Universalistisch monotheïsme: agressief extremisme !

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Secularizer schreef: Deze Cremo en consorten figureren wel in de publiciteit in de westerse wereld, maar vertegenwoordigen natuurlijk niet een soort mainstream in de veelvormigheid die we kennen als het Hindoeïsme.
Ik moet achteraf toch bekennen dat hier wel een kern van waarheid in zit. Cremo & Thompson zijn verbonden aan de Hare Krishna beweging, en hoewel dat van oorsprong zeker een Indiase hindoesekte is, is deze beslist niet typerend voor 'het hindoeisme'. We kunnen zelfs het gedachtengoed van deze sekte niet echt polytheïstisch noemen, want in alle boeken van Swami Prabhupada staat duidelijk te lezen dat alle miljoenen hindoegoden manifestaties zijn van Krishna.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik moet achteraf toch bekennen dat hier wel een kern van waarheid in zit
Creationisme is slechts het meest bekende kopje van dezelfde hydra : namelijk De draak van de anti-wetenschappelijke hetze , op grond van religieuze rancunes het obscurantisme , het bijgeloof en de toverij ....

Spijker hier uw informatie ter zake bij ;
http://newhumanist.org.uk/827
The magazine for free thinkers
Articles > Volume 120 Issue 1 January/February 2005 >
The creationism of the Vedas
Intellectual Treason

waaruit deze teaser en Kommentaar afkomstig van http://evolvethought.blogspot.com/2005/ ... vedas.html :
Meera Nanda said :
Under BJP rule, superstitions started getting described as science. Hindu nationalists started invoking science in just about every speech and policy statement. But while they uttered the word ‘science’ — which in today’s world is understood as modern science — they meant astrology, or vastu, or Vedic creationism, or transcendental meditation or ancient humoral theory of disease taught by Ayuerveda. This was not just talk: state universities and colleges got big grants from the government to offer post–graduate degrees, including PhDs in astrology; research in vastu shastra, meditation, faith–healing, cow–urine and priest–craft was promoted with substantial injections of public money.
Prayers to smallpox goddesses, menstrual taboos, Hindu nature ethics which derive from orthodox ideas about prakriti or shakti, and even the varna order were defended as rational (even superior) solutions to the cultural and ecological crises of modernity.
John Wikins said ;
"Varna order" is the Hindu caste system.

Hindu creationism/antievolutionism is well-established. See Sri Swami Sivananda's book for an example. The Vedas say the universe is milions of billions of years old, and humans are billions of years old. Again, science is twisted to serve religious ends. Michael Cremo, author of Forbidden Archeology has just released his Human Devolution.
http://www.humandevolution.com/

[A passing note worth remarking upon. It isn't just Christians or Muslims. Anti-modernism is everywhere.]

* Ik ken geen enkel theistische godsdienst die niet minstens een mythologisch scheppingsverhaal van de mens opvoert ...
GEEN ENKEL van die letterlijke verhalen van het volkse geloof ( en daar gaat het om) houdt stand onder de evolutietheorie en de bevindingen en dateringen van de paleoantropologie ....Ze zijn dus per definitie onverenigbaar ....
Ik zie niet in waarom alleen maar een paar westerse indische sekten die eventueel monotheistiche trekjes vertonen , creationisten zouden zijn ....de gevierde guru en gerenommeerd chronish zulthoofd Deeprak chopra is een bekend ID-er ....en heeft niets te maken met het "harekrishna " pluimvee ...het is bovendien een volkomen autentieke hindu morosoof ...

* What the bleep do you know ? "

*overigens zijn ook
von Daniken en de Raelianen ID-oten ... wist je toch ?

*
Dawkins heeft dat ook bemerkt ;hij heeft zijn ontluisterende verslaggeving , kritiek en bijtende spot nu ook op deze pseudo's en zwevers ( uit allerlei windrichtingen samengestroomd in de multi -culti pot van het westen , ) gericht ....
Deze man is misschien een geobsedeerde militant geworden maar hij gaat er wel hard en ongenadig tegenaan ...
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Tsjok45 schreef:* Ik ken geen enkel theistische godsdienst die niet minstens een mythologisch scheppingsverhaal van de mens opvoert ...
Dat moet inderdaad zo zijn dacht ik, en we zijn Tsjok dan ook dank verschuldigd voor het waarschuwen hiervoor en voor het linken naar berichten over staatsgesubsidieerd obscurantisme in India.
De politieke partij BJP is genoemd in verband hiermee.

Dan zijn we dus ook dank verschuldigd aan het kiezersvolk in India dat ervoor gezorgd heeft dat deze partij niet meer de grootste is.
Overigens is India met zijn reusachtige democratische en seculiere republiek een uniek geval in Azië.
Als de monotheïstische Islam de overhand had gekregen, zou ook de politieke werkelijkheid er heel anders hebben uitgezien, zie het land Pakistan waar dit inderdaad is gebeurd.
Overigens zijn beschouwingen over het Hindoeïsme niet mijn favoriete onderwerp.
Ik zie alleen mijn afkeuring van het Monotheïsme bevestigd door de gang van zaken daar.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Secularizer schreef:
Sararje schreef: Goh, zeker onbekend met Socrates e.d.
In de hoogtijdagen van de Christelijke macht over Europa (CE 500 - CE 1500) konden figuren als Socrates in Europa helemaal niet ontstaan.
In de Islamitische wereld na de 13e eeuw ook niet.
Het feit dat Socrates de criticus kon worden die hij was, sympathisanten in leven bleven en zijn werkwijze en denkbeelden nog bekend zijn, wijst op een zekere mate van vrijheid in het geestesleven.
In de genoemde lange perioden was die vrijheid er niet in het Christendom en de Islam als gevolg van de gewelddadige tyrannie van monotheïstische autoriteiten.
Waarschijnlijk ook onbekend met criticasters als John Wycliffe
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Wycliffe
Waarschijnlijk ben je ook volkomen onbekend met islamistische stromingen als Sufisme. Deze hadden in hun tijd een algemene aanhang en neigen qua opvattingen heel erg naar een vorm van pantheisme. Daarnaast vind ik dat je de invloeden van mensen als Averroes zeer sterk onderschat.
Het geval-Socrates ondersteunt mijn visie eerder dan dat het een falsificatie ervan zou zijn.
Integendeel. Het geval Socrates leert ons dat macht corrumpeert en dat dat niet voorbehouden is aan monotheistische religies en dat polytheistische religies net zo onverdraagzaam (en tiranniek) kunnen zijn als monotheistische religies.
Sararje schreef:
Kortom: er waren nog behoorlijk wat invloedrijke wiskundigen van na de periode van 1300 die een invloed hebben gehad.
Een seculier-kritische beschouwing van de plaats van de mens in zijn wereld is natuurlijk iets anders dan het bedrijven van wiskunde.
Waarschijnlijk ook onbekend met Mohammed Iqbal, beter bekend als de islamitische Nietzsche. Welliswaar geen seculier denkend persoon (ken daar trouwens wel voorbeelden van zoals Ibn Warraq) maar is het redelijk om van filosofen te veronderstellen dat ze pleitten voor een scheiding tussen erk en staat als ze uit een samenleving komen waar deze gedachte niet tot nauwelijks nog ontwikkeld is. Ik krijg de indruk dat je jouw denkbeelden over de seculiere, indivualistische, liberale maatschappij wil oplegen aan een groep mensen die nooit deze sociale, culturele en maatschappelijke denkbeelden hebben aangeleerd. Waarom dan wel kankeren als moslims (of monotheistisch gelovigen) deze denkbeelden hebben maar bijv. de bosjesmannen uit Zuid-Afrika ongemoeid laten?
Secularizer schreef:
Sararje schreef:
Secularizer schreef:Een diepere verkenning van de Intolerantie van het monotheïsme is meer op zijn plaats hier. Wel is het al vele malen opgemerkt dat een Jezusfiguur, als die in de werkelijkheid zou hebben rondgelopen, in de Christelijke wereld van vóór de Verlichting subiet zou zijn gearresteerd en meestal zou zijn gedood. Op persoonlijke titel voeg ik er aan toe dat het hem in de Islamitische wereld niet beter zou zijn vergaan.
Onderbouw dat eens zelf.
Ik onderbouw dit door te verwijzen naar de moorddadige kettervervolgingen waar Devious altijd van die heerlijk gloedvolle opsommingen van geeft.
Wat veel mensen niet weten is dat de vervolging van ketters en ongehoorzame Dhimmi's in de Islamitische gebieden ook heel hard was en vaak nog steeds is. Er is een Ibn Warraq voor nodig geweest om ons dat te vertellen.
Dat is geen onderbouwing. Jij zei dat Jezus het in de islamitische wereld niet beter zou vergaan, ik vraag je nogmaals om aan te geven waarop je dat baseert. Geef mij bepalingen uit de Koran of uit een wetboek waarin staat dat iemand die de dingen predikt die Jezus predikte goed zijn voor een doodstraf. Wat je nu doet is alle andersdenkenden op een hoop gooien en bewere dat elke andersdenkende (Jezus) in elk Arabisch land meteen ter dood wordt veroordeeld.
Sararje citeerde mij:
Secularizer schreef:In de tijd van het Romeinse rijk en het Hellenisme waren er denkscholen en onafhankelijke filosofen die in vele opzichten hun gang konden gaan.
Denk maar aan Diogenes die kennelijk een machtige koning kon beledigen.
Dit is een bewijs voor het ontbreken van totalitaire controle over het geestesleven.
Sararje schreef:Zie mijn voorbeeld van Socrates, zeker ook volledig onbekend met het Griekse principe van ostracisme ookwel bekend als schervengericht. Dit is vaak toegepast tegen rivaliserende politieke facties.
Daarnaast waren de denkscholen waar ji het over heb, verre van onafhankelijk en vaak zelfs zeer religieus. (...) toen ... was Pythagoras zo ontzet dat hij hem verdronk.
Kortom: polytheisme is geen garantie voor vredelievendheid.
Het voorbeeld van Socrates steunt mijn visie zoals eerder uitgelegd.
De rest hier is een stropop-argument, hoor. Ik beweerde niet dat de filosofische scholen onafhankelijk van religie waren en ook niet dat ze altijd a-religieus waren.
Ik claimde ook niet dat polytheïsme vreedzaam was.
Ik beweerde dat het polytheïsme dat we kennen geen totalitaire controle had over het geestesleven in een staat en dat is een waarheid als een koe.
De politieke twisten onder Grieken en Romeinen waren vaak dodelijk zoals je laat zien, maar dat is nog geen centraal kerkelijk leergezag met dodelijke sancties, want dat hadden de Grieken en Romeinen gewoon nog niet in hun vóórchristelijke periode.
Ostracisme is vervelend, maar niet zo inhoudelijk richting-gevend effectief als een kerkelijk leergezag.
Ik zie werkelijk geen enkel verschil tussen een kerkelijk gezag die andersdenkenden naar de andere wereld helpt en een Pythagoras die, omdat hij irrationele getallen niet kan accepteren, een van zijn leerlingen vermoord. Beide zijn lijkt mij het sublieme voorbeeld van controle op het geestelijke leven of zie ik nu iets over het hoofd?
Sararje citeerde mij:
Een dergelijke vrijheid bestond er niet in de Christelijke wereld van ongeveer het jaar 500 CE tot ongeveer het jaar 1500 CE. Een dergelijke vrijheid bestaat er ook niet in de Islamitische wereld sinds ongeveer de dertiende eeuw tot heden. Sla de encyclopedieën er maar op na: Sindsdien bestaat er in de Islamitische wereld geen filosofie meer.
Sararje schreef:Zeker onbekend met William Occam of Thomas van Aquino.

Nooit gedacht op een vrijdenkers-site nog eens Thomas van Aquino als een positief voorbeeld voorgeschoteld te krijgen. Bij hem was de filosofie een slavin van de Vaticaanse theologie, waar ik verder nu niet op in ga.
Willem van Ockham is een figuur van bijna tegengestelde aard, die ik zie als een ondersteuning van mijn visie. Hij werd tenslotte gearresteerd en gevangengehouden door de Paus om zijn modernisme, liep ernstig gevaar en leefde als een ontsnapte gevangene.
Ockhams scheermes is een werktuig dat vooral in zijn moderne interpretatie heel nuttig is gebleken. Hij wordt algemeen gezien als een overgangsfiguur naar de moderne filosofie. Ik denk dat het geen toeval is dat zulk vooruitstrevend denken in het land van de Magna Charta kon ontstaan, want het geloof in de autoriteiten was in Engeland kennelijk al niet zo heel groot meer.
Thomas van Aquino was een empiricus in de eerste plaats en of jij dat wil zien als een "slaaf van het Vaticaan" prima, maar een goed empiricus is in principe alleen slaaf van de empirie. Bovendien heb ik je nu al een voorbeeld gegeven van islamitische verlichte filosofen van na 1300. William Ockam is ook een uitstekend tegenvoorbeeld van wat jij de beknotting van de Katholieke kerk noemt.
Zonder problemen kan ik voorbeelden bedenken die beter aansluiten op jouw stelling maar ik vind het bijzonder vreemd dat de verhalen die ik nu aanhaal volledig ongenoemd blijven in je beschouwing.
Sararje schreef:Abū al-Hasan ibn Alī al-Qalasādī of Ibn al-Shatirjou zeker ook onbekend he? (...) ...invloedrijke wiskundigen van na de periode van 1300
En dus geen filosofen die los van de Koran en kritisch de plaats van de mens in zijn wereld konden bespreken. Ik kende ze inderdaad niet, nee.
We leven nu in een tijdperk waarbij er ook nog steeds filosofen opstaan die de bijbel op de eerste plaats zetten en daarna de mens(heid). Durf jij op voorhand de generalisatie te maken door al deze mensen over een kam te scheren en ze voor onkritisch te verslijten? Lijkt me tamelijk ondoenijk. Vooringenomenheid kan je ze misschien verwijten, maar onkritisch lijkt me een simplificatie die onterecht is. Sommige filosofen hielden en houden er zeer kritische levensbeschouwingen op na ondanks dat ze de bijbel (of god) als autoriteit bleven bezien. Wat dacht je bijvoorbeeld van Immanuel Kant of René Descartes.
Sararje citeert mij : Probeer maar een hedendaagse internationaal bekende filosoof te vinden die in de Islamitische wereld woont en werkt... Die vind je gewoon niet !
Dit wijst op een klimaat van onderdrukking (...)
Een recent VN-rapport (...) een gevolg van de onvrijheid daar.
Sararje schreef:Je maakt een paar sprongen in de tijd zonder de causale verbanden aan te geven. Zou je die even duidelijker kunnen maken?
De causale verbanden zijn nog niet geformuleerd op een wijze die in bredere kring onomstreden is voor zover ik weet.
Wel kan ik zelf bedenken dat de agressief-totalitaire periodes van het Christendom en de Islam intraden nadat deze religies in acuut dreigend gevaar hadden verkeerd :
Het Christendom na de Grote Volksverhuizing en de ondergang van het West-Romeinse Rijk. De Islam kreeg in de 13e eeuw te maken met een heel verwoestende en vernederende inval van de Mongolen.
Heel mooi, wat dacht je van het verval van het Ottomaanse rijk sinds de 16e eeuw als oorzaak van de neergang van de islamitische cultuur? Er zijn talloze oorzaken te vinden waarom er een vermindering is van wetenschappelijk onderzoek in de Arabische wereld sinds het eind van onze middeleeuwen. De opkomst van religieus conservatisme is een oorzaak die slechts geldt sinds een jaar of 250, sinds de komt van Mohammed ibn Abd al-Wahhaab (De stichter van het Wahabisme).
Sararje schreef:monotheistische religies beknotten niet per se de wetenschappelijke denkwereld.
Maar wel als de macht van de kerkelijke instituten niet ingeperkt wordt door andere instellingen.
Toon dit maar aan.
Sararje schreef:Jouw stelling dat religie de wetenschap beknot gaat slechts voor een zeer beperkt deel op.
Maar je kunt het verschijnsel wel waarnemen kennelijk. Noem eens een hedendaagse vooraanstaande psycholoog of evolutiebioloog die nog in een god gelooft ? Ik noem precies deze vakken omdat juist die ons mensen de laatste anderhalve eeuw veel nieuwe dingen hebben geleerd over onszelf.
Dat is totaal irrelevant. We hebben het nui over 3 eeuwen geleden op zijn laatst, niet over de afgelopen 150 jaar.
Sararje schreef:Het is onjuist om te stellen dat tot aan het eind van de middeleeuwen er kerkelijke invloed was en daarna spoorslags ineens niet meer.
Dat beweerde ik toch ook niet. De macht van de kerk raakte wel verbrokkeld en daarmee verzwakt.
Dat kwam niet door de wetenschap in de eerste plaats, wel door politieke en religieuze ontwikkelingen. Zo heeft paus Sixtus V een flink aantal koningen in de ban gedaan, een kruistocht tegen de Turken, een harde lijn tegen protestanten, voorgesteld etc. etc. Met al deze acties maakte hij internationaal zeer weinig vrienden.
Pas vanaf het midden van de 18e eeuw begint men ook de fundamenten van het traditionele geloof aan te pakken. Pas vanaf midden 18e eeuw vindt het eerste bijbelonderzoek plaats en wordt de door filosofen op plaatselijk niveau gedebatteerd over de houdbaarheid van religie als zodanig (en niet over de bijbel of religie inhoudelijk want de Protestantse kerken blonken net zo goed uit in kerkelijke onverdraagzaamheid, dogma´s en autoritair gezag in de 16e en 17e eeuw).
De bijbel had voor zeer veel wetenschappers tot midden 18e eeuw nog zeer veel gezag. Sola Scriptura gold op dat moment nog ook voor vele wetenschappers. Een van de eerste natuurwetenschappers die twijfels uitte over het Genesisverhaal als oorsprong van de wereld zoals we die kennen is Carl von Linné beter bekend als Linneaus. Hij was de eerste die de mens bij de zoogdieren plaatste en daarmee lijnrecht inging tegen het todantoe geaccepteerde Genesis-verhaal.
Sararje schreef:Wat jij stelt dat de monotheistische religies de wetenschap beknot hebben, durf ik te bestrijden. Pas op de momenten dat ze in conflict met elkaar kwamen, toen begon men in de religieuze hoek stevig te morrelen en pas toen begon men wetenschappers te beknotten in de denkwereld.
We zijn het dus kennelijk toch wel in aanzienlijke mate eens dat wetenschappers zijn beknot in hun denkwereld door machtige religieuze instituten.
Over de oorzaken daarvan hebben we nogal verschillende opvattingen.
ik ben het slechts gedeeltelijk met je eens. De wetenschappers zijn namelijk niet beknot tijdens de middeleeuwen simpelweg omdat die vragen nog niet gesteld werden. Er was ook geen ruimte om deze vragen te stelen omdat men geen onderzoek deed. Hiervoor moet er in de samenleving (vrije) tijd zijn om dit soort onderzoek te kunnen doen. Een feodale samenleving bijvoorbeeld heeft zelden genoeg tijd waardoor de inwoners zelden genoeg vrije tijd voor dergelijke observaties te doen. Dat heeft weinig te maken met de religie maar bijna alleen met de sociale structuur van de samenleving.
Daarnaast zeg je dat de wetenschap beknot werd door het monotheisme. Ik vraag me hardop af welke beknottingen van de wetenschap er in de middeleeuwen jij op doelt (toen het monotheisme hoogtij vierde in Europa). Bij mijn weten werd er niet tot bijna niet aan wetenschappelijk onderzoek gedaan dus viel er weinig te beknotten. Pas tijdens de renaissance, toen de wetenschappelijke ontdekkingen niet in overeenstemming raakten met de leringen van de Katholieke kerk, toen pas trad men er ook tegen op. Uiteraard heeft de (Katholieke) kerk wel ketters tijdens de middeleeuwen verbrand en veroordeeld. Echter, tijdens de middeleeuwen was dit nog hoofdzakelijk om sociale of politieke redenen, zelden om conflicten op wetenschappelijke denkbeelden. Dat was pas tijdens de renaissance en tijdens de verlichting.
Laatst gewijzigd door Sararje op 30 okt 2007 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

De ontdekkingen tijdens de renaissance leverden daadwerkelijk materieel voordeel , rijkdom en macht op voor de sponsors van "wetenschappelijke" ondernemingen ....Colombus wilde bewijzen dat de wereld rond was ( =een sluitende toetsing uitvoeren van een wetenschappelijke theorie )hij ontdekte daarbij een immens potentieel voor de imperialistische ambities en bereikbare macht van zijn sponsors ( en van het avontuurlijkere volk dat " losser" wilde worden door die andere mogelijkheden te gebruiken dan de traditioneel gebodene ) .... Dit is de werkelijke drijvende kracht achter het feit dat de wetenschappelijke ondernemingen in de algemene gunst kwam en het blokkerende en remmend obscurantisme van de kerken en het rabiate geloof in de ijskast moest worden gezet en/of aan kracht , gezag en macht moest inboeten ....
omwille van de baten en de macht die het verschafte ( zie daarover Bertrand Russel)

Overigens werd in klassieke tijden de zinloze en domme moord op bijvoorbeeld een Archimedes door een plunderende overwinnaar ook zwaarder bevonden en bestraft door de veroveraar dan de dood van andere slachtoffers ( zo wil de overlevering , en zelfs wanneer het slechts een culturele parabel zou zijn drukt het perfekt uit waaromhet gaat ) ...
.Men had immers de kip met de " gouden eieren " gedood ... (Herakleitos ging zelfs zo ver om de "oorlog de vader der vooruitgang te noemen " --> het waren dus dezen die de macht een reeele basis verschaften die de overwinning mogelijk maakten )

Fanatisme , gepeupel en domme goedgelovige volgelingen van religieen doen dit soort vermoorden van toekomstig voordeel , steeds weer en wanneer ze dat ongestraft en grootschalig kunnen doen veroorzaken ze een donkere periode in de geschiedenis ze zetten de klok terug ophet tijdstip van de barbarijen van het klootjesvolkl :
Een ander voorbeeld is de totale vernietiging van de bilblitoheek van Alexandrie ; Dat is het werk ( altjhans volgens de overlevering ) van de fanatici en dommekrachten van twee van de belangrijkste agressieve monotheistische bendes en obscurantischtische klieken die dewereld ooit kende ...

Religie en geloof , doctrines en ideologieen zijn probate middelen om het gros van de bevolking te sturen voor zolang het status quo handhaafbaar blijft ...maar het zijn tevens hoogst gevaarlijke dozen van pandora ....in tijden van grote verandering , crisis en overmacht ...

Ik denk dat monotheisme (=en haar begeleidend theocratisch totalitarisme) is staat is grotere massa's op de been tebrengen en te sturen dan maatzschappijen met allerlei verschillende goden en versplinterde loyaliteiten ...maar de risoco's zijn ook veel groter wanner ideologieen en doctrines veranderen in fanatisme .( tijdens periodes van machtsverlies en verslechtering van de leefomstandigheden ...)
Alle religieen veranderen in fanatismen tijdens troebele tijden ;het is leuk vissen ite vangen wanneer de vissen komen bovendrijven ....

Overigens mogen we niet vergeten dat een van de grootste machten uit het verleden ( de mongolen van djengis khan en zijn opvolgers )geen monotheistische doctrine was ... en zowel de christenheid als de islam zeer lange tijd in de tang hebben gehouden ( volgens het werk van de geschiedkundige ;Amin Malouf ) ..om zich uiteindelijk te storten op het indische sub-continent .(en hun machts basis verder uit te bouwen het verre oosten )als de pas bekeerde zeloten van de islam ( erg vlug veranderd in de " pragmatische " moghul-despoten l) met in hun zog hun grote tegenstanders en (occasionele en vermeende )bondgenoten de turkmeense en tataarse volkeren in het bijzondere de Seltsjoeken
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Ik mis behoorlijk wat nuance in de openingsstelling van Secularizer. Sterker nog, het is één groot non sequitur.

Monotheïsme is geen "agressief extremisme". Extremisme kan zich manifesteren in allerlei ideologieën, religieus en niet-religieus. Dat het zich kan manifesteren in monotheïsmen maakt nog niet dat monotheïsmen agressieve extremismen zijn.

Dat extremisme zich kan manifesteren in allerlei ideologieën maakt ook niet dat iedere ideologie extremistisch is of ontvankelijk is voor extremistische stromingen. Bovendien, als er een extremistische stroming ontstaat binnen een ideologie, hoeft deze niet vanzelfsprekend gepaard te gaan met het gebruik van geweld.

Buiten dit alles is het begrip "extremistisch" niet absoluut en wordt het nogal eens (ge|mis)bruikt om personen, groepen, of acties uit politieke overweging af te schilderen als ongewenst, verwerpelijk of gevaarlijk.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Knikt heel instemmend naar Tsjok en Botjes.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Secularizer
Banned
Contacteer:

De aanduiding 'extremistisch' wordt gebruikt om stromingen aan te merken als uiterst ongewenst, gevaarlijk en gewelddadig.
Juist ja.

Niks mis met mijn onderwerptitel dus.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Sararje schreef een lange repliek met citaten binnen citaten binnen citaten die hier niet gewenst schijnen te zijn.
Als ik hier nog eens een laag citaten overheen gooi krijgen we een steeds onleesbaarder geheel. Ik moet eerst bekijken hoe ik dit oplos.

Om te beginnen Wycliffe en Hus (Sararje vergat de laatste) twee vroege reformatoren, geestverwanten en critici van de pauselijke macht
waarvan Wycliffe (ik parafraseer) volgens Sararje voorbeeld zou kunnen zijn van onafhankelijk denken en succesvolle kritiek en vernieuwing in het denken
in de periode die ik aangaf als de hoogtijdagen van de macht van het monotheïsme over Europa.
Deze beide figuren, die ik liever in samenhang bekijk en die nooit van de theologie loskwamen en alleen al daarom nooit tot een door mensen gevormd theoretisch inzicht in de werkelijkheid geraakten,
dus geen filosofen waren in de hedendaagse betekenis, van deze beide figuren werd in opdracht van de paus het stoffelijk lichaam verbrand en alles gedaan om de beweging in het denken die ze vertegenwoordigden, grondig te vernietigen.
Wycliffe was al jaren dood en moest voor de rituele verbranding speciaal worden opgegraven, maar de arme Johannes Hus heeft het allemaal nog bij vol bewustzijn meegemaakt.
Dat is nou precies wat ik bedoel met extreem agressieve en totalitaire heerschappij over het geestesleven.
En dan te bedenken dat Wycliffe en Hus nooit zo ver waren gegaan de kerk te verwerpen of de centrale plaats van het Christendom in twijfel te trekken.
Over heel Europa had het Christendom die totalitaire macht, die werd op een gecoördineerde manier toegepast en de mensen werden door de barbaarse straffen zeer geïntimideerd.

Als vrijdenker kijk ik met afkeer op deze geschiedenis terug en ik ben wel een beetje verbaasd dat daar zo'n volgehouden kritiek op komt.
Een vrijdenkerssite waar beheerders middeleeuwse theologen naar voren schuiven, dat is net zo iets als democraten die de SS wel nuttig hadden gevonden.
Daar is iets vreemds mee.

Voorlopig houd ik het hier even bij en lees ik nog wat verder.
Laatst gewijzigd door Secularizer op 31 okt 2007 05:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Secularizer
Banned
Contacteer:

O ja, ik moest onderbouwen dat in de Islamitische wereld het met een Jezusfiguur erg slecht zou zijn afgelopen.
Kijk maar eens naar het lot van de Ba'hai's en de Ahmadiyya's, die vonden dat er nog wel iets aan de heilige boeken kon worden toegevoegd.
De vervolging is keihard in de islam-landen, ook in pro-westerse staten.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Tsjok45 schreef:
Ik moet achteraf toch bekennen dat hier wel een kern van waarheid in zit
Creationisme is slechts het meest bekende kopje van dezelfde hydra : namelijk De draak van de anti-wetenschappelijke hetze , op grond van religieuze rancunes het obscurantisme , het bijgeloof en de toverij ....

Spijker hier uw informatie ter zake bij ;
http://newhumanist.org.uk/827
The magazine for free thinkers
Articles > Volume 120 Issue 1 January/February 2005 >
The creationism of the Vedas
Helemaal mee eens hoor Tsjok. Ik heb niet willen zeggen dat creationisme en anti-evolutionisme niet voorkomt onder hindoes, maar gaf slechts aan dat Cremo & Thompson niet representatief zijn voor het hindoecreationisme, hoewel ze wél de bekendste zijn.

Voor de rest vind ik Secularizers openingsstelling te kort door de bocht. Het vergelijken van monotheïsme, polytheïsme, animisme etc, is hetzelfde als het vergelijken van appels met peren. Religieuze intolerantie mag dan misschien iets minder vaak voorkomen onder polytheïsmen en animismen, maar deze kennen hun eigen schaduwzijden. Zo waren sommige animistische stammen wellicht tolerant als iemand een andere boomgeest aanbad, maar vielen ze soms wél vijandige naburige stammen aan en vraten de hersenen van hun onderworpen slachtoffers op.
Polytheïsten zoals hindoes hebben er dan misschien (doorgaans) weinig bezwaren tegen dat iemand een vreemde god aanbidt, maar kennen wel een afschuwelijk kastenstelsel, en nog niet eens zo lang geleden het weerzinwekkende gebruik dat vrouwen levend werden verbrand als hun overleden echtgenoot werd gecremeerd.
Het Japanse Shintoïsme kan ook zeer agressief en extremistisch uit de hoek komen, met zelfs zelfmoordacties, zoals we hebben kunnen zien in WOII.

Zelfs het vergelijken van verschillende vormen van monotheïsme gaan niet altijd op. Het bestrijden van een extremistische godsdienst (tegenwoordig meestal de Islam, en ook vaak christendom) kan men denk ik beter niet doen door vergelijkingen te maken met andere godsdiensten, door deze als 'minder erg' neer te zetten, omdat men zich dan meestal beperkt tot één aspect ervan (zoals religieuze intolerantie).

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Sararje schreef een lange repliek met citaten binnen citaten binnen citaten die hier niet gewenst schijnen te zijn.
Als ik hier nog eens een laag citaten overheen gooi krijgen we een steeds onleesbaarder geheel. Ik moet eerst bekijken hoe ik dit oplos.
Een overzichtelijke betoogstructuur zou wellicht helpen.
Dat is nou precies wat ik bedoel met extreem agressieve en totalitaire heerschappij over het geestesleven.
Dit zijn in de middeleeuwen uitzonderingen. In de middeleeuwen hield men ruwweg geen wetenschappelijk onderzoek of was er weinig theologisch onderzoek door onafhankelijke personen. Jij geeft hiervoor de schuld bij de Katholieke Kerk. Ik vraag me hardop af waar je dat op baseert. Immers, geletterdheid kwam op dat moment al bij een redelijk deel van de rijkere bevolking voor maar men stelde simpelweg bijna die vragen niet. Pas in de zeer late middeleeuwen (rond 1350, tijden van Jan Hus en John Wycliffe), werd het Katholicisme bekritiseerd. Mede door de boekdrukkunst kon men deze ideeen snel verspreiden (ook door de eerste bijbelvertalingen in de volkstalen) en kon men zelf meningen gaan vormen. Pas in de renaissance toen het onderzoek opkwam en dat begon te schuren tegen de leringen van de Aristioleische-Katholieke leer, toen begon men met het grootschalig vervolgen van andersdenkenden.
Als de Katholieke kerk naar jouw mening mensen heeft beknot in hun geestelijke leven dan bij dezen een uitdaging van mij voor jou: noem mij een persoon in de periode 500 tot 1350 (Daarna komt langzaam de renaissance op) die wetenschappelijk onderzoek deed, of een filosoof was en die in zijn uitvoering beknot werd in zijn werk. Ik wil dus geen voorbeelden hebben van Katharen of Tempeliers oid want dat schaar ik direct onder het kopje religieuze vervolgingen en daar zal ik direct met je eens zijn dat op dat punt de Katholieke kerk heel veel te verwijten valt.
En dan te bedenken dat Wycliffe en Hus nooit zo ver waren gegaan de kerk te verwerpen of de centrale plaats van het Christendom in twijfel te trekken.
Over heel Europa had het Christendom die totalitaire macht, die werd op een gecoördineerde manier toegepast en de mensen werden door de barbaarse straffen zeer geïntimideerd.
Dit speelt voornamelijk tijdens de Renaisance, die straffen e.d. komen van de (Spaanse) Inquisitie en zoals elk beetje geschoold mens weet, is die pas opgericht in 1478.
Als vrijdenker kijk ik met afkeer op deze geschiedenis terug en ik ben wel een beetje verbaasd dat daar zo'n volgehouden kritiek op komt.
Ik heb mijn kritieken op de Katholieke Kerk heus wel. Ook in de middeleeuwen. Echter, de Katholieke kerk was niet de grote boeman van alles wat lelijk was in de middeleeuwen, hoewel ze op sociaal en politiek vlak heel wat valt te verwijten in die periode. Ik vind echter dat je wel secuur moet zijn in je verwijten en je niet moet vervallen in een stromantechniek.
Een vrijdenkerssite waar beheerders middeleeuwse theologen naar voren schuiven, dat is net zo iets als democraten die de SS wel nuttig hadden gevonden.
Daar is iets vreemds mee.
Zo, lekker een reductio ad hitleriam aan het plaatsen? Deze onderbouw je maar leuk of je trekt deze stelling in. Anders is het wat mij betreft heel snel einde oefening met deze discussie.
Allereerst vind ik de vergelijking Katholieke Kerk en SS volkomen mank gaan, naarnaast vind ik dat je een bombastische generalisatie maakt die je tot dusver niet tot nauwelijks hebt onderbouwd daarnaast vind ik dat je stellingname volledig ongenuanceerd. Ik zou zeggen: doe eens wat onderzoek naar je eigen opvattingen in plaats van wat te roepen als een kip zonder kop.
O ja, ik moest onderbouwen dat in de Islamitische wereld het met een Jezusfiguur erg slecht zou zijn afgelopen. Kijk maar eens naar het lot van de Ba'hai's en de Ahmadiyya's, die vonden dat er nog wel iets aan de heilige boeken kon worden toegevoegd. De vervolging is keihard in de islam-landen, ook in pro-westerse staten.
Heel geinig maar dat zegt dus weer niets over Jezus als persoon. Dus mijn vraag blijft overeind staan. Ik zal bij wijze van een opwindende discussie trouwens even een tegenvoorbeeld geven van hoe Christenen zelfs hoge functies kunnen bekleden. In het Iraq van wijlen Saddam Hoessein (geen lieverdje ik weet het, maar for the sake of the debate) had een vrij bekende Christen het zelfs geschopt tot minister, de overbekende Tariq Aziz. Tell me Seculizer, als Christenen zo vervolgd werden, hoe kan het dan dat zo´n man het zelfs tot minister van buitenlandse zaken schopt?
Secularizer
Banned
Contacteer:

Sommige tegenwerpingen die ik hier vind tegen mijn stellingen zijn gewoon in strijd met de logica.

Als ik stel dat de monotheïstische religies agressieve extremismen zijn, dan betekent dat natuurlijk niet
dat je geen andere bewegingen zou kunnen vinden die óók agressieve extremismen zijn.
Alleen heb ik die nog niet als zodanig aangeklaagd, ik kan niet alles tegelijk. Het zegt niets over mijn stelling hier.
Ook geloofsvervolging en pogingen tot totalitaire controle van het geestesleven kunnen best ook elders zijn voorgekomen.
Als Pythagoras een sekteleider was en een sektelid vermoordde, zegt dat niets over mijn stelling.
Bijbelfiguren als Elia en Johannes de Doper werden naar het leven gestaan door polytheïsten ja. Nou en ?
Theoloog schreef:Zoals je weet werd Socrates veroordeeld tot de gifbeker omdat hij de jeugd corrupeerde. Dat hield onder andere in dat hij ze afbracht van het geloof in de goden.
Speciaal voor Theoloog probeer ik dat met een voorbeeld duidelijk te maken :
Als ik bijvoorbeeld zeg dat (1) de Smurfen blauw zijn, kun je dat niet weerleggen met (2) een bewering over de blauwe kleur van Marsmannetjes.
Dat zijn ze misschien allebei, maar de tweede stelling heeft niet te maken met de eerste.

Het aangetoonde feit dat in de tijd van het Hellenisme en het Romeinse rijk er denkscholen waren en onafhankelijke filosofen die in vele opzichten hun gang konden gaan, gebruik ik als bewijs van de afwezigheid van een machtig centraal religieus leergezag in die tijd dat de hele staat in zijn greep hield. Dat laatste is nodig om van een 'totalitair' en dus agressief gezag te kunnen spreken.
De verwijzing naar de anekdote over Diogenes was daarbij een illustratie.
Anekdotes zijn in het algemeen geen bewijs, al zegt het misschien iets over de cultuur waarbinnen ze konden worden doorgegeven.
Theoloog schreef:Als dit het bewijs is voor de tolerantie van het polytheisme dat kunnen we daar andere anekdotes tegenoverstellen. Samuël zegt Saul meerdere malen dat Jahwe niet blij met 'm is, en wordt door de koning ongemoeid gelaten. Nathan voorspelt de dood van Davids kind bij Batseba, de vrouw die hij had geroofd van één van zijn soldaten, en wordt ongemoeid gelaten.
Een gewelddadige dictator of dito traditie/beweging verandert niet door een tactische pauze in de moordpartijen. Bovendien zijn we niet zeker van de waarheidsgetrouwheid van deze bijbelverhalen.
We weten wel heel zeker dat de religie waar het over gaat, dezelfde is als die van de wetten uit Leviticus, Deuteronomium en Numeri.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Secularizer, als je zou schrijven:
"Er zijn agressieve extremisten in de monotheïstische religies"

Zou ik het met je eens zijn. Je generaliseert nu wel mijn lieve oma mee. Vrijzinnigen zijn helemaal niet aggressief.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Seculiser: ik stel voor dat je je opvattingen in een goed doorwrocht betoog giet. Op de manier waarop je nu discussies voert, ontbreekt elke vorm van structuur. Op die manier is er geen touw aan vast te knopen en krijg je alleen maar meer geetter.
Plaats reactie