De Palestijnse haatmuis

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

lost and not found yet! schreef: Waar baseer je het op dat Israel waarschijnlijk de grootste blunder van de Verenigde Naties en wie weet van de mensheid is? Ik denk dat de relevantie is dat je een uitspraak doet over iets waar je alleen uit het nieuws iets van denkt te weten!

Groeten.
Ik ben geen expert in de kwestie, maar toen destijds in '47 "Palestina" in 2 delen werd gedeeld door de VN, waren de Arabische palestijnen hier niet mee akkoord. De Arabieren waren toen in de meerderheid (in aantal) en naar hen werd niet geluisterd blijkbaar. Waarom werd toen naar hen niet geluisterd? Omdat zij slechts nomaden waren en omdat de Joden een "goddelijk recht" hadden op het gebied"?

En waarom is die splitsing er uberhaupt gekomen? Louter en alleen door het zionisme en als compensatie voor de Holocaust. Had men toen religie en politiek strikt gescheiden gehouden, zoals het hoort, was Israel niet ontstaan.
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

robindr: de motieven om de staat Israel op die plek 3 jaar na WO2 te stichten hebben weinig met religie te maken, hebben wel alles ermee te maken dat dat land voor Joden het oorspronkelijke thuisland was. Hiervoor zijn diverse archeologische opgravingen die dat hard maken. Bovendien, er zijn talloze verdelingsplannen voorgesteld die stuk voor stuk gunstiger waren voor de Arabische bevolking (zoals Plan Peel) die stuk voor stuk niet gehonoreerd werden door de Arabische bevolking. Moet ik nog een keer uitleggen wat "Dit nooit weer!" betekent?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Theoloog schreef:
doctorwho schreef:
Theoloog schreef:Maar over de onderliggende oorzaak van de haat, hebben jullie het allen niet.
Is dat de enige onderliggende oorzaak, of zou er ook een kleine geloofskwestie die het een en ander aanwakkerd en daarvoor elk argument aangrijpt?
Elk argument? Tja, dat de zionisten de Arabieren massaal van hun land hebben verdreven, Gaza en de West-Bank decennialang bezet hebben gehouden, Gaza inmiddels op slot hebben gezet (zodat economische ontwikkeling onmogelijk is) en met regelmaat huizen vernietigen als strafmaatregel, wijngaarden omploegen of het elektriciteitsnet platleggen, - dat is allemaal geen argument om iemand hartgrondig te haten natuurlijk.

Maar bedenk dit: Hamas is pas ontstaan in 1987. Toen was er al twintig jaar een militaire bezetting. Het georganiseerde verzet daarvóór was marxistisch geïnspireerd. Maar dit marxistisch revolutionair bewustzijn heeft de mensen niet geholpen. Nu keren ze zich tot een islamistische ideologie. Die zal hen evenmin helpen, maar de mensen zijn wanhopig.

Van Israël en Europa hebben ze niets te verwachten. Dus vlucht men in religieus fanatisme.

De voedingsbodem daarvan is echter niet de islam, maar de omstandigheden waarin deze mensen leven.
Niet te verwachten van Europa?
De EU is de grootste donor van humanitaire hulp in de regio. In 2006 heeft het Bureau Humanitaire hulp van de EG 84 miljoen euro humanitaire bijstand aan de kwetsbaarste Palestijnse bevolkingsgroepen verstrekt. In 2007 zal het Bureau 60 miljoen euro toewijzen om in te spelen op de dringendste behoeften van de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook en van Palestijnse vluchtelingen in Libanon, Syrië en Jordanië.

Deze conferentie vormt de afronding van een driedaags bezoek van de commissaris aan Israël en de Palestijnse gebieden. Tijdens zijn ontmoetingen met de Israëlische en Palestijnse autoriteiten heeft de heer Michel nogmaals bevestigd dat de EU het vredesproces steunt en solidair is met de slachtoffers van het conflict in de regio.

De heer Michel vertrekt vandaag naar Jordanië en Syrië, waar hij een bezoek zal brengen aan humanitaire projecten die door het Bureau Humanitaire hulp van de Commissie worden gefinancierd.

Nadere gegevens: http://ec.europa.eu/echo/field/gaza/index_en.htm

aldus http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en

Blijkbaar is 144 miljoen Euro in twee jaar niets voor die Palestijnen. Ik vind dat toch erg ondankbaar.

Let op: de EU vraagt dus GEEN geld terug vanwege de bestormming van de kantoren in GAZA nav de cartoon-crisis. http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... onrel.html

Ik vind dat heel coulant van Europa.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Da's allemaal leuk, Elberfeld, maar Europa ontbeert de gezamenlijke wil om Israël te dwingen zich aan internationale afspraken te houden. In die zin kan Europa niet zo veel voor de Palestijnen betekenen.

Europa geeft geld aan de Palestijnen om een drukmiddel te hebben op de Palestijnen.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Theoloog schreef:Da's allemaal leuk, Elberfeld, maar Europa ontbeert de gezamenlijke wil om Israël te dwingen zich aan internationale afspraken te houden. In die zin kan Europa niet zo veel voor de Palestijnen betekenen.

Europa geeft geld aan de Palestijnen om een drukmiddel te hebben op de Palestijnen.
Dus wie niet tegen Israel is, is niet voor de Palestijnen...

Een leuke variatie op een bekend thema, moet ik zeggen.

Overigens is het bij chantage normaal gesproken zo dat je de gechanteerde geld aftroggeld, in plaats van dat je zijn grootste donateur bent.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Het gaat niet om vóór of tégen, het gaat om internationaal recht. Onder internationaal recht hebben de Palestijnen het recht zich gewapend te verzetten tegen bezetting door een vreemde mogendheid.

Onder internationaal recht heeft Israël niet het recht nederzettingen te bouwen, mensen te ontvoeren en te martelen, huizen te vernietigen, tegenstanders te liquideren.

Dat Israël dat allemaal wel doet vormt een voedingsbodem voor haat en geweld. Het geeft de haat-ideologie van Hamas (die zelfmoordaanslagen in Israël geïntroduceerd heeft) een basis in de werkelijkheid.

Maar dit leidt allemaal weg van mijn stelling, dat de Palestijnen niets van Europa te verwachten hebben. Dat lijkt me goed verdedigbaar: Europa kan, wil en zal niets doen aan de situatie van de bezetting.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

lost and not found yet! schreef: een oplossing waar alle partijen erop vooruit gaan is er niet, en zal er, ben ik bang, ook nooit komen!
Waarom denk je dat Lost ?
Kunnen ze hun haat niet opzij zetten en op een volwassen redelijke manier om de tafel gaan zitten (met een scheidsrechter) of is dat te idealistisch om zo te denken ?
Fuck met alles.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

We praten langs elkaar heen.

Ik: De EU ondersteunt met veel geld het Palestijnse volk.
Theoloog: Europa doet niets aan de situatie van de Palestijnen.

Het wordt zo een welles-nietes-spelletje.

Jammer.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Ja, dat komt omdat je mijn woorden uitlegt als dat Europa niets doet aan de situatie van de Palestijnen, en dan de situatie in de breedst mogelijke zin.
Theoloog schreef:Van Israël en Europa hebben ze niets te verwachten. Dus vlucht men in religieus fanatisme.
Het ging me daarbij om het veranderen van de situatie: de bezetting. Kun je wel geld geven om de Palestijnse Autoriteit kunstmatig op te houden (waarbij heel veel geld in de zakken van corrupte leiders verdwijnt, en als de Palestijnen dan voor Hamas stemmen, die niet corrupt zijn, dit afstraffen door de steun op te zeggen), maar dat haalt feitelijk niet zo veel uit: het is pappen en nathouden.
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

Theoloog schreef:Maar over de onderliggende oorzaak van de haat, hebben jullie het allen niet.
Zit daarin ook de "Dag des oordeels" en "islam" ?
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Theoloog schreef:Ja, dat komt omdat je mijn woorden uitlegt als dat Europa niets doet aan de situatie van de Palestijnen, en dan de situatie in de breedst mogelijke zin.
Theoloog schreef:Van Israël en Europa hebben ze niets te verwachten. Dus vlucht men in religieus fanatisme.
Het ging me daarbij om het veranderen van de situatie: de bezetting. Kun je wel geld geven om de Palestijnse Autoriteit kunstmatig op te houden (waarbij heel veel geld in de zakken van corrupte leiders verdwijnt, en als de Palestijnen dan voor Hamas stemmen, die niet corrupt zijn, dit afstraffen door de steun op te zeggen), maar dat haalt feitelijk niet zo veel uit: het is pappen en nathouden.
Theoloog, wanneer dringt het eens tot jou door dat een groot deel van de palestijnen NOOOOOOOOOOOIT Israel zullen accepteren, in welke vorm dan ook?
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Mark aka controle, wanneer dringt het eens tot jou door dat de Palestijnen in hun recht staan wanneer ze een einde eisen aan de bezetting, opbreken van de nederzettingen, vrijlating van de gevangenen (waaronder honderden kinderen), terugkeer van de vluchtelingen.

Wanneer dringt het nu eens tot je door dat verschillende Palestijnse delegaties bij vredesbesprekingen in de '90er jaren die eisen op tafel hebben gelegd, en niet de eis tot ontmanteling van de staat Israël?

De Palestijnen waren in de jaren '90 bereid om Israël te erkennen, en zelfs Hamas is inmiddels aan het opschuiven.
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Theoloog schreef:Mark aka controle, wanneer dringt het eens tot jou door dat de Palestijnen in hun recht staan wanneer ze een einde eisen aan de bezetting, opbreken van de nederzettingen, vrijlating van de gevangenen (waaronder honderden kinderen), terugkeer van de vluchtelingen.

Wanneer dringt het nu eens tot je door dat verschillende Palestijnse delegaties bij vredesbesprekingen in de '90er jaren die eisen op tafel hebben gelegd, en niet de eis tot ontmanteling van de staat Israël?

De Palestijnen waren in de jaren '90 bereid om Israël te erkennen, en zelfs Hamas is inmiddels aan het opschuiven.
Om de subsidie binnen te krijgen, goeiemorgen. Verder is in Camp David een heel royaal voorstel gedaan door de israelis, waar bijna alles van de 67 grenzen teruggegeven werd. Wilde Arafat niet, die leefde namelijk als bedelaar en je moet wel wat hebben om te bedelen.

Ga maar eens in de geschiedenisboeken kijken wat Syrie en Jordanie met de palestijnen gedaan hebben. Daarmee vergeleken is Israel een padvindersclub.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Verder is in Camp David een heel royaal voorstel gedaan door de israelis, waar bijna alles van de 67 grenzen teruggegeven werd.
Lulkoek, Marc. Je papegaait kritiekloos de Israëli's na.

Als je kijkt naar waar de Palestijnen recht op hebben onder internationale wetgeving, dan zijn het de Palestijnen die concessies hebben gedaan.

Om maar een voorbeeldje te geven: onder internationale wetgeving hebben alle, inmiddels zes miljoen vluchtelingen het recht op terugkeer naar het gebied waar ze vandaan komen. De Palestijnen hebben geëist dat slechts tussen enkele tienduizenden en honderdduizenden vluchtelingen terugkeerden: dat komt in de verste verte niet bij die zes miljoen.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Plons schreef:
lost and not found yet! schreef: een oplossing waar alle partijen erop vooruit gaan is er niet, en zal er, ben ik bang, ook nooit komen!
Waarom denk je dat Lost ?
Kunnen ze hun haat niet opzij zetten en op een volwassen redelijke manier om de tafel gaan zitten (met een scheidsrechter) of is dat te idealistisch om zo te denken ?
Hoi Plons,

Het zijn daar al zulke complexe omstandigheden en ik zeg niet dat beide partijen dat niet zouden willen. Er wonen in Israel zelf al 700.000 Palestijnen die absoluut de zelfde rechten, bijvoorbeeld stemrecht, hebben als de Isaelisch, dus dat de Israelisch het niet kunnen wil ik niet zeggen. Je hebt in het noorden heel veel dorpen waar alleen maar Palestijnen wonen. Maar in het Israelische parlement heb je al ik geloof meer dan 20 verschillende politieke partijen die over alles en nog wat over elkaar heenvallen, dus om dan ook nog een keer vrede te maken met de Palestijnen, ja daar is effe wat meer voor nodig!

Groeten.

PS, ik heb een beetje de indruk dat de meesten die in deze draad een bericht plaatsen een beetje een vertekend beeld hebben over Israel en de Palestijnse gebieden wat betreft de leefomstandigheden, maar dat kan ik verkeerd hebben!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plaats reactie