Zin van het leven

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

a.r.

Bericht door a.r. »

Jasper schreef:
Het is voor mensen ontzettend moeilijk om te accepteren dat ze op een dag doodgaan en dan niet meer bestaan
Voor mij niet hoor, op een dag is het batterijtje op en dan stopt mijn tijd. Ik heb die angst nog nooit begrepen en de mensen met wie ik daarover heb gesproken, bleken allemaal gelovig en dus bang om naar de hel te gaan, dus volkomen irrationeel imo.
Ik maak me drukker over het evt. overlijden van mensen die ik liefheb. Ook al totaal onzinnig, maar goed.........
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

Jasper schreef: Helaas is er nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat leven na de dood daadwerkelijk bestaat. De meest waarschijnlijke uitleg over wat er met je gebeurt na je dood is helaas dat waar we bang voor zijn: je bestaat gewoon niet meer, het is net als voordat je geboren werd.

Als je dat begrijpt, dan realiseer je je ook hoe bijzonder en waardevol het leven is. Je leeft maar één keer en dat is NU...
Oké, maar naar mijn smaak staat er te vaak het woord 'helaas' in jouw posting.
Wat is het alternatief, hemel of hel, dat is toch veel gruwelijker?

Stel dat je in de hemel komt. Met de dood is het dus niet afgelopen, maar terwijl je lichaam op aarde door de schoorsteen in rook vervliegt, zit je daar in de nabijheid van de abrahamitische god, met dat eentonige gejengel van die engelen aan je kop en die kun je niet uitzetten. Het meest gruwelijke is, dat alles volbracht is, dus je hebt geen donder te doen daar. Je kunt een beetje naar de hel koekeloeren, waar je meest geliefde vrienden en familie - zelfs kinderen van je - voor eeuwig aan martelingen worden onderworpen die zo vreselijk zijn, als we op aarde nooit gekend hebben en dan moet je daar blij om zijn, want jij hebt het zelf beter getroffen. Totaal niets te doen en je hebt zelfs je genitaliën niet bij de hand om mee te spelen, want je bent alleen nog maar geest.
Wat zegt dit over mensen die daarnaar verlangen?
Iets anders is de reïncarnatie. :lol: :lol: :lol: Na je dood vindt er een soort re-assemblage plaats van jouw geestelijke identiteit in een nieuwe geboorte. Ik heb verscheidene lieden gekend die dachten een reïncarnatie te zijn, meestal van historisch bekende individuën, maar zonder een fractie der verdiensten van het origineel. Flauwekul dus.
Ik denk dat het verlangen naar of de claim op onsterfelijkheid voortkomt uit mateloze zelfoverschatting. Stof zijn we en dat we tot leven zijn gekomen is natuurlijjk hartstikke fantastisch, maar het moet ook niet te lang duren en dan word je weer levenloos, precies zoals alles wat leeft en ooit geleefd heeft. Waarom zouden wij uitgezonderd zijn en uiteindelijk bestemd voor het oneindig eeuwige NIETS?
Ik wil het niet meemaken en gelukkig is er niets na de dood.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ik denk dat de dood paradoxaal genoeg zin aan het leven geeft.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
flower

Bericht door flower »

Als het leven zin heeft, kun je er ook geen punt achter zetten.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

flower schreef:Als het leven zin heeft, kun je er ook geen punt achter zetten.
Waarom dan niet?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rafke Pafke
Geregelde verschijning

Bericht door Rafke Pafke »

Als iedereen gewoonweg zou aanvaarden dat er geen leven na de dood is dan lijkt dat mij een ideale basis om van te vertrekken om onze menselijke moraal en ethiek te herbekijken.

Weten dat dit leven alles is wat er ooit zal zijn voor jezelf en je medemens (en dier) geeft volgens mij toch meer aanleiding om respect te hebben voor ieders leven dan te denken dat er nog iets volgt na de dood, in welke vorm dan ook.

Maja, dat zal niet in 1,2,3 gebeuren, misschien zelfs nooit.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

doctorwho schreef:
flower schreef:Als het leven zin heeft, kun je er ook geen punt achter zetten.
Waarom dan niet?
Als het leven zinloos is dan lijkt het me zinloos om verder te leven, want dat is toch zinloos ? Leven voor een zinloos bestaan lijkt mij ook zinloos. Dan zit je als ware af te wachten op je dood, die ook weer zinloos is.......nouja voor de wormen is het wel feest..... dan was je leven achteraf gezien toch niet zinloos :D .
Fuck met alles.
flower

Bericht door flower »

Verkeerde zin bedoelde, Als het leven geen zin heeft ,kun je er ook geen punt achter zetten :)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Sorry, deze zin ik even niet :lol: , kun je het even nader uitleggen.
Fuck met alles.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

flower schreef:Verkeerde zin bedoelde, Als het leven geen zin heeft ,kun je er ook geen punt achter zetten :)
Ik wacht nu af of je er een punt achter zet omdat je meende dat jouw leven zin had?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

@ Pointer In het Walhalla klaagden de Batavieren over hun buurlui in de eeuwige jachtvelden omdat ze iedere keer moesten bukken voor de overvliegende pijlen op het moment dat zij hun bier achterover wilden slaan!
Gerard R.
Superposter

Re: Zin van het leven

Bericht door Gerard R. »

'Zinloos' is reuze relatief. Het heeft ook te maken met het niveau van abstractie.
Je leven is niet zinloos als je zorgt voor anderen. Of als jouw as de aarde voedt.
Het is wel zinloos in termen van het gebeuren in het heelal. (Denk ik..)
Ik doe maar een gooi. Leuk onderwerp was dit :)
¥¥ Van kwaad tot erger...
Plaats reactie