IQ test en intelligentie test moeten afgeschaft worden.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Bericht door VrijdenkerUItNoordAfrika »

Wat denk je bijvoorbeeld van deze vraag:

Zoek een boksterm die bestaat uit zes letters buiten de ster en de zeven letters in de ster.

Het antwoord is: bantamgewicht.

Sommigen kijken nooit naar boksen, dus ze zijn dom. :)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

FreeSpirit schreef:Wat is de mening trouwens over een "cub' als mensa die op basis van een iq test bepaald of iemand al dan niet hoogbegaafd is?
ik zie het nut niet in van een club als mensa. valt in de categorie verenigingsleven.
en mensa kan zijn eigen criteria bepalen. maar neem gerust aan dat het niet om te lachen is. mijn postbode zit erbij en die heeft dat op café lang geleden eens uit de doeken gedaan.

op je vraag of iqtesten waterdicht zijn. hangt ervan af wat je wil bepalen. en uiteraard zullen onze inzichten veranderen. dat zie je nu al in het afgelopen decennium waar plots zaken als EQ opduiken.

Hetgeen onze noordafrikaan ons voorschotelt zijn spelletjes en heeft niets met IQbepaling te maken.
heb de test gemaakt en de logica van het spelletje wordt gerespecteerd.
1 klein facet wordt uitvergroot en de score ligt in de lijn der verwachting (15tal puntjes boven de serieuze test die ik ca 10 jaar geleden heb afgelegd)

als je goed kijkt op de links van mensa zul je zien dat het hier pretests betreft.
maw scoor je hier voldoende dan kun je evtl. uitgenodigd worden voor een degelijke test waar alles aanbod komt en niet enkel "welk tekeningetje hoort in het rijtje"

er zijn trouwens nog andere mogelijkheden om uitgenodigd te worden. vooraleer je denkt dat deze pretest een ingangsexamen zou zijn :)

.
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

appelfflap schreef:
Hetgeen onze noordafrikaan ons voorschotelt zijn spelletjes en heeft niets met IQbepaling te maken.

.
IQ test is een spelletje en heeft niets en niets met intelligentie te maken.
Die vragen zijn trouwens niet door mij bedacht, maar door psychologen (jouw collega's ;)).

Vraag1:

Indien de oplossing voor een hemelllichaam in een rivier (3 in 7) Ama(zon)e is, zoek dan slipgevaar in een land(4 in 10).

(snapt iemand de vraag? Ik niet).
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:
appelfflap schreef:

.
IQ test is een spelletje en heeft niets en niets met intelligentie te maken.
Die vragen zijn trouwens niet door mij bedacht, maar door psychologen (jouw collega's ;)).

Vraag1:

Indien de oplossing voor een hemelllichaam in een rivier (3 in 7) Ama(zon)e is, zoek dan slipgevaar in een land(4 in 10).

(snapt iemand de vraag? Ik niet).
Ban(glad)esh?
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

HIER EEN ECHTE IQ TEST

En noordafrikaan, het is al enkele keren in dit topic opgemerkt dat de quizjes waar je steeds over begint niet representatief voor een echte IQ test zijn.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Als je een IQ hebt van 100 dan is precies 50% van je groepje dommer dan jij en 50% slimmer.
Wat zijn die percentages bij de waarde anders dan 100?
Bijvoorbeeld 110, 120, 130 en 140.
Dat zou ik nu wel eens willen weten.
Een grafiek daarbij zou ook leuk zijn.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

cluny schreef:Als je een IQ hebt van 100 dan is precies 50% van je groepje dommer dan jij en 50% slimmer.
Afbeelding

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/01_ ... eveel.html

zocht je dit?
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Uncle Rat,

Jouw antwoord is goed. Maar ik snap de vraag niet. De vraag is voor mij net als
“Indien auto vliegt (*(^&*&^*(&) zoek (*(&*&* vliegtuig.

Wat bedoelen ze met “oplossing van hemellichaam in een rivier”? wat is slipgevaar?
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Windsurfer,

Prijzen*

Complete set in koffer €1.242,60
Testhandleiding € 153,25
Technische handleiding € 91,10
Scoreformulieren (per 25) € 115,25

Responsformulieren (per 25) € 90,80
* 2006 prijzen in Euro exclusief BTW

Dat is inderdaad een IQ test. :)
Wie bijna 2000 euro voor die test betaalt, heeft inderdaad een lage IQ. ;)

Ik ken twee mensen. Het ene was op de middelbare en op de universiteit super goed in Wiskunde en haalde alleen 9 en 10.
Iemand anders zei over wiskunde: “Wiskunde is een kanker van het onderwijs. Het lukt mij bijna nooit om een 6je te halen.”

Maar volgens de IQ test heeft de tweede een hogere IQ dan de eerste.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:Uncle Rat,

Wat bedoelen ze met “oplossing van hemellichaam in een rivier”? wat is slipgevaar?
Zon is een hemellichaam, en de amazone is een rivier zon heeft 3 letters in amazone wat 7 letters heeft. De vraag is toch echt niet zo moeilijk te snappen. En dat zegt toch wat over inzicht lijkt mij. En Bandgladesh Glad (vier letters) geeft slipgevaar, en Bangladesh is een land met tien letters.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Ze geven een raadsel:
"een hemellichaam in een rivier (3 in 7)"
En ze geven de oplossing: "Ama(zon)e".
Nu weet je dat je moest zoeken naar de naam van een rivier van 7 letters (=Amazone) waar een hemellichaam van 3 letters (=zon) in voorkomt.

Volgens deze methodiek moet je nu het volgende raadsel oplossen: "slipgevaar in een land (4 in 10)"
De naam van een land van 10 letters (=Bangladesh) waar slipgevaar van 4 letters (=glad) in voorkomt.

Als je wat ervaring hebt met het oplossen van kruiswoordraadsels/cryptogrammen doorzie je de vraagstelling al snel.

MVG, U.R.

ps:
"de mooiste hond van Frankrijk?" (9)
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Kitty schreef:

Zon is een hemellichaam, en de amazone is een rivier zon heeft 3 letters in amazone wat 7 letters heeft. De vraag is toch echt niet zo moeilijk te snappen. En dat zegt toch wat over inzicht lijkt mij. En Bandgladesh Glad (vier letters) geeft slipgevaar, en Bangladesh is een land met tien letters.
Zo denken psychologen ook. Dat heeft niets met inzicht te maken.

"de oplossing voor een hemellichaam in een rivier (3 in 7) Ama(zon)e "
Je lost een probleem op, is hemellichaam een probleem? Dus hoe kan je een hemellichaam in een rivier oplossen? Een hemellichaam is volgens mij niet op te lossen? Of willen ze het hemellichaam in een rivier laten smelten, dat lijkt me niet.

De opdracht is het zoeken van slipgevaar in een land, maar ik dacht aan iets anders namelijk het zoeken van slipgevaar in het woordenboek. :)

Als je jouw hele leven alles in een taal hebt gedaan, dan denk je in deze taal ook sneller. Teksten in deze taal lees je ook sneller. Maar als je anderstalig bent, dan gaat het een stuk minder snel. Als je de taal 1 jaar lang heb geleerd, dan gaat het nog veel en veel trager. Je doet een assessment, je lees de tekst traag en je komt moeilijke woorden tegen. Je denkt na over wat ze daarmee bedoelen en dan is de tijd op en je hebt de vraag niet eens gelezen. Dus weer naar de volgende opgaven en weer hetzelfde verhaal. Conclusie: Je hebt niet goed gescoord in het assessment van de psychologen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je kunt je natuurlijk ook afvragen indien je zo'n moeite hebt om de bedoeling van opgaven in een assesment te lezen, of nog zo weinig inzicht hebt in bepaalde stellingen die hier gelden, of je dan geschikt bent voor de job waar het assesment voor wordt afgenomen, dan heeft zo'n assessment toch weer zin om je geschiktheid te bepalen. Want je wordt niet alleen in een test met teksten en situaties geconfronteerd, maar ook in de job waarvoor een assessment wordt afgenomen. Dit zijn vaak jobs waarin snel inzicht en analytisch vermogen een eerste vereiste is, zo'n test toont dan gewoon toch het gebrek hieraan aan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:Windsurfer,

Prijzen*

Complete set in koffer €1.242,60
Testhandleiding € 153,25
Technische handleiding € 91,10
Scoreformulieren (per 25) € 115,25

Responsformulieren (per 25) € 90,80
* 2006 prijzen in Euro exclusief BTW

Dat is inderdaad een IQ test. :)
Wie bijna 2000 euro voor die test betaalt, heeft inderdaad een lage IQ. ;)

Ik ken twee mensen. Het ene was op de middelbare en op de universiteit super goed in Wiskunde en haalde alleen 9 en 10.
Iemand anders zei over wiskunde: “Wiskunde is een kanker van het onderwijs. Het lukt mij bijna nooit om een 6je te halen.”

Maar volgens de IQ test heeft de tweede een hogere IQ dan de eerste.
Die eerste is dan weer een goeie grap van jou :P
Over wiskunde: iq gaat verder dan goed zijn in wiskunde, dat is maar één aspect. Kijk eens naar de link die ik gaf, en zie dat er veel meer factoren gemeten worden.

ps, die test verdient zich snel terug hoor :wink:
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

appelfflap schreef:
cluny schreef:Als je een IQ hebt van 100 dan is precies 50% van je groepje dommer dan jij en 50% slimmer.
Afbeelding

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/01_ ... eveel.html

zocht je dit?
Ja ja ja! Dat is tie!
Ha ha ha, wat zijn er toch ongelooflijk veel mensen dommer dan ik.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie