lostandfound over evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Injetta

Bericht door Injetta »

Ik heb ook wel wat moeite met de zuivere evolutieleer.
Ergens heb ik het idee dat het niet helemaal kloppend is voor alles wat er op deze aardbol rondkrioelt.
De diversiteit is zooooooooo immens en ontelbaar, dat het bijna niet mogelijk is evolutionair gezien.
Ik denk dat er nog heel wat meer over te ontdekken en uit te vinden valt.

Wat moeilijk te bevatten blijft is het feit dat er eerst niets was en vanuit de krachten van de kosmos cellejtes zijn ontstaan. En dat die celletjes uiteindelijk hebben geleid tot zo'n enorme verscheidenheid.....

Maar.... het is nog moeilijker te bevatten dat er een of ander opperwezen (waaruit is die ontstaan dan?) in 7 dagen de aarde heeft gecreeërd met al die levensvormen én daar dan ook nog de mens heeft gekleid naar zijn evenbeeld (we lijken dus op God, die dus net als dan een lichaam zou hebben??????
En Waarom?? Met welk doel? Als een leuk speeltje voor God?
En waarom dan ál die ontelbare andere levensvormen erbij? Inclusief bacterieën, virusen en wat al niet meer.

Het is nu laat op de avond, maar nu even zonder argumenten.
Ik kan echt niet in dat zeer simplistische scheppingsverhaaltje geloven.
Maar....... ik kan ook niet volledig in het evolutieverhaaltje geloven.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij was en wie die ik........
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik heb ook wel wat moeite met de zuivere evolutieleer.
Ergens heb ik het idee dat het niet helemaal kloppend is voor alles wat er op deze aardbol rondkrioelt.
De diversiteit is zooooooooo immens en ontelbaar, dat het bijna niet mogelijk is evolutionair gezien.

Wat moeilijk te bevatten blijft is het feit dat er eerst niets was en vanuit de krachten van de kosmos cellejtes zijn ontstaan. En dat die celletjes uiteindelijk hebben geleid tot zo'n enorme verscheidenheid.....
Heeft ook bar weinig te maken met evolutie maar alles met (a)biogenese. Wel bij de juiste tak van sport blijven he? :P Een keu om mee te hockeyen, wordt ook een interessante sport.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Injetta schreef:Ik heb ook wel wat moeite met de zuivere evolutieleer.

Nee hoor, niet moeilijk te bevatten. Zeker als je bedenkt dat het leven minimaal 3.9 miljard jaar de tijd heeft gehad om van simpele cellen tot het complexe meercellige leven te evolueren.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Injetta schreef:Ik kan echt niet in dat zeer simplistische scheppingsverhaaltje geloven.
Je hebt gebrek aan geloof dus.
Injetta schreef:Maar....... ik kan ook niet volledig in het evolutieverhaaltje geloven.
Je hebt gebrek aan kennis dus.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Injetta schreef:Ergens heb ik het idee dat het niet helemaal kloppend is voor alles wat er op deze aardbol rondkrioelt.
Ergens heb ik het idee dat je het niet helemaal begrepen hebt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Injetta schreef:Ik heb ook wel wat moeite met de zuivere evolutieleer.
Er is dan ook vrijwel niemand die pretendeert dat de evolutietheorie volmaakt is, en antwoorden kan verschaffen op alle vragen. Het is geen volmaakte theorie (maar welke is dat wel?), maar het is de beste die we op dit moment hebben.
Het is een misvatting dat er FLITS! opeens celletjes zouden zijn, compleet met organellen en mitochondriën. De eerste cellen moeten anorganische voorouders hebben gehad; zelfreplicerende moleculen.
Maar.... het is nog moeilijker te bevatten dat er een of ander opperwezen (waaruit is die ontstaan dan?) in 7 dagen de aarde heeft gecreeërd met al die levensvormen én daar dan ook nog de mens heeft gekleid naar zijn evenbeeld (we lijken dus op God, die dus net als dan een lichaam zou hebben??????
Het veronderstellen van een Schepper, om zodoende het antwoord te kunnen geven op hele lastige vragen, is vergelijkbaar met de Deus ex Machina uit de literatuur; een vaak al te gemakkelijke uitvlucht voor luie schrijvers zonder fantasie ('toen kwam de goede fee met haar toverstokje, en ze leefden nog lang en gelukkig!').
De creationist doet eigenlijk hetzelfde. Deze meent ongerijmdheden te zien, of gaten, en vult deze op met 'God'.
Wie kan dat wél volledig geloven. De evolutieleer bestaat uit een complex van tientallen tegenstrijdige theorieën. Het is een enorme puzzel waar we nog maar enkele stukjes van in ons bezit hebben. Maar dat levensvormen door de tijden heen veranderd zijn, door mutatie en natuurlijke selectie, daar kan niemand meer omheen.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Injetta schreef:Maar....... ik kan ook niet volledig in het evolutieverhaaltje geloven.
Je hoeft het ook niet te geloven, je moet het begrijpen. Als het onderwerp je werkelijk interesseert, moet je gewoon eerst Darwin's Het ontstaan van soorten zelf gaan lezen. Er zijn hele goede nederlandse vertalingen te koop voor 15 euro.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

lostandfound schreef: Macro evolutie is nooit bewezen.
(Wel ja, anderen hebben het al gezegd. Er is bij jou een gebrek aan inhoudelijke kennis over dit onderwerp: 'ik heb wel eens gelezen....')

Aannemelijk gemaakt is het wel. Flora en fauna zijn door de tijden heen ingrijpend veranderd. Dat laat het fossielenpatroon zien - helemaal als we het in de geologische context zien - en de sporen ervan vinden we in de anatomie van de huidige levensvormen; de rudimentaire organen en functies.

Maar uiteraard kan iedere willekeurige persoon wel een tegenwerping doen - hoe absurd ook - die onmogelijk ontkracht kan worden (wel verworpen natuurlijk, vanwege de afwezigheid van enig bewijs). Als een idioot beweert dat er nooit evolutie is geweest, want de grote Kosmische Fee zwaaide 5 seconden geleden met haar toverstokje in een leeg heelal, en FLITS!, opeens was er het heelal in haar huidige vorm, en natuurlijk planeet aarde, met alle fossielen in de grond - en uiteraard alle mensen met hun herinneringen, geschreven boeken, etc.., dan is het voor mij onmogelijk om te bewijzen dat de theorie van de Kosmische Fee onjuist is. Maar dat zegt natuurlijk niets over de geloofwaardigheid van zo'n hypothese.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

collegavanerik schreef: Je hoeft het ook niet te geloven, je moet het begrijpen. Als het onderwerp je werkelijk interesseert, moet je gewoon eerst Darwin's Het ontstaan van soorten zelf gaan lezen. Er zijn hele goede nederlandse vertalingen te koop voor 15 euro.
En daarna zou ik iets van Carl Zimmer willen aanraden. Er zijn weinig wetenschappers die zo mooi en duidelijk kunnen schrijven als Carl Zimmer, en het doet niets af aan de schatten van informatie die in zijn boeken te vinden zijn.

Grtz..
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Devious schreef:
collegavanerik schreef: Je hoeft het ook niet te geloven, je moet het begrijpen. Als het onderwerp je werkelijk interesseert, moet je gewoon eerst Darwin's Het ontstaan van soorten zelf gaan lezen. Er zijn hele goede nederlandse vertalingen te koop voor 15 euro.
En daarna zou ik iets van Carl Zimmer willen aanraden. Er zijn weinig wetenschappers die zo mooi en duidelijk kunnen schrijven als Carl Zimmer, en het doet niets af aan de schatten van informatie die in zijn boeken te vinden zijn.

Grtz..
Een goede tip van Devious beste lostandfound.
Probeer zijn boek "Aan de waterkant" (Paperback | 317 Pagina's | Uitgeverij Contact
ISBN10: 9025414850 | ISBN13: 9789025414856
)
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Erik schreef:Een goede tip van Devious beste lostandfound.
Probeer zijn boek "Aan de waterkant" (Paperback | 317 Pagina's | Uitgeverij Contact
ISBN10: 9025414850 | ISBN13: 9789025414856
)
Dat is inderdaad een geweldig boek. 'Koning Parasiet' is eveneens een aanrader.
Injetta

Bericht door Injetta »

The Prophet schreef:
Injetta schreef:Ergens heb ik het idee dat het niet helemaal kloppend is voor alles wat er op deze aardbol rondkrioelt.
Ergens heb ik het idee dat je het niet helemaal begrepen hebt.
Injetta schreef:

Je hebt gebrek aan kennis dus.
Het kan gebrek aan kennis zijn of gebrek aan begrip, maar het kan ook zijn dat de theorie in mijn optiek te veel hiaten vertoont.
Ik kan best iets begrijpen en dan alsnog de theorie niet 100% aannemen.

Ik kan ook de Bijbel bij wijze van spreken letterlijk uit mijn hoofd leren en ook nog begrjipen en dan nog steeds er niet in geloven.

Ik vind persoonlijk de theorie nogal wat hiaten vertonen en aannames die niet echt bewezen kunnen worden.

Verschillen in genen zorgen voor kleine verschillen binnen een soort. Zo heb je mensen in ontelbare maten, er zijn er weinig identiek (zelfs een een-eiige tweeling is niet identiek). Maar de karakteristieken van wat een mens mens maakt, blijft wel gelijk. De aanpassingen aan de omgeving zorgen voor verschillen in bijv. huidskleur, haargroei, lengte, stand van de ogen, etc. Maar..... verder gaat het niet.

Er is geen echte verklaring hoe het mogelijk is dat er vanuit een bepaalde levensvorm een heel andere levensvorm kan muteren met heel andere genen.
Ook gaat het heel geleidelijk en over miljoenen jaren. Dan nog is het niet duidelijk hoe uit een zeedier een compleet landdier en vanuit daar weer vogels kunnen ontstaan. De hele constrcutie van bijv. de vleugels, de snavel, veren...... dat zou bij elke mutatie "gegroeid" moeten zijn. Dan is een paar miljoen jaar toch helemaal niks?
En is het echt mogelijk? Blijven de aanpassingen niet vooral binnen de soort?
Zeker als je kijkt naar de menssoorten vergeleken met vogels en die weer vergeleken met vissen en dat weer vergeleken met de plantenwereld, etc.

Ik zeg niet bij voorbaat dat het onzin is, en het is best mogelijk dat de mens hiermee wel op het juiste spoor zit voor de verklaring van het bestaan van die geweldige diversiteit aan levensvormen. Maar in mijn optiek rammelt er toch het een en ander.

Maar....... ik zal zeker ook de tips hier ter harte nemen en bijv. de boeken van Carl Zimmer lezen.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij was en wie die ik........
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Injetta schreef: En is het echt mogelijk? Blijven de aanpassingen niet vooral binnen de soort?
Belangrijk vraagje tussendoor ;

Hoe bepaal je precies wat een soort is?

Hoe weet je bijvoorbeeld of je sommige fossielen mensapen of aapmensen moet noemen ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Injetta schreef:Het kan gebrek aan kennis zijn of gebrek aan begrip, maar het kan ook zijn dat de theorie in mijn optiek te veel hiaten vertoont.
Ik kan best iets begrijpen en dan alsnog de theorie niet 100% aannemen.
Het enige dat telt is het bewijs. Er is genoeg bewijs voor macro-evolutie. Dat jij dat niet wilt accepteren duidt op gebrek aan kennis of gebrek aan begrip. Vandaar mijn opmerking. Als je het bewijs afwijst, ben je een gelovige en niet een rationeel denker.

Je opmerkingen over "hiaten" (welke?) in de evolutie-theorie slaan dan ook nergens op.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Injetta schreef: Ook gaat het heel geleidelijk en over miljoenen jaren. Dan nog is het niet duidelijk hoe uit een zeedier een compleet landdier en vanuit daar weer vogels kunnen ontstaan.
We weten van sommige walvissoorten dat deze een rudimentaire bekkenstructuurbezitten. Er zijn zelfs gevallen bekend van atavistische poten:
Afbeelding
Dit is een zeer sterk bewijs dat de voorouder van de walvis ooit op het land heeft geleefd.
Genetisch zijn er ook zeer sterke aanwijzingen. De walvis is verwant aan het nijlpaard.
De oorbotjes van walvissen zijn uniek, en deze hebben een zeer sterke gelijkenis met de oorbotjes van Pakicetus, een landdier waarvan de fossiele resten gevonden zijn in Pakistan.
Hier kun je een interessant artikel lezen waarin de aanwijzingen worden neergelegd uit meerdere richtingen, dat de voorouders van walvissen landdieren waren http://www.daaromevolutie.net/default.a ... ic=&segm=6

De enige manier waarop soorten kunnen veranderen is door mutatie, want alle unieke kenmerken van iedere soort liggen vast in het DNA. Evolutie is een feit, en de enige manier voor godsdiensten om wetenschappelijk nog enigzins overeind te kunnen blijven, is door evolutie in de doctrines te integreren; dwz, God als (mede)veroorzaker van DNA-mutaties.

Vriendelijke groet.
Plaats reactie