Het verband tussen intelligentie en geloof

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

antoon schreef:Hallo
Hallo antoon, lang niet gezien. Ik zie dat je avatar nog steeds niet up to date is.
In de deze maatschappelijke klasse speelt wedijver, promotie, sociale omgang en publiciteit een sterke zoniet overheersende rol.
En aangezien de meerderheid zowiezo al atheïstisch is is het voor deze mensen moeilijk om te geloven of om toe te geven dat zij geloven, dit kan dus de uitslag beïnvloeden en een vertekend beeld kunnen geven.
Dat lijkt me een heel plausibele verklaring, je weet hoe het is met de christenvervolgingen tegenwoordig. Vooral in de hogere rangen van de wereldse heerschappij heb je als kind Gods geen leven meer. Hoe staat het met het einde der tijden? Het werkt wel naar een climax toe in deze dagen, nietwaar? Maar het zal de uitslag van het onderzoek niet hebben beinvloed, want in de resultaten worden geen persoonlijke gegevens gepubliceerd. Dat zou het zelfs voor hem die zich het diepst schaamt voor zijn bijgeloof anoniem genoeg moeten maken om de vragenlijst eerlijk in te vullen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ha die Antoon, dat is lang geleden. Alles goed? Nog steeds niet van God los?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
timon

Bericht door timon »

antoon schreef:Hallo

Mij verbaast de uitslag niet, al moet ik wel uit een ander vaatje tappen voor de verklaring.
Het is net als bij topsporters, zakenbonzen, rijkelui enz.
In deze maatschappelijke klasse speelt wedijver, promotie, sociale omgang en publiciteit een sterke zoniet overheersende rol.
En aangezien de meerderheid zowiezo al atheïstisch is is het voor deze mensen moeilijk om te geloven of om toe te geven dat zij geloven, dit kan dus de uitslag beïnvloeden en een vertekend beeld kunnen geven.

antoon
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, zeker aangezien we het hier grotendeels over Amerikaanse cijfers hebben. Ten eerste is het belangrijk om je te realiseren dat 300 jaar geleden bijna iedereen gelovig was, ook de intellectuele elite en de wetenschappers. Het idee dat ongelovigheid gewoon een dictaat van de omgeving is loopt daar al vast. Ten tweede word geloof ook tegenwoordig, zeker in Amerika, gewoon getolereerd. Je word in Amerika eerder gediscrimineerd omdat je niet gelovig bent, dan andersom. Toch lijkt er een opvallend groot percentage ongelovigen onder intellectuelen te zijn.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Indien het zo is dat de de enquête zuiver onpersoonlijk is, iets wat ik een klein beetje betweifel, al is het alleen maar handschrift herkenning bij open vragen die met de pen ingevuld worden,

maar goed laten we er van uitgaan, dat het 100 procent anoniem is, dan speelt de eerstefactor die ik noemde mee, ook behoorlijk zwaarwegend.
ook al is het Amerika dan nog staat er heel wat op het spel bij de hogere klasse carrière, promotie, enz,
geen habitat waarin geloof lekker kan gedijen, en minder voorkomt.

Mij persoonlijk zegt het verder niet zo veel, er zijn geleerden ook met goede geloofsbrieven die creatie ondersteunen.
In mijn visie mag dat verder geen rol spelen om iets te geloven of te verwerpen.

Ok blij je te zien Kitty
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Mij persoonlijk zegt het verder niet zo veel, er zijn geleerden ook met goede geloofsbrieven die creatie ondersteunen.
Wie?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:
Wie?
Cees Dekker vast Sararje 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Sararje
Als je de debatten volgt op tv internet media dan kom je ze ook tegen,ik ga niet kwartetten.
Zoals gezegd het is voor mij verder geen factor van betekenis.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

kortom, je doet een anonieme claim, daag Antoon, zo kennen we je weer. Lege beweringen doen is geen beweringen doen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
timon

Bericht door timon »

antoon schreef:Indien het zo is dat de de enquête zuiver onpersoonlijk is, iets wat ik een klein beetje betweifel, al is het alleen maar handschrift herkenning bij open vragen die met de pen ingevuld worden,

maar goed laten we er van uitgaan, dat het 100 procent anoniem is, dan speelt de eerstefactor die ik noemde mee, ook behoorlijk zwaarwegend.
ook al is het Amerika dan nog staat er heel wat op het spel bij de hogere klasse carrière, promotie, enz,
geen habitat waarin geloof lekker kan gedijen, en minder voorkomt.

In mijn visie mag dat verder geen rol spelen om iets te geloven of te verwerpen.

Ok blij je te zien Kitty
De bewering dat mensen in Amerika atheïst worden onder invloed van de omgeving duidt er op dat je weinig begrijpt van de situatie daar. Atheïsten zitten in Amerika in een verdomhoekje. (bijvoorbeeld:http://www.mndaily.com/articles/2006/03/24/67686)
Amerika is van alle westerse democratieën het meest gelovig en het minst tolerant naar ongelovigheid, naar ik vermoed een overblijfsel van koude-oorlog-McCarthyisme. Er is op dit moment bijvoorbeeld geen enkele openlijk ongelovige in de Amerikaanse senaat te vinden, die worden simpelweg niet gekozen.

Deze statistieken spreken: ongelovigheid correleert met intelligentie.
Ik ben het met je eens dat het niet belangrijk is, maar het is wel zo.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

In die specifieke klasse waar evolutie creatie het hete hangijzer is ,maakt het verder niet uit dat het Amerika is ,Timon getuige ook de berichtgeving over felle aanvallen van weerszijden.
Verder heb je gelijk met AMERIKA
Socratoteles
Diehard

antoon schreef:handschrift herkenning bij open vragen die met de pen ingevuld worden
Haahaha! Mag ik nomineren voor de grap van de week? :lol:
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

blijkt dat je weinig weet van de marktonderzoek wereld Socratoteles
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

antoon schreef:blijkt dat je weinig weet van de marktonderzoek wereld Socratoteles
Sinds wanneer kan men aan je handschrift zien wie je bent? of dat je christen, satanist of atheïst bent? Of man, vrouw, intelligent of dom? Heb ik een nieuwe ontdekking in de wetenschap gemist?

Socratoteles
Diehard

antoon schreef:blijkt dat je weinig weet van de marktonderzoek wereld Socratoteles
Handschriftherkenning voor met de pen ingevulde open vragen.. ja, in zo'n stalinistische dictatuur leven we nu mensen.. de handlangers van Satan laten geen middel onbenut om de uitverkorenen te traceren en te elimineren.. :lol:
Maar ik ben benieuwd naar de voorstelling die je je van de onderwereld van het marktonderzoek maakt.
Laatst gewijzigd door Socratoteles op 16 apr 2008 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik heb zelf in die wereld gewerkt ,men is bang voor iedere aanwijzing ,die naar de persoon zou kunnen lijden,al is het alleen maar om welke merk .tandenborstel of computer het gaat,geldt niet voor iedereen natuurlijk,maar komt wel veel voor.
Het is ook eerder psychologisch dat men terughoudend is ,zeker als het om geloof gaat .
Plaats reactie