Fenomeen schreef:Oh wat een lange discussie over een hoop vaagheid.
Geheel juist, maar dáárom, wat mij betreft wellicht voor één keer, de moeite waard om het aan een onderzoek bloot te leggen. Mijn woorden zijn eigenlijk een afrekenen met gedachten die ik ook onderhouden heb. Ik ben zelf ook een tijd verstrikt geraakt in het denken van Samante. Bij mij ging het om het feit dat ik me geen leven en denken zonder het denkbeeld 'God' kon indenken, een soort onmacht me aan verslaafdheid aan God los te wringen.
Bij Samante is het wellicht iets anders. Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat Samante eenvoudig een atheïst is, die met het begrip God blijft spelen om de christenen daarmee altijd een hak te zetten. Zijn religie is voor het grootste gedeelte (het andere gedeelte benoemt Samante hieronder zelf) synoniem voor boos zijn op de openbaringsgodsdiensten. Precies dezelfde conclusie maakte Kitty:
Kitty schreef:Het is puur een afzetten tegen de bijbelgod en biedt daarnaast dus geen enkel alternatief die mensen het besef van goed en kwaad bijbrengen
Wanneer men in gesprek gaat met Samante kun je dit overduidelijk aantonen:
Wanneer Samante over het godsbeeld (godsbeelden) van de abrahamitische godsdiensten praat kan hij daar geen enkel goed woord over zeggen. In een notendop is zijn kritiek:
Samante schreef:Toch heb ik ook gekeken naar die krakkemikkige godsbeelden.
Zijn hele denken is vervolgens een soort 'logisch rationeel geloof' in God ertegenoverstellen, gespeend van al die idiote inconsistenties waarin de openbaringsgodsdiensten verwikkeld zijn. En dan komt Samante triomfantelijk met de gedachte:
Samante schreef:Het godsbeeld dat ik voor ogen heb vind ik veel aannemelijker dan willekeurig welk godsbeeld waarvan ik heb vernomen.
Maar neemt men even een kijkje in de zak met
zijn godsbeeld dat haalt men in tijd van een mum deze waarheid naar boven:
hij heeft volstrekt zelf geen enkel godsbeeld.
Samante schreef:
-Er is geen enkel nut om in mijn God te geloven, of in willekeurig welke God.
-[over zijn God]Misschien heeft dat 'iets' geen nota van zijn bestaan. Het kan ook zijn dat het 'iets' alle ervaring kan overzien buiten alle tijd.
-[na nog even prikken van Kitty]Ja zoals ieder godsbeeld berust ook het mijne op fantasie.
En na deze uitspraken heeft Samante het lef om te komen met een uitspraak dat de abrahamitische godsdiensten met een krakkemikkig godsbeeld aankomen!
Ik heb geen enkel goed woord over voor zulk een prietpraat. Ik vind
dit denken volkomen krakkemikkig, intellectuele oneerlijkheid van de bovenste plank, intellectueel slinks en laag bij de gronds.
Bekijk nu eens hoe Samante zijn punten verdient, waar Erik zo van onder de indruk is dat hij bijna jaloers is op zo'n geweldig geloof, en Samante er in ieder geval een schouderklopje om geeft:
1) Via het in de grond trappen van dilemma's waarvoor de abrahamitische godsdiensten zich geplaatst zien. Maar ieder kind van 12 kan die dilemma's al begrijpen en ertegenaan schoppen. Het is een koud kunstje voor iedereen, en bovendien levert hij voornamelijk kritiek op een karikatuur van het christendom. Wanneer ik even voor christen speel die erop gestudeerd heeft, kan ik zonder enige moeite laten zien dat christelijk denken heel wat dieper reikt dat het beeld dat Samante er van geeft.
2) Via opmerkingen als dat zijn God niets eist, niets doet, nergens een flikker om geeft, geen enkele mening heeft, geen evangelisatie behoeft, komen we na enig doorstoten tot de kern: het gaat bij Samante puur om een fantasie die hij heeft gecreëert
om een prettig gevoel te hebben.
Dus Samante komt eerst met een zak vol leeg en dan probeert hij ook nog punten te krijgen door te zeggen dat het om een zak met niets gaat, hetgeen iedereen toch zal moeten begrijpen als volkomen onschadelijk.
Nou, het is wel degelijk schadelijk: ik ben van mening dat de wereld opgebouwd moet worden op basis van de realiteit en
degelijk denkwerk. Ik ben van mening dat verzinnen van zelfverzonnen waandenkbeelden om erbarmelijk welbehagen te ervaren hetzelfde is als braken van de geest, als alcoholisme en drugverslaafdheid. Ik moet er totaal niets van hebben. Zo ongeveer elke dwaasheid in de wereld wordt begaan 'om een prettig gevoel te hebben'.
Sorry, Samante, voor mijn scherpe woorden. Ze zijn uiteraard niet tegen jouw innemelijke persoonlijkheid gericht, maar richten zich enkel en alleen op jouw religieuze argumentering en religieuze denkbeelden. Ik heb zelf een aantal jaren gespeeld met Neal Donald Walsch en weet hoe aantrekkelijk een zelfgemaakt gemakkelijk geloof is, en jij weet ook hoe hoog ik het een aantal jaren geleden nog schatte. Bij verder doordenken komt men volgens mij echter onherroepelijk uit op atheïsme, want elke religieuze redenering is een volkomen lekke boot, en voor lekke boten geef ik geen complimenten meer.