vormen van "schrikdraad".

Ik las vandaag een discussie op een christelijk forum over twijfel onder gelovigen. Gelukkig net op tijd voor de twijfelende rest, kwam er op een gegeven moment een gevorderd christen met de meest logische en beste oplossing voor dit soort duivelse dilemma's die aan het geloof beginnen te knagen .
___________________________________________________________________________________________

Geloof is vertrouwen, terwijl twijfel een vorm van wantrouwen is. Twijfel zet je in je wandel met God ten alle tijde stil, het sticht niet, breekt enkel af en wordt door de duivel misbruikt om je af te leiden van dat waar het werkelijk om draait. Lees anders eens wat de Heer ons er over leert in Jakobus 1:6-7. Naast twijfel is er nog iets dat ons vaak weet stil te zetten, en dat is ons denken.

Geloof laat geen ruimte voor beredeneren, waar geloof en vertrouwen neemt alles aan wat God tegen haar zegt zonder vragen of tegenwerpingen. Ondanks dat ik helaas tijden ken waarin ik dat geloof niet heb en met regelmaat enorm tekort schiet hierin, weet ik dat dat wel is waar geloof om draait. Een onvoorwaardelijk vertrouwen in God, als Hij zegt "ga naar links" dan vraag je niet "waarom" en je gaat ook niet nadenken of er geen betere alternatieven zijn, nee je verwerpt dat en gaat naar links.

Als je je oog gericht houd op de Heere Jezus, zal er geen twijfel in je opkomen en zal je geloof en vertrouwen alleen maar groeien. Twijfel komt meestal om de hoek kijken als je kijkt op jezelf, naar je omgeving, naar de mensen om je heen of wat dan ook.

___________________________________________________________________________________________

Bizar.

De opvatting onder christenen om niet na te willen of durven denken is iets wat zij zélf nastreven. Er bewust voor kiezen.

Ik blijf erbij. Het verliezen van mijn geloof is bijna exact te vergelijken met het "matrix verhaal". Ik ben bevrijd en ik loop nu rond met van die oude aansluitingen in mijn rug en nek. Meelezen op zo'n forum is voor mij nu exact als even inpluggen en teruggaan in de Matrix om mij in "bullit-time" te verbazen.
a.r.

Bericht door a.r. »

Dit soort gedrag doet mij telkens weer huiveren....Befehl ist befehl of Orwells "Big brother is watching you": Oorlog is vrede, Vrijheid is slavernij, Onwetendheid is kracht! :twisted:
Destinesia

a.r. schreef:Dit soort gedrag doet mij telkens weer huiveren
Het is triester dan dát. Het is namelijk geen gedrag. Het is wel degelijk een rotsvaste overtuiging. De overtuiging namelijk dat de satan met zijn wijsheid de mens wil laten redeneren. De boom der kennis van goed en kwaad. De mens wil machtiger worden dan God. Zich gelijkstellen met God. Alle wijsheid die tegen God en het Woord ingaan zijn van de satan.

Uiteraard is het wel een overtuiging waaraan men hard moet blijven werken. De ratio "zeurt" bij hen. Zo is het aan de andere kant ook een keuze. Het is dus nogal een verwarrende psychologie die ik wil leren begrijpen.
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Het is zo bizar, je zou bijna denken dat het bericht door een atheïstische trol op het forum is geplaatst, om gelovigen belachelijk te maken. Ken je de user die dat zei, is het een echte christen? Als hij er echt over denkt zouden ze hem preventief op moeten sluiten voor de veiligheid van de samenleving, bij wijze van spreken.
a.r.

Bericht door a.r. »

Destinesia schreef:
a.r. schreef:Dit soort gedrag doet mij telkens weer huiveren
Het is triester dan dát. Het is namelijk geen gedrag. Het is wel degelijk een rotsvaste overtuiging. De overtuiging namelijk dat de satan met zijn wijsheid de mens wil laten redeneren. De boom der kennis van goed en kwaad. De mens wil machtiger worden dan God. Zich gelijkstellen met God. Alle wijsheid die tegen God en het Woord ingaan zijn van de satan.

Uiteraard is het wel een overtuiging waaraan men hard moet blijven werken. De ratio "zeurt" bij hen. Zo is het aan de andere kant ook een keuze. Het is dus nogal een verwarrende psychologie die ik wil leren begrijpen.
Maar vanuit die rotsvaste overtuiging, die desondanks stiekem nogal eens blijkt te wankelen, houdt de doodsbange en onderdanige, gelovige zichzelf wanhopig vast aan de "reddende" strohalm in het religieus moeras, bang als hij of zij is om te verzuipen door op de kant proberen te klimmen en op eigen benen op stevige grond te gaan staan. Liever laat hij of zij (zichzelf) bevelen, die strohalm vast te houden en te doen wat god hem of haar verteld dat er moet gebeuren. Het is mi dát gedrag dat mensen tot heel nare handelingen aanzet, naar zichzelf én naar anderen. Vandaar dus mijn vergelijking met "Befehl ist befehl" en/of Orwell's "Big brother is watching you".

Het is heel verwarrende psychologie idd én hoewel religie de meest beangstigende, langdurigste en ultieme verfijning van mindcontrol en onderdrukking is, komt het dus niet alleen voor in religie, het is iets dat in de psyche van de mens ingebakken zit. Rereformed schreef er ooit onderstaand psalm over en ik schreef daar met zijn toestemming de mij betreffende variant op:

Rereformed schreef:
Psalm van de 21e eeuw

Gelukkig de mens
die niet meegaat met wie wedergeboren denkt te zijn.
die de weg van de ware gelovigen niet betreedt,
die bij vrome antwoordapparaten niet aan tafel zit,
maar vreugde vindt in altoos voor nieuwe raadsels te staan
en altijd recht wil doen aan zijn oprechte eigen menszijn,
of nu de zon schijnt, of de maan.

Hij zal zijn als een boom,
geplant aan stromend water.
Iedere dag draagt hij vrucht,
zijn bladeren zijn altijd vers.
Alles wat hij aanraakt, komt tot bloei,
overal waar hij ademt is frisse lucht.

Zo niet de verlosten!
Zij zijn als kaf,
dat hier op aarde zaad van verdeeldheid rondpreekt,
dat in een hiernamaals betaald wil worden voor liefde,
en nooit verzuimt een God te prediken van straf.

Vromen houden niet stand in het gezelschap van waarachtig menszijn,
Bijbelaars niet waar eerlijkheid van denken heerst.
Wijs is de weg van de mens die zijn God kastijdt,
de weg van de deugdzamen loopt dood,
en die van de zekerweters is het hardleerst.

###

Ik schreef er deze variant op:

Gelukkig is de mens
Die niet meegaat met wie de baas zegt te zijn.
Die de weg van de opofferende liefde niet betreedt,
Die bij de egotrippenden niet thuis is,
Maar vreugde vindt in altoos voor nieuwe uitdagingen staan
En altijd recht wil doen aan haar eigen oprechte eigen menszijn,
Of de zon nu schijnt, of de maan.

Zij zal zijn als een boom,
geplant aan stromend water.
Iedere dag draagt zij vrucht,
haar bladeren zijn altijd vers.
Alles wat zij aanraakt, komt tot bloei,
overal waar zij ademt is frisse lucht.
Zo niet de getrouwen!
Zij zijn als kaf,
Dat op deze aarde een verkeerd voorbeeld geeft,
Dat ooit wel beloond denkt te gaan worden voor haar liefde,
En nooit verzuimend honds te blijven…zit en AF

Getrouwen houden niet stand in het zichzelf zijn,
Waar slechts eenzijdige oprechte liefde heerst.
Wijs is de weg van de mens die niet alleen zichzelf kastijdt,
De weg van de deugdzamen loopt dood,
En die van getrouwen is het hardleerst.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zoals een wijze joodse man (Koekie) ooit zei; als je niet kan twijfelen kan je ook niet geloven.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Destinesia

Think schreef:Het is zo bizar, je zou bijna denken dat het bericht door een atheïstische trol op het forum is geplaatst, om gelovigen belachelijk te maken. Ken je de user die dat zei, is het een echte christen? Als hij er echt over denkt zouden ze hem preventief op moeten sluiten voor de veiligheid van de samenleving, bij wijze van spreken.
O ja zeer zeker is hij een christen! Ik heb hem zelfs 1 keer ontmoet en ik heb ongeveer tweeënhalf jaar geleden tegen hem en een paar anderen online met mijn Xbox zitten gamen. Hij heeft me zelfs meegeholpen met verhuizen. De enige keer dat ik hem gezien heb overigens. Toen was ik nét een tijd geen christen meer denk ik. Althans, ik was toen al een paar jaar in een behoorlijke "geloofs-crisis" Het hing erom. Hij is niet alleen christen maar dubbelchristen. Hij wordt alsmaar radicaler merk ik aan zijn schrijfsels. Ik spreek of zie hem niet meer. Ik ben ook "ontzettend" afvallig geworden en dus te mijden. Ik lees alleen af en toe wat hij te vertellen heeft.

Link van discussie met de juiste pagina - bericht van zondag.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Destinesia, een schitterende vergelijking van de psyche met het werkgeheugen waar het Christus-programma (door)draait met het interne computergeheugen waar software draait: =D>

God had ik me nog nooit voorgesteld als de Grote Software & Hardware Engineer !

Het is misschien niet on-topic, maar toch:
hoe ziet de psyche eruit waar de software 'vrijdenken' draait?

Of is dat toch on-topic?
Om het contrast te kunnen schetsen tussen de softwarepaketten 'god bevatten' en 'vrijdenken'?
En de twee mogelijke verwisselingen van het ene voor het andere softwarepakket?

Zou de telefoonlijn met God eigenlijk draadloos kunnen zijn?
Of is de draadloze beller zowiezo van 'van god los' ?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Destinesia schreef:
O ja zeer zeker is hij een christen! Ik heb hem zelfs 1 keer ontmoet en ik heb ongeveer tweeënhalf jaar geleden tegen hem en een paar anderen online met mijn Xbox zitten gamen
Heeft hij indertijd ook op een forum van Bart Bouwman gezeten (kritische kwesties)?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie