Aan alle Christenen hier

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Dat is een onvoldoende antwoord. Jij hebt het erover om een juridisch onderscheid te maken tussen een moord om een "echte" reden en anderszins. Een juridische definitie voor zoiets moet veel, veel preciezer.
Ja, hallo ik ben geen advocaat, ik geef hier mijn visie. Dat die "juridusch" verder uitgebouwd zou moeten worden, ok. Maar ik heb geen rechtenstudie gedaan. Jij wel?
En het is toch duidelijk, je begrijpt toch wat ik bedoel? of niet?
een rechtsstaat.
En recht is bepaald, en staat niet vast, het kan ook "aangepast" worden. Recht in deze context althans.
En wanneer heb je een kans van iemand afgenomen, over wat voor misdrijven denk je dan? Alleen aan moorden die niet voor een "echte" reden worden gepleegd (wat dat ook moge zijn), of ook voor verkrachting e.d.?
Dat heb ik toch aangegeven. Ja, ook verkrachting zou veel zwaarder gestraft moeten worden. Vind jij dan dat hier voldoende gestraft word dan??
Ik ben bang dat de ideeën die jij voorstelt niet op een goede juridische wijze dicht te timmeren zijn.
Dat denk ik niet (in de meeste gevallen) Het zal niet 1,2,3, gaan. maar het zal wel kunnen. Het is een kwestie van willen.
Okay, maar het "terugkeer" verhaal kun je in Nederland ook gewoon oplossen door iemand levenslang te geven.
Dit zou ik graag willen beantwoord en met je eigen woorden.
Dat is niet erg economisch;
Er worden teveel fouten gemaakt door het OM en rechters om iemand irreversibel te straffen
Dit ben ik wel met je eens, maar ik betoog hier voor zaken waarin het ONOMSTOTELIJK vast staat. Daar lijkt me bij een Dutroux, Mohammed B., Volkert van der G. ook weinig twijfel aan, of niet soms?
Tsja, dat is gewoon onvolwassen prietpraat. Mijn tijd is te kostbaar om daar serieus op in te gaan.
Deze opmerking vind ik erg flauw. Ik weet ook wel dat dit moeilijk erdoor te krijgen is. Maar om het "onvolwassen prietpraat" te noemen vind ik wel erg veroordelend. Het ging hier(wat ik ook aangaf) Om mijn persoonlijke gevoel hierover. Maar vind jij het normaal dat we ECHTE "beesten" een 2e kans geven, maar "onschuldige" dieren GEBRUIKEN voor dat soort dingen dan???
Ook daders zijn burgers, en moeten conform het rechtssysteem worden behandeld.
Tot bepaalde hoogte ja.
maar welk doel is er mee gediend?
Genoedoening voor het slachtoffer, voorkoming VAN, en het een duidelijke boodschap geven aan adere(potentiele) daders.
Laatst gewijzigd door distiple op 02 jan 2005 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

distiple schreef:
Dat is een onvoldoende antwoord. Jij hebt het erover om een juridisch onderscheid te maken tussen een moord om een "echte" reden en anderszins. Een juridische definitie voor zoiets moet veel, veel preciezer.
Ja, hallo ik ben geen advocaat, ik geef hier mijn visie. Dat die "juridusch" verder uitgebouwd zou moeten worden, ok. Maar ik heb geen rechtenstudie gedaan. Jij wel?
En het is toch duidelijk, je begrijpt toch wat ik bedoel? of niet?
Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt, denk ik; maar of je mij begrijpt weet ik niet. Ik vind het prima als je vindt dat er zwaarder gestraft moet worden, mits.....

(1) je aangeeft waarom dat een goed idee is (effectiviteit)
(2) je bereid bent te overdenken wat voor consequenties je voorstel heeft voor de rechtsstaat. Je idee moet wel uit te drukken zijn in wetten, en uitvoerbaar zijn.
een rechtsstaat.
En recht is bepaald, en staat niet vast, het kan ook "aangepast" worden. Recht in deze context althans.
Uiteraard. Maar er zijn wel grondregels, nl. dat je alleen voor iets kunt worden veroordeeld als er een wet voor bestaat - dat soort dingen. En dat de overheid ook de zorg heeft over mensen die zijn veroordeeld. Dat ook veroordeelden nog rechten hebben. Dat houdt bv. in dat je ze niet tegen hun zin in onderwerpt aan medische experimenten. Dat is ook een onderdeel van het concept rechtsstaat.

Groetjes, Sidney
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

(1) je aangeeft waarom dat een goed idee is (effectiviteit)
(2) je bereid bent te overdenken wat voor consequenties je voorstel heeft voor de rechtsstaat. Je idee moet wel uit te drukken zijn in wetten, en uitvoerbaar zijn.
Kom op zeg, ik heb toch duidelijk aangegeven waarom dit een goed idee is.
En bereid ben om ....... ja natuurlijk ben ik dat, als ik dat niet zou zijn dan zou ik er toch überhaupt niet voor opkomen. En het uit drukken in wetten, wat je zegt. Dat is een volgende stap (mocht ik hier daadwerkelijk een politiek betoog voor willen houden) Ik dacht dat het hier om het gedachten uitwisselen ging en niet om een zitting in de tweede kamer.Ik opper iets, daar ben je het mee eens of niet, meer niet. Niet mee eens, verdere discussie graag(overtuiging van elkaar). Ben je het ermee eens, graag verdere discussie om uit te zoeken hoe dit "juridisch" dicht getimmerd zou kunnen worden.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Maar er zijn wel grondregels, nl. dat je alleen voor iets kunt worden veroordeeld als er een wet voor bestaat - dat soort dingen. En dat de overheid ook de zorg heeft over mensen die zijn veroordeeld. Dat ook veroordeelden nog rechten hebben. Dat houdt bv. in dat je ze niet tegen hun zin in onderwerpt aan medische experimenten. Dat is ook een onderdeel van het concept rechtsstaat.
Sorry hoor, misschien ben ik wereldvreemd maar ik vind toch echt dat de rechten van een slachtoffer(in heel veel gevallen) voor de rechten van een dader gaan. En ik vind dat extremen als volkert van der Graaf, mohammed B., Dutroux en dergelijken(in mij ogen) in een situatie zitten dat zij geen respect tonen in het recht op leven überhaupt. Dus waarom zouden ZIJ dat wel hebben. Als zij consequent zouden redeneren, dan hebben zij zelf OOK geen recht op een leven. Want als zij vinden dat iemand met een andere mening(mohammed b/ Volkert van der G.) Vermoord mag worden. Mag een ander vanuit die redenatie HUN ook vermoorden. Dus toon dan begrip voor ze op deze manier en geef ze de doodstraf.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Kalebas,
- god heeft dit veroorzaakt (wellicht uit toorn)
- god wil er niets aan doen (vind het zien lijden best leuk)
- god kan er niets aan doen
- god bestaat helemaal niet
Aangezien velen spreken over een ALMACHTIGE god van liefde en goedheid, Is enkel de laatste; God bestaat helemaal niet(de "bijbelse"), de meest logische. Denk ik.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

distiple schreef:Kalebas,
- god heeft dit veroorzaakt (wellicht uit toorn)
- god wil er niets aan doen (vind het zien lijden best leuk)
- god kan er niets aan doen
- god bestaat helemaal niet
Aangezien velen spreken over een ALMACHTIGE god van liefde en goedheid, Is enkel de laatste; God bestaat helemaal niet(de "bijbelse"), de meest logische. Denk ik.
Misschien moeten we God niet als Almachtig zien en misschien moeten we de mens als hardleers zien?
Distiple schreef:Ruby, Ik vind niet dat "de mens" ZOMAAR een tweede kans verdienen als het gaat om, het doelbewust(zonder "echte" reden) vermoorden van iemand(denk aan Volkert van der Graaf, Mohammed B.) evenals mensen die het nodig/leuk/stoer vinden om iemand "zo maar even" voor de "lol" dood menen te moeten slaan/trappen(denk aan zinloos geweld),
Ik denk ook niet dat mensen zomaar een tweede kans verdienen. Mensen moeten zorgen dat ze dit verdienen. Maar ik denk ook dat er geen rechtssysteem te bedenken is, die dit uitsluit. Dus dan nemen we een risico (door mensen vrij te laten die we beter niet vrij hadden kunnen laten). Verder denk ik dat we ook niet alle schuld bij de daders kunnen leggen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden. Of die daden nu groots of minder groots fout zijn. Maar dit geldt dus ook voor opvoeders en mensen om ons heen. Iemand wordt niet zomaar een moordenaar. Daar zullen we ook rekening mee moeten houden. We moeten dus ook geld investeren in jeugdhulp e.d.

Er was een tijdje terug een programma op Discovery. Een profielschetser. Hij kruipt als het ware in de huid van een moordenaar en probeert zo te achterhalen wat de omschrijving van de moordenaar is. Hij zag als hij in de trein ofzo zat wie er meer kans heeft om een slachtoffer te zijn en wie niet. Blijkbaar kunnen we sommige dingen ook voorkomen.
En wat is dan eigenlijk nog het nut van een in de maatschappij terugkeerende(risico) pedofiel??? Eesrt kost hij klauwen vol met geld om vervolgens het voordeel van de twijfel te krijgen en (er zijn hier legio voorbeelden van) vervolgens WEER in de fout te gaan
Er zijn ook legio voorbeelden waarbij het niet mis gaat, alleen horen we daar niet zoveel tot niets over.
Wat is het nut van een terugkerende (risico) pedofiel? Ja jeetje... wat is het nu van uberhaupt iemand? Maar da's te negatief. Op de school waar ik werkte nodigden we elk jaar een crimineel uit. En die vertelde dan hoe makkelijk je in een bepaald circuit kan komen, hoe makkelijk je er buiten kan blijven en hij/zij vertelde over de gevolgen die langer doorwerken dan de tijd die je in de gevangenis uit zat. De kans op een baan is bijna nihil... vrienden die je verliest en weet ik wat niet meer.
Zo iemand kan dus wel nut hebben.
En wat als een dader de 2e keer weer in de fout gaat, ruby? Een derde kans??
Moeilijk heeeeeel moeilijk. Ook wat afhankelijk van de situatie. Ik ben wat dat betreft blij dat er ook wordt gekeken naar de geestesgesteldheid van iemand. Een derde kans wordt dus al kleiner.
Ok, als je bedoelt dat het "uitgangspunt" waarheid ALTIJD positief is, kan ik het er mee eens zijn. Maar als je bedoelt dat "een waarheid" nooit iets negatiefs kan zijn hoop ik dat je me uit kan leggen waarop je dit baseert.
Ik doel op het eerste. Een waarheid kan (helaas) ook negatief zijn.
Ik ben altijd uit gegaan van de goedheid van een mens (komt waarschijnlijk door mijn RK opvoeding), maar ik moet (inmiddels) akkoord gaan dat negativiteit bestaat.

Verder denk ik ook dat we op moeten passen met ons oordeel over fout. Hoe fout is fout? Maar die discussie is op dit forum ook al eens gevoerd, geloof ik.
Dus een tweede kans voor ieder, ok. Mits men niet een eerste kans een ander afneemt.
Maar wat is een eerste kans? Hoe kunnen wij hierover oordelen? Waarom hebben we het altijd meteen over onschuldige kinderen en bijna nooit over onschuldige volwassenen? Plus dat ik dan weer terug kom op: hoe fout is fout? En wie bepaalt dat?

En wat betreft hardere straffen. Dat schijnt inderdaad niet te helpen. Ook dit is al eens gemeld op dit forum. Amerika is daar een goed voorbeeld van. En de doodstraf.... wie gaat dat uitvoeren? Ik zou er niet aan moeten denken. Ik hou me graag aan de zinsnede: wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Misschien moeten we God niet als Almachtig zien en misschien moeten we de mens als hardleers zien?
Ruby. dus kan ik hier uit op ,aken dat je niet gelooft in een "god" die älmachtig" is. Dit zal "een Bijbel" je tegenspreken, toch?
Ik denk ook niet dat mensen zomaar een tweede kans verdienen. Mensen moeten zorgen dat ze dit verdienen. Maar ik denk ook dat er geen rechtssysteem te bedenken is, die dit uitsluit.
Dat is geen feit. Maar een "persoonlijke interpretatie". Feit is dat het HUIDIGE rechtssysteem OOK aan alle kanten "rammelt". Maar als je gelooft in de "goedheid" van de Mens hoe kan je dan het wantrouwen hebben in de "mens" dat men geen dergelijk rechtssysteem waterdicht kunnen opzetten??
Iemand wordt niet zomaar een moordenaar
Nee, dat klopt niet iedereen wordt "zomaar" een moordenaar. Maar er zijn er velen die het wel HEEL snel worden.
Er zijn ook legio voorbeelden waarbij het niet mis gaat, alleen horen we daar niet zoveel tot niets over.
Wat is het nut van een terugkerende (risico) pedofiel? Ja jeetje... wat is het nu van uberhaupt iemand?
Dit zie ik toch een beetje als het "ontwijken" van mijn (directe) vraag.
Op de school waar ik werkte nodigden we elk jaar een crimineel uit. En die vertelde dan hoe makkelijk je in een bepaald circuit kan komen, hoe makkelijk je er buiten kan blijven en hij/zij vertelde over de gevolgen die langer doorwerken dan de tijd die je in de gevangenis uit zat. De kans op een baan is bijna nihil... vrienden die je verliest en weet ik wat niet meer.
Dit zou i toch tegen willen spreken. De kans is (volgens mij) niet vrijwel nihil, kleiner ok. Maar zeker niet nihil. Het zal alleen moeilijker worden bepaald werk met een zekere "verantwoordelijkheid" te krijgen. Maar is dat niet een beetje eigen schuld dikke bult. De "crimineel" heeft (vaak) met z'n daden ook niet bewezen een bepaalde "verantwoordelijkheid" aan te kunnen, of in ieder geval aangegeven het voordeel van de twijfel te verdienen. Hij zal met "minder" en "zwaarder" werk genoegen moeten nemen. Maar waar een wil is,.........
Verder denk ik ook dat we op moeten passen met ons oordeel over fout. Hoe fout is fout? Maar die discussie is op dit forum ook al eens gevoerd, geloof ik.
Dit klinkt wel mooi, maar. Je kan het toch wel met me eens zijn dat er een aantal "vergrijpen" gewoon voor fout aangenomen kunnen worden of niet???
Maar wat is een eerste kans? Hoe kunnen wij hierover oordelen? Waarom hebben we het altijd meteen over onschuldige kinderen en bijna nooit over onschuldige volwassenen? Plus dat ik dan weer terug kom op: hoe fout is fout? En wie bepaalt dat?
Heel simpel een ieder een kans op een leven(in eerste instantie) tot een natuurlijke dood erop volgd. Neemt men (zonder "reden" denk aan zelfbescherming in directe vorm) het leven een ander, (en daarmee de eerste kans) verdient die gene zelf niet een tweede. Wat gij niet wil dat U geschiedt, Doet dat ook een ander niet(OOK NIET WATERDICHT, MAAK WEL EEN MOOIE ZIN.)
En wat betreft hardere straffen. Dat schijnt inderdaad niet te helpen. Ook dit is al eens gemeld op dit forum.
Tja, en omdat het ergens op een forum staat geschreven is dat zo??? Ik denk dat het meer met het "ego" van een Openbaar Ministerie te maken, die in het ene geval (halsstarrig) aan z'n gelijk vast blijft houden, En soms in de meest verschrikkelijke zaken een dader door een vormfout vrijuit laat gaan.( hierin zie ik deels het walgelijke ego dat weer naar voren komt, en deels iets anders laat ik zeggen "een schikking" heel netjes gezegd)

Maar ik kan een gedeelte van je redenatie wel begrijpen/verklaren denk ik. Jij gaat er vanuit dat "god" aan het einde zijn oordeel over elke "ziel" wel laten gaan. En daardoor zal niemand z'n straf ontlopen(in jouw ogen). Maar ik heb dat vertrouwen daarin niet en geloof niet in "god" als "eindrechter" en vind dat (in veel) gevallen niemand z'n straf hier op aarde mag ontlopen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

distiple schreef:
Ruby. dus kan ik hier uit op ,aken dat je niet gelooft in een "god" die älmachtig" is. Dit zal "een Bijbel" je tegenspreken, toch?
Maar ja... ik spreek de Bijbel wel vaker tegen. Dus dat de Bijbel mij zou tegenspreken is niet zo erg. En iemand zei al eens dat het eigenlijk niet zo vaak voor kwam in de Bijbel. Dus wellicht valt het tegenspreken wel mee.
Ik denk ook niet dat mensen zomaar een tweede kans verdienen. Mensen moeten zorgen dat ze dit verdienen. Maar ik denk ook dat er geen rechtssysteem te bedenken is, die dit uitsluit.
Dat is geen feit. Maar een "persoonlijke interpretatie".
Ik wilde ook geen feit neerzetten.
Feit is dat het HUIDIGE rechtssysteem OOK aan alle kanten "rammelt".
Daar waren we al over eens dacht ik.
Maar als je gelooft in de "goedheid" van de Mens hoe kan je dan het wantrouwen hebben in de "mens" dat men geen dergelijk rechtssysteem waterdicht kunnen opzetten??
Goedheid is niet meteen wijsheid.
Iemand wordt niet zomaar een moordenaar
Nee, dat klopt niet iedereen wordt "zomaar" een moordenaar. Maar er zijn er velen die het wel HEEL snel worden.
Dat durf ik te betwijfelen.
Wat is het nut van een terugkerende (risico) pedofiel? Ja jeetje... wat is het nu van uberhaupt iemand?
Dit zie ik toch een beetje als het "ontwijken" van mijn (directe) vraag.
Ik neem aan dat ik die toch beantwoord had daarna.
Op de school waar ik werkte nodigden we elk jaar een crimineel uit. En die vertelde dan hoe makkelijk je in een bepaald circuit kan komen, hoe makkelijk je er buiten kan blijven en hij/zij vertelde over de gevolgen die langer doorwerken dan de tijd die je in de gevangenis uit zat. De kans op een baan is bijna nihil... vrienden die je verliest en weet ik wat niet meer.
Dit zou i toch tegen willen spreken. De kans is (volgens mij) niet vrijwel nihil, kleiner ok.
Wel wat meer dan kleiner, volgens mij. Maar hier zullen we nooit uitkomen, want we weten het niet.
Maar zeker niet nihil. Het zal alleen moeilijker worden bepaald werk met een zekere "verantwoordelijkheid" te krijgen. Maar is dat niet een beetje eigen schuld dikke bult. De "crimineel" heeft (vaak) met z'n daden ook niet bewezen een bepaalde "verantwoordelijkheid" aan te kunnen, of in ieder geval aangegeven het voordeel van de twijfel te verdienen. Hij zal met "minder" en "zwaarder" werk genoegen moeten nemen. Maar waar een wil is,.........
Maar worden sommigen niet zwaarder gestraft dan anderen? Stel dat je echt je leven hebt verbeterd. Hoe lang wil je zelf dan nog gestraft worden? Vind je soms niet dat je zelf te lang wordt gestraft door iemand, terwijl jij inmiddels wel geleerd hebt van je fouten? (jouw fout: op kleinere schaal uiteraard dan van een crimineel, maar even ter vergelijking).
Dit klinkt wel mooi, maar. Je kan het toch wel met me eens zijn dat er een aantal "vergrijpen" gewoon voor fout aangenomen kunnen worden of niet???
Maar kun jij op jouw beurt met mij eens zijn, dat wat wij nu als fout zien, dat wellicht in een andere tijd niet als fout zagen? Zelfs in andere culturen wordt niet alles als fout gezien wat wij als fout zien. Het heeft mijn inziens ook te maken met opvoeding en culturele achtergrond.
Heel simpel een ieder een kans op een leven(in eerste instantie) tot een natuurlijke dood erop volgd.
En hoever gaat dat over die natuurlijke dood? Ik rook, is de sigaretten fabrikant verantwoordelijk als ik dood ga aan longkanker (mits men kan aantonen dat ik dat heb verkregen van de sigaretten)? Hoe zit dat met schadelijke stoffen hier en daar? Wij gooien eten weg, maar ergens anders gaan mensen dood zonder eten... ben ik daar dan ook verantwoordelijk voor? Etc. etc. Sommige grenzen zijn erg vaag. Hoe verantwoordelijk ben ik als ik iemand dood rij omdat ik de macht over het stuur verloor (het was glad op de weg, ik had geen alcohol op, reed minder dan hard dan toegestaan, maar het ging toch fout). De grens kan soms vager worden gemaakt. Wat doe je met dit soort mensen?
Neemt men (zonder "reden" denk aan zelfbescherming in directe vorm) het leven een ander, (en daarmee de eerste kans) verdient die gene zelf niet een tweede.
Mag ik iemand doodslaan, omdat hij mijn brommer jat? In hoeverre gaat zelfbescherming? Mijn man mishandelt mij op allerlei manieren, mag ik hem vermoorden?
En wat betreft hardere straffen. Dat schijnt inderdaad niet te helpen. Ook dit is al eens gemeld op dit forum.
Tja, en omdat het ergens op een forum staat geschreven is dat zo???
Nee uiteraard niet. Dat bedoelde ik niet. Het is dus al eens uitgediept dacht ik, dus wellicht handig om dat eens te lezen. Scheelt wat over en weer gediscussieer. (maar hoeft niet voor mij hoor).
Ik denk dat het meer met het "ego" van een Openbaar Ministerie te maken, die in het ene geval (halsstarrig) aan z'n gelijk vast blijft houden, En soms in de meest verschrikkelijke zaken een dader door een vormfout vrijuit laat gaan.( hierin zie ik deels het walgelijke ego dat weer naar voren komt, en deels iets anders laat ik zeggen "een schikking" heel netjes gezegd)
Ik dacht dat het meer om bescherming van de burgers ging. Dat je niet zomaar opgepakt kon worden voor de daden van een ander.
Maar ik kan een gedeelte van je redenatie wel begrijpen/verklaren denk ik. Jij gaat er vanuit dat "god" aan het einde zijn oordeel over elke "ziel" wel laten gaan. En daardoor zal niemand z'n straf ontlopen(in jouw ogen). Maar ik heb dat vertrouwen daarin niet en geloof niet in "god" als "eindrechter" en vind dat (in veel) gevallen niemand z'n straf hier op aarde mag ontlopen.
Zo denk ik niet helemaal. Ik denk eigenlijk niet dat God een eindoordeel laat werken. Ik denk dat je dat meer zelf doet. Je creeert denk ik zelf meer, dan je denkt. Maar dat is dus mijn zeer persoonlijke mening. En ik wil niet zeggen dat iedereen zijn straf hoeft te ontlopen, in tegendeel zelfs. Als we mensen nu kunnen oppakken dan moet dat. Ook dat is de eigen verantwoordelijkheid. In Nederland weet je dat je in de cel moet als je iemand vermoord. Als dat dan ook gebeurd, dan is dat zo. Net zo goed als dat je weet dat je geen drugs moet smokkelen naar Thailand, omdat de straffen daar anders zijn. Ieders eigen verantwoordelijkheid dus. Ik kan alleen maar hopen dat mensen besef hebben van hun daden voor hun dood, omdat ik denk dat ze hier meer aan hebben (beter voor je eigen ziel zeg maar).
Groeten van Ruby
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Maar ja... ik spreek de Bijbel wel vaker tegen. Dus dat de Bijbel mij zou tegenspreken is niet zo erg. En iemand zei al eens dat het eigenlijk niet zo vaak voor kwam in de Bijbel. Dus wellicht valt het tegenspreken wel mee.
Wat voor meerwaarde heeft DE bijbel dan nog voor jou dan elk willekeurig ander boek?? En waarom??
Daar waren we al over eens dacht ik.
Ja hoor :D
Dat ligt aan je definitie van goedheid.
Gebaseerd op??
En wat betreft hardere straffen. Dat schijnt inderdaad niet te helpen. Ook dit is al eens gemeld op dit forum. Amerika is daar een goed voorbeeld van. En de doodstraf.... wie gaat dat uitvoeren? Ik zou er niet aan moeten denken. Ik hou me graag aan de zinsnede: wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.
Schijnt??? Dat zou ik toch niet zomaar aannemen. en nogmaals omdat het ergens op een forum staat is het nog niet per se waar. En wat gij niet wilt dat U geschiedt ........... daar kan je je ook niet erg veel mee. Want als ik er genoegen mee neem (denk aan de zelfmoord terroristen) gedood te worden als ik een ander dood. Om welke reden dan ook. Is dit volgens die redenering OOK geoorloofd.
Wel wat meer dan kleiner, volgens mij. Maar hier zullen we nooit uitkomen, want we weten het niet.
Dat denk ik niet. Dat we er 1,2,3 niet uitkomen ok. Maar nooit. Het zou veel onderzoek vereisen. Allicht misschien toch proberen???
Maar worden sommigen niet zwaarder gestraft dan anderen? Stel dat je echt je leven hebt verbeterd. Hoe lang wil je zelf dan nog gestraft worden? Vind je soms niet dat je zelf te lang wordt gestraft door iemand, terwijl jij inmiddels wel geleerd hebt van je fouten? (jouw fout: op kleinere schaal uiteraard dan van een crimineel, maar even ter vergelijking).
Sommigen?? Welke dan?? Dat iemand z'n leven heeft "gebetert" zal hij dan eerst moeten bewijzen(in mijn ogen)en wat bedoel je met
(jouw fout: op kleinere schaal uiteraard dan van een crimineel, maar even ter vergelijking).
???
Maar kun jij op jouw beurt met mij eens zijn, dat wat wij nu als fout zien, dat wellicht in een andere tijd niet als fout zagen? Zelfs in andere culturen wordt niet alles als fout gezien wat wij als fout zien. Het heeft mijn inziens ook te maken met opvoeding en culturele achtergrond.
Dit zou in principe een hele andere (lange) discussie worden. Maar; Ik denk niet dat het(als ik er snel even op reageer) op gaat. Veel dingen willen/wilden mensen niet als fout zien om zo niet hun fouten toe te hoeven geven, in mijn ogen is iets fout of goed. Daarmee wil ik niet zeggen dat Moord per definitie(bijvoorbeeld) fout is. Moord uit zelfbescherming (puur in een situatie als wanner je bijvoorbeeld word bedreigd met de dood) is niet Per se fout. Maar moorden omdat iemand van een andere mening(niet bedriegend) is toegedaan, IS fout, WAS fout, en zal ALTIJD fout zijn.
En hoever gaat dat over die natuurlijke dood? Ik rook, is de sigaretten fabrikant verantwoordelijk als ik dood ga aan longkanker (mits men kan aantonen dat ik dat heb verkregen van de sigaretten)? Hoe zit dat met schadelijke stoffen hier en daar?
Dat is toch niet zo moeilijk, Bezint eer ge begint. Het is JOU keuze om te roken(de mijne trouwens ook, want ik rook heel stevig) en we weten allebeide dat het slecht/dodelijk is. Dus mochten we daardoor longkanker krijgen zou ik het heel erg bekrompen vinden om te stellen dat het de schuld van de tabaksfabrikant is. Dat ben je toch wel met me eens?? Ik denk echter wel dat het de "aard" van de mens is om de schuld (bijvoorbaat in veel gevallen dan) bij anderen te leggen omdat men (vanuit het ego) nooit(in ieder geval velen niet) onder willen doen voor een ander. En een niet al te grote deuk in ons EGOtje willen krijgen.
Mag ik iemand doodslaan, omdat hij mijn brommer jat? In hoeverre gaat zelfbescherming? Mijn man mishandelt mij op allerlei manieren, mag ik hem vermoorden?
Hier valt heel lang over te praten maar ook dat word weer een hele andere discussie. Maar moorden omdat iemand je brommer jat, NEE dat mag niet(in principe) bedrijgt de "dief" je echter met een mes, en zodoende ook je recht op leven. Is het in een situatie waarbij je de keuze moet maken; Hij of IK (in mijn ogen) wel geoorloofd.
Nee uiteraard niet. Dat bedoelde ik niet. Het is dus al eens uitgediept dacht ik, dus wellicht handig om dat eens te lezen. Scheelt wat over en weer gediscussieer. (maar hoeft niet voor mij hoor).
"Uitgediept" vanuit 1 visie, ok. Maar of het oprecht en integer is, weet ik niet. Maar ik zal er eens gaan kijken. En daarnaast had je het (geloof ik) over Dat dat in de VS was. Maar of dat ook daadwerkelijk zou gelden voor Nederland betwijfel ik ook. Aangezien we een ander "strafstelsel" hebben en een andere "mentaliteit" dan "de amerikaan.
Zo denk ik niet helemaal. Ik denk eigenlijk niet dat God een eindoordeel laat werken. Ik denk dat je dat meer zelf doet. Je creeert denk ik zelf meer, dan je denkt.
Dan ben ik toch erg benieuwd naar jouw overtuiging naar het gellof in "god" en met name in "welke" god je gelooft. En welke "bijbel" je leest. Twijfel je aan de "god" zoals beschreven in (als je die leest) je "eigen" bijbel??? Of klopt de omschrijving van god zoals die ij die bijbel staat volgens jou??
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

distiple schreef: Wat voor meerwaarde heeft DE bijbel dan nog voor jou dan elk willekeurig ander boek?? En waarom??
De Bijbel heeft op zich een meerwaarde omdat ik daar nu eenmaal mee opgegroeid ben. (Zwak excuus, I know). En omdat ik denk dat er meer over God in staat dan de meeste andere boeken. Ik vind veel boeken relevant, maar ik merk dat ik boeken vanuit een geloofsoptiek eerder geloof en meer mee heb, dan als dat niet zo is. Voor mij lijken die meer "echt" te zijn. Oprechter. Maar dat komt waarschijnlijk weer door mijn geloofsbeeld. Alhoewel ik ook nog altijd de intentie heb om me meer te verdiepen in het boedisme.
Dat ligt aan je definitie van goedheid.
mmmm interessant. Ik snap wel wat je bedoelt. Ik ga er van uit dat de (meeste, zeker niet alle) daden voortkomt uit goedheid. Om iets goeds te willen doen. Maar we zien niet altijd in dat we beperkt zijn. Kijk maar naar de discussies op dit forum. In wezen is volgens mij niemand hier eropuit om een ander te krenken. We proberen elkaar onze visie te zien. Dit doen we vanuit de goedheid van ons hart omdat we denken het bij het juiste eind te hebben. Toch zijn we juist beperkt omdat we niet alle visies kennen. En daar komt m.i. weer wijsheid uit voort. Dus mijn idee over goedheid is denk ik beperkter dan jouw visie.
Gebaseerd op??
Euh... niet op cijfers, maar puur gevoelsmatig. Zouden er hier eigenlijk statistieken over zijn? Hoe wordt iemand een moordenaar? Het zal toch niet zijn dat iemand op een dag opstaat en denkt: ik heb zin om te moorden!
Pas op: daar komt die goedheid weer. Ik denk niet dat dit in iemand zit, ik denk dat iemand door omstandigheden hiertoe gedreven wordt.
Schijnt??? Dat zou ik toch niet zomaar aannemen. en nogmaals omdat het ergens op een forum staat is het nog niet per se waar. En wat gij niet wilt dat U geschiedt ........... daar kan je je ook niet erg veel mee. Want als ik er genoegen mee neem (denk aan de zelfmoord terroristen) gedood te worden als ik een ander dood. Om welke reden dan ook. Is dit volgens die redenering OOK geoorloofd.
Schijnt? Ja ik gebruik schijnt omdat ik niet alle cijfers ken en dit dus niet a la minuut kan hard maken. Maar zover ik weet helpt het niet, maar ik kan dus even geen bewijzen neerleggen, ook al weet ik wel dat die er ergens zijn. Kan iemand hier een handje helpen? Wellicht dat dit toen (elders op dit forum) gemeld is. Ik moet maar eens gaan zoeken.
Wat gij niet wilt... Wat je zegt klopt als een bus. Dat een ander echter zo denkt, maakt niet dat ik zo hoef te denken. Ik denk niet zo en zal dat ook niet doen. Er zijn mensen die idd zo denken. Dat is meer dan jammer. Helaas zijn zij meer de types van oog om oog, tand om tand. En ik denk dat ze het mis hebben. Maar ja... who knows?
Maar of dat ook daadwerkelijk zou gelden voor Nederland betwijfel ik ook. Aangezien we een ander "strafstelsel" hebben en een andere "mentaliteit" dan "de amerikaan.
Dat is waar. Wel denk ik dat dit in Nederland niet gaat werken, juist door de andere mentaliteit van de Nederlander. Het land waarin veel gedoogd wordt. Je kunt niet ineens de teugels strakker aantrekker. En zeker niet bij ons nederlanders. Daar geloof ik echt niet in.
Dat denk ik niet. Dat we er 1,2,3 niet uitkomen ok. Maar nooit. Het zou veel onderzoek vereisen. Allicht misschien toch proberen???
Blijft wel de vraag of het antwoord er toe doet.
Sommigen?? Welke dan?? Dat iemand z'n leven heeft "gebetert" zal hij dan eerst moeten bewijzen(in mijn ogen)en wat bedoel je met
(jouw fout: op kleinere schaal uiteraard dan van een crimineel, maar even ter vergelijking).
???
O, o, wat kan ik het me moeilijk maken soms.
Ik ga er van uit dat jij geen crimineel bent. Maar je hebt vast ook weleens fouten gemaakt (naar verhouding kleinere fouten dan de fouten die menig crimineel begaat). Fouten die door degene, die er onder leed, jou nog lang mee voor je neus bleef houden. En dat terwijl jij er al van doordrongen was. De ander blijft ermee bezig. Die persoon moet dat op een gegeven moment ook kunnen neerleggen. En jij moet ook weer door kunnen. Je kan niet door gaan als de ander jouw als het ware kort houdt.
Sommige criminelen leren sneller dan anderen. Maar we moeten een maatstaf hanteren. Met als gevolg dat sommige criminelen "te" lang vast zitten dan nodig, anderen precies voldoende en weer anderen te kort. Dat zijn m.i. de consequenties van ons systeem.

Maar terwijl ik dit weer neerleuter, denk ik.... doet het er wel toe dat ik dit allemaal zeg? Voegt niets toe, denk ik.
Dit zou in principe een hele andere (lange) discussie worden. Maar; Ik denk niet dat het(als ik er snel even op reageer) op gaat. Veel dingen willen/wilden mensen niet als fout zien om zo niet hun fouten toe te hoeven geven, in mijn ogen is iets fout of goed. Daarmee wil ik niet zeggen dat Moord per definitie(bijvoorbeeld) fout is. Moord uit zelfbescherming (puur in een situatie als wanner je bijvoorbeeld word bedreigd met de dood) is niet Per se fout. Maar moorden omdat iemand van een andere mening(niet bedriegend) is toegedaan, IS fout, WAS fout, en zal ALTIJD fout zijn.
Euh... ja, maar... Iemand die een andere mening heeft, dat noem jij niet bedreigend. Voor sommigen is dit heel bedreigend. Volgens mij is dat op dit forum al duidelijk. Jongeren die gezegd hadden dat ze het eens waren met de moord op van Gogh. Vd Ven die het niet erg vindt dat Wilders dood zou gaan. Gewoon (nou ja... gewoon?) meningen(!). Maar die worden wel als bedreigend ervaren door veel mensen. Dus wellicht toch zelfverdediging van sommigen?
Pim Fortuin was blijkbaar iets van plan met bepaalde dieren waardoor vdG het nodig vond hem te vermoorden. De dieren zelf konden dit niet. Hij deed het wellicht voor hen? Ook een vorm van zelfverdediging misschien?
(besef wel dat ik nu even de advocaat van de duivel speel).
En daarnaast is het niet altijd fout geweest. Onder het regime van Hitler was het niet fout om Joden te vermoorden. Niet iedereen die een Jood heeft vermoord (of er in ieder geval een rol in gespeeld had) in die tijd is vervolgd, omdat men er ook mee eens was dat sommigen dit deden onder druk van de regering/landgenoten.
Vietnam is daar ook zo'n mooi voorbeeld. Hoeveel mensen vonden het achteraf en tijdens die oorlog een onnodige oorlog? Velen, maar ik geloof niet dat we de jongens die daar zaten gaan beoordelen als fout als ze daar iemand hebben vermoord.

Niet elke situatie is neer te zetten als was/is/altijd fout. Er speelt meer mee.

Zo denk ik niet helemaal. Ik denk eigenlijk niet dat God een eindoordeel laat werken. Ik denk dat je dat meer zelf doet. Je creeert denk ik zelf meer, dan je denkt.
Dan ben ik toch erg benieuwd naar jouw overtuiging naar het gellof in "god" en met name in "welke" god je gelooft. En welke "bijbel" je leest. Twijfel je aan de "god" zoals beschreven in (als je die leest) je "eigen" bijbel??? Of klopt de omschrijving van god zoals die ij die bijbel staat volgens jou??
Mijn omschrijving van God staat nog in wat "onstevige" schoenen. Ik geloofde altijd in een almachtige God, maar had niet zo in de gaten wat daar de moeilijkheden aan waren. Ik geloof niet in de duivel, omdat ik nog veel meer moeite heb met een kwaad.
Ik ben nu zover dat ik denk dat God het al is. Alles dus (zoals ik al eerder op dit onderwerp liet weten). Iedereen is een onderdeel van hem. Maar ergens is er een stukje wat puur God is en wat je ten alle tijden kunt aanspreken. God heeft m.i. alle wijsheid, maar laat ons ons eigen leven leven (hoe goed of slecht ook). God zie ik als een soort vader figuur die over ons waakt. Hij zal er altijd (mits je dat wilt en toestaat) voor zorgen dat het goed komt met je. Mijn vertrouwen hierover gaat heel ver. In De Bijbel (OT/NT, de bijbel dus die ik weleens lees) heeft hier ook wat passages over. Ik weet gewoon dat het zo werkt. Ik hoop ook dat als mij echt iets ergs zou overkomen, ik vanuit dit weten kan handelen. Hij zal voor mij zorgen, hij zal over mij waken. Met als gevolg dat ikzelf ook veel sterker zal zijn en het leven beter aan kan.
Er zijn echter veel dingen in de Bijbel waar ik niet achter kan/wil staan. Ik denk dus niet dat er een straffende God is. Wel denk ik dat we dat zelf doen. Niets is zo moeilijk als onszelf vergeven voor de dingen die we doen. Niets is zo moeilijk voor de mens als in het "licht" te lopen. In het licht lopen = altijd eerlijk zijn, geen geheimen hebben (in mijn visie dus).
Ik twijfel niet zo zeer aan de God in de Bijbel (dat heb ik wel een poos gedaan). Ik twijfel aan de Bijbel. Ik geloof niet dat dit 100% Gods woord is (met als gevolg dat ik dus niet denk dat God is zoals het in de Bijbel wordt omschreven, alhoewel ik wel denk dat er overeenkomsten zijn) (een voor mij wezenlijk verschil). Ik denk dat we bij het lezen van de Bijbel heel goed moeten onthouden in welke tijd die geschreven is. Daardoor wordt er ook veel duidelijk (mijn inziens). Over homosexualiteit bijvoorbeeld (wat mijn grootste struikelblok in de Bijbel was). Ik kan het allemaal veel beter plaatsen nu. Wel blijf ik vinden dat er veel wijze woorden in de Bijbel staan. Die haal ik eruit (en ja, dat bepaal ik helemaal zelf, net als ik dat doe met andere boeken en eventueel films of tv series). Verder is de Bijbel erg interessant voor discussies. ;-)
Verder geloof ik in reincarnatie (ook weer iets wat niet conform de Bijbel is). Gewoon omdat ik niet denk dat we alles maar verzinnen in ons hoofd (als het gaat om bepaalde gedachten zoals: ik ken dit, hier ben ik eerder geweest). Het leven is ook te kort als het alleen maar om dit leven ging (denk ik dus).
En zo geloof ik ook in de ziel, geesten, beschermengelen en weet ik wat nog meer. Kabouters gaan me net te ver ;-) :-) Er is veel meer tussen hemel en aarde. Alle verhalen die daarover gaan... het gaat mij te ver om te zeggen dat dit onze eigen verzinsels zijn en dat we dit allemaal aan een natuurkunde/wetenschap kunnen overlaten. Dat lijkt mij gewoon niet.
Groeten van Ruby
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Verder geloof ik in reincarnatie (ook weer iets wat niet conform de Bijbel is). Gewoon omdat ik niet denk dat we alles maar verzinnen in ons hoofd (als het gaat om bepaalde gedachten zoals: ik ken dit, hier ben ik eerder geweest). Het leven is ook te kort als het alleen maar om dit leven ging (denk ik dus).
En zo geloof ik ook in de ziel, geesten, beschermengelen en weet ik wat nog meer. Kabouters gaan me net te ver Er is veel meer tussen hemel en aarde. Alle verhalen die daarover gaan... het gaat mij te ver om te zeggen dat dit onze eigen verzinsels zijn en dat we dit allemaal aan een natuurkunde/wetenschap kunnen overlaten. Dat lijkt mij gewoon niet.
Ruby waarom kunnen we er niet gewoon zijn, omdat we er zijn?
Waarom wil je alles zoveel mogelijk religieus invullen? Waarom niet gewoon het leven accepteren zoals het is en dat er geen religieuse zingeving aan vast hoeft te zitten?
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ruby schreef: Verder geloof ik in reincarnatie (ook weer iets wat niet conform de Bijbel is).
Hoezo niet conform de bijbel?

Hoe moet je dit dan uitleggen? Hoe kan iemand zondigen voor z'n geboorte als reincarnatie niet bestaat?

joh 9:1 ¶ En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Ruby,
De Bijbel heeft op zich een meerwaarde omdat ik daar nu eenmaal mee opgegroeid ben. (Zwak excuus, I know). En omdat ik denk dat er meer over God in staat dan de meeste andere boeken. Ik vind veel boeken relevant, maar ik merk dat ik boeken vanuit een geloofsoptiek eerder geloof en meer mee heb, dan als dat niet zo is. Voor mij lijken die meer "echt" te zijn. Oprechter. Maar dat komt waarschijnlijk weer door mijn geloofsbeeld. Alhoewel ik ook nog altijd de intentie heb om me meer te verdiepen in het boedisme.
Ik begrijp hier uit dat je jezelf(ik bedoel het niet zo hard als het er staat, maar ik weet niet hoe ik het anders kan zeggen)beperkt tot de definitie(inmiddels iets zelfgevormder) van god omdat dit je zo bijgebracht is(en je niet je "opvoeding" in twijfel wil trekken) het klinkt weer vreemd maar ik bedoel het niet hard. Maar als je je echt in het Boeddhisme wil verdiepen dan zal je "god" even "aan de kant" moeten zetten. Om het vanuit die optiek "oprecht" te kunnen beleven.
Ik weet niet veel van Boeddhisme maar ik heb wel(gevoelsmatig) veel respect voor ze.(ondanks dat ik "ze" een beetje naief vind).
mmmm interessant. Ik snap wel wat je bedoelt. Ik ga er van uit dat de (meeste, zeker niet alle) daden voortkomt uit goedheid. Om iets goeds te willen doen. Maar we zien niet altijd in dat we beperkt zijn. Kijk maar naar de discussies op dit forum. In wezen is volgens mij niemand hier eropuit om een ander te krenken. We proberen elkaar onze visie te zien. Dit doen we vanuit de goedheid van ons hart omdat we denken het bij het juiste eind te hebben. Toch zijn we juist beperkt omdat we niet alle visies kennen. En daar komt m.i. weer wijsheid uit voort. Dus mijn idee over goedheid is denk ik beperkter dan jouw visie.
Ik zie dit toch heel anders, ik denk ook dat dat wat je mee maakt bepaald hoe je in het leven staat. Maar ik zie de mens toch echt als een zeer berekenent wezen. Een wezen dat(praktisch) overal beter van probeert te worden.
Euh... niet op cijfers, maar puur gevoelsmatig. Zouden er hier eigenlijk statistieken over zijn? Hoe wordt iemand een moordenaar? Het zal toch niet zijn dat iemand op een dag opstaat en denkt: ik heb zin om te moorden!
Pas op: daar komt die goedheid weer. Ik denk niet dat dit in iemand zit, ik denk dat iemand door omstandigheden hiertoe gedreven wordt.
Ik denk ook niet dat dat(vaak) zomaar ineens bij iemand op komt. Maar in (bijna) iederaan zit een "moordenaar" verschuilt, vraag is alleen wat er voor nodig is om dit per geval "aan te roepen".
Helaas zijn zij meer de types van oog om oog, tand om tand. En ik denk dat ze het mis hebben. Maar ja... who knows?
Ik denk wel dat "de mens" die tot zo iets in staat is van oog om oog ...... het meeste opsteekt. Aangezien het feit dat ze een "daad" pleegden laat zien dat men dit op een "gewone" manier voor die tijd niet konden/wilden beredeneren.
et land waarin veel gedoogd wordt. Je kunt niet ineens de teugels strakker aantrekker. En zeker niet bij ons nederlanders. Daar geloof ik echt niet in.
Mag ik daar aan toevoegen te veel, zo niet veel te veel. Dan ben ik het met je eens Maar ik geloof ook dat het wel tijd gaat worden dat "de teugels" eens aangetrokken gaan worden.
Ik ga er van uit dat jij geen crimineel bent. Maar je hebt vast ook weleens fouten gemaakt (naar verhouding kleinere fouten dan de fouten die menig crimineel begaat). Fouten die door degene, die er onder leed, jou nog lang mee voor je neus bleef houden.
Ligt er aan of het nodig is)of men er daadwerkeliujk van geleerd heeft)
En dat terwijl jij er al van doordrongen was. De ander blijft ermee bezig. Die persoon moet dat op een gegeven moment ook kunnen neerleggen. En jij moet ook weer door kunnen. Je kan niet door gaan als de ander jouw als het ware kort houdt.
Dat del ik wel met je, maar soms is het toch een (goede) manier om iemand even bij de les te houden. ook al heeft het op dat moment er niet veel mee te maken, maar is het iets soortgelijks.
Sommige criminelen leren sneller dan anderen. Maar we moeten een maatstaf hanteren. Met als gevolg dat sommige criminelen "te" lang vast zitten dan nodig, anderen precies voldoende en weer anderen te kort. Dat zijn m.i. de consequenties van ons systeem.
Maar wat is te lang, ik zou het eerder andersom willen stellen: gnal et si taw ,raaM(geintje hoor :D ) Ik denk eerder dat er veel "criminelen te kort vast zitten. Als je nagaat dat de moordenaars van Anja Joos (op een na) al vrij rond lopen. En ZIJ hebben iemand ZOMAAR doodgetrapt. Daarmee geeft het strafrecht toch niet aan dat dat "uit den boze" is???
Euh... ja, maar... Iemand die een andere mening heeft, dat noem jij niet bedreigend. Voor sommigen is dit heel bedreigend. Volgens mij is dat op dit forum al duidelijk. Jongeren die gezegd hadden dat ze het eens waren met de moord op van Gogh. Vd Ven die het niet erg vindt dat Wilders dood zou gaan. Gewoon (nou ja... gewoon?) meningen(!). Maar die worden wel als bedreigend ervaren door veel mensen. Dus wellicht toch zelfverdediging van sommigen?
Pim Fortuin was blijkbaar iets van plan met bepaalde dieren waardoor vdG het nodig vond hem te vermoorden. De dieren zelf konden dit niet. Hij deed het wellicht voor hen? Ook een vorm van zelfverdediging misschien?
(besef wel dat ik nu even de advocaat van de duivel speel).
En daarnaast is het niet altijd fout geweest. Onder het regime van Hitler was het niet fout om Joden te vermoorden. Niet iedereen die een Jood heeft vermoord (of er in ieder geval een rol in gespeeld had) in die tijd is vervolgd, omdat men er ook mee eens was dat sommigen dit deden onder druk van de regering/landgenoten.
Vietnam is daar ook zo'n mooi voorbeeld. Hoeveel mensen vonden het achteraf en tijdens die oorlog een onnodige oorlog? Velen, maar ik geloof niet dat we de jongens die daar zaten gaan beoordelen als fout als ze daar iemand hebben vermoord.

Niet elke situatie is neer te zetten als was/is/altijd fout. Er speelt meer mee.
Ik denk niet dat je helemaal hebt begrepen wat ik met goed en fout bedoelde. Ook al is iets bij wet verboden kan het (in mij ogen) nog wel goed zijn. En andersom ook al mag het van de wet, kan het nog steeds fout zijn. Ik bedoel hiermee dat een wet iets noeg niet (absoluut) goed of fout maakt, per definitie. En in de tijd van Hitler was het niet goed om joden te vermoorden in Duitsland, maar(voor zover de meeste wisten) het was bij de wet geoorloofd Joden het land uit te deporteren. Dat is wel een wezenlijk verschil. Dat die Joden Vergast werden wisten veel duitsers (eerst) niet.

En wat betreft je reactie op mijn uitnidiging om jou visie over god en religie te vertellen. Bedankt voor je tijd. Ik maak er uit op dat je nog erg "groeiende" bent en stteds meer open gaat staan voor andere "religie's en levensovertuigingen. Dat siert je. Ook je manier van discussieren spreekt me erg aan. Kort gezegd, IK MAG OE WEL :D
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

an3sdej schreef:
En zo geloof ik ook in de ziel, geesten, beschermengelen en weet ik wat nog meer. Kabouters gaan me net te ver Er is veel meer tussen hemel en aarde. Alle verhalen die daarover gaan... het gaat mij te ver om te zeggen dat dit onze eigen verzinsels zijn en dat we dit allemaal aan een natuurkunde/wetenschap kunnen overlaten. Dat lijkt mij gewoon niet.
Ruby waarom kunnen we er niet gewoon zijn, omdat we er zijn?
Waarom wil je alles zoveel mogelijk religieus invullen? Waarom niet gewoon het leven accepteren zoals het is en dat er geen religieuse zingeving aan vast hoeft te zitten?
Goeie vraag. Ik vind het leven al redelijk nutteloos, dan hoop ik wel dat er een hoger doel is dan het er gewoon zijn.
Verder wil ik alles zo religieus mogelijk invullen, omdat ik er meer dan van overtuigd ben dat God bestaat. Iets wat ik heel moeilijk kan uitleggen, maar voor mij is het een feit. Het geeft me kracht. Er zijn weinig dingen stabiel in mijn leven, maar God was en is altijd aanwezig (in mijn visie dus allemaal he? Gelieve hier geen misverstanden over krijgen). Ik zou me meer dan leeg voelen als hij er niet was. Dat lijkt mij de reden waarom dat belangrijk is voor me.
Groeten van Ruby
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

skeptic schreef:
Ruby schreef: Verder geloof ik in reincarnatie (ook weer iets wat niet conform de Bijbel is).
Hoezo niet conform de bijbel?

Hoe moet je dit dan uitleggen? Hoe kan iemand zondigen voor z'n geboorte als reincarnatie niet bestaat?

joh 9:1 ¶ En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?
Ja, ja erg op de letter zeg. Ik vind het altijd knap als mensen dit soort dingen opvallen.
Hele goede vraag. Wellicht dat het een foutje in de Bijbel is? Ik zou eens moeten opzoeken verder, maar ik dacht dat er ook genoeg verwijzingen waren dat je in je leven je tot God/Jezus moest keren, anders was je gedoemd.
Zover ik weet zijn Bijbel aanhangers geen reincarnatie aanhangers. Hier zal toch zeker een reden voor zijn? Als het over duidelijk in de Bijbel stond dan zouden ze hier niet tegen zijn.
Groeten van Ruby
Plaats reactie