ISLAM - Wat het westen moet weten

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Gerben schreef: Dit soort complottheoriën komen me trouwens bekend voor. Begin 20e eeuw deden er soortgelijke verhalen de rondte over de pogingen van de Joden om de wereldheerschappij te realiseren (is in sommige kringen trouwens nog steeds een actueel thema).
Ten eerste: Complottheorieën zijn niet persé onwaar (het woord 'complottheorie' wordt naar mijn mening te vaak gebruikt, en niet alleen door gelovigen, om bepaalde ideeën in een kwaad daglicht te stellen. Het is echter een drogargument als het niet specifiek wordt onderbouwd).
Ten tweede: Je maakt hier misbruik van het leed van het Joodse volk. Het is smakeloos om dit met het antisemitisme te vergelijken. Het dient nergens toe. Slechts om ideeën die je niet aanstaan in een slecht daglicht te stellen.
Ten derde: het idee dat de wereld veroverd moet worden, dat ongelovigen (bij een islamitische meerderheid) zich móéten bekeren tot de Islam, óf speciale belasting betalen aan de islamitische overheid, en een leven als tweede of derderangsburger moeten accepteren, staan gewoon overduidelijk in de Koran.
Ten vierde: de vele enorme, kostbare moskeeën in ons land, die vaak met het geld van de Saoudi's betaalt worden zijn een feit.
Ten vijfde: ik doelde niet specifiek op de moslimmigranten in Nederland. Dat maak jij ervan (hoewel ik zeer geïnteresseerd ben in het onderzoek van de Joodse historica Bat Ye'or, in haar boek 'Eurabia', dat er tijdens de oliecrisis bepaalde 'afspraken' zijn gemaakt tussen de Arabische landen en het Westen).
Indonesië is een voorbeeld van een land waar de Islam redelijk vreedzaam is verspreid, maar waar nú de onderdrukking van andersdenkenden een feit is.
Ten zesde: Het was een opsomming van meerdere tactieken, die misschien wel vaak, maar niet noodzakelijkerwijs allemaal tegelijk toegepast worden. Ik schreef: '2: Massale emigratie naar niet-islamitische landen. Deze landen volbouwen met moskeën, gebedshuizen, scholen. Veel kinderen krijgen. En door evangelisatie niet-moslims bekeren tot de Islam. Zodra de moslims in de meerderheid zijn, is het afgelopen met de vrijheid, en worden niet-moslims tweede of derderangsburgers.

Maar misschien kun je even op de inhoud van de filmpjes ingaan, en ons vertellen wat er niet klopt.

Grtz...
Laatst gewijzigd door Devious op 20 jan 2007 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Gerben schreef: Ik heb geen problemen met kritiek op de Islam. Maar als je de ideeën van een groep moslims gaat uitlichten om de Islam als geheel te beoordelen heb ik daar wel problemen mee.
Nogmaals, daar is geen sprake van in die film! Er worden geen ideeën van bepaalde moslims uitgelicht, maar er worden uitspraken van Mohammed (Hadith) en Korancitaten uitgelicht, die zeer dubieus zijn. En de mythe van de vreedzame verspreiding van de Islam wordt ontkracht. Daar is niets mis mee.
Als er iets in de film wordt gezegd wat niet klopt, dan hoor ik het graag!

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Devious schreef:
Gerben schreef: Ik heb geen problemen met kritiek op de Islam. Maar als je de ideeën van een groep moslims gaat uitlichten om de Islam als geheel te beoordelen heb ik daar wel problemen mee.
Nogmaals, daar is geen sprake van in die film!...
In één van de filmpjes (ik heb er maar een paar bekeken) werd een demonstratie getoond van een stuk of 20 moslims die een minderheidsstandbeeld naar voren brachten. Ze werden gewoon als 'moslims' in beeld gebracht (alsof andere moslims er ook zo over denken). Dat is gewoon misleidende beeldvorming.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Gerben,

Het gaat er om dat dit in dezelfde moskeeen gebeurd, die anderzijds worden opgevoerd als toonaangevend waar het aankomt op de 'dialoog'. Zelfs een zetelhouder van het Britse Hogerhuis frequenteert die moskee, en beveelt hem aan.

Verder worden ook de grote moskeeen geinfiltreerd door radicalo's. Zie je 't plaatje Gerben. Extremisme wordt mainstream. Dat is hetgene wat hier eng aan is.
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Theoloog schreef:...Extremisme wordt mainstream. Dat is hetgene wat hier eng aan is.
Dat is een heel ander probleem dan de boodschap die de video's uitdragen. (Voor zover ik de moeite heb genomen die troep te bekijken dan.)

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Gerben schreef:
Theoloog schreef:...Extremisme wordt mainstream. Dat is hetgene wat hier eng aan is.
Dat is een heel ander probleem dan de boodschap die de video's uitdragen. (Voor zover ik de moeite heb genomen die troep te bekijken dan.)
Dat Extremisme mainstream wordt is helemaal niet zo vergezocht, want hoe groter een groep wordt, des te meer denkt het zich te kunnen permiteren. Het omgeteerde is opvalled bijna ook altijd waar, eenlingen of een kleine groepjes, passen zich snel aan de meerdereheid omdat ze wel moeten om te overleven. Terwijl de eerste moslims mog vriedelijk en hulpvaardig waren, kun je in de nabije toekomst je als nederlander beter niet begeven wijken gedomineerd door moslim waar de straattaal Arabies is en vrouwen in Burkas over straat lopen.

Afbeelding
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Gerben schreef:
Die moeite heb je dus niet echt genomen. De video's maken duidelijk, met behulp van Koranteksten, de uitspraken van Mohammed uit de Hadith's, en de vroegste biografische overleveringen over Mohammed, dat het geweld en de intimidatie van de Islamisten, en de onderdrukking van niet-moslims in veel Islamitische landen, volkomen in overeenstemming is met de leringen uit de Koran. Volgens mij wordt nergens gezegd dat alle moslims extremist zijn.
Misschien kun jij even inhoudelijk uitleggen wat er in die video's niet klopt!

Vriendelijke groet.
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Dezelfde vraag, hetzelfde antwoord. Het geschetste beeld is eenzijdig en geeft daardoor een verkeerde indruk van de realiteit.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Gerben schreef:Dezelfde vraag, hetzelfde antwoord. Het geschetste beeld is eenzijdig en geeft daardoor een verkeerde indruk van de realiteit.
Nee! Je omzeilt de vraag. Het enige waar jij mee kwam is één scene met extremistische moslims in een moskee, waar jij uit opmaakt dat alle moslims extremisten worden genoemd. Dat wordt helemaal nergens gezegd in die film, en bovendien is de context van het verhaal al uitgelegd door Theoloog. Het gaat om moskeeën 'die anderzijds worden opgevoerd als toonaangevend waar het aankomt op de 'dialoog'. Zelfs een zetelhouder van het Britse Hogerhuis frequenteert die moskee, en beveelt hem aan.'
Verder heb je aangegeven dat je aan 'die troep' verder geen aandacht hebt gegeven. Dus waar heb je het eigenlijk over.
Je hebt helemaal niets beantwoord, en je bent nergens inhoudelijk ingegaan op de film. Behalve dan één stukje over die mensen in die moskee, waarbij je de context weer totaal negeert. De film ging over veel meer dan alleen die mensen in die moskee, maar ook over Korancitaten, de geschiedenis van de Islam, de levensgeschiedenis van Mohammed, uitspraken van mohammed, etc,
Als er iets gezegd is wat onjuist is, leg ons dat dan even uit. Probeer er niet steeds omheen te kronkelen en te draaien. Wees eens concreet!

Vriendelijke groet.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Devious schreef: Als er iets gezegd is wat onjuist is, leg ons dat dan even uit. Probeer er niet steeds omheen te kronkelen en te draaien. Wees eens concreet!
bvb dat islam de enige godsdienst zou die een echt uitgewerkte theologische doctrine heeft dat geweld tegen andersdenkenden goedkeurt (film 2). Dit is flauwe kul als je de christelijke theologie erop na kijkt. (Kerk zou het onmiddelijk herinvoeren moesten ze het kunnen)

zuiver theologisch-inhoudelijk zullen de filmpjes wel kloppen. Het valt onder de noemer open deuren intrappen.
maar er is natuurlijk ook nog de beeldvorming die door dit soort filmpjes ontstaat en waar ik me bij Gerben aansluit.
het enige dat ik zie is een nodeloze provocatie tav gematigdere moslims (alsof er maar 1 soort moslim bestaat en al de andere moslims soort van afgodendienaars zouden zijn) en pure bangmakerij tav westerlingen tout court.
sommige reacties hier bewijzen dat de bangmakerij alleszins werkt
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Appefflap: de bijbel heeft wel een sterk dualisme van gelovigen en ongelovigen, maar het Nieuwe Testament preekt geen geweld. De omstandigheden waren daar namelijk 300 jaar niet naar.

Inderdaad zou de Katholieke Kerk dat onmiddelijk weer invoeren als ze het konden.

Verder: het feit dat veel moslims de soep niet zo heet eten als ze eens was, wil niet zeggen ze niet weer op te warmen valt.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Theoloog schreef: Appefflap: de bijbel heeft wel een sterk dualisme van gelovigen en ongelovigen, maar het Nieuwe Testament preekt geen geweld. De omstandigheden waren daar namelijk 300 jaar niet naar.
OT daarentegen :)
tot nader order worden OT en NT als 1 boek gezien en de gruwelijk christelijke geschiedenis bewijst dit ook meer dan 1 keer.
Theoloog schreef: Verder: het feit dat veel moslims de soep niet zo heet eten als ze eens was, wil niet zeggen ze niet weer op te warmen valt.
betekent ook niet dat je met filmpjes moet suggereren dat de islamitische soep nu al door alle moslims gloeiendheet gegeten zou worden.
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Dat klopt, echter zelf kritiek is niet er sterkste punt binnen de moslim gemeenschap. De enigste kritische geluiden die te horen is, is dat er wordt opgeroepen een zuivere Islam te beleid, wat kort neerkomt op Islam Extremisme. Wie houd de uit Islamitische landen geimporteerd imams tegen die een Extremistsche leer van de Islam verkondigen? Er zijn al verschillende excessen bekend van extremistische islam leer minnen moskeen, maar zo vrees ik, is dit slechts het topje van de
Afbeelding
Het zou me niets verbazen indien er momenteel, net als London in meerdere Nederlandse moskeen haat gepredikt wordt tegen de nedrlandse cultuur.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Gerben schreef:
Devious schreef:
Nogmaals, daar is geen sprake van in die film!...
In één van de filmpjes (ik heb er maar een paar bekeken) werd een demonstratie getoond van een stuk of 20 moslims die een minderheidsstandbeeld naar voren brachten. Ze werden gewoon als 'moslims' in beeld gebracht (alsof andere moslims er ook zo over denken). Dat is gewoon misleidende beeldvorming.

Grappig is dat. Als in het verleden skinheads tever gingen, heette het dat men waakzaam moest zijn, want "Hitler werd in het begin ook onderschat". En werd het ganse volk opgescheept met anti-racisme projecten.

Maar als er extremistische moslims voorbij komen, heet het ineens "misleidende beeldvorming".

Moeten we dan de andere kant opkijken bij islamitisch extremisme?
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Theoloog

Bericht door Theoloog »

appelfflap schreef:OT daarentegen :) tot nader order worden OT en NT als 1 boek gezien en de gruwelijk christelijke geschiedenis bewijst dit ook meer dan 1 keer.
Grappenmaker. En dat ga jij voor die - hoeveel miljard christenen is het inmiddels - bepalen? Lees het nieuwe testament een keer door, dan zul je zien dat die het oude zelf al tussen haakjes zet. Jezus zelf ziet af van geweld.

De christelijke geschiedenis is niet gruwelijker dan de meeste andere menselijke geschiedenis.
betekent ook niet dat je met filmpjes moet suggereren dat de islamitische soep nu al door alle moslims gloeiendheet gegeten zou worden.
Dat ben ik met je eens. Spencer maakt bepaalde onderscheidingen niet die wel nodig zijn voor een goed beeld.
Plaats reactie