Mijn verhaal

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mylano schreef:Wat Rereformed zegt klopt nog wel een beetje..mijn oom komt regelmatig langs en met hem praat ik dan over het geloof (hij is evangelisch) maar ook hij moet merken dat ik steeds meer een afkeer krijg van het geloof (alhoewel hij denkt dat het door die ervaring bij die sekte komt) Tuurlijk heb ik door de tijd bij die sekte meer en meer afschuw gekregen van het geloof. Maar ook als ik de bijbel lees leef je als christen met regeltjes waar ik totaal niet mee leven kan. Alleen dat weet jij misschien ook wel Rereformed is het heel moeilijk om alle dingen die je door de jaren heen hebt meegekregen van het geloof zomaar los te laten.
Het is zoals Marinus het zegt: we bedoelen het niet zo slecht. En zoals theoloog het zegt: we hebben er soms last van wanneer het volgende halleluja verhaal weer eens voorbijfietst.
Nu ik het nog eeens overdenk denk ik dat mijn harde taal het gevolg was van de verbolgenheid die onmiddellijk bij me omhoog schoot bij het lezen van hoe de religie, en vooral bepaalde dominerende figuren die zich in zulke enge sekten nestelen, een mens volkomen kunnen knechten en hersenspoelen. Het is voor een groot deel boosheid over wat ik tijdens mijn tocht in diverse christelijke groeperingen zelf heb meegemaakt, en meteen bovenkomt wanneer iemand zo'n verhaal doet.
Born OK the first time
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ik kan bij vlagen ook een enorme weerzin voelen tegen religie. Bij ex-reli's zoals ik en Rereformed is dat wellicht erger dan bij geboren atheisten. Maar ik zou ook de eerste zijn die reli's niet afrekend op het feit dat ze geloven. Ik snap namelijk prima waarom mensen geloven. Maar religie is een walgelijk verschijnsel en werkt vaak als een rode lap op een stier voor me.

Bevrijd jezelf van die geestvervuiling en doe het ook voor jezelf. Je krijgt er geen ruk voor terug behalve dan je geestelijke vrijheid (wat het grootste goed der mensheid is, dat dan weer wel) En daarbij: zou jij eeuwig naar de luchtdictator in de hemel willen?
Ik zou gillend gek worden in dat pretpark in de hemel. Na 20 keer over water te hebben gehobbelt met jezus en 2 dagen op je harpje rammen heb je dat ook wel gezien dunkt me.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Marinus: Onbekend met het boek The Hitchhikers Guide to the Galaxy?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Sararje schreef:Marinus: Onbekend met het boek The Hitchhikers Guide to the Galaxy?
Earth: mostly harmless

zo goed???
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Volkomen gemist dit topic. :? Mylano is weer terug? Het leek me een zeer enge beweging.

Afbeelding
Mylano

Bericht door Mylano »

Ik ben hier nog :)
a.r.

Bericht door a.r. »

Dat is mooi :)
Mylano

Bericht door Mylano »

Mijn topic lag een beetje stil dus, vandaar
a.r.

Bericht door a.r. »

En al meer gelezen op dit forum? :)
Mylano

Bericht door Mylano »

Ja een beetje, aangezien ik nog steeds erg twijfel of ik wel echt het Christendom wil verlaten. (het blijft je toch achtervolgen)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wat weerhoudt je?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Mylano

Bericht door Mylano »

De regels en de twijfels die ik heb
a.r.

Bericht door a.r. »

Mylano schreef:Ja een beetje, aangezien ik nog steeds erg twijfel of ik wel echt het Christendom wil verlaten. (het blijft je toch achtervolgen)
Zonder je belachelijk te willen maken, maar je schrijft: het blijft je toch achtervolgen, mag ik vragen wat je achtervolgt, is het een bepaalde druk van buitenaf of is dat angst om te weten dat er niets hierna is, of ....nou ja, kun je het proberen uit te leggen?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nou, als die je niet aanstaan, waarom zou je die dan handhaven terwijl je erover twijfelt? Come on, welk nut heeft het dan nog voor je? Welke meerwaarde geeft het je?
Mylano

Bericht door Mylano »

Ook of er iets na de dood is (kijk naar bijna doodervaringen etc) En het is moeilijk uit je gedachten te verwijderen
Plaats reactie