antoon schreef:Indien het zo is dat de de enquête zuiver onpersoonlijk is, iets wat ik een klein beetje betweifel, al is het alleen maar handschrift herkenning bij open vragen die met de pen ingevuld worden,
maar goed laten we er van uitgaan, dat het 100 procent anoniem is, dan speelt de eerstefactor die ik noemde mee, ook behoorlijk zwaarwegend.
ook al is het Amerika dan nog staat er heel wat op het spel bij de hogere klasse carrière, promotie, enz,
geen habitat waarin geloof lekker kan gedijen, en minder voorkomt.
Mij persoonlijk zegt het verder niet zo veel, er zijn geleerden ook met goede geloofsbrieven die creatie ondersteunen.
In mijn visie mag dat verder geen rol spelen om iets te geloven of te verwerpen.
Ok blij je te zien Kitty
De bewering dat mensen in Amerika atheïst worden onder invloed van de omgeving duidt er op dat je weinig begrijpt van de situatie daar. Atheïsten zitten in Amerika in een verdomhoekje. (bijvoorbeeld:
http://www.mndaily.com/articles/2006/03/24/67686)
Amerika is van alle westerse democratieën het meest gelovig en het minst tolerant naar ongelovigheid, naar ik vermoed een overblijfsel van koude-oorlog-McCarthyisme. Er is op dit moment bijvoorbeeld geen enkele openlijk ongelovige in de Amerikaanse senaat te vinden, die worden simpelweg niet gekozen.
Deze statistieken spreken: ongelovigheid correleert met intelligentie.
Ik ben het met je eens dat het niet belangrijk is, maar het is wel zo.