Even op een rijtje dan.
Vrijheid van meningsuiting: Je mag zeggen wat je wil als dit je mening is.
Verbod op discriminatie: Je mag niet discrimineren op culturele achtergrond, huidskleur, geslacht.
Godsdienstvrijheid: Je mag geloven wat je wil en dit geloof ook uitdragen.
Fenomeen:
Zoals ik je begrijp zeg je dat het verbod op discriminatie ervoor zorgt dat christenen kunnen zeggen wat ze willen zoals "Homo's zijn slecht" en moslims ook "homo's moeten dood".
Dit mogen ze niet door het verbod op discriminatie, maar door de Godsdienstvrijheid in de wet. Fortuyn had hierin een verkeerd inzicht. Hij vatte het grondwet artikel op als een vorm van uitings-censuur, terwijl dit hier niet voor is bedoeld.
Ik mag de islamitische cultuur een achterlijke vinden. Dat is mijn mening, die kan ik ook onderbouwen. Wat ik zeg komt voort uit mijn mening en wordt beschermd door de vrijheid van meningsuiting.
Wanneer ik een bedrijf heb en ik accepteer geen moslims omdat ik hun cultuur achterlijk vind discrimineer ik en ben ik volgens het grondwet artikel strafbaar.
Alles wat je zegt vanuit (onderbouwde) mening valt onder de vrijheid van meningsuiting (ook hier zitten grenzen aan, voorbeeld: oproepen tot de dood van iemand is dan weer wel strafbaar) en alles wat je doet valt onder de anti-discriminatie wet (en de rest van de wet).
Fortuyn miste dit inzicht, zoals hij erg veel miste. 8)
Gelukkig hebben we in Nederland officieel de scheiding van kerk en staat en mag er dus niet vanuit religieuze motivering worden gehandeld net zoals er niet gediscrimineerd mag worden (ondermeer door christenen en moslims!). Ik kom dus terug op mijn mening en vind dat het artikel best mag blijven staan...
Ik denk dan ook dat het importeren van imams onder religeuze pretentie (voorkeursbehandeling) in strijd is met de wet en dat Nederland dus nu onwetmatig bezig is op dat vlak.