Geloof in Zielsverhuizing onethisch ?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Vrijdenker schreef:Hoe denken jullie over deze onrechtvaardigheid, als een mens inderdaad maar 1 leven heeft ?
Als mensen meerdere levens hebben en een volgend keer toch wel aan hun trekken zullen komen, dan lijken bestaande misstanden meer aanvaardbaar.

En dat is kennelijk precies de reden waarom deze bedrieglijke namaak-vrijdenker die zich "Vrijdenker" noemt, er in gelooft.

En dat is nou precies de logica van mijn bezwaar er tegen.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Secularizer schreef
Weer zo'n ijskoud en asociaal leerstuk uit de reïncarnatieleer:
Mensen zouden hun leefomstandigheden zelf gekozen hebben.
Dat is helemaal niet waar, maar wel een effectieve smoes voor veel mensen op de wereld.
Nee niet de mens als persoonlijkheid, dan zouden ze zo denk ik de meeste een ander leven hebben uitgezocht.
Echter mensen die tot besef gekomen zijn van...............willen ondanks al hun ellende zorgen en pijnen, die onwetendheid nu eenmaal met zich meebrengt, hun leven op dezelfde manier weer willen beleven. Net daardoor zijn ze tot diepere inzichten gekomen.
De ziel kiest tijd en plaats waar men het meest kan leren. Niet het abc dat men elk leven zich weer opnieuw zich eigen moet maken, daar dit gebonden is aan het tijdperk waarin men reïncarneert. De lessen die men leert hebben eeuwigheidswaarde.

Voor jou mag dit niet waar zijn dat recht heb je. Voor hen die weten is het geen smoes maar de harde realiteit.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Jessy schreef:"De lessen die men leert hebben eeuwigheidswaarde. "
Zoals de stelling dat mensen van bepaalde "rassen" er ook wel aan toe waren om met miljoenen uitgeroeid te worden in de oorlog, daar 'waren ze aan toe' en daar hadden ze wat aan bij de ontwikkeling van hun "Karma" zogenaamd.
Als er dus weer een racistische massamoordenaar opstaat, kun je het dus gewoon laten gebeuren als je Jozef-Roelof aanhanger bent.
Je leert af om wantoestanden in de wereld erg te vinden.
Alsof ze dit wilde bewijzen, schreef Jessy eerder vanmiddag :
"Wanneer men aanneemt dat reïncarnatie een feit is, en niet als geloof aanneemt, begrijpt men ook dat niemand gedood kan worden of dood gaat. Het enigste wat er gebeurt is dat het stoffelijk lichaam terug gegeven word (...)"
Dus wat is er eigenlijk zo erg aan, denkt een Jozef-Rulof aanhang(st)er dan hè ?
"De wet van wedergeboorte kan men niet los zien van karma of te wel oorzaak en gevolg. Het heeft niets met onethisch te maken."
Jessy beweert wel dat het niet met ethiek te maken heeft, maar ze snapt dan blijkbaar niet wat ethiek is.
Dat is de leer van goed en kwaad Jessy.
Op verstandige wijze probeert men dan een oordeel te vormen over de gevolgen op lange temijn van een handelwijze of denkwijze.
Plons
Bevlogen

Re: Geloof in Zielsverhuizing onethisch ?

Bericht door Plons »

Secularizer schreef:[Als je die het leven afneemt dan krijgen ze nooit meer de mogelijkheid en dat is tragisch.
Voor sommige zal het iid tragisch zijn, maar voor andere kan het een opluchting zijn, denk in de richting van levensmoe.
Wie geen enkele veronderstelling heeft over het hiernamaals, kan er ook geen motivatie aan ontlenen om iets bepaalds te doen.
Dan halen ze waarschijnlijk hun motivatie wel ergens anders uit, echt Secularizer om zielsverhuizing onethisch te noemen vind ik ook te kort in de bocht maar zielsverhuizing kan misschien vaak in verband worden gebracht met onethische praktijken.
Fuck met alles.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Plons, je lijkt veel dingen niet gelezen te hebben.
Bovendien noemde ik het geloof in zielsverhuizing onethisch, niet de zielsverhuizing zelf, die bestaat niet.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Plons,
Bevestiging van een stelling van je over zielsverhuizing:
Jonge Palestijnen zitten volkomen klemvast in hun maatschappelijke situatie en religie, dus wat uit hun religie pakken ze op ?

Wanneer de ziel zogenaamd verhuist naar een hiernamaals dan kan dat ook zonder reïncarnatie ook al heel onethische gevolgen hebben,
kijk hier maar: MARTYRS FOR SEX: WHY THEY KILL
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Jessy schreef:
"De lessen die men leert hebben eeuwigheidswaarde. "
Secularizer schreef
Zoals de stelling dat mensen van bepaalde "rassen" er ook wel aan toe waren om met miljoenen uitgeroeid te worden in de oorlog, daar 'waren ze aan toe' en daar hadden ze wat aan bij de ontwikkeling van hun "Karma" zogenaamd.
Als er dus weer een racistische massamoordenaar opstaat, kun je het dus gewoon laten gebeuren als je Jozef-Roelof aanhanger bent.
Deze verkeerde voorstelling van zaken komen uit jouw denkpatronen niet uit mijn denkpatroon.
Nee dit kwaad hebben wij mensen veroorzaakt en toegekeken alsof het een ver van mijn bed show betrof. Zo ook kijkt de wereld naar de oorlogen die momenteel woeden en waar mensen worden afgeslacht. En ja ook heden ten dagen worden mensen nog steeds op hun kleur godsdienst en ras veroordeeld en in koele bloede vermoord.

Het gewoon laten gebeuren? Wat doe jij dan aan de vele misstanden die heden ten dage op aarde woeden secularizer?

secularizer schreef
Alsof ze dit wilde bewijzen, schreef Jessy eerder vanmiddag secularizer ik wil niet bewijzen
Jessy schreef
"Wanneer men aanneemt dat reïncarnatie een feit is, en niet als geloof aanneemt, begrijpt men ook dat niemand gedood kan worden of dood gaat. Het enigste wat er gebeurt is dat het stoffelijk lichaam terug gegeven word aan het reservoir van de blauwdrukken waaruit het is ontstaan. De wet van wedergeboorte kan men niet los zien van karma of te wel oorzaak en gevolg. Het heeft niets met onethisch te maken."
secularizer schreef
Jessy beweert wel dat het niet met ethiek te maken heeft, maar ze snapt dan blijkbaar niet wat ethiek is.
Dat is de leer van goed en kwaad Jessy.
Op verstandige wijze probeert men dan een oordeel te vormen over de gevolgen op lange temijn van een handelwijze of denkwijze.
En nee ik wil niets bewijzen en zeker niet hetgeen wat jij verondersteld wat ik geschreven zou hebben . Denk eer dat jij iets wilt bewijzen hoe fout mijn gedachtengangen omtrent zijn terwijl het jouw voorstelling van zaken zijn.

Stel je voor de leer van goed en kwaad schijnt toch niet te werken voor het merendeel van de mensheid.
O ja op verstandige wijze proberen een oordeel te vormen over de gevolgen op lange termijn van een handelswijze of denkwijze.
Men is dan toch niet zo verstandig in het vormen van oordelen, noch is men zich door dit verstandige denken van de gevolgen bewust van handelwijze en of denkwijze . In mijn opinie zouden er dan geen oorlogen meer gevoerd worden.

Nu mijn voorstelling van zaken. Karma betekend dat wij zelf de door ons in het leven geroepen gevolgen van daden en gedachten verantwoordelijk zijn en de gevolgen zelf moeten dragen die ze teweegbrengen. Ten goede en ten kwade. Wijzelf zijn de scheppers van oorzaak en gevolg. Het gaat er echter om geen karma meer te scheppen.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Secularizer schreef:Plons, je lijkt veel dingen niet gelezen te hebben.
Vreemd ik dacht net hetzelfde van jou, want jij hebt moeite om omstotelijk te bewijzen dat het 'geloof' in zielsverhuizing onethisch is.

edit: het
Laatst gewijzigd door Plons op 04 okt 2007 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fuck met alles.
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Het probleem met reïncarnatie is dat er ongelijkheid en onderdrukking mee wordt gerechtvaardigd. Flauwekul over wat de ziel allemaal na de dood niet zou ik op zich niet ethisch of onethisch noemen, ik noem het gewoon onzin. Maar die onzin dient om de kasten- en sekse-ongelijkheid te legitimeren. Mensen die in een lage kaste of als vrouw zijn geboren, hebben dit zelf te wijten aan hun verkeerde vorige leven, en daarom is het gelegitimeerd om ze als mindere of ondergeschikte te behandelen en ze rechteloos te maken.

Dat is dus precies hetzelfde als het christelijke of islamitische geloof, waarbij mensen regels opgelegd krijgen om in de hemel te komen, en ze te verplichten te berusten in hun aardse conditie. Het heeft alleen een ander jasje gekregen. Uiteindelijk neem je als boeddhist na een goed leven deel aan het nirwana, een variant van het goddelijke, maar dit geldt alleen voor mannen. Mensen wordt een fabeltje wijsgemaakt om ze te laten berusten in misstanden in de maatschappij, en bepaalde groepen hebben een flink voordeel van de scheve verhoudingen. Ik kan dat geen ethisch systeem noemen, het is net als hemel en hel een dreigsysteem en een systeem dat maakt dat mensen in hun lot moeten berusten, waarmee de ongelijkheid in stand moet worden gehouden.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Het probleem met reïncarnatie is dat er ongelijkheid en onderdrukking mee wordt gerechtvaardigd. Flauwekul over wat de ziel allemaal na de dood niet zou ik op zich niet ethisch of onethisch noemen, ik noem het gewoon onzin. Maar die onzin dient om de kasten- en sekse-ongelijkheid te legitimeren. Mensen die in een lage kaste of als vrouw zijn geboren, hebben dit zelf te wijten aan hun verkeerde vorige leven, en daarom is het gelegitimeerd om ze als mindere of ondergeschikte te behandelen en ze rechteloos te maken.
Door onwetendheid het werkelijke besef van wat reïncarnatie inhoud hebben mensen deze inderdaad misbruikt en er een eigen interpretatie aan gegeven, om macht te kunnen uitoefenen over de zwakkeren.
Daar kun je echter reïncarnatie niet voor verantwoordelijk maken.
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Ik baseer me voor mijn kennis over reïncarnatie op wat de mensen erover zeggen in wiens cultuur het voorkomt. Reïncarnatie is een verzonnen iets, maar de cultuur die ermee wordt gelegitimeerd is reëel. Het is een vorm van religie, en die maakt deel uit van de cultuur.
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

Er zit niet een 'ziel' in mens of dier, dus er is niks te verhuizen als je dood bent.
Alles wat men van oudsher 'ziel' pleegt te noemen, is in feite hersenactiviteit of herseninhoud en deze kan men met chemische middelen beïnvloeden en sturen of door elektrostimulatie aan- of uitschakelen. Door de mogelijkheid van zo'n fysieke benadering is aangetoond, dat wat men de 'ziel' noemt in feite materieel is en onverbrekelijk verbonden met de gehele biologische materie. Zodra de hersenen geen voeding en zuurstof meer krijgen, sterven ze af en dan is er geen activiteit of inhoud meer. Hersenen kunnen ook gedeeltelijk afsterven zonder dat de mens definitief sterft en zou dan een deel van de 'ziel' alvast verhuizen met het resterende deel daarna? Ook is het vreemd dat de 'ziel' niet terugkeert in een mens die door een hersenbeschadiging alleen nog vegetatief in leven is. Ook kan men alleen voortbouwen op kennis uit het verleden als men daarvan ná de geboorte leert. Wij mogen aannemen dat onze verre voorouders reptielen waren, maar is er uit dat stdium één zinvolle gedachte overgebleven?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Secularizer schreef: Jonge Palestijnen zitten volkomen klemvast in hun maatschappelijke situatie en religie, dus wat uit hun religie pakken ze op ?
Vreemd dat dit fenomeen vrijwel uitsluitend bij Palestijnen voorkomt. ik ken diverse andere situaties van volkeren die in een diepere put en die hebben zich niet tot nauwelijks tot extremisme gewend. Denk o.a. aan Azteken, Berbers, Joden, Roma, Tibetanen etc. etc
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

els schreef:Ik baseer me voor mijn kennis over reïncarnatie op wat de mensen erover zeggen in wiens cultuur het voorkomt. Reïncarnatie is een verzonnen iets, maar de cultuur die ermee wordt gelegitimeerd is reëel. Het is een vorm van religie, en die maakt deel uit van de cultuur.
Voor jou moge het verzonnen zijn. Ik baseer mij op mijzelf en de mensen die niet tot de door jouw beschrevene cultuur behoren die reïncarnatie aannemen als feit door eigen ervaring. Die zelfs tot geen enkele religie behoren. Het moge zo zijn dat in de door jouw beschreven cultuur de verkeerde voorstelling van reïncarnatie de misstanden welke die verkeerde voorstelling voortbracht nog steeds gelegitimeerd en reëel zijn. De strijd die in India gevoerd wordt om deze misstanden tot een einde te brengen maakt ook deel uit van die realiteit.
micha (dui)
Geregelde verschijning

Bericht door micha (dui) »

Het geloof in zielsverhuizing is maar een strategie om de wereld te ontkennen, en de hardheden van het leven op een kosmologisch perspektief neertebreken.
In het Westen hebben we ander strategieen ontwikkeld om de wereld tijdelijk te ontvluchten: hobby kelders, drugs, hard werken, weekeinden in een klooster...
Plaats reactie