Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.
Ik heb met belangstelling kennis genomen van jouw levensverhaal.
Niet ik had het geloof!! Maar het geloof had mij!!
Dit is feitelijk de kern van je verhaal. Je bent dus gewoonweg met open ogen in de fuik van het geloof gelopen en al diegenen die daar hun macht over anderen aan ontlenen. Gelukkig ben je er ook weer uitgekomen: een ervaring rijker en een illusie armer.
Ik wens je verder een goed leven zonder angst toe. Zaken van je afschrijven kan inderdaad heel goed werken om dat doel te bereiken. Als daar ook nog eens een goed boek uit voort komt kun je dat uiteindelijk als een geluk bij een ongeluk beschouwen.
Dat is waar en dit forum (ik schreef het al eerder) is er uitermate geschikt voor.
Daarvoor kwam ik op christelijke forums, die alle niet meer bestaan en/of inmiddels een andere insteek hebben en/of krijgen. Op die andere forums ben ik diverse keren mijn geloof kwijt geraakt en heb getwijfeld of ik wel de juiste weg bewandelde. Op dit forum is er alle ruimte voor mijn geloof en de laatste tijd is mijn geloof alleen maar sterker geworden.
Ajuus,
Stan
Famous Sam McCloud quotes: -Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Stanhope schreef: Op dit forum is er alle ruimte voor mijn geloof en de laatste tijd is mijn geloof alleen maar sterker geworden.
Hoi Stanhope.
Jouw christelijk geloof, is als ik het goed weet te analyseren, in vergelelijking met mijn ex-geloof heerlijk "wendbaar". ik had het met mijn geloof op freethinker nooit zo ver 'kunnen schoppen' gezien het gebrek aan 'vluchtwegen'. Op een evangelisch fundament staande kun je niet veel meer dan proberen stand te houden.
XcsM schreef:Als er een God bestaat wil ik deze zeker niet beledigen. Het mag zelfs een slechte god zijn. Maar ik wil wel eerlijk kunnen zeggen wat ik van mijn "rotte vruchten" vind die ik uit dit religieuze oerwoud op aarde heb geplukt.
Ik was jaloers dat Al Pacino als acteur dit durfte te uiten in deze film als een "explosie". Ik herken deze woedeuitbarsting die ik als "implosie" helemaal alleen moest verwerken uit angst voor een oordelend christelijk god. En nog! Wat een rotgevoel!
Wat een geweldige film he, die Devil's Advocate. Eén van mijn grote favorieten.
En jij boeit me ook zeer met je oprechte verhalen. Ik krijg zo toch een heel goed kijkje in de keuken van het evangelisme.
Als er een almachtige God bestaat zul je die niet kunnen beledigen. Die is dan immers onkwetsbaar.
Samante schreef:Wat een geweldige film he, die Devil's Advocate. Eén van mijn grote favorieten.
Zeker, alleen was ik op het moment dat ik deze voor het eerst zag behoorlijk in tweestrijd en paniek over mijn "instemmen". Ik schrok me lam.
Als christen ben je constant kwaad op jezelf. Je schuift de "schuld" altijd naar jezelf omdat je niet kwaad durft te zijn op God. Het blijft bij "huilebalken" en "waarom toch Heer?".
Wat er ook gebeurd, God is goed en rechtvaardig .... dus wie ben jij nou?
XcsM schreef:
Als christen ben je constant kwaad op jezelf. Je schuift de "schuld" altijd naar jezelf omdat je niet kwaad durft te zijn op God. Het blijft bij "huilebalken" en "waarom toch Heer?".
Jij bent zelf God. De God in mij ziet en eert de God in jou.
Het christendom zadelt je op met een last. Je wordt bij geboorte al bestempeld als zondaar en je bent afgescheiden van God. Je moet de weg terug naar God verdienen. Maar stel dat God in jou en om jou heen is, dan hoef je niet te zoeken naar die weg terug.
Ook moet je je kunnen voorstellen dat zoiets als een zonde niet kan bestaan, wanneer er sprake is van zuivere en pure liefde en een onvoorwaardelijk vrije wil.
Jij kunt dus helemaal geen zondaar zijn.
Snap je de implicaties hiervan?
De loden last die jij nog steeds op je schouders voelt moet niet langer voelbaar zijn lijkt me.
XcsM schreef:
Dat heb ik nooit zo gevonden. Ik ben het tegenovergestelde van alwetendheid, geboren in een wereld waarin iedereen elkaar verbaasd aankijkt.
XcsM schreef:
Dat heb ik nooit zo gevonden. Ik ben het tegenovergestelde van alwetendheid, geboren in een wereld waarin iedereen elkaar verbaasd aankijkt.
Volgens mij kijken we elkaar allemaal verbaasd aan, en hebben we geen idee wat het volgende moment zal brengen omdat het leven praktisch niet geleefd zou kunnen worden als we alles vooruit wisten. Ik vermoed dat we op een of ander hoog niveau wel alwetend zijn, net als dat we misschien ook een laag bewustzijn hebben dat verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld het groeien van ons haar.
XcsM schreef:Als christen ben je constant kwaad op jezelf. Je schuift de "schuld" altijd naar jezelf omdat je niet kwaad durft te zijn op God. Het blijft bij "huilebalken" en "waarom toch Heer?".
Je hebt een gave om de zaken in prachtige aforistische vorm tot op de kern te ontleden.
XcsM schreef:Als christen ben je constant kwaad op jezelf. Je schuift de "schuld" altijd naar jezelf omdat je niet kwaad durft te zijn op God. Het blijft bij "huilebalken" en "waarom toch Heer?".
Je hebt een gave om de zaken in prachtige aforistische vorm tot op de kern te ontleden.
Ja, en dan word ik altijd weer geconfronteerd met mijn altijd even groot blijvende verbazing dat intelligente mensen zo lang en zo fanatiek in hun eigen gevangenis van het verstand blijven logeren.
Zal ik er maar vrede mee hebben dat ik dat nooit zal begrijpen?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Ja, en dan word ik altijd weer geconfronteerd met mijn altijd even groot blijvende verbazing dat intelligente mensen zo lang en zo fanatiek in hun eigen gevangenis van het verstand blijven logeren.
Ach indien je er geen vrede mee kunt sluiten heb je altijd nog een alternatief om het eindelijk te begrijpen. Luisteren naar Nietzsches moeder:
"Geef je hart toch over aan de ware en liefdevolle God en Heer, en alle wereldse wijsheden die je misschien uit dikke boeken haalt zullen tot vuilnis worden."
Rereformed schreef:
Ach indien je er geen vrede mee kunt sluiten heb je altijd nog een alternatief om het eindelijk te begrijpen. Luisteren naar Nietzsches moeder:
"Geef je hart toch over aan de ware en liefdevolle God en Heer, en alle wereldse wijsheden die je misschien uit dikke boeken haalt zullen tot vuilnis worden."
Ik voel me beledigd tot in het diepste en donkerste merg van mijn botten zonder exact te kunnen duiden waarom.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
cluny schreef:Ik voel me beledigd tot in het diepste en donkerste merg van mijn botten zonder exact te kunnen duiden waarom.
Op dezelfde manier voelen religieuze mensen zich beledigd wanneer men met hun God (=het diepste van zichzelf) de vloer aanveegt.
Goed dat je het opmerkt als het "diepste van zichzelf aanvegen" want anders had ik dat zelf nog even vermeld. Ik ben nog altijd agnost he? Al wil jij me maar al te graag bij die 'kern' zien staan hakken volgens mij?
Ik lees ook op jouw site redelijk wat dingen die ik zelf niet durf te beweren. Al herken ik heel veel raakvlakken. Ik heb misschien 5% gelezen ofzo, want er is zo veel . Maar wat ik denk te merken is dat een verschil tussen ons "geloof beleven" misschien is dat jij vanuit je jeugd gelovig bent opgevoed en ik pas vanaf mijn 26e ging geloven.
cluny schreef:Ik voel me beledigd tot in het diepste en donkerste merg van mijn botten zonder exact te kunnen duiden waarom.
Op dezelfde manier voelen religieuze mensen zich beledigd wanneer men met hun God (=het diepste van zichzelf) de vloer aanveegt.
Goed dat je het opmerkt als het "diepste van zichzelf aanvegen" want anders had ik dat zelf nog even vermeld. Ik ben nog altijd agnost he? Al wil jij me maar al te graag bij die 'kern' zien staan hakken volgens mij?
Tussen een agnost en een atheïst zie ik geen wezenlijk verschil. Ik ben allebei, ervan afhangend tegen wie en op welke manier ik praat. Het is voor mij zelfs een koud kunstje me een diep religieuze atheïst te noemen.
Misschien bedoel je dat ik als een antitheïst gekenmerkt kan worden en jij niet. Daar heb je dan gelijk in, het is de kern van al mijn schrijven. Ik ben fel gekant tegen alle woestijngodsdiensten met hun kinderachtige en boosaardige openbaring. Hun openbaring is slechts de openbaring van de primitieve mens. Ze zijn daarom juist de hoogste godslastering in de wereld.
De rest van je posting heb ik hier van commentaar voorzien.