Jasper schreef: Helaas is er nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat leven na de dood daadwerkelijk bestaat. De meest waarschijnlijke uitleg over wat er met je gebeurt na je dood is helaas dat waar we bang voor zijn: je bestaat gewoon niet meer, het is net als voordat je geboren werd.
Als je dat begrijpt, dan realiseer je je ook hoe bijzonder en waardevol het leven is. Je leeft maar één keer en dat is NU...
Oké, maar naar mijn smaak staat er te vaak het woord 'helaas' in jouw posting.
Wat is het alternatief, hemel of hel, dat is toch veel gruwelijker?
Stel dat je in de hemel komt. Met de dood is het dus niet afgelopen, maar terwijl je lichaam op aarde door de schoorsteen in rook vervliegt, zit je daar in de nabijheid van de abrahamitische god, met dat eentonige gejengel van die engelen aan je kop en die kun je niet uitzetten. Het meest gruwelijke is, dat alles volbracht is, dus je hebt geen donder te doen daar. Je kunt een beetje naar de hel koekeloeren, waar je meest geliefde vrienden en familie - zelfs kinderen van je - voor eeuwig aan martelingen worden onderworpen die zo vreselijk zijn, als we op aarde nooit gekend hebben en dan moet je daar blij om zijn, want jij hebt het zelf beter getroffen. Totaal niets te doen en je hebt zelfs je genitaliën niet bij de hand om mee te spelen, want je bent alleen nog maar geest.
Wat zegt dit over mensen die daarnaar verlangen?
Iets anders is de reïncarnatie.

Na je dood vindt er een soort re-assemblage plaats van jouw geestelijke identiteit in een nieuwe geboorte. Ik heb verscheidene lieden gekend die dachten een reïncarnatie te zijn, meestal van historisch bekende individuën, maar zonder een fractie der verdiensten van het origineel. Flauwekul dus.
Ik denk dat het verlangen naar of de claim op onsterfelijkheid voortkomt uit mateloze zelfoverschatting. Stof zijn we en dat we tot leven zijn gekomen is natuurlijjk hartstikke fantastisch, maar het moet ook niet te lang duren en dan word je weer levenloos, precies zoals alles wat leeft en ooit geleefd heeft. Waarom zouden wij uitgezonderd zijn en uiteindelijk bestemd voor het oneindig eeuwige NIETS?
Ik wil het niet meemaken en gelukkig is er niets na de dood.