Kitty schreef:Ja, ik weet dat het veel gezelliger was toen hier nog geen Islam aanwezig was. Dus ja ik denk zeker dat het hier een stuk gezelliger zou zijn zonder.
Nu is de vraag of het de Islam is, of dat je moet gaan selecteren. Misschien is het een stuk gezelliger hier zonder marokkanen, die toch grotendeels de meeste ellende uithalen.
Ik woonde vroeger in een wijk met veel Turken. En idd heb ik daar nooit problemen mee gehad. Sterker nog, ik kon het heel goed met ze vinden. Persoonlijk denk ik dat je gelijk hebt, dat m.n. de Marokkanen de boel een stuk ongezelliger hebben gemaakt.
Of misschien is het een stuk gezelliger zonder de radicaal denkende mensen binnen die Islam.
Lijkt mij duidelijk het geval. Ook die import-imams hebben de boel volgens mij verziekt.
Ik ben er van overtuigd dat het heel erg gezellig hier zou zijn met de gewone, goedwillende vredelievende en uiterst gastvrije moslims, als de nare figuren binnen deze groep hieruit weggehaald zouden zijn.
Eens.
Maar ja het was ook veel gezelliger zonder Tokkies, en zonder criminele achterbuurtjongeren, en zonder gewelddadige zigeunerkampbewoners, waar we last van hadden voordat de Islam hier zijn intreden deed.
Kortom, Nederland zou een stuk gezelliger zijn zonder elementen die die gezelligheid hier verzieken.
Ik ben opgegroeid in een buurt, waar voor de Turken in grote getale kwamen, met veel Tokkie-achtige figuren, met woonwagenbewoners, Zuid-Molukkers, etc. en idd waren er veel vecht-,steek- en schietpartijen en toch herinner ik het mij niet echt als negatief. Okay, toegegeven je wist van tevoren dat je op donderdagavond in het centrum kans liep op een confrontatie met deze of gene, maar toch. Ook met uitgaan was het altijd oppasssen geblazen, maar daar wen je dan toch aan.
Daarnaast is 'gezellig' een oer-Nederlands woord, dus hoe minder echte Nederlanders hoe minder hier nog een betekenis aan gehangen kan worden.
Ik heb het voor de gein opgezocht in de Van Dale online:
ge·zel·lig (bijvoeglijk naamwoord; gezelliger, gezelligst; gezelligheid)
1 aangenaam van sfeer
2 (informeel) onderhoudend
ge·zel·lig·heid (dev; gezelligheden)
1 aangenaam verkeer, genoeglijk samenzijn
2 aangename, behaaglijke inrichting, prettige atmosfeer
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)