is god dood?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

inge schreef:God als persoon, daar geloof ik niet in. De persoon die 'God' genoemd wordt, heeft, mijns inziens, verdacht menselijke trekjes, zoals de behoefte aan wraak. Ik kan me in alle eerlijkheid geen God indenken die mensen uitsluit, die constante aanbidding behoeft, die mensen regels oplegt en die straffen bedenkt wanneer die regels niet worden opgevolgd.

Aan de andere kant denk ik wel dat er IETS is, maar natuurlijk kan ik dat niet bewijzen. Als ik kijk naar alleen al de constructie van een sneeuwvlokje, de bomen en planten, dan denk ik: er móét IETS zijn dat intelligent en geniaal genoeg was om dit alles te scheppen.

Ik ben er dus nog niet volledig uit:s
Je redenering klopt niet.

Aan de ene kant zeg je dat je je geen God kan indenken als persoon.

Maar dan houd je vanwege het indrukwekkende van de struktuur van het universum een mogelijkheid open voor IETS dat intelligent en geniaal is.
Maar een IETS is per definitie niet intelligent en geniaal.

Wat je dus bedoeld te zeggen is dat de ingewikkeldheid van de strukturen je te boven gaan. Ze gaan alle menselijk begrip te boven. Een mens staat er met ontzag naar te kijken. Maar dat is geen reden om er een God bij te halen. Wat je doet is precies hetzelfde als de vroegere mens die het hoorde donderen en zag bliksemen, en daarvan zo onder de indruk was dat hij er een geweldenaar God achter moest zoeken om het uit te kunnen leggen. De mensheid heeft juist geleerd dat het fataal is om wanneer je iets niet doorgrondt dan maar in het wilde weg een uitleg te verzinnen. Veel verstandiger is voor vele zaken een vraagteken neer te zetten, en er op rekenen dat de toekomstige mens via rationaliteit en de wetenschapelijke methode vele vraagtekens zal voorzien van een antwoord.

Het voorbeeld van je sneeuwvlok laat overigens zien dat je gedachten niet zozeer om een rationeel antwoord verlegen zitten (waarom een sneeuwvlok er zo uitziet kan tenslotte best uitgelegd worden), maar ben je eenvoudig onder de indruk van het estetische. Dit is alweer geen enkele reden om er een God bij gaan te verzinnen. Het zegt enkel iets over hoe je zelf als mens in elkaar zit. Mensen hebben gevoelens van mooi en lelijk, van genialiteit en domheid. Het zijn enkel menselijke gevoelens.
Born OK the first time
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Ik geloof ook dat er iets is Inge, alleen geloof ik dat dat iets in ons bestaat. In onze eigen geest waar er geen grenzen zijn. Mensen geloven omdat het hen bevrediging geeft. Ikzelf zie mij als agnost. Ik weet het niet, ik kan het niet weten. Moet ik het weten? Zelfs als we nu ineens in een wereld zouden leven zonder Godsbesef zou dit ervan zelf wel weer van komen omdat mensen meester zijn in het creeren van illusies. Als mensen aan mij vragen of God bestaat, antwoordt ik veelal met: "Bestaan dromen?" We ervaren dromen, iedereen heeft dromen, we concluderen dat dromen bestaan. Maar tegelijkertijd zeggen we dromen zijn NIET echt. Over God denk ik hetzelfde. Bestaat God? ja, maar alleen als illusie. En illusies kunnen krachtig zijn mits ze worden geloofd. Het nut van illusie zou je kunnen zien als vervanger voor de waarheid totdat we deze ontdekt hebben. Het gevaar echter zoals bij religie is dat de illusie de overhand gaat nemen waardoor men er geen afstand meer van wil doen, wat leidt tot innerlijke conflicten.

Kijk is naar je dromen, je kan vliegen, ziet draken, je maakt van alle mee...Zou je dan tot de conclusie komen dat jij wel superintelligent moet zijn omdat jouw onderbewuste dit allemaal kan creeren? Waarschijnlijk niet. Vroeger dacht ik weleens dat we misschien allemaal de droom van God zijn, en dat wat ze bedoelde met, God maakte ons in Zijn beeld, dat dat betekende dat we allemaal uitingen zijn van God fantasieën. Het onderbewuste kan net als God, alles creeren wat het maar wil. Wellicht komen we allemaal wel voort uit illusie, ik vindt het heerlijk om van tijd tot tijd zo te filosoferen maar ja, wellicht ben ik weer lekker onlogisch bezig, haha! :lol:
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

@ Inge?

Hoe oud ben je eigenlijk? Ik las ergens dat je erg jong was vandaar.
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ik ga even lekker iets anders schrijven. :) Ik geloof in de God van de BIJBEL, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jacob, de Eeuwige, de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde. Wat mij betreft is God springlevend en Hij is Die was, Die is en Die zal zijn. Dat God menseljke trekje lijkt te hebben is naar mijn mening omdat de Bijbel in mensentaal is geschreven. God is onlichamelijk en heeft dus geen arm, geen voeten, geen hand, etc. en toch staat het in de Bijbel zodat wij mensen het kunnen begrijpen en er een beeld bij hebben. Anders zouden we hopeloos in de war raken. Ja, ja, ik weet het klinkt allemaal lekker vaag en zweverig en toch is dat wat ik daadwerkelijk geloof. Voor mij is God idd zichtbaar in de natuur, in mijn vrouw, in mijn kinderen, etc. Voor mij is God derhalve geen ilussie, ook al heb ik Hem nooit Zelf gezien. De evolutietheorie en de veronderstlde Big Bang komen mij onwaarschijnlijk voor, wat uiteraard geheel persoonlijk is. God wordt er echt niet minder van wanneer Hij niet aanbeden wordt. Persoonlijk zie ik zijn regels en voorschriften eerder als liefdevolle vaderlijke anwijzingen. En Hij bedenkt geen straffen want die zijn al bekend. Mijn vrouw en ik stellen ook regels voor onze kinderen en bij overtredeing volgen ook sancties. Dus stel je voor dat God idd bestaat en de Vader is van alle mensen, is het dan gek dat Hij regels stelt? Doe ik toch ook bij mijn kinderen? Trouwens de hele maatschappij is onderhevig aan allerlei regels. Gelukkig maar, want anders zou er geen structuur, orde en vrede kunnen bestaan. Chaos en wetteloosheid en het recht van de sterkste zou het gevolg zijn.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

God is aangeleerd maar met zelfstandig denken en goede mentale hygiene ook weer af te leren.

Alle regelgeving waar je je op beroept om god te rechtvaardigen functioneert ook prima zonder de grote toneelmeester. Hij kan afschminken en in de foyer een drankje bestellen alvorens naar het Rosa Spierhuis voor uitgerangeerde goden te verkassen. :D
Laatst gewijzigd door doctorwho op 15 feb 2008 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Beste Noachied,

Gaat deze "waarheid" voor jou ook nog op indien je het woord God door Allah vervangt en het woord Bijbel door Koran?

Welkom trouwens!

collegavanerik: verduidelijking voor late lezers: Noachied heeft later zijn nicknaam gewijzigd in Kochimodo
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Allereerst bedankt voor je welkom. Ik heb een Koran in huis en ben er in aan het lezen en wat ik heb gelezen maakt me niet vrolijk, dus hou ik het toch maar op de God van Israel en de Joodse Bijbel (OT).
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat het lezen van de Thora en OT je wel vrolijk maakt, verbaast mij.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat het lezen van de Thora en OT je wel vrolijk maakt, verbaast mij
Dat verbaast mij ook, wat maakt je dan zo vrolijk?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Tsja, wat kan ik daar op zeggen. Misschien hangt er wel vanaf met welke ogen je het leest. Ik weet het niet.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Oei de berichten gaan erg snel hier ik ben nog bezig met de een of de ander komt al. Leuk. Wat maakt mij vrolijk. Ik lees de Tora met Joodse commentaren erbij en als je soms de uitleg ziet en want men door simpele woordexegese uit het Hebreeuws haalt dan geniet ik daar van. Mijn favoriete boeken zijn de Psalmen, Spreuken en Prediker. Alle menselijke emoties en gedachten en overdenkingen zijn daar terug te vinden. De profeten bvb. bevatten vele hoopvolle beloften die naar ik hoop ook echt ooit eens in vervulling zullen gaan. De Tora geeft richtlijnen voor mijn relatie met God en mijn medemens. Het ontstaan van de aarde, het heelal en de mens, de flora en fauna worden voor mij persoonlijk in de Tora bevredigend uitgelegd. In de kabballistische boekwerken ontdek ik de dipere betekenis van sommige bijbelteksten. Dus ja, ik vind heel veel antwoorden en wijsheid en vreugde in Gods Woord.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan Noachied; Waarom stel je regels aan je kinderen?
Is dat uiteindelijk niet gedaan om een samenlevingsverband te creëren dat (volgens jou) de beste kansen biedt op een bestaan mét de gezinsleden?
En is dat niet op ervaringen (goede en slechte) van vroegere Pa's en Ma's gebaseerd.
Niet met lucifers spelen omdat het in de praktijk tot brand kon leiden?

En dat 'chaos en tyrannie' bij de individuen die daar toen in leefden niet de natuurlijke drang opriep naar rust, harmonie en welvaart?
En herriemaken, moorden, diefstal, kortom alles wat negatief was ging verbieden, vanuit diezelfde natuurlijk menselijke drang naar die gemakkelijke rust en harmonie?
Je ontkent je eigen kwaliteiten als je er een god bij moet halen om die kwaliteiten in te vullen bij jou!
De veronderstelling dat je een doortrapte boef zou zijn die voor moord, diefstal, of brandstichting niet terug zou deinzen als er niet een goddelijke hand zou zijn om je van al dat (bewezen) slechte af te houden, geeft blijk van een treurig inzicht in jezelf!
Iedere dag alleen maar te kunnen leven als een fatsoenlijk mens als je je goddelijke spuitje krijgt, WANT ANDERS?????
Ga nog eens terug naar de spiegel, en bekijk jezelf goed!
Ben je een druggebruiker? Die mataglap wordt zonder dat spuitje?
Kom nou!
:D
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

fbs33 schreef:Je ontkent je eigen kwaliteiten als je er een god bij moet halen om die kwaliteiten in te vullen bij jou!
Tsja, dan verschillen we fundamenteel van mening, aangezien ik van mening ben dat ik vele kwaliteiten en talenten geschonken heb gekregen van mijn Vader en Schepper.
De veronderstelling dat je een doortrapte boef zou zijn die voor moord, diefstal, of brandstichting niet terug zou deinzen als er niet een goddelijke hand zou zijn om je van al dat (bewezen) slechte af te houden, geeft blijk van een treurig inzicht in jezelf!
Iedere dag alleen maar te kunnen leven als een fatsoenlijk mens als je je goddelijke spuitje krijgt, WANT ANDERS?????
je moest eens weten wat ik ooit was en vooral hoe........Trust me, you don't wanne know!
Ga nog eens terug naar de spiegel, en bekijk jezelf goed!
Ben je een druggebruiker? Die mataglap wordt zonder dat spuitje?
Kom nou!
:D
Zover zit je nog niet van de waarheid af. Ooit........
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Noachied13 schreef:Persoonlijk zie ik zijn regels en voorschriften eerder als liefdevolle vaderlijke aanwijzingen. En Hij bedenkt geen straffen want die zijn al bekend. Mijn vrouw en ik stellen ook regels voor onze kinderen en bij overtredeing volgen ook sancties. Dus stel je voor dat God idd bestaat en de Vader is van alle mensen, is het dan gek dat Hij regels stelt? Doe ik toch ook bij mijn kinderen? Trouwens de hele maatschappij is onderhevig aan allerlei regels. Gelukkig maar, want anders zou er geen structuur, orde en vrede kunnen bestaan. Chaos en wetteloosheid en het recht van de sterkste zou het gevolg zijn.
Hij heeft alles gecreëerd inclusief de straffen, dat ze bekend zijn neemt dat niet weg. En ja, als God de vader is van alle mensen is het zeker gek dat Hij regels moet stellen want dat duidt erop dat Hij niet almachtig is. Je kan God niet met jezelf als vaderfiguur vergelijken omdat God almachtig zou zijn en jij niet. Okee, dat God regels zou stellen is idd misschien niet heel erg gek, maar om te verwachten dat mensen er zich aan zullen houden wel.

Chaos en wetteloosheid waar het recht van de sterkste zou gelden is natuurlijker dan wat dan ook, dat jij dat liever niet hebt duidt niet op feitelijk juist zijn van de Bijbel.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

doctorwho schreef:God is aangeleerd maar met zelfstandig denken en goede mentale hygiene ook weer af te leren.
En als ik dat niet wil?
Gesloten