De natuur of God

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

Re: natuur of god

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Ter info:
Reformatorisch Dagblad, 3-1-2005
„De Heere stuurde welbewust de watervloed”
Het is een lang verhaal heb nu ff geen tijd meer maar het begin is typerend ik neem aan dat de clou aan het eind zit ?? Ik lees het nog en reageer dan.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

natuur of god

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Ter info: Reformatorisch Dagblad, 3-1-2005
Enkele citaten uit het genoemde artikel.
- God stuurde welbewust de watervloed naar Indonesië, Sri Lanka en ons land.

- Van zijn eigen gemeente kwam niemand om. „Een groot wonder, want in Phuket zijn juist veel doden te betreuren.

- Waarom zou God juist christenen gespaard hebben?

- Zijn daden zijn voor ons vaak onbegrijpelijk. Dat zegt de Bijbel ook. Maar het geeft wel houvast dat het totale wereldgebeuren vastligt in Zijn hand en Hem niet ontglipt. We moeten bidden of we de bedoeling van de Heere mogen verstaan.

- De christenen in Thailand zijn er volgens ds. Saengkong van overtuigd dat de Heere met de zeebeving enerzijds Zijn toorn over de zonden heeft willen tonen en tegelijk de volken in Zuidoost-Azië en in de wereld heeft willen opwekken tot bekering

- Dominee, het is toch wel opvallend dat Indonesië, Sri Lanka en Thailand tot de zwaarst getroffen gebieden behoren. In elk ervan is er veel ongerechtigheid die God jarenlang heeft aangezien. In Indonesië woedt het conflict rond Atjeh, in Sri Lanka zijn er de Tamil-twisten en het getroffen deel van Thailand was voor buitenlanders een oord waar ze vooral kwamen vanwege de (kinder)prostitutie. Juist rond Kerst komen veel Europeanen hier hun genoegen halen. En nu heeft God daarin geblazen.” En dat is niet de beleving van een enkeling. Zo ervaren de meeste christenen het hier.

- Er zijn weinig leden van zijn kerk onder de slachtoffers. „In de getroffen regio wonen betrekkelijk weinig christenen

-Sommigen vragen zich waarom juist deze regio zo zwaar getroffen is, terwijl elders op de wereld de zonden niet minder zijn. Ik heb gisteren in de preek gezegd dat ik ook niet alles begrijp

- de arme vissers langs de kusten. Velen zijn omgekomen of zijn hun broodwinning kwijt. Een groot deel van hen is christen
A) in die regio zijn de christenen nu eenmaal zwaar in de minderheid ! :wink:
B) er gebeuren veel rampen waarbij juist wel christenen zijn betrokken. Allemaal zondaars zeker. :wink: N. Ierland / 9-11, :wink: Vaak zelfs zijn het die christenen die die rampen veroorzaken (weer N. Ierland, het Soedanese "Leger vd Heer",Timothy Mc Veigh Oklahoma aanslag, klu klux klan) Dan noem ik nog niet eens de inquisitie de kruistochten en de heksenverbrandingen.
C) verhaal is tegenstrijdig. De één zeg dat er praktisch geen christenen omkwamen (logisch gezien A)) de ander zegt dat er onder de vissers juist veel christenen waren. :roll:
D) Veel onbegrip ook bij de predikantne over de toorn van hun god terwijl ze het andere allemaal zo duidelijk begrepen hebben, denken ze. Meten met twee maten :?:
E) wat ik mis is het commentaar van het ref. dagblad. Zijn ze het eens met deze middeleeuwse predikanten :?: :?:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

B) er gebeuren veel rampen waarbij juist wel christenen zijn betrokken. Allemaal zondaars zeker. N. Ierland / 9-11, Vaak zelfs zijn het die christenen die die rampen veroorzaken (weer N. Ierland, het Soedanese "Leger vd Heer",Timothy Mc Veigh Oklahoma aanslag, klu klux klan) Dan noem ik nog niet eens de inquisitie de kruistochten en de heksenverbrandingen.
En wat te denken van Joegoslavie en de aarbevingsgevoelige regio rond LA en San Fransisco? Ben benieuwd hoe ze in Amerika daarop reageren als er weer een aardbeving komt. Het zou veel beter zijn als ze gereageerd hadden dat er zoveel sympathie bestaat vanuit de christelijke wereld en dat de hele wereld meeleeft met het drama wat zich daar heeft afgespeelt. Dit soort verklaringen slaat nergens op.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

„Waarom zou God juist christenen gespaard hebben?” vraagt de baptistenvoorganger zich af. „Niet omdat ze beter zijn dan niet-christenen. Maar omdat ze van God de taak hebben om anderen te vertellen van de boodschap van redding. Die is in deze omstandigheden ontzettend belangrijk.”
.

LOL :lol:

Diezelfde redenatie word gebruitk om te verklaren waarom er zoveel Moskeen niet weggespoeld zijn maar juist zijn blijven staan natuuuuuurlijk om de mensheid te bekeren tot de Islam, zij dienen als teken van Allah dat er maar 1weg tot redding is.
:wink:

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Natuurlijk hebben jullie gezien dat ik het artikel TER INFO geplaatst heb.

Ik ben het met jullie reacties op het artikel eens.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Enigma schreef:Diezelfde redenatie word gebruitk om te verklaren waarom er zoveel Moskeen niet weggespoeld zijn maar juist zijn blijven staan natuuuuuurlijk om de mensheid te bekeren tot de Islam, zij dienen als teken van Allah dat er maar 1weg tot redding is.
Even belachelijk dus.
Friedrich Nietzsche
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GH schreef:
Enigma schreef:Diezelfde redenatie word gebruitk om te verklaren waarom er zoveel Moskeen niet weggespoeld zijn maar juist zijn blijven staan natuuuuuurlijk om de mensheid te bekeren tot de Islam, zij dienen als teken van Allah dat er maar 1weg tot redding is.
Even belachelijk dus.
Nico ter Linden zei het volgende hierover: De zin van onzin. Christenen, Moslims, HIndoestanen zoeken er een bepaalde zingeving in. Er moet een bedoeling achter zitten. Want anders is het voor niets geweest. En inderdaad het geeft een prettig gevoel als je het leed van de visser, die zijn hele familie heeft verloren, die vertelt over zijn zoontje dat altijd op hem stond te wachten en blij was dat papa terug was. En nu vertelt dat dit jongetje verdronken is en dat er nooit meer iemand op hem wacht; dan kun je heel hypocriet roepen vanuit Nederland. Het heeft zin. Er zit een bedoeling achter. Ik wordt misselijk van mensen die dit soort gedachten verspreiden. Heel erg misselijk :evil:

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Nico ter Linden zei het volgende hierover: De zin van onzin. Christenen, Moslims, HIndoestanen zoeken er een bepaalde zingeving in. Er moet een bedoeling achter zitten. Want anders is het voor niets geweest. En inderdaad het geeft een prettig gevoel als je het leed van de visser, die zijn hele familie heeft verloren, die vertelt over zijn zoontje dat altijd op hem stond te wachten en blij was dat papa terug was. En nu vertelt dat dit jongetje verdronken is en dat er nooit meer iemand op hem wacht; dan kun je heel hypocriet roepen vanuit Nederland. Het heeft zin. Er zit een bedoeling achter. Ik wordt misselijk van mensen die dit soort gedachten verspreiden. Heel erg misselijk
Ik kots lekker met je mee :D
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

tjeerdo schreef:Ik wordt misselijk van mensen die dit soort gedachten verspreiden. Heel erg misselijk :evil:
Ik hoed mij ervoor om moedwil of kwaadwil te concluderen, terwijl compulsiviteit waarschijnlijk een treffender woord is. Maar ik begrijp je frustratie.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

tjeerdo schreef:
GH schreef:
Even belachelijk dus.
Nico ter Linden zei het volgende hierover: De zin van onzin. Christenen, Moslims, HIndoestanen zoeken er een bepaalde zingeving in. Er moet een bedoeling achter zitten. Want anders is het voor niets geweest. En inderdaad het geeft een prettig gevoel als je het leed van de visser, die zijn hele familie heeft verloren, die vertelt over zijn zoontje dat altijd op hem stond te wachten en blij was dat papa terug was. En nu vertelt dat dit jongetje verdronken is en dat er nooit meer iemand op hem wacht; dan kun je heel hypocriet roepen vanuit Nederland. Het heeft zin. Er zit een bedoeling achter. Ik wordt misselijk van mensen die dit soort gedachten verspreiden. Heel erg misselijk :evil:

Tjeerdo.
Zijn we het daar dan over eens. :wink: Maar ik geloof dat dit mechanisme bij heel veel vormen van lijden in werking treed. Als de gelovige (even heel zwart/wit) in het algemeen zoekt naar die zingeving hoe zit het dan met de agnosten en atheïsten hier hebben die geen behoefte aan een betekenis, een zin? Hoe zit dat dan? Hoe werkt dat dan? Gewoon geen behoefte of (verkapt) cynisme?

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Zijn we het daar dan over eens. :wink: Maar ik geloof dat dit mechanisme bij heel veel vormen van lijden in werking treed. Als de gelovige (even heel zwart/wit) in het algemeen zoekt naar die zingeving hoe zit het dan met de agnosten en atheïsten hier hebben die geen behoefte aan een betekenis, een zin? Hoe zit dat dan? Hoe werkt dat dan? Gewoon geen behoefte of (verkapt) cynisme?
'Zingeving'. Voor mij is de enige 'zin' in tegenslagen, rampen en conflicten, de zin die ik er zelf aan geef. Van negatieve gebeurtenissen kun je leren, het is dan ook wijs om deze enige 'zin' die te vinden is in dergelijke gebeurtenissen met beide handen aan te grijpen, zodat je er toch íéts aan hebt gehad. Je kunt de put dempen, wanneer het kalf verdronken is, opdat andere kalveren overleven. En daarna gewoon verder gaan, opnieuw beginnen, of een geheel nieuw leven beginnen op een andere plek.
Makkelijk gezegd?
Ja.. Maar ik zie geen betere weg. Als ik dergelijke tegenslagen te verwerken krijg, hoop ik dat ik er op bovenstaande manier 'zin' aan kan geven.

ciao..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

lanier schreef:
B) er gebeuren veel rampen waarbij juist wel christenen zijn betrokken. Allemaal zondaars zeker. N. Ierland / 9-11, Vaak zelfs zijn het die christenen die die rampen veroorzaken (weer N. Ierland, het Soedanese "Leger vd Heer",Timothy Mc Veigh Oklahoma aanslag, klu klux klan) Dan noem ik nog niet eens de inquisitie de kruistochten en de heksenverbrandingen.
En wat te denken van Joegoslavie en de aarbevingsgevoelige regio rond LA en San Fransisco? Ben benieuwd hoe ze in Amerika daarop reageren als er weer een aardbeving komt.
Redelijk kalm. De meeste aardbevingen zijn slechts kleintjes. Toen ik bij een goede vriendin in L.A. county logeerde, heb ik (zo is mij later verteld) zelfs er door eentje heen geslapen. ;)

Momenteel hebben ze daar overigens,zoals je wellicht in het nieuws hebt kunnen vernemen, met andere ecologische rampspoed te maken. Vorig jaar omtrend Halloween waren het de ergste bosbranden sinds lange tijd, en nu noodweer en aardverzakkingen.
Natuurlijk zullen er daar 'fundie nutcases' zijn die dan "repent the end is nigh" gaan roepen, of over de reden voor 'god's toorn' gaan speculeren, maar dat kan je proportioneel niet met de "Biblebelt" vergelijken.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Redelijk kalm. De meeste aardbevingen zijn slechts kleintjes. Toen ik bij een goede vriendin in L.A. county logeerde, heb ik (zo is mij later verteld) zelfs er door eentje heen geslapen.
Feit is wel (volgens wetenschappers) dat de San Andreas breuk (volgens mij heet de breuk die daar ligt)
Binnen nu en 20 jaar een zeer grote aardbeving gaat veroorzaken, waarbij waarschijnlijk 1000en doden zullen vallen. Dus echt onverwacht zal hij niet komen, en het een "teken van god" noemen zal dan ook niet opgaan (volgens mij).
Wat mij wel verbaast eigenlik, is dat men daar nog in rust mee kan leven. En waarom men daar blijft wonen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

distiple schreef:Dus echt onverwacht zal hij niet komen, en het een "teken van god" noemen zal dan ook niet opgaan (volgens mij).
Nou?
San Francisco als Gay Capital, Silicon Valley (de onderhuidse chip en Openbaringen), de 'losbandigheid' van Hollywood.
Men vindt wel wat hoor. ;-)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Nou?
San Francisco als Gay Capital, Silicon Valley (de onderhuidse chip en Openbaringen), de 'losbandigheid' van Hollywood.
Men vindt wel wat hoor.
LOL :D , maar sinds wanneer kondigt god het zo duidelijk aan??
Plaats reactie