Van het christelijke bijgeloof naar het licht van de rede!

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Inktvlam.
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik ken de naam Jakob Lorber, en ben die naam vaak tegengekomen in de esoterische lektuur die ik jaren geleden heb verslonden, maar ik heb niet iets van hem zelf gelezen. Ik ben dus enigzins gehandicapt in deze, maar ik zal trachten even uitvoerig op jouw antwoorden in te gaan.
Inktvlam schreef: Hal Lindsey wist van één enkel zinnetje uit de bijbel een fascinerend verhaal te fabriceren. Aan de ene kant was zijn enthousiasme mij sympathieker dan de zuurpruimerij van veel theologen. Aan de andere kant kon al dat geïnterpreteer me niet werkelijk bevredigen.
Ik kan er nu gelukkig om lachen, maar op het moment dat je écht erin gelooft, dan is het een nachtmerrie. Hoewel ik, zoals ik reeds heb gezegd, niet zo bekend ben met het werk van Jakob Lorber, krijg ik de indruk (gezien de enorme boekwerken die hij blijkt te hebben geschreven, en die allemaal geënt zijn op het Johannes Evangelie), dat hetgeen hij doet natuurlijk eveneens geïnterpreteer is, en hij uit kleine zinnetjes uit de bijbel eveneens een fascinerend verhaal weet te fabriceren.
9) Waarom wordt de slavernij in de Bijbel niet afgekeurd?
Antwoord:
Er zijn inderdaad bijbelteksten die niet echt uitdrukkelijk de slavernij veroordelen. Maar in andere teksten klinkt die veroordeling echter wel door. Lees Lev.19:13, ]), (beroof niemand en pers een ander niet af, betaal een dagloner zijn loon nog op dezelfde dag uitDeut 24:14-15 (een dagloner mag u niet uitbuiten, of het nu iemand van uw eigen volk betreft of een vreemdeling

En in vers 20 zien we dat wanneer een man seks heeft met zijn slavin, beiden gegeseld dienen te worden: '20 En wanneer een man, door bijligging des zaads, bij een vrouw zal gelegen hebben, die een dienstmaagd is, bij den man versmaad, en geenszins gelost is, en haar geen vrijheid is gegeven; die zullen gegeseld worden; zij zullen niet gedood worden; want zij was niet vrij gemaakt.
Slavernij, een volkomen verwerpelijk en verachtelijk instituut is dus gewoon toegestaan volgens 'God's Woord'. Het aanvoeren van teksten die iets anders suggereren bewijzen slechts dat de Bijbel tegenstrijdig is. Daarnaast heeft deze tekst geen betrekking op slaven, maar op dagloners; vrije mensen dus.
), Lev.19:18 (heb je naaste lief als jezelf),

Een schrale troost voor de slaaf, en als je jezelf haat, dan heeft je naaste wellicht een probleem.
Lev.19:33-34 (behandel vreemdelingen die bij jullie wonen als geboren Israëlieten. Heb hen lief als jezelf, want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte),

Een paar verzen eerder lezen we (over degene die vlees eet wat aan afgoden is geofferd: '8 En zo wie dat eet, zal zijn ongerechtigheid dragen, omdat hij het heilige des HEEREN ontheiligd heeft; daarom zal dezelve ziel, uit haar volken uitgeroeid worden.' Oh, wat is de Bijbel een tolerant boek!
Deut.23:15-16 (u mag een slaaf die bij u zijn toevlucht zoekt, niet uitleveren aan zijn meester)

Mooi allemaal, maar het is geen verbod op het verwerpelijke instituut, slavernij.
Hier nog een aantal prachtige bijbelverzen die door de geschiedenis heen koren op de molen waren voor de slavenhandelaren:
Leviticus 25:44 Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of een slavin kopen.
45 Gij zult ze ook kopen van de kinderen der bijwoners, die bij u als vreemdelingen verkeren, uit hen en uit hun geslachten, die bij u zullen zijn, die zij in uw land zullen gewonnen hebben; en zij zullen u tot een bezitting zijn.

En ik zag zojuist dat Cymric al op uitstekende wijze duidelijk heeft gemaakt dat inhumane, verwerpelijke teksten en daden niet worden vergoeilijkt door er humanere teksten tegenover te stellen. Zoals de reputatie van Hitler niet wordt hersteld door enkele goede daden van hem op te sommen (hij was lief voor zijn hondje, en hij bouwde snelwegen [deze hoor je heel vaak]), zo kunnen de verwerpelijke wetten en teksten uit het Oude Testament niet weggewerkt worden door enkele minder extreme teksten.

De boodschap is: het aardse leven is moeilijk, de aarde is geen paradijs maar een opleidingsinstituut, een universiteit voor de kinderen Gods. Accepteer het leven zoals het komt. God heeft slavernij toegelaten, zoals oorlog en ziekte zijn toegelaten. Toegelaten in de betekenis van: God grijpt niet in.

Verkrachting met toestemming van God.
Deuteronomium 21:10 Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden.............. en gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt......... daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte; doch gij zult haar geenszins voor geld verkopen, gij zult met haar geen gewin drijven, daarom dat gij haar vernederd hebt.

Numeri 31:17 'Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft. Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.’
Aldus zei de Heere. God was in Oud-testamentische tijden een God die zijn volk leidde; die vertelde wat het volk moest doen, hoe men moest handelen. Hij greep wel in (even geredeneerd vanuit de hypothese dat god bestaat). Deed een koning niet wat God wilde, dan stuurde hij een leugengeest, of Hij sloeg tienduizenden met de pest, of hij doodde alle eerstgeborenen. De God uit de Bijbel is een duivel.
Gelukkig heeft de mensheid zich ontwikkeld en past slavernij niet meer in deze tijd (hoewel het nog steeds bestaat in bepaalde moslimlanden).

Helaas heeft de Bijbel daar niet veel aan bijgedragen.
10) De tempelreiniging ...................
Antwoord: Wat is jouw bezwaar? God is naast liefde ook wijsheid en tevens een rechtvaardige rechter. Aan alles is een grens gesteld, en ook voor boosdoeners geldt op een bepaald moment: “Tot hier en geen stap verder!”.

Nee, het is de hypocrisie die hier naar voren komt. De ene keer mensen en dieren mishandelen, en hun eigendommen vernielen, en de andere keer zeggen dat mensen hun andere wang aan moeten bieden. Sekteleider Jezus zag een splinter in de ogen van anderen, maar was zich niet bewust van de grote spoorbiels in zijn eigen oog. Hij was een gewoon mens, met menselijke zwakheden, en geen godenzoon, geen heilige, geen messias, en geen wijze filosoof.
Een korte schets van de wantoestanden. Jezus spreekt:
Bij Mijn (Jezus’) aankomst in Jeruzalem was de situatie zo................

Nee, niet Jezus spreekt, maar Jakob Lorber beweert dat Jezus via hem spreekt...

Oh oh,,, ik krijg een boodschap binnen van gene zijde..... het is één van de tempelverkopers,,,,, hij geeft mij door 'Jezus liegt! Wij deden wat mensen al honderden jaren deden. We voorzagen in een behoefte. De mensen waren ontzettend blij dat ze offerdieren konden kopen. Die griezelige sekteleider kwam met een gesel van touwtjes, en mishandelde ons en onze dieren.'
Zo, nu hebben we het verhaal even van beide kanten gehoord :wink: .
Het blijft ook vreemd dat de bijbelse verhalen op zichzelf niet duidelijk genoeg zijn, en dat ene Jakob Lorber de boel moet 'verduidelijken'.
Je kunt je afvragen of Jezus krankzinnig is geworden om een vijgenboom te vervloeken, want wat kan die vijgenboom er aan doen dat ie geen vrucht voortbrengt? Maar het gaat om de innerlijke betekenis. Die vijgenboom staat symbool voor een volk, een kerkelijke gemeente of een individueel mens, de bladeren staan voor de ceremoniën en de vruchten voor de goede werken van naastenliefde. In die vruchtloze vijgenboom zou je ook de rooms-katholieke kerk kunnen zien die vol (zinloos) ceremoniegebladerte zit, maar waarachter vaak geen vrucht te zien is.

Dat is inlegkunde. Nergens uit de tekst valt op te maken dat de vijgenboom symbool staat voor iets anders. Ze lopen daar gewoon op straat of door het veld. Hij rijdt op een ezelsveulen, en het hele volk roept hosanna, en tussen deze gebeurtenis en de gewelddadigheden bij de tempel, vervloekt Jezus nog even een vijgenboom. Dat staat er, en er is niets in de tekst dat ook maar in de verste verte wijst op één of andere mysterieuze bijbetekenis.
Waarom die tegenstrijdigheden? Dat is dezelfde vraag als: waarom groeit het onkruid met het koren op? We leven nu eenmaal in een onvolmaakte wereld. De materie is gericht en veroordeeld en uit nood geboren na de val van Lucifer.
Wat uit de hemel komt is zuiver en waar, maar eenmaal op aarde onder mensenhanden treedt er vervuiling op. Ik denk dat daarmee de bijbel het best getypeerd is.

Dan is de Bijbel dus een onbetrouwbaar boek. Mooi, is dat ook duidelijk.
Lorber's (imaginaire?) Jezus schreef:Want hoewel ze onder leiding van Mijn heilige Geest geschreven hebben, was hun wil toch vrij en waren ze derhalve ook vrij in hun oordeel en acceptatie.

De vraag blijft waarom Jezus niet zélf een evangelie heeft geschreven.
Zoals het er nu staat, zou het in strijd zijn met het vierde gebod: “eer uw vader en uw moeder”. Uit de toelichting die Lorber geeft, blijkt dat de context van deze woorden geheel ontbreekt.

Heel vreemd dat Lorber het Woord God's moet verbeteren. Het Woord God's is onfeilbaar, en volmaakt, en behoeft geen uitleg van honderden bladzijden lang, en het hoeft niet verbeterd of aangevuld te worden. En als het wél verbeterd of aangevuld moet worden, dan is het niet het Woord God's. Het is logisch. Mensen zijn diepgelovig, kunnen geen afstand doen van het geloof, en gaan dan met gekronkel, woordgegoochel en haarkloverij van honderden of duizenden bladzijden lang, proberen om recht te praten wat krom is. Wie oprecht de bijbel leest zoals ze is, ziet in deze Jezus gewoon een archetype van de sekteleider die zijn pupillen probeert los te weken van familie en vriendenkring, en dat gecombineerd met het eveneens klassieke idee dat het einde der tijden/rampspoed nabij is.
Mat.18:8 vinden we ook in Mat.5:29-30 - de bergrede.
Met de woorden “een oog uitrukken” of “een hand afhakken” heeft Jezus uiteraard geen lichamelijke verminking aanbevolen. Met dat beeld wil Jezus ons op het hart drukken dat de mens een strenge bewaker moet zijn van zijn vrije wil en verstand.

Oh oh, ik krijg weer een boodschap binnen. Ik voel dat iemand van gene zijde zich op mij afstemt. De twee kosmische slangen kruipen via mijn wervelkolom omhoog, en kietelen mijn pijnappelklier. Verhip! Het is Lorber in eigen persoon. Hij zegt: 'Als mensen zeggen dat met 'een oog uitrukken' of 'een hand afhakken' eigenlijk wordt bedoeld dat de mens een strenge bewaker moet zijn van zijn vrije wil en verstand, dan zitten ze ernaast. Jezus zit hier naast mij, en zegt dat Hij letterlijk bedoelde wat Hij zei. Als Hij dat andere ermee had bedoeld, dan had Hij dát wel gezegd. Hij heeft er overigens spijt van..'
Oh oh,,, nu spreekt Jezus in eigen persoon tot mij: 'Beste mensen, Ik heb spijt van alles wat Ik allemaal heb gezegd. Neem die Bijbel niet meer serieus, en besteedt uw tijd aan nuttiger dingen. Ik ben niet uw verlosser en zaligmaker, en de dingen die ik heb gezegd waren onwaar, en van veel dingen die ik heb gedaan heb ik nu spijt. Een afvallige woestijngod stuurde een 'geest van dwaling' opdat Ik in de leugen geloofde dat Ik een messias of een profeet was. Nu ben ik humanist. Dat bevalt me veel beter. Ik hoop van harte dat men Mij snel vergeet.'

Oh Inktvlam, je hebt me weer inspiratie gegeven voor een nieuw verhaaltje.
De rest volgt nog, die vragen zijn een stuk moeilijker te beantwoorden.

Ik zie ernaar uit.
Enkele vragen nog, maar wellicht worden die in 'de rest' wel beantwoord. Wat zegt Lorber over het eeuwige vuur; de eeuwige foltering in de poel des vuurs?
En wat zegt Lorber over het leven na de dood? Wat gebeurt er met degenen die niet in de Heere Jezus geloven? Gaan zij allemaal naar het hellevuur? Is het geween en de knersing der tanden hun deel? Of wordt men beoordeeld naar andere criteria?

Vriendelijke groet.
Laatst gewijzigd door Devious op 18 jan 2008 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Gaat het verder wel goed met je, Tsjok?
Ja ... bedankt voor uw christelijke bezorgdheid ....
Ik vrees echter dat je me goed zult moeten onderhouden( of aangenaam entertainen , mag ook ) en me het heiligende genadebrood zult moeten te eten geven ......
Je hebt er geen enkel nut bij om mij in je karretje te spannen , ik ben te oud en versleten om jouw nog uit de modder te trekken ... Ik wordt op zijn hoogst een betonblok aan jouw been ....

Panta rhei
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Beste Devious,

Mijn betoog over slavernij in de bijbel heeft niets met goedpraten te maken (zie commentaar van Cymric). Ik heb er juist de aandacht op willen vestigen dat de bijbel inzake slavernij een vreemde tweeslachtigheid bevat. “Elk nadeel heb z’n voordeel” zei Cruyff ooit. Het voordeel (van slavernij) zou moeten zitten in de verdeemoediging van de mens of een heel volk. En verder is de slavernij een uitvinding van de mens, beslist niet van God. Zeker, de bijbelteksten daarover zijn raadselachtig en vreemd in onze ogen. Maar, ik hoef Gods wonderlijke raadsbesluiten niet te verdedigen.
God doorziet het geheel, wij hebben alleen maar zicht op een klein gedeelte van de werkelijkheid. God ziet het als zijn taak ziet om ons naar een hoger geestelijk niveau te leiden. En geestelijke ontwikkeling gaat veelal niet samen met materiële voorspoed. Als mensen het materieel voor de wind gaat, dan wordt er al gauw neergekeken op de zwakke medemens die het zwaar heeft. Zoals gezegd “elk nadeel heb z’n voordeel”. Aan slechte dingen zit ook een goede kant. Ziekte en lijden hebben ondanks alle narigheid, toch ook hun nut. Een uitspraak uit het werk van Lorber over het lijden van de mens:
“… door het lijden van het lichaam wordt de ziel van de mens deemoediger, geduldiger en ernstiger en wint zij aan kracht …” (GJE 10 112:9).
Wat spirituele ontwikkeling betreft, zit er dus iets tegenstrijdigs tussen het geestelijke en het materiele.

Verkrachting met toestemming van God.
Deuteronomium 21:10 Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden.............. en gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt......... daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte; doch gij zult haar geenszins voor geld verkopen, gij zult met haar geen gewin drijven, daarom dat gij haar vernederd hebt.
Ik denk niet dat iemand christen wordt vanwege het Oude Testament. Ik vind de wreedheden en de zware verplichtingen met onmiddellijke sancties, zoals beschreven in het OT, afschuwelijk.
Maar moeten we dit alles letterlijk nemen? Zijn deze teksten, met name de vijf boeken van Mozes, God onwaardig? Volgens Swedenborg (die ook het profetisch woord ontving) beslist niet en ligt er toch een diepere heilige betekenis besloten in die woorden. Als het je interesseert, een toelichting op de vijf boeken van Mozes (in het Duits) vind je op:
http://fk.j-lorber.com/

Nee, het is de hypocrisie die hier naar voren komt. De ene keer mensen en dieren mishandelen, en hun eigendommen vernielen, en de andere keer zeggen dat mensen hun andere wang aan moeten bieden. Sekteleider Jezus zag een splinter in de ogen van anderen, maar was zich niet bewust van de grote spoorbiels in zijn eigen oog. Hij was een gewoon mens, met menselijke zwakheden, en geen godenzoon, geen heilige, geen messias, en geen wijze filosoof.
De andere wang toekeren? Tja, je kunt ook je kop in het zand steken. Ik begrijp helemaal niets van jouw commentaar. “De andere wang toekeren” heeft alleen maar betrekking op mensen die in een opwelling een mep uitdelen, maar verder niets kwaads in de zin hebben. Maar bij slechte mensen moet je zeker niet je wang toekeren. Het kan niet zo zijn, dat slecht gedrag wordt beloond of aangemoedigd. Als zaken volledig uit de hand gelopen zijn zoals in het verhaal van de tempelreiniging, dan dient er ingegrepen te worden. Wat Jezus deed, was mijns inziens de enig juiste reactie. Jouw opmerkingen raken kant noch wal. En hoezo “splinter” en “spoorbiels”? Jezus was zonder zonde.

Dat is inlegkunde. Nergens uit de tekst valt op te maken dat de vijgenboom symbool staat voor iets anders.
Als jij ’t beter weet, waarom vraag je ’t dan eigenlijk? De bijbel barst van de symboliek. Jezus sprak steeds in gelijkenissen. De levensomstandigheden van geest en ziel zijn van een andere orde dan die van het lichaam. Zo is ook het geestelijke horen, zien, voelen, denken, spreken in de schrift van een heel andere hoedanigheid. Daarom kan dat, wat een geest doet en spreekt alleen via de weg van de oude wetenschap der gelijkenissen aan de natuurlijke mens begrijpelijk gemaakt worden. De letter doodt, de geest maakt levend, zegt de bijbel. Het gaat nooit om de dooie letter, maar om de innerlijke geestelijke betekenis die er uit spreekt. Dat tot in den treure vasthouden aan de letterlijke tekst kan alleen maar grote teleurstellingen opleveren.

Dan is de Bijbel dus een onbetrouwbaar boek. Mooi, is dat ook duidelijk.
De bijbel een onbetrouwbaar boek? Zeker niet. De tegenstrijdigheden hebben alleen betrekking op stoffelijke zaken (zoals Lorber het noemt), niet op de woorden van Jezus. Niet door veel lezen of studeren wordt een mens een beter mens, eerder is het tegendeel waar. Het is voldoende te weten dat je God en je naaste moet liefhebben en daarnaar te handelen. Strikt genomen is meer niet nodig. Aan een paar leefregels heb je genoeg. Maar er blijven altijd vragen over. Vandaar Lorber, Swedenborg, enz.

Heel vreemd dat Lorber het Woord God's moet verbeteren. Het Woord God's is onfeilbaar, en volmaakt, en behoeft geen uitleg van honderden bladzijden lang, en het hoeft niet verbeterd of aangevuld te worden. En als het wél verbeterd of aangevuld moet worden, dan is het niet het Woord God's.
Nou ja! Dat is vreemd uit jouw mond. De bijbel behoeft geen uitleg? Lees ’s je eigen openingsbericht. Je komt met 14 brandende vragen en wanhopig schreeuw je ’t uit: “Zoveel vragen, en nooit heeft iemand er een antwoord op kunnen geven”. De bijbel behoeft dus wel uitleg. Jouw noodkreet bewijst dat. Natuurlijk ligt Gods woord vast. Het belangrijkste kenmerk van echte profetie is dan ook, dat ze met de bijbelse leer in harmonie is. Het lijkt trouwens wel of ik een bijbelgetrouw christen aan ’t woord hoor. De bijbelgetrouwen vertellen mij ook dat ze Lorber niet nodig hebben en dat de bijbel zichzelf uitlegt, terwijl ze op honderden vragen het antwoord schuldig moeten blijven.

Uit jouw woorden proef ik alleen maar spot en minachting. Je gelooft er allemaal geen woord van. Je hecht geen enkele waarde aan de antwoorden die ik hier neergeschreven heb. Het heeft dus weinig zin om verdere vragen te beantwoorden. Ik zal nog een toelichting geven op de hel (vraag 1) en verwijzen naar een artikel over de zondvloed (vraag 5). En daar moeten we ’t maar bij laten.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Inktvlam schreef
God doorziet het geheel, wij hebben alleen maar zicht op een klein gedeelte van de werkelijkheid. God ziet het als zijn taak ziet om ons naar een hoger geestelijk niveau te leiden
Kan je dit eens onderbouwen met een voorrbeeld :?:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kan inktvlam ingaan op mijn eerdere vragen in dittopic?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Typisch antwoord. God doet gekke dingen, maar hij zal wel weten wat goed voor ons is.
Met zo'n antwoord kan je alles goed praten.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

The Prophet schreef:Typisch antwoord. God doet gekke dingen, maar hij zal wel weten wat goed voor ons is.
Met zo'n antwoord kan je alles goed praten.
Dat is uiteraard de bedoeling ook. Een gelovige wil geloven. Het redeneren wordt dus enkel aangewend om het geloof in stand te houden.

Hoe de gelovige een eerlijk geweten behoudt zal voor mij altijd een raadsel blijven.
Born OK the first time
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Dag Inktvlam.
Inktvlam schreef: En verder is de slavernij een uitvinding van de mens, beslist niet van God.
Aangezien (deze) God een uitvinding is van de mens, is de door Hem gelegitimeerde slavernij uiteraard eveneens een uitvinding van de mens. Ik zal dat als ongelovige zeker niet ontkennen.
Zeker, de bijbelteksten daarover zijn raadselachtig en vreemd in onze ogen. Maar, ik hoef Gods wonderlijke raadsbesluiten niet te verdedigen.
Toch doe je het, net als vele andere dienaren God's. Als God Zichzelf niet kan verdedigen, dan moeten Zijn dienaren het maar doen, niet?
God doorziet het geheel, wij hebben alleen maar zicht op een klein gedeelte van de werkelijkheid. God ziet het als zijn taak ziet om ons naar een hoger geestelijk niveau te leiden. En geestelijke ontwikkeling gaat veelal niet samen met materiële voorspoed. Als mensen het materieel voor de wind gaat, dan wordt er al gauw neergekeken op de zwakke medemens die het zwaar heeft.

Nooit is de mensheid zo wreed, zo gierig, zo barbaars, als zij armoedig en hongerig is. Zelden is er zulk een onzin verkondigd als 'armoe adelt!' Zelden krijgen tirannen en despoten zoveel volksmassa's onder hun invloed als wanneer deze angstig, hongerig en arm is!
Kijkt u naar de talloze oorlogen op het Afrikaanse continent. Kleine kindertjes liggen daar uitgemergeld in de goot, met vliegjes op hun oogjes. De volwassenen wachten op de vrachtwagen met graan, en graaien en maaien om zich heen, duwen en trekken elkaar aan de kant, en uiteindelijk slaan ze elkander de hersenen in om de laatste graankorrel te bemachtigen.
En waar komt dat brood en graan vandaan? En die artsen, rode kruismedewerkers en chauffeurs? Ja, die komen uit de landen waar welvaart is. Niets is beter voor de beschaving dan welvaart en voorspoed. Mensen gaan zich bezig houden met liefdadigheid als ze zelf het buikje vol hebben, een dak boven hun hoofd, en onderwijs hebben genoten, en zij zekerheid hebben dat hun kinderen het ook goed krijgen. Als hier de armoe weer toeneemt dan zullen minder mensen geneigd zijn om de arme zwerver een aalmoes te geven, want die aalmoes besteedt men liever aan de eigen kindertjes. En als we hier honger gaan lijden, dan liggen de kindertjes hier met vliegjes op hun oogjes te creperen terwijl de volwassenen elkaar doodslaan om het laatste brood.
“… door het lijden van het lichaam wordt de ziel van de mens deemoediger, geduldiger en ernstiger en wint zij aan kracht …” (GJE 10 112:9).
Zelden is er iets verkondigt dat absurder is dan dit. Stalin, Hitler, Hoessein, Khomeiny, etc,, allen konden zij de hongerende, werkloze, armoedige en lijdende mensenmassa's tot de meest weerzinwekkende moordpartijen aanzetten.
Ik denk niet dat iemand christen wordt vanwege het Oude Testament. Ik vind de wreedheden en de zware verplichtingen met onmiddellijke sancties, zoals beschreven in het OT, afschuwelijk.
.. en veel van deze afschuwelijke zaken geschiedden in opdracht van de Heer.
Maar moeten we dit alles letterlijk nemen? Zijn deze teksten, met name de vijf boeken van Mozes, God onwaardig? Volgens Swedenborg (die ook het profetisch woord ontving) beslist niet en ligt er toch een diepere heilige betekenis besloten in die woorden.
Maar wat is dat dan voor betekenis? Wat voor diepere betekenis schuilt er achter de toestemming die de israëllieten kregen van de Heer om alle inwoners van een stad te slachten. 'Wat moeten we met dit jongentje oh profeet?'

'Spiets hem! Is de Almachtige niet duidelijk geweest?'

'Oh profeet God's, wat wilt gij dat we doen met deze oude man?'

'Doodt, spiets, slacht, ban hen met de scherpte des zwaards! Het is de wil van de Heer der Heirscharen!'

Opeens staat daar een allerbekoorlijkst jong meisje, naast het onthoofde lichaam van haar moeder. De wangen van haar mooie gezichtje zijn bedekt met tranen. De soldaten betasten haar overal met hun bebloedde handen, en voelen of ze nog maagd is.

'Oh profeet God's, dit bekoorlijke ding is nog niet bezoedeld door het zaad des mans. Wat wilt gij dat we met haar doen, oh profeet?!'

Vervuld van wellust betast de knecht des Heeren het bange meisje, en roept: 'Ze is van mij!!! De Heer heeft gesproken!!!'

Wat is de Bijbel toch een smerig boek!
“De andere wang toekeren” heeft alleen maar betrekking op mensen die in een opwelling een mep uitdelen, maar verder niets kwaads in de zin hebben.
Waaruit blijkt dit?
'38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen. '
Ik blijf erbij dat Jezus dwaas handelde. Een wijze filosoof was niet eens zo'n tempel binnengegaan. Wat zou een verstandige denker te zoeken hebben in zo'n bastion van bijgeloof? Wellicht had de wijze tegen de mensen gezegd: 'Betreedt dit gebouw niet beste mensen. De priesters zijn leugenaars. De Almachtige heeft geen zondebokjes nodig om zonden te vergeven, en als Hij ze wel nodig heeft, dan is Hij niet almachtig. Laten we barmhartig zijn, en deze arme bokjes de vrijheid geven. En laten we van dit gruwelijke abatoir een universiteit maken, of een ziekenhuis...'
Indien Jezus op deze wijze had gehandeld, en dat door de Bijbel heen, dan zou ik hem eren als een groot filosoof, een wijze denker, een verlicht mens.
Maar bij slechte mensen moet je zeker niet je wang toekeren. Het kan niet zo zijn, dat slecht gedrag wordt beloond of aangemoedigd. Als zaken volledig uit de hand gelopen zijn zoals in het verhaal van de tempelreiniging, dan dient er ingegrepen te worden.

Maar er is geen enkele aanwijzing dat die mensen iets verkeerds deden, behalve dan het feit dat ze zeer bijgelovig waren, en bokjes verkochten aan andere bijgelovige mensen die geloofden dat zij met het slachten en verbranden van de bokjes, de Schepper van het universum konden bevredigen. Er hoefde niet ingegrepen te worden. Jezus had moeten handelen als de wijze filosoof van zopas, of de tempel voorbij moeten lopen omdat hetgeen daar gebeurt irrelevant is.
Als jij ’t beter weet, waarom vraag je ’t dan eigenlijk? De bijbel barst van de symboliek. Jezus sprak steeds in gelijkenissen.

Jezus sprak zo nu en dan in gelijkenissen, maar als Hij dat deed, dan blijkt dat ook duidelijk uit de tekst. Dit is bij de vervloeking van de vijgenboom geenszins het geval. Er is geen enkele aanwijzing, helemaal niets waar een diepe esoterische betekenis uit blijkt.
Het is voldoende te weten dat je God en je naaste moet liefhebben en daarnaar te handelen.
Wat nu als ik wél mijn naast liefheb, maar God niet? Hoe kan ik iets liefhebben als ik niet eens weet of het überhaupt bestaat?
Nou ja! Dat is vreemd uit jouw mond. De bijbel behoeft geen uitleg? Lees ’s je eigen openingsbericht. Je komt met 14 brandende vragen en wanhopig schreeuw je ’t uit: “Zoveel vragen, en nooit heeft iemand er een antwoord op kunnen geven”. De bijbel behoeft dus wel uitleg. Jouw noodkreet bewijst dat.

Van wanhopigheid en noodkreten is geenszins sprake. Alleen de titel zegt al genoeg, maar leest u het nog eens goed door met een een minder bevooroordeelde blik. Ik schreef: 'Ik ben nu veel gelukkiger dan toen ik nog in God en de Bijbel geloofde.'
De bijbelgetrouwen vertellen mij ook dat ze Lorber niet nodig hebben en dat de bijbel zichzelf uitlegt, terwijl ze op honderden vragen het antwoord schuldig moeten blijven.
De bijbelgetrouwen vertrouwen op de Bijbel, zoals u op de leringen van Lorber vertrouwt. Ik vertrouw nu op de rede.
Uit jouw woorden proef ik alleen maar spot en minachting.

Dat zou u niet persoonlijk moeten opvatten. Zo is het dan ook geenszins bedoeld.
Je gelooft er allemaal geen woord van. Je hecht geen enkele waarde aan de antwoorden die ik hier neergeschreven heb.
U haalt een 'autoriteit' aan die beweert dat hij de ware uitleg van de Bijbel in pacht heeft, terwijl ik van mening ben dat áls de Bijbel het Woord van God is, deze aan zichzelf genoeg heeft. U komt met de verklaringen van Lorber, en dan kan ik maar aannemen dat hij gelijk heeft. Ik neem niet zomaar iets aan. Of de Bijbel is God's Woord, en dan heeft de Bijbel geen Lorbers, Rulofs, Steiners en Swedenborgs nodig, en indien God's Woord uit zichzelf niet voldoet, dan heeft God iets verkeerd gedaan, en is het dus ook onzin om nog te spreken van God's Woord.
Het heeft dus weinig zin om verdere vragen te beantwoorden. Ik zal nog een toelichting geven op de hel (vraag 1) en verwijzen naar een artikel over de zondvloed (vraag 5). En daar moeten we ’t maar bij laten.
De vragen waarmee ik in mijn vorige post heb afgesloten, zijn voor mij, om voor mijzelf de waarde van Lorber's leringen in te kunnen schatten, belangrijk. Daarom herhaal ik ze nog een keer: ' Wat zegt Lorber over het eeuwige vuur; de eeuwige foltering in de poel des vuurs?
En wat zegt Lorber over het leven na de dood? Wat gebeurt er met degenen die niet in de Heere Jezus geloven? Gaan zij allemaal naar het hellevuur? Is het geween en de knersing der tanden hun deel? Of wordt men beoordeeld naar andere criteria?

Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Inktvlam schreef: 1) Maar, ik hoef Gods wonderlijke raadsbesluiten niet te verdedigen.
2) God doorziet het geheel,
3) wij hebben alleen maar zicht op een klein gedeelte van de werkelijkheid.
Inktvlam,

ad 1)
Als een god volgens het door jou aangenomen geloofsprofiel mocht bestaan dan heb je gelijk omdat dat geheel en al boven jouw capaciteiten zou gaan.
Het dwingt je echter wel om bijvoorbeeld de holocaust te gaan verdedigen als wel in lijn met die ondoorgrondelijke bedoelingen, maar menselijk onacceptabele werkelijkheid. Binnendijk en Knevel van de EO konden daar bij hun gezamenlijk bezoek aan het holocaust-gedenkteken met die overhangende spoorwagon ook zo eindeloos bruskerend over dóórzeveren alsof met dat gezever hun geloof problematieker, dus doorwrochter, dus waardevoller zou zijn. Kwatsch !
ad 2)
Dat is een onderdeel van jouw onverifieerbare (sub-)geloof, wat buiten jou volslagen waardeloos is als argument,
ad 3)
Een algemene waarheid die zeker per individu toegedacht slechts een "waarheid als een koe" is.
Dat platte inzicht als weg tot een god met de door jou toegedachte kwaliteiten etaleren is wel erg simpel.

Houd ernstig rekening met een waan annex liefhebberij die niemand je zal kwalijk nemen zolang je die overtuiging niet in andermans haar wilt smeren of op wenst te leggen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Eva21

Bericht door Eva21 »

slachten. 'Wat moeten we met dit jongentje oh profeet?'

'Doodt, spiets, slacht, ban hen met de scherpte des zwaards! Het is de wil van de Heer der Heirscharen!'

Opeens staat daar een allerbekoorlijkst jong meisje, naast het onthoofde lichaam van haar moeder. De wangen van haar mooie gezichtje zijn bedekt met tranen. De soldaten betasten haar overal met hun bebloedde handen, en voelen of ze nog maagd is.

'Oh profeet God's, dit bekoorlijke ding is nog niet bezoedeld door het zaad des mans. Wat wilt gij dat we met haar doen, oh profeet?!'

Vervuld van wellust betast de knecht des Heeren het bange meisje, en roept: 'Ze is van mij!!! De Heer heeft gesproken!!!'

Waar staan die direct bovenaangehaalde teksten in de bijbel :?:

Graag voortaan alleen het essentiële quoten. Edit: moderator Kitty.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Eva21 schreef:
slachten. 'Wat moeten we met dit jongentje oh profeet?'

Waar staan die direct bovenaangehaalde teksten in de bijbel :?:
Graag voortaan alleen het essentiële quoten. Edit: moderator Kitty.
Het is een vrije interpretatie, oftewel een illustratieve verheldering van zakelijke teksten als deze: Deuteronomium 21:10 Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden.............. en gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt......... daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte; doch gij zult haar geenszins voor geld verkopen, gij zult met haar geen gewin drijven, daarom dat gij haar vernederd hebt.

Numeri 31:17 'Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft. Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.’

1 Samuel 15:3 'Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.'

Gegroet.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Beste Devious,
Devious schreef:Niets is beter voor de beschaving dan welvaart en voorspoed. Mensen gaan zich bezig houden met liefdadigheid als ze zelf het buikje vol hebben, een dak boven hun hoofd, en onderwijs hebben genoten, ...
Waarom stijgen de misdaadcijfers dan steeds ondanks toename van de welvaart? Ik kan me nog een artikel herinneren van een criminoloog, die betoogde dat in de jaren vijftig in Nederland de misdaadcijfers buitengewoon laag waren, ergens eind jaren zestig is dat fors omhoog gegaan en ze zijn blijven stijgen. We kennen de uitdrukking “armoe houdt de mensen netjes”. Extreme armoede is weer een ander verhaal. In de oorlog zaten de kerken vol, nu ’t ons goed gaat zijn ze leeg. Mij is bijgebleven een uitspraak van iemand uit een arm land: “wij zijn niet arm, jullie zijn arm”. Daarbij doelde hij op het gebrek aan saamhorigheid in onze westerse samenleving. Veelal kennen de mensen hun buren niet of nauwelijks en leven we langs elkaar heen. Daarnaast veel echtscheidingen en steeds meer gestoorde en onhandelbare kinderen. Veel eenzaamheid ook. We zien het voor onze ogen gebeuren en het gevaar is dus reëel dat materiële voorspoed leidt tot geestelijke achteruitgang.
Devious schreef:Ik blijf erbij dat Jezus dwaas handelde. Een wijze filosoof was niet eens zo'n tempel binnengegaan. Wat zou een verstandige denker te zoeken hebben in zo'n bastion van bijgeloof? Wellicht had de wijze tegen de mensen gezegd: 'Betreedt dit gebouw niet beste mensen. De priesters zijn leugenaars. De Almachtige heeft geen zondebokjes nodig om zonden te vergeven, en als Hij ze wel nodig heeft, dan is Hij niet almachtig. Laten we barmhartig zijn, en deze arme bokjes de vrijheid geven. En laten we van dit gruwelijke abatoir een universiteit maken, of een ziekenhuis...'
Indien Jezus op deze wijze had gehandeld, en dat door de Bijbel heen, dan zou ik hem eren als een groot filosoof, een wijze denker, een verlicht mens.
In vorige berichten verkondigde je nog dat Jezus zijn wang had moeten toekeren en dat hij die zielige arme beestjes geen pijn had mogen doen.
Nu zeg je in Jezus niet de wijze filosoof te herkennen. Je zou Jezus graag zien als de kamergeleerde, die zich verre houdt van alle wantoestanden in de tempel. Vervolgens beweer je dat Jezus “van dit gruwelijke abattoir (de tempel) een universiteit had moeten maken ..”. Daar is wel voor nodig dat flink de bezem door de tempel gehaald wordt. En dat is nu precies wat Jezus gedaan heeft. Je bent dus tamelijk warrig in je commentaar, maar dat doet wel recht aan je naam – Devious.
“De priesters zijn leugenaars” (jouw woorden) – Je kunt Jezus er niet van beschuldigen dat hij dikke maatjes was met de tempeljoden, gezien de vele heftige twistgesprekken.

Jezus heeft de tempel vakkundig schoongeveegd, een man van daden, dus geen studeerkamerpiekeraar. Het verhaal van de tempelreiniging heeft trouwens meerdere diepere lagen. De tempel stelt tevens de mens voor in zijn natuurlijke omgeving. Net als in de tempel bevindt zich in de mens een allerheiligste. Dit allerheiligste is de geest ofwel de goddelijke geestvonk (een kleine weergave van God in onszelf). Dit allerheiligste in de mens is, net als in de tempel, verborgen achter een dikke voorhang, en alleen de liefde tot God, die de ware hogepriester van God in iedere mens is, kan straffeloos de voorhang optillen en in dit allerheiligste komen. Zoals dat allerheiligste maakt dat de rest van de tempel geheiligd en zuiver gehouden moet worden, zo moet bij de mens het geheel geheiligd en zuiver zijn, wil het allerheiligste in hem niet ontheiligd worden. En zo zijn er directe overeenkomsten tussen de tempelreiniging en de ontwikkeling van de mens.
Alle gebeurtenissen in het leven van Jezus hebben een diepere betekenis. Ook in alle verschijnselen in de natuur zit een diepere geestelijke zin.

Devious schreef:Maar er is geen enkele aanwijzing dat die mensen iets verkeerds deden, behalve dan het feit dat ze zeer bijgelovig waren, en bokjes verkochten aan andere bijgelovige mensen die geloofden dat zij met het slachten en verbranden van de bokjes, de Schepper van het universum konden bevredigen. Er hoefde niet ingegrepen te worden.
Geen enkele aanwijzing? Bokjes verkopen? Je kent het Bijbelverhaal niet en je neemt mijn antwoord niet serieus.
Devious schreef:Jezus sprak zo nu en dan in gelijkenissen, maar als Hij dat deed, dan blijkt dat ook duidelijk uit de tekst. Dit is bij de vervloeking van de vijgenboom geenszins het geval. Er is geen enkele aanwijzing, helemaal niets waar een diepe esoterische betekenis uit blijkt.
Als je het antwoord al weet, hoef je de vraag niet te stellen. De vervloeking van de vijgenboom is onzinnig, als je het letterlijk neemt.
Wat voor Godswoord moet dat zijn, dat geen innerlijke betekenis heeft?
In de bergrede vinden we een oproeping om “een oog uit te rukken” of “een hand af te hakken” (Mat.5:29-30), als ons rechteroog of rechterhand ons tot zonde zou verleiden. Dat moeten we dus volgens jou letterlijk nemen. Ook vertelt Jezus ons “wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven” (Joh.6:54). Letterlijk bedoeld volgens jou?

Devious schreef:Wat nu als ik wél mijn naast liefheb, maar God niet? Hoe kan ik iets liefhebben als ik niet eens weet of het überhaupt bestaat?
Een goed gefundeerd begrip van de natuur in al haar verschijningsvormen kan een zuiver gemoed er bij voorkeur toe dienen om tot het ware, één geheel vormende kennen van God te komen, zonder welke er voor de mens geen heil bestaat. Wie God werkelijk wil vinden, moet Hem ook in de wijsheid van Zijn werken leren kennen. Wie echter verkeerde begrippen heeft over Gods schepping, kan onmogelijk tot een waar inzicht komen. En wie God niet naar waarheid kent, kan Hem ook niet echt liefhebben!

Zonder het verkrijgen van de waarheid blijft het duister in de ziel, die dan aan de materie gaat hangen, omdat haar het innerlijke licht ontbreekt. Daarom is gebrek aan kennis van de geestelijke inrichting van de natuur en haar scheppingsdoel altijd de oorzaak van afgoderij, schijngeloof en tenslotte goddeloosheid geweest. Alle ontdekkingen van natuuronderzoekers zullen het stempel van onvolmaaktheid dragen, zolang ze niet toegepast worden door mensen, die de krachten van de materie vanuit hun diepste geestelijke grondslag kennen en daardoor pas tot werkelijke heersers over de natuur worden.

De mens kan God alleen langs de weg van het kennen van alle geschapen dingen en hun liefdevolle, wijze orde geestelijk schouwen en vervolgens boven alles liefhebben. Wie God liefheeft, zal ook in zijn naaste het evenbeeld van God net zo eerbiedigen als in zichzelf. Als de mens tot de juiste kennis komt, moet hij zich niet tevreden stellen met het louter te weten, maar hij moet dit in zijn levende geloof opnemen en leven volgens hetgeen hij heeft ingezien. Als hij dat doet, dan zal de zuivere wetenschap hem een hoog en onvergankelijk voordeel schenken.

Devious schreef:De bijbelgetrouwen vertrouwen op de Bijbel, zoals u op de leringen van Lorber vertrouwt. Ik vertrouw nu op de rede.
De rede, de ratio. Is het atheïsme rationeel? Ik vind van niet. We zien dat alles in de wereld uiterst nauwkeurig berekend is. Om die reden moet er wel een hogere intelligentie bestaan. Hoe zou ’t anders kunnen? Zelfs Richard Dawkins (Darwins Rottweiler) erkent de “intrinsieke architectuur en precisie-engineering” in het menselijk leven en in elk van de ontelbare cellen van het menselijk lichaam. Microbioloog Michael Denton, hoewel zelf atheïst, stelt: “De complexiteit van de meest eenvoudige levende cel is zo enorm dat we onmogelijk kunnen accepteren dat zo’n object als een soort samenraapsel is gevormd door een buitenissige, bijzonder onwaarschijnlijke gebeurtenis. Zo’n gebeurtenis zou niet te onderscheiden zijn van een wonder” (!) (Evolution: a theory in crisis p.264). Bovendien concludeerde Denton dat de wetenschappelijke feiten helemaal niet passen op het darwinisme en dat derhalve het darwinisme faalt als wetenschappelijke theorie.
Je moet toch maar ‘s “Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn” van Norman Geisler en Frank Turek lezen (of nog beter het werk van Lorber). Zij beargumenteren dat een christelijk wereldbeeld een veel betere beschrijving geeft van de werkelijkheid dan een atheïstische visie. Zij waren zelf ooit atheïst en nu christen. Bij ’t atheïsme moet ik denken aan atheïst die tot in eeuwigheid aan een hendel trekt van een fruitmachine om op die manier wanhopig z’n gelijk te bewijzen. Het volgende plukte ik uit het boek “Een kleine geschiedenis van bijna alles” van Bill Bryson over de ongeveer miljoen verschillende eiwitten in het menselijk lichaam. Elk van hen is een klein wonder. Volgens alle waarschijnlijkheidsregels zouden eiwitten niet mogen bestaan. De kans dat een uit een reeks van 1055 moleculen bestaand collageen zichzelf spontaan opbouwt is eerlijk gezegd nihil. Het is gewoon niet mogelijk.
Stel je, om te begrijpen hoe onwaarschijnlijk zijn bestaan is, een standaard fruitmachine voor, maar dan één die flink is verbreed – om precies te zijn tot 30 meter – om 1055 schijven in plaats van de gebruikelijke drie of vier te bevatten en met twintig symbolen per schijf (één voor elk natuurlijk aminozuur). Hoe lang zul je aan de hendel moeten trekken voor alle 1055 symbolen in de juiste volgorde verschijnen? In feite eeuwig.
Zelfs als je het aantal schijven tot 200 terugbrengt, wat in feite een veel normaler aantal aminozuren voor een eiwit is, is de kans dat alle tweehonderd in de voorgeschreven volgorde verschijnen 1 op 10 tot de macht 260 (dat is een 1 gevolgd door 260 nullen). Dat is meer dan het totaal aantal atomen in het heelal.
Dat willekeurige gebeurtenissen ook maar een enkel eiwit kunnen produceren mag verbazingwekkend worden genoemd – alsof een wervelwind door een schroothandel trekt en een volledig geassembleerde jumbojet achterlaat, in de kleurrijke vergelijking van de sterrenkundige Fred Hoyle.
Toch hebben we het over vele honderdduizenden eiwit soorten, misschien wel een miljoen, elk uniek en elk voor zover we weten van levensbelang. Om van nut te zijn moet een eiwit niet alleen aminozuren in de juiste volgorde samenvoegen, maar het moet zichzelf in een zeer specifieke vorm vouwen (als een soort chemische origami). En dat is nog niet alles. Eiwitten kunnen niet zonder DNA bestaan en DNA heeft geen doel zonder eiwitten. En dat is ook nog niet alles. Je ziet wel, de schepping zit verbazingwekkend complex in elkaar. Jouw licht van de rede is nog niet eens een fletse flikkering, maar inktzwarte duisternis.

Devious schreef:U haalt een 'autoriteit' aan die beweert dat hij de ware uitleg van de Bijbel in pacht heeft, terwijl ik van mening ben dat áls de Bijbel het Woord van God is, deze aan zichzelf genoeg heeft. U komt met de verklaringen van Lorber, en dan kan ik maar aannemen dat hij gelijk heeft. Ik neem niet zomaar iets aan. Of de Bijbel is God's Woord, en dan heeft de Bijbel geen Lorbers, Rulofs, Steiners en Swedenborgs nodig, en indien God's Woord uit zichzelf niet voldoet, dan heeft God iets verkeerd gedaan, en is het dus ook onzin om nog te spreken van God's Woord.
Dit is al de tweede keer dat je hier mee komt. Ik heb die vraag al beantwoord. De kern, de centrale boodschap van het evangelie ligt uiteraard vast. Maar tegelijk is er nog veel onduidelijkheid en veel oude kennis is verloren gegaan. Ook zijn er in de loop der tijd diverse dwalingen ontstaan. De nabijbelse openbaringen voorzien dus in een behoefte. Bovendien heeft God de wereld zo ingericht, dat er eeuwig wat te ontdekken valt, opdat de mens zich nooit zou vervelen. Er is dus ook genoeg te openbaren.
Hetgeen de Lorberboeken bevatten is ons in het Johannes evangelie beloofd.
- "Maar de Trooster, de heilige Geest , die de Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb" (Joh.14:26).
- "Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken" (Joh.16:12:13).
- "Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal." (Joh.16:25).
De Heer heeft het beloofd en Hij heeft woord gehouden.

Je vragen over de hel heb ik intussen beantwoord in een apart onderwerp (vraag 1). Ook de vraag over wat er gebeurt met mensen die nooit van Jezus gehoord hebben (vraag 2). Zie onderwerp “De hel” onder christendom.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

De rede, de ratio. Is het atheïsme rationeel? Ik vind van niet. We zien dat alles in de wereld uiterst nauwkeurig berekend is. Om die reden moet er wel een hogere intelligentie bestaan. Hoe zou ’t anders kunnen?
Non sequitur eerste klasse.
Zelfs Richard Dawkins (Darwins Rottweiler) erkent de “intrinsieke architectuur en precisie-engineering” in het menselijk leven en in elk van de ontelbare cellen van het menselijk lichaam.
Ja, en hij erkent dat hier een heel ander principe achter ligt dan een ontwerper/god namelijk evolutie.
Microbioloog Michael Denton, hoewel zelf atheïst, stelt: “De complexiteit van de meest eenvoudige levende cel is zo enorm dat we onmogelijk kunnen accepteren dat zo’n object als een soort samenraapsel is gevormd door een buitenissige, bijzonder onwaarschijnlijke gebeurtenis. Zo’n gebeurtenis zou niet te onderscheiden zijn van een wonder” (!) (Evolution: a theory in crisis p.264). Bovendien concludeerde Denton dat de wetenschappelijke feiten helemaal niet passen op het darwinisme en dat derhalve het darwinisme faalt als wetenschappelijke theorie.
Grappig dat je Denton noemt, die is allang onderuitgehaaldals je even goed googled.
Je moet toch maar ‘s “Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn” van Norman Geisler en Frank Turek lezen (of nog beter het werk van Lorber).
Ik heb je een paar zeer kritische dingen al gevraagd over Lober, wanneer krijg ik daar antwoord op? Bovendien: waarom moet ik iemand die geen kennis van zaken heeft (althans niet aantoonbaar) geloven terwijl zijn beweringen al onderuit zijn gehaald, zoals die over muonen?
Zij beargumenteren dat een christelijk wereldbeeld een veel betere beschrijving geeft van de werkelijkheid dan een atheïstische visie. Zij waren zelf ooit atheïst en nu christen. Bij ’t atheïsme moet ik denken aan atheïst die tot in eeuwigheid aan een hendel trekt van een fruitmachine om op die manier wanhopig z’n gelijk te bewijzen. Het volgende plukte ik uit het boek “Een kleine geschiedenis van bijna alles” van Bill Bryson over de ongeveer miljoen verschillende eiwitten in het menselijk lichaam. Elk van hen is een klein wonder. Volgens alle waarschijnlijkheidsregels zouden eiwitten niet mogen bestaan. De kans dat een uit een reeks van 1055 moleculen bestaand collageen zichzelf spontaan opbouwt is eerlijk gezegd nihil. Het is gewoon niet mogelijk.
Stel je, om te begrijpen hoe onwaarschijnlijk zijn bestaan is, een standaard fruitmachine voor, maar dan één die flink is verbreed – om precies te zijn tot 30 meter – om 1055 schijven in plaats van de gebruikelijke drie of vier te bevatten en met twintig symbolen per schijf (één voor elk natuurlijk aminozuur). Hoe lang zul je aan de hendel moeten trekken voor alle 1055 symbolen in de juiste volgorde verschijnen? In feite eeuwig.
Zelfs als je het aantal schijven tot 200 terugbrengt, wat in feite een veel normaler aantal aminozuren voor een eiwit is, is de kans dat alle tweehonderd in de voorgeschreven volgorde verschijnen 1 op 10 tot de macht 260 (dat is een 1 gevolgd door 260 nullen). Dat is meer dan het totaal aantal atomen in het heelal.
Dat willekeurige gebeurtenissen ook maar een enkel eiwit kunnen produceren mag verbazingwekkend worden genoemd – alsof een wervelwind door een schroothandel trekt en een volledig geassembleerde jumbojet achterlaat, in de kleurrijke vergelijking van de sterrenkundige Fred Hoyle.
Toch hebben we het over vele honderdduizenden eiwit soorten, misschien wel een miljoen, elk uniek en elk voor zover we weten van levensbelang. Om van nut te zijn moet een eiwit niet alleen aminozuren in de juiste volgorde samenvoegen, maar het moet zichzelf in een zeer specifieke vorm vouwen (als een soort chemische origami). En dat is nog niet alles. Eiwitten kunnen niet zonder DNA bestaan en DNA heeft geen doel zonder eiwitten. En dat is ook nog niet alles. Je ziet wel, de schepping zit verbazingwekkend complex in elkaar. Jouw licht van de rede is nog niet eens een fletse flikkering, maar inktzwarte duisternis.
Dank je voor je prachtige proza maar je maakt nu twee fouten mijns insziens. Ten eerste: is het geen random proces het ontstaan van eiwitten maar is het een bekend proces volgens evolutonaire beginselen. Dit schept randvoorwaardes aan de mogelijke toegestane (gewenste) uitkomsten. Hierdoor zijn het geen onvoorwaardelijke kansberekeningen meer dus klopt je model niet. Daarnaast maak je een andere fout. Stel het was wel onvoorwaardelijk geweest dan ga je er met jouw model vanuit dat er maar één goede uitkomstmogelijkheid is van al die 10^260 mogelijkheden. Dat is niet zo in de natuur. Er zijn zeer veel meer mogelijkheden in de natuur en zo´n beetje elk beestje gebruikt zijn eigen combinatie van mogeljike eiwitten. Ook hierom gaat je kansberekning niet op.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Inktvlam schreef: Waarom stijgen de misdaadcijfers dan steeds ondanks toename van de welvaart? Ik kan me nog een artikel herinneren van een criminoloog, die betoogde dat in de jaren vijftig in Nederland de misdaadcijfers buitengewoon laag waren, ergens eind jaren zestig is dat fors omhoog gegaan en ze zijn blijven stijgen.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft, aan de hand van slachtofferenquêtes, in een onderzoek van april 2006 geconcludeerd dat de criminaliteit in Nederland gedurende de afgelopen 25 jaar nauwelijks is toegenomen. In 2004 werden er ongeveer 4,5 miljoen delicten gepleegd, 600.000 meer dan in 1980. Gecorrigeerd voor bevolkingsgroei is deze stijging weinig spectaculair. [1]

Sinds het hoogtepunt in 1995 is de criminaliteit echter sterk gedaald, zo blijkt uit de slachtofferenquêtes [1] [2]:

- In 1995 zei 3,7% van de geënquêteerde mensen slachtoffer te zijn geweest van woninginbraak. In 2007 was dat gedaald tot 1,3%.

- Diefstal uit auto´s daalde in diezelfde periode van 6,7% naar 2,5%, autodiefstal van 0,9% tot 0,3%, fietsendiefstal van 11,7% naar 5,3%.

- In 1995 zei 27,4% van de bevolking slachtoffer te zijn geweest van vernieling en vandalisme, in 2007 was dat gedaald naar 11,7%.

- Geweldsmisdrijven daalden van 8,2% in 1996 naar 5,3% in 2007.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Criminaliteit
Dat de criminaliteit nu hoger is dan in de 50er jaren, is ten dele te verklaren dat de bevolking nu bijna verdubbeld is. En nu vind de meeste criminaliteit plaats onder de mensen die het minste te besteden hebben. Brave huisvadertjes met een baan, een huisje en een gezinnetje hebben doorgaans niet de behoefte om s'nachts in te breken, autoradio's te stelen, tasjes te roven van oude dametjes, of benzinestations te overvallen. Het zijn juist vaak mensen die krap bij kas zitten die zoiets doen (waarbij ik absoluut niet wil generaliseren). Nederland is één van de rijkste landen ter wereld, en tevens een van de meest veilige landen ter wereld.
Daarbij doelde hij op het gebrek aan saamhorigheid in onze westerse samenleving. Veelal kennen de mensen hun buren niet of nauwelijks en leven we langs elkaar heen.
Vertel mij wat over de saamhorigheid in arme landen. Ik ga beroepsmatig dagelijks om met asielzoekers uit allerlei (arme) landen uit de ganse wereld. Nigeria, Iran, Koerdistan, Afghanistan, Kosovo, Oekraïne, Tjetjenië, Libanon, Saoedi Arabië, Somalië, Egypte, Siërra Leone, Burundi, Rusland, Vietnam, India, Pakistan, Bangladesh. Oh man, het is overal bittere ellende. Ik heb zo'n hekel aan dergelijk geklaag over ons Nederland dat zo afschuwelijk is, en dat de mensen hier zo verschrikkelijk wreed en asociaal zijn. Bah, neem een ticket naar Somalië, Oekraïne of Teheran, en ga daar eens lekker genieten van de tolerantie en saamhorigheid!
Daarnaast veel echtscheidingen en steeds meer gestoorde en onhandelbare kinderen.
In Teheran en Delhi lopen vast héél weinig gestoorde en onhandelbare kinderen rond, want de mensen zijn daar arm. Wat zal het daar mooi zijn.
Veel eenzaamheid ook.
Ja, in Nederland is vast meer eenzaamheid dan in Irak. Daar houdt iedereen van elkaar.
Nu zeg je in Jezus niet de wijze filosoof te herkennen. Je zou Jezus graag zien als de kamergeleerde, die zich verre houdt van alle wantoestanden in de tempel. Vervolgens beweer je dat Jezus “van dit gruwelijke abattoir (de tempel) een universiteit had moeten maken ..”. Daar is wel voor nodig dat flink de bezem door de tempel gehaald wordt.

Ach nee joh, dat is godsdienstvrijheid. Ga je mij ook de hemel in prijzen als ik de moskee of kerk binnenga met een honkbalknuppel om de boel kort en klein te slaan? Er waren geen wantoestanden, maar gewoon mensen die wat beestjes verkochten.
“De priesters zijn leugenaars” (jouw woorden) – Je kunt Jezus er niet van beschuldigen dat hij dikke maatjes was met de tempeljoden, gezien de vele heftige twistgesprekken.
Dat ik vind dat priesters leugenaars zijn, wil niet zeggen dat ik vind dat je ze dan maar met een zweep moet afranselen.
Geen enkele aanwijzing? Bokjes verkopen? Je kent het Bijbelverhaal niet en je neemt mijn antwoord niet serieus.
Ik neem niet zomaar iets serieus. Maar het bijbelverhaal ken ik wel. Dat ene Lorber er één of andere heilige betekenis in ziet, zegt mij niet zoveel. De betekenis zou af te lezen moeten zijn uit de bijbelse tekst. Als Lorber na ruim 1800 jaar het één en ander moet uitleggen, dan heeft de bijbelschrijver iets verkeerd gedaan.
Devious schreef:Jezus sprak zo nu en dan in gelijkenissen, maar als Hij dat deed, dan blijkt dat ook duidelijk uit de tekst. Dit is bij de vervloeking van de vijgenboom geenszins het geval. Er is geen enkele aanwijzing, helemaal niets waar een diepe esoterische betekenis uit blijkt.
Als je het antwoord al weet, hoef je de vraag niet te stellen. De vervloeking van de vijgenboom is onzinnig, als je het letterlijk neemt.
Ja, en mijn punt is juist dat het misschien allemaal wel onzinnig ís. Lees de tekst en vertel mij concreet waaruit blijkt dat Jezus er iets symbolisch of allegorisch mee bedoelde.
In de bergrede vinden we een oproeping om “een oog uit te rukken” of “een hand af te hakken” (Mat.5:29-30), als ons rechteroog of rechterhand ons tot zonde zou verleiden. Dat moeten we dus volgens jou letterlijk nemen. Ook vertelt Jezus ons “wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven” (Joh.6:54). Letterlijk bedoeld volgens jou?
Wel, er zijn lieden geweest die zich inderdaad hebben verminkt omwille van het koninkrijk der hemelen. Meestal gingen deze niet zover om hun ogen uit te rukken. En dat verhaal over dat vlees en bloed, dat wordt door veel christenen nog steeds heel serieus genomen. Transsubstantiatie noemt men dat dogma als ik me goed herinner.
Wie God liefheeft, zal ook in zijn naaste het evenbeeld van God net zo eerbiedigen als in zichzelf.
En wat zegt dit over een ongelovige als ik. Ik heb God niet lief. Dan moet ik toch zeker wel een vreselijk onmens zijn; iemand die niet in staat is te deugen?
De rede, de ratio. Is het atheïsme rationeel? Ik vind van niet. We zien dat alles in de wereld uiterst nauwkeurig berekend is. Om die reden moet er wel een hogere intelligentie bestaan.
Een blinde horlogemaker.
Dit is al de tweede keer dat je hier mee komt. Ik heb die vraag al beantwoord. De kern, de centrale boodschap van het evangelie ligt uiteraard vast. Maar tegelijk is er nog veel onduidelijkheid en veel oude kennis is verloren gegaan.
Je hebt helemaal niets beantwoord. Je komt met een autoriteitsargument. Lorber geeft volgens jou de ware verklaring, en ik wil dan het bewijs zien dat die verklaring juist is.
Ook zijn er in de loop der tijd diverse dwalingen ontstaan.

Hoe weet je dat Lorber's uitleg geen dwaling is?
Hetgeen de Lorberboeken bevatten is ons in het Johannes evangelie beloofd.
- "Maar de Trooster, de heilige Geest , die de Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb" (Joh.14:26).
Ja, en wat is het bewijs dat hier Lorber's werk wordt bedoeld? Het wemelt door de hele geschiedenis heen van sekteleiders, spirituele leraren en profeten waarvan beweert wordt dat dit vers erop van toepassing is. Jozef Rulof werd voorspeld in de bijbel, en ook kom ik regelmatig moslims tegen die beweren dat er Mohammed mee werd bedoeld.

Gegroet.
Laatst gewijzigd door Devious op 22 feb 2008 08:12, 3 keer totaal gewijzigd.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik ben niet zo'n goede schrijver, maar Devious: \:D/
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plaats reactie