Marinus schreef:Ik heb dit stukje op credible gepoot en vond het ook wel steekhoudend voor hier.
Als het naar de babbelbox moet mag dat van mij hoor, maar ik zou graag jullie mening over het stuk horen.
Beste Crediblers,
Iedereen weet ondertussen wel dat ik een atheist ben. Dit houd in dat ik denk dat er geen god is. Ik weet het niet 100% zeker, maar mocht er een god bestaan dan doet het er niet toe. Ik geloof namelijk niet in een hiernamaals; je wordt geboren, je leeft en je gaat dood en dat is het.
Beangstigd het idee van doodgaan me? ja zeker, reken maar, maar wat ik nog veel beangstigender vind is het concept van een eeuwig hiernamaals. De hel hoef ik niet toe te lichten maar wellicht zul je je afvragen waarom ik de hemel beangstigend vind.
Ik zie het zo: de hemel is een plek zonder lijden, zonder angst, zonder pijn en zonder verdriet. Op het eerste gezicht een prima deal, maar het heeft consequenties: eerst even maar ruwweg de zaak op mezelf betrekken.
Ik ben dol op horrorfilms, achtbanen en andere wilde kermis atracties. Hoe moet ik daar van genieten zonder de angst die die dingen juist zo geweldig maakt?
Ik haal inspiratie uit verhalen van mensen die tot volle bloei kwamen ondanks (of juist dankzij) hartverscheurend leed. Hoe moet ik inspiratie halen uit mensen die nooit meer lijdden?
Ik heb een tijd lang gesurvivaled: de grote voldoening die ik daar uit haalde berustte telkens weer op zelfoverwinning. Dat je het toch weer fikste ondanks de fysieke pijn.
De liefde voor mijn partner is juist zo waardevol omdat ik weet dat liefde niet eeuwig is. De tijd is beperkt en daarom is die tijd zo kostbaar die je samen hebt.
Nu het grotere plaatje:
Sportprestaties hebben vaak geen betekenis zonder de bloed, zweet en tanen die erom vergoten zijn. Jankfilms lijken me onmogelijk in een hemel. Helden bestaan niet meer in de hemel. Ik weet niet of je alle antwoordden krijgt in de hemel, maar als dat zo is dan zou één van de mooiste (en gevaarlijkste) menselijke eigenschappen: nieuwsgierigheid om zeep geholpen worden.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar de essentie is dit: de goede dingen in het leven bestaan vaak bij de gratie van de slechte dingen in het leven. Geluk zonder lijden is betekenisloos en vooral ook martelend saai. Ik ben bang voor de dood maar de hemel is voor mij letterlijk een lot erger dan de dood. Je zou nog kunnen tegenwerpen dat god me zal veranderen zodat ik de hemel wel leuk vind, maar dat zou even goed de dood zijn van de persoon Marinus waar ik ondanks al mijn tekortkomingen erg aan gehecht ben.
Als er een god bestaat hoop ik dat het een goede god is die me een absolute dood laat sterven als het mijn tijd is.
Nou ja ik hoop dat ik weer iets over mezelf verduidelijkt heb.
Groet Marinus
http://forum.credible.nl/topic.php?id=14620
Wat grappig, Marinus...
Een tijd geleden heb ik me deels iets vergelijkends afgevraagd. Ik geraakte in een discussie met een member op:
www.hetchristelijkgeloof.nl.
Door die discussie heb ik een topic geopend.
Zie hier de openingspost:
Bij het topic hoe vind jij troost/ kracht in het geloof ben ik onder de indruk geraakt van een posting van Mysterious.
Zij heeft het over mensen die zij lief heeft gehad, en waar zij afscheid van heeft moeten nemen.
Ik kan mij nog goed herinneren dat mijn oma, anderhalf jaar na het sterfbed van mijn opa ook op har sterfbed lag.
Zij had er vrede mee, het deed haar pijn om afscheid te moeten nemen van haar nakomelingen, maar ik zag vrede in haar ogen omdat zij in de veronderstelling was mijn opa daarboven weer te mogen zien.
En mijn oma was een goed mens. Zij is mijn groot voorbeeld.
Zij sprak geen kwaad van anderen, en haar geloof was echt oprecht.
Waar ik naartoe wil?
JA, dat is nu de vraag...
Na je overlijden en met het oog op het christelijk Evangelie, weet ik zeker dat mijn oma en opa het eeuwige leven verdient hebben, zij waren niet van die arrogante kwallen die alleen vroom deden.
De afgelopen jaren heb ik ook op andere wijze met de dood te maken gehad.
Zo heeft een 23-jarige collega zichzelf van 11 hoog naar beneden laten vallen.
Hij zag geen andere weg, en niemand die het begreep.
Het was ook plotseling, niemand die het aan heeft zien komen.
Erg verdrietig.
Zo las ik dat ook Mysterious afscheid heeft moeten nemen van mensen die haar lief waren.
Volgens de Schrift zijn deze mensen verloren gegaan.
Iets wat erg verdrietig klinkt, want bij hun dood zie je niets troostends wanneer je de Schrift leest.
Ik vraag mij dan ook af... Indien je toegelaten wordt tot het Eeuwige rijk, heb je dan wel echt geen verdriet, pijn en gemis?
En in welke toestand zul je dan verkeren? Want dan, als je die gevoelens niet meer hebt en "voltallig gelukkig" zal zijn... Ben je dan wel in staat om gevoelens te hebben en te uiten?
Martha
http://www.hetchristelijkgeloof.be/inde ... pic=1028.0