Als Christen moet je de bijbel hebben gelezen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Je kan jezelf wel een christen noemen, maar dan heb je enkel de definitie. De achterliggende gedachte is dat je dan gelooft in een redding van zonde door Christus.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Apologetus schreef:Je kan jezelf wel een christen noemen, maar dan heb je enkel de definitie. De achterliggende gedachte is dat je dan gelooft in een redding van zonde door Christus.
Als dat de definitie van Christen is, dan heeft de starter van deze thread meteen antwoord op zijn/haar vraag:

Je hoeft als Christen niet de Bijbel te hebben gelezen, je moet geloven dat Christus de redding van zonde is.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Maar hoe kun je iets over Jezus weten, als je niet op een of andere manier informatie uit de bijbel krijgt ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Wat is een christen:

chris·ten (dem; christenen; christin)
1 belijder van de christelijke godsdienst

Bron: Van Dale online

Het belijden is genoeg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Joe Hn schreef:Maar hoe kun je iets over Jezus weten, als je niet op een of andere manier informatie uit de bijbel krijgt ... ?
Je hoeft niets over hem te weten. Je hoeft alleen maar te geloven dat hij de verlosser van de zonde is.
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Kochimodo schreef:Wat is een christen:

Het belijden is genoeg.
Of ik wel of niet de Christelijke godsdienst belijdt, dan kan alleen ik bepalen. Tenzij daar concrete voorschriften van zijn. Je moet dit, je moet dat. Misschien wel, misschien niet.
Misschien betekent het belijden van het Christelijke geloof wel helemaal niets. Misschien is iedereen wel Christen zonder dat hij/zij het weet.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

1000 schreef:
Apologetus schreef:Je kan jezelf wel een christen noemen, maar dan heb je enkel de definitie. De achterliggende gedachte is dat je dan gelooft in een redding van zonde door Christus.
Als dat de definitie van Christen is, dan heeft de starter van deze thread meteen antwoord op zijn/haar vraag:

Je hoeft als Christen niet de Bijbel te hebben gelezen, je moet geloven dat Christus de redding van zonde is.
Volgens mij heb je daar gelijk in. :) Maar om te weten wat de redding door Christus ongeveer inhoudt, zal je toch (een deel van) de bijbel moeten lezen.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Apologetus schreef:Volgens mij heb je daar gelijk in. :) Maar om te weten wat de redding door Christus ongeveer inhoudt, zal je toch (een deel van) de bijbel moeten lezen.
Je kan het ook van horen zeggen hebben. Zo bekeerden ze toch die analfabetische indianen en bosnegers?
Laatst gewijzigd door 1000 op 01 apr 2008 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

1000 schreef:Je hoeft niets over hem te weten. Je hoeft alleen maar te geloven dat hij de verlosser van de zonde is.
Leg mij dan eens uit hoe je in iemand of iets kunt geloven waar je nog nooit van gehoord hebt (ook niet via-via) ...

p.s. christelijk mag je gewoon zonder Hoofdletter schrijven.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Joe Hn schreef:
1000 schreef:Je hoeft niets over hem te weten. Je hoeft alleen maar te geloven dat hij de verlosser van de zonde is.
Leg mij dan eens uit hoe je in iemand of iets kunt geloven waar je nog nooit van gehoord hebt (ook niet via-via) ...

p.s. christelijk mag je gewoon zonder Hoofdletter schrijven.
Het lijkt mij dat dit op die manier niet kan.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Je moet er dus van gehoord hebben. Zou het dan ook niet wijs zijn om die informatie zelf eens te checken, ipv van domweg vertrouwen op wat zijn volgelingen je vertellen? Persoonlijk vind ik een christen die niets uit de bijbel heeft gelezen behoorlijk hypocriet. Ze zeggen namelijk dat ze naar voorbeeld van Jezus leven - wat in de bijbel beschreven staat - zonder echt te weten wat er in die bijbel staat. Ze roepen dus dat ze iets doen, maar weten eigenlijk niet waar het precies over gaat. Dat soort gelovigen zijn oogklepgelovigen. Net zoals moslims die de hele Arabische koran uit hun hoofd kennen, maar de Arabische taal niet machtig zijn.
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Joe Hn schreef:Je moet er dus van gehoord hebben. Zou het dan ook niet wijs zijn om die informatie zelf eens te checken, ipv van domweg vertrouwen op wat zijn volgelingen je vertellen? Persoonlijk vind ik een christen die niets uit de bijbel heeft gelezen behoorlijk hypocriet. Ze zeggen namelijk dat ze naar voorbeeld van Jezus leven - wat in de bijbel beschreven staat - zonder echt te weten wat er in die bijbel staat. Ze roepen dus dat ze iets doen, maar weten eigenlijk niet waar het precies over gaat. Dat soort gelovigen zijn oogklepgelovigen. Net zoals moslims die de hele Arabische koran uit hun hoofd kennen, maar de Arabische taal niet machtig zijn.
Het ligt eraan wat je als criteria bepaald voor het al dan niet geloven van een godsdienst, zij het op hypocritische wijze, of niet. Die oogklepchristenen en oogklepmoslims zullen ongetwijfeld volledig overtuigd zijn dat ze ware gelovigen zijn. Zoals ik al zei: het is aan de persoon zelf om te bepalen of hij/zij christen/moslim is.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

1000 schreef:

Het belijden is genoeg.
Of ik wel of niet de Christelijke godsdienst belijdt, dan kan alleen ik bepalen. Tenzij daar concrete voorschriften van zijn. Je moet dit, je moet dat. Misschien wel, misschien niet.
Misschien betekent het belijden van het Christelijke geloof wel helemaal niets. Misschien is iedereen wel Christen zonder dat hij/zij het weet.
Daar gaat het toch helemaal niet om! Uiteraard weet de christen zelf alleen of hij/zij de christelijke godsdienst belijd.

Wat doe je toch weer nodeloos moeilijk. Pfffff! Van Dale online:

be·lij·den (overgankelijk werkwoord; beleed, heeft beleden; belijder)
1 verkondigen waarvan men overtuigd is
2 een geloof aanhangen
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

1000 schreef:Die oogklepchristenen en oogklepmoslims zullen ongetwijfeld volledig overtuigd zijn dat ze ware gelovigen zijn. Zoals ik al zei: het is aan de persoon zelf om te bepalen of hij/zij christen/moslim is.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar je stelde eerder dat je niets over Jezus hoeft te weten om een christen te zijn. En dat is gewoon niet waar. Je kunt niet iemand volgen, als je er nog nooit van gehoord heb. Sommige zullen er inderdaad alleen van gehoord hebben, sommige bestuderen dagelijks de bijbel. Beide zijn inderdaad christen (of noemen zichzelf zo ... tja, wat kunnen we daar dan nog aan doen?). Ik vind de niet-bijbel-lezende christenen alleen een tikkeltje hypocrieter dan de rest.
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Kochimodo schreef:
1000 schreef:

Het belijden is genoeg.
Daar gaat het toch helemaal niet om! Uiteraard weet de christen zelf alleen of hij/zij de christelijke godsdienst belijd.

Wat doe je toch weer nodeloos moeilijk. Pfffff! Van Dale online:

be·lij·den (overgankelijk werkwoord; beleed, heeft beleden; belijder)
1 verkondigen waarvan men overtuigd is
2 een geloof aanhangen
Volgens de Van Dale is een christen dus:

Iemand die de christelijke godsdienst belijdt. Belijden is verkondigen waarvan men overtuigd is, een geloof aanhangen.

Iemand die dus het christelijke geloof verkondigt omdat hij ervan overtuigd is, of het geloof aanhangt.

Een christen hoeft dus niet de bijbel te lezen. Dit is geen criteria voor het christen zijn (aldus de Van Dale).
Plaats reactie