Hoe mild moet je, zijn t. o. v. het christelijke geloof

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik word er niet stil van, maar schiet in een schaterlach: kleden ze zichelf nu zelfs al in narrenklederen? Geen wonder dat de Nederlandse Katholieke kerk volgens de statistieken van Exdeo voorop loopt in het afsterven.

Het is allemaal wanhoopsprediking; het zijn allemaal stuiptrekingen van een wereldbeeld dat eenvoudig bezig is met de geest te geven. Men mag de vreemdsoortigste capriolen uithalen, maar het zal niet uitmaken. Laat jullie je niet bang maken: God is dood en blijft dood. Dat Muskens zich gaat aansluiten bij een orde die bekend staat om hun zwijgen staat hier garant voor!

Het enige wat leeft is de menselijke behoefte om goed nieuws te krijgen, in het bijzonder aangaande de toekomst. En het leuke van de moderne maatschappij is dat er een lawine aan irrationele informatie bestaat waaruit de irrationele mens kan kiezen. Men kan ook opmerken dat het er voor de irrationele mens niet toe doet uit welk vat het irrationele komt. Als men maar zoete melk uit de borst kan drinken. Voor de doorsnee eenvoudige mens gaat het slechts om een irrationele bevrediging. Zo gelooft 20% van de Finnen in Ufo's die de aarde bezoeken. Dat is bijna gelijk aan het aantal theïsten in Nederland. Maar dit is juist de reden waarom het rationalisme uiteindelijk aan het langste touwtje trekt: voor communicatie met elkaar is rationele taal de enige taal. Niemand hoeft zich zorgen te maken dat één irrationeel wereldbeeld 'de macht in handen zal krijgen'. Het is eenvoudig onmogelijk.

De moderne maatschappij is de maatschappij van mozaieklandschapjes. Vergevorderde individualiteit is hét kenmerk van alle moderne maatschappijen, en dit is tevens de garantie dat al die irrationele wereldbeelden nooit een grote impact op de maatschappij kunnen maken. Individualiteit verdeelt, versnippert, verkleint invloed. Het enige dat de eindeloze versnippering samenbindt is de drang die ieder individu heeft om vrij te mogen denken, dwz de maatschappij zal zich nooit uitleveren aan godsdiensten die hun wil aan de gehele maatschappij willen opleggen.
Born OK the first time
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Rereformed schreef: Niemand hoeft zich zorgen te maken dat één irrationeel wereldbeeld 'de macht in handen zal krijgen'. Het is eenvoudig onmogelijk.

... dwz de maatschappij zal zich nooit uitleveren aan godsdiensten die hun wil aan de gehele maatschappij willen opleggen.
De maatschappij zal zich er in z'n geheel zeker niet aan uitleveren, maar dat is geen garantie dat zo'n overheersing er nooit zal kunnen komen.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

skeptic schreef:
Rereformed schreef: Niemand hoeft zich zorgen te maken dat één irrationeel wereldbeeld 'de macht in handen zal krijgen'. Het is eenvoudig onmogelijk.

... dwz de maatschappij zal zich nooit uitleveren aan godsdiensten die hun wil aan de gehele maatschappij willen opleggen.
De maatschappij zal zich er in z'n geheel zeker niet aan uitleveren, maar dat is geen garantie dat zo'n overheersing er nooit zal kunnen komen.
En dat is ook al een aantal malen eerder gebeurd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

In het leven heeft men nooit garanties, maar indien het gaat om de vraag hoe groot de kans is van een terugkomst van het religieuze wereldbeeld zoals die door de openbaringsgodsdiensten gepredikt wordt, in Europa, dan is mijn antwoord: die kans is vrijwel nihill. De tijd van antieke openbaringsgodsdiensten is absoluut voorbij.
Christenen die nog steeds met hun geloof blijven spelen hebben hun eigen geloof grotendeels moeten uitleveren aan rationaliteit en modern denken; bovenstaande Muskens is er een goed voorbeeld van; we kunnen voor het merendeel 'mild' tegen ze zijn, hoewel ik het eens ben met Pointer dat zo'n vage ietsist ergerlijk is en juist hardhandig (met argumenten) door elkaar gerammeld dient te worden.

Fundamentalistische gelovigen zijn een kleine minderheid. Ze hebben een grote mond, maar staan zonder degelijke argumentering, en de meeste christenen weten het. Er valt vaak ook goed met ze te praten. Ze hebben dan wel afwijzende overtuigingen, maar hun levenswijze is vaak gelijk aan die van iedere moderne mens. Ook zij zitten dus voor een groot deel in dezelfde moderne levensstroom als niet-religieuzen.

En de paar fundamentalistische moslims die af en toe hun woeste kreten brullen en waarvan we van de week een voorbeeld hadden zetten absoluut geen zoden aan de dijk, maar zijn het equivalent van de dorpsgekken die er altijd zullen rondlopen. Vanwege die paar gekken moeten we ons niet bang laten maken.
Born OK the first time
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

Rereformed schreef: we kunnen voor het merendeel 'mild' tegen ze zijn
Ik ben het eens met deze alinea.
Rereformed schreef:Ook zij zitten dus voor een groot deel in dezelfde moderne levensstroom als niet-religieuzen.
idem
Rereformed schreef:Vanwege die paar gekken moeten we ons niet bang laten maken.
Idem

Maar ja, het gaat juist om de enorm snelle, grote aanwas van doorsnee moslims, die hun geloof serieus nemen en dat geloof is niet tolerant. Ze zullen ons niet massaal afslachten, maar wel onderwerpen. Ze krijgen namelijk vier keer zoveel kinderen als wij en halen hun partners voor 70% uit het buitenland. Daarom gaat het zo hard. Van de emigranten (>30.000 in 2006) is 90% autochtoon, goed opgeleid, werkend en jong. Dat tikt nog eens extra aan. Je moet naar de scholen kijken, zeg ik altijd. Dat is de samenleving van morgen. in 2002 was het op het Thorbecke-lyceum niet toegestaan dat er werd meegedaan aande internationale herdenking van 11 september 2001. Dat zou de moslimleerlingen kunnen provoceren vond de schoolleiding. Een lyceum! Een school die naar Thorbecke genoemd is!
Nou ja, misschien laten ze zich verleiden tot secularisatie.
Misschien verandert het tegemoetkomende beleid van de overheid.
Misschien wordt het volk op tijd wakker, wat ik het meest waarschijnlijk acht, maar ook het gevaarlijkst i.v.m. hysterische overreacties.
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Als je mensen onder druk zet die niet de hunne is en ze niet kunnen plaatsen, dan krijg je hele rare dingen. Zie ook mijn eerdere versie van het sexuele gedrag van zwaar christelijke mannen.
Een soort Pavlov gedrag van het zuiverste soort. En dat is mijn grootste bezwaar van welk geloof dan ook, de impact van het geconditioneerde gedrag.

Dit stukje heb ik uit geenstijl...

Volendam wél massaal aan de coke

Laat je niets wijs maken over het cokegebruik in onze mooie vissersdorpen. Dat het eigenlijk best meevalt. Want het valt niet mee. Sinds die anonieme visser ooit per ongeluk een baal van dat witte poeder in zijn netten kreeg is er veel veranderd. We hebben geen enkel bewijs, maar we weten gewoon zeker dat er door dit keurige visservolkje meer cocaïne het land binnengesmokkeld wordt dan goed voor ze is.

Volgens het Noordhollands dagblad, dat vandaag een special heeft over wintersport in Volendam, zijn nu ook 12-jarige dorpelingen massaal over op cocaïne. Het is volgens de politie niet eens raar dat pre-puberale ventjes openlijk coke snuiven op de kermis. Goed, er is wel een vereniging van bezorgde moeders die wat probeert te doen aan de stuiterende kids (check de adverteerders op hun site). Maar echt helpen doet het niet zolang manlief de lokale marktprijzen drukt met zijn privéhandel. "Er zitten hier jongens van veertien, vijftien jaar die verslaafd zijn. Dus die gebruiken al een paar jaar.

Ik ken zelfs dealertjes van 12 jaar'', aldus een Volendamse hulpverleenster. Welnu beste cokedealende vissers, wat zei die God waar jullie zo dol op zijn, ook alweer? Wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. Doorgesnoven kudtkindertjes met chronische loopneuzen is jullie oogst. Is toch lache
Emigreer...want er is meer tussen hemel en aarde.
a.r.

Bericht door a.r. »

@bendk: Leg eens uit wat jouw post bijdraagt aan deze discussie :? ?
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

De startvraag was hoe mild moet je zijn etc. Mijn bijdrage is dat je vooral te maken met een geconditioneerd gedrag van gelovigen met alle gevolgen van dien. Je mildheid heeft geen zin, veranderingen zijn namelijk niet/nauwelijks mogelijk. Tenzij je als gelovige er geheel uitstapt. Dus schouders maar ophalen en denken: het zal wel...
a.r.

Bericht door a.r. »

Dus jij stels dat die kids in die vissersdorpjes aan de coke zijn doordat ze gelovig geconditioneerd zijn, maar dat niet willen? :?
Laatst gewijzigd door a.r. op 29 sep 2007 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Pointer schreef:Maar ja, het gaat juist om de enorm snelle, grote aanwas van doorsnee moslims, die hun geloof serieus nemen en dat geloof is niet tolerant. Ze zullen ons niet massaal afslachten, maar wel onderwerpen. Ze krijgen namelijk vier keer zoveel kinderen als wij en halen hun partners voor 70% uit het buitenland. Daarom gaat het zo hard. Van de emigranten (>30.000 in 2006) is 90% autochtoon, goed opgeleid, werkend en jong. Dat tikt nog eens extra aan.
Maar waarom zouden ze niet kunnen seculariseren?
Je moet naar de scholen kijken, zeg ik altijd. Dat is de samenleving van morgen.
Dat is inderdaad een punt van het grootste belang. Als ik in Nederland woonde zou ik een schoolstrijd beginnen: scholen op religieuze basis afschaffen.
Nou ja, misschien laten ze zich verleiden tot secularisatie.
Je houdt dus toch die mogelijkheid open. En ik zou zeggen dat die mogelijkheid best groot is, misschien gaat het het beste met verleiden.
Misschien verandert het tegemoetkomende beleid van de overheid.
Misschien wordt het volk op tijd wakker, wat ik het meest waarschijnlijk acht, maar ook het gevaarlijkst i.v.m. hysterische overreacties.
Immigratie zou men helemaal stop moeten zetten in Nederland.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 29 sep 2007 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Het geloof, welk geloof dan ook, heeft een vaste omschrijving wat dat geloof is en hoe de gelovige zich daarin MOET gedragen, geen vrije wil. Dat betekent dat mensen dingen MOETEN doen en zeggen die niet altijd bij hun peroonlijke karakter passen, bedenk zelf maar.
Ze MOETEN leven daarmee, maar ze kunnen het niet. Voeg er nog eens aan toe dat de gemeenschap van die gelovige de boel in de gaten houdt, controleert en corrigeert. Zie ook de film Dogville, het is even 3,5 uur zitten maar dan heb je ook je inzichten van gecontroleerd gedrag verruimd lijkt me zo.
Volendam is zo'n gecontroleerde gemeenschap.

Je kunt ook zeggen dat ze met zijn allen ervoor zorgen dat ze geen kan uit kunnen behalve dan de juiste weg van het geloof. Jong en oud, man en vrouw, homofiel zijn.

Lees en begrijp bv het boek: de dood van een handelsreiziger.
a.r.

Bericht door a.r. »

bendk schreef:Het geloof, welk geloof dan ook, heeft een vaste omschrijving wat dat geloof is en hoe de gelovige zich daarin MOET gedragen, geen vrije wil. Dat betekent dat mensen dingen MOETEN doen en zeggen die niet altijd bij hun peroonlijke karakter passen, bedenk zelf maar.
Ze MOETEN leven daarmee, maar ze kunnen het niet. Voeg er nog eens aan toe dat de gemeenschap van die gelovige de boel in de gaten houdt, controleert en corrigeert. Zie ook de film Dogville, het is even 3,5 uur zitten maar dan heb je ook je inzichten van gecontroleerd gedrag verruimd lijkt me zo.
Volendam is zo'n gecontroleerde gemeenschap.

Je kunt ook zeggen dat ze met zijn allen ervoor zorgen dat ze geen kan uit kunnen behalve dan de juiste weg van het geloof. Jong en oud, man en vrouw, homofiel zijn.

Lees en begrijp bv het boek: de dood van een handelsreiziger.
En je stelling is dus: daarom gaan ze in Volendam massaal aan de coke :?
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Neeeeeeee, ze vinden een escape voor hun MOETEN gedrag. Het zoeken naar een vorm van vrijheid die per definitie niet is toegestaan, een paradox gaat daardoor ontstaan.
a.r.

Bericht door a.r. »

Het zijn jongeren PUBERS, die MOETEN zich afzetten tegen ......alles, waarom heeft het volgens jou in Volendam met geloof te maken :? ?
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Zoals ik al eerder schreef: geloof is een vorm van MOETEN en bij deze mensen aanwezig...
Plaats reactie