Kronos
ik denk dat het over boeddhisme gaat.
soit, voor zover ik op de hoogte ben heb je volgende elementen.
er is enerzijds boeddha die alle inzichten tijdens een dutje ontvangen heeft daar waar Mo een babbeltje had met allah. Jezus was wel de strafste. van sekteleider tot zoon tot god in persoon. bon, in essentie zijn al die wijsheden gewoon zelfverzonnen.
anderzijds misbruikt het boeddhisme eveneens de dood.
Bij boeddha is het geen hel of dergelijke maar kom je gewoon als iets beters terug als je braaf bent geweest of desgevallend slechter als je stout bent geweest.
Boeddhisme stelt dus hoe dan ook voorwaarden van onderdanigheid om een goed boeddhist te zijn (wil je niet in een kakkerlak of iets dergelijk reïncarneren.)
dezelfde angst gebruiken de islam en het christendom ook.
hetl ijtk me logisch dat er in de loop der eeuwen, net als in islam of christendom, allerlei splintergroepen zijn ontstaan die mekaar ongelijk geven en allemaal hun eigen interpretaties hanteren. in geheel religueuze stijl is de leer van boeddha natuurlijk vaag (anders geen x aantal splintergroepen) waar je kunt uithalen wat je graag wil.
en net zoals het christendom met de paus heeft het boeddhisme zijn dalai lama.
http://www.lifepositive.com/Spirit/worl ... erview.asp
Can anyone become a Buddha?
Oh yes! All sentient beings have the seed of the Buddha within them.
volgens de islam is iedereen moslim en in het christendom moet je gewoon erkennen dat Jezus voor onze zonden gestorven is.
het boeddhisme, net als jodendom, evangeliseert niet actief maar ik denk dat meer met met de leeftijd vd religie te maken heeft dan iets anders (hoe jonger de religie hoe agressiever). het boeddhisme maakt het net als andere religies redelijk makkelijk om lid te worden vd groep
Do you see any common ground between Buddhism and Hinduism?
Historically, Buddha Sakyamuni was a Hindu. So I would like to call Hinduism and Buddhism twin brothers
om elke discussie hieromtrent uit te sluiten
Any message for the readers of Life Positive?
Life can be pleasant or miserable. To lead a fruitful life, and to make it positive, practice analytical meditation.
vervang mediteren nu eens door bidden? of door het naleven vd 5 zuilen?
goed, er is geen god en daarom is het ook nontheistische religie (in oosterse culturen is filosofie en religie nu eenmaal nauw met elkaar verweven) maar voor de rest?
het boeddhisme heeft in heover het kastensysteem aangepakt? of zitten de leiders zelf in machtsposities (cfr Kardinalen) ?
Jaarlijks sterven duizenden mensen omdat ze zich in de ganges religieus reinigen. wat doet de religieuze leiding om dit te verhinderen? zwaar investeren in de gezondheid en milieu of vasthouden aan een
religieus dogma?
andere vragen zijn al gepasseerd