De fundering van geloven

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Als het een gruwel is, waarom verlangt die god uit het OT het dan?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

mustafa schreef:en de profeten van israel die hebben gezegd dat de offers in de ogen van god een gruwel zijn?
in werkelijkheid is het zo dat wij god nodig hebben en daartoe ons egoisme moeten opofferen
Maar als wij ons egoïsme op moeten opofferen voor god, is dat dan niet alsnog egoïsme? Immers wij hebben god nodig en wij willen dat hij ons opmerkt, dus offeren wij ons egoïsme op uit egoïsme. Omdat we anders geen god hebben in ons leven.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Samante

Bericht door Samante »

BR schreef:
Samante schreef:Beste BR,
Kun jij je trouwens wel vinden in mijn definitie van almacht?

Almacht houdt in dat er geen enkele behoefte bestaat en dat de minst geringe behoefte onmiddellijk uit zichzelf wordt bevredigd en dat niets tegen de wil geschiedt.
Deze was ik even vergeten, maar het is geen definitie immers "Almacht houd in dat er geen behoefte bestaat" kijk en dat "de minst geringste behoefte wordt bevredigd" is dan zinloos", de minst geringste behoefte zou dan ook nog eens tegen de wil geschieden.......
Ik ga er opnieuw op broeden. Ik zou het ook op prijs stellen als jij en anderen ook willen meebroeden op een betere definitie van almacht.
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Kan je almacht zien, niet vanuit boven of buiten je, maar als onderdeel van alles wat bestaat? Dan is de natuurwet almachtig.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Integendeel, als je een objectieve waarneming doet die de nieuwe theorie beter verklaart dan de oude theorie, dan is je oude theorie (in theorie) vervallen en komt er een nieuwe voor in de plaats. Natuurwetten zijn dus verre van almachtig, en dat is maar goed ook.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
BR

Bericht door BR »

Sararje schreef:Integendeel, als je een objectieve waarneming doet die de nieuwe theorie beter verklaart dan de oude theorie, dan is je oude theorie (in theorie) vervallen en komt er een nieuwe voor in de plaats. Natuurwetten zijn dus verre van almachtig, en dat is maar goed ook.
Met daarbij als aanvulling dat de oude theorie niet per definitie hoeft te vervallen maar ingekapseld wordt in een nog omvattender theorie, of te wel een theorie komt misschien te vervallen of het "perspectief" verandert, op deze manier is wetenschap altijd een pluriform gebeuren. Enerzijds gejaagd door puur oppertunisme, ijdelheid, nieuwsgierigheid kortom alles wat menselijk is, maar gelukkig altijd empirisch verifieerbaar of falsificeerbar waardoor otwikkeling mogelijk blijft. Maar goed men kan ook vasthouden aan het idee dat Zeus de bliksem veroorzaakt, het almachtige "het zal wel zo zijn als het maar glimt, blinkt en mysterieus is".
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Zou je niet gewoon kunnen stellen dat er niet zoiets als Almacht bestaat, waardoor het ook ondoenlijk is dit in een definitie te vangen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Kitty schreef:Zou je niet gewoon kunnen stellen dat er niet zoiets als Almacht bestaat, waardoor het ook ondoenlijk is dit in een definitie te vangen?
Kitty,

niet gaan "bekeren" he :wink: ?

Maar goed even in het algemeen (niet aan iemand speciaal gericht):
wat ik eigenlijk wil vaststellen is dat wat mij betreft iemand mag geloven in almacht zonder dit te verbinden aan een goede definitie of uitleg. Zolang diegene maar geen waarheidsclaim legt en/of inhoudelijk respect en/of onderwerping aan gaat vragen voor die almacht aan mij. Dus Samante wat mij betreft hoef je geen verklaring af te leggen, voel je daarom ook abolsuut niet gedwongen (ik zie namelijk wel dat je de moeite wil doen, maar ik denk dat er altijd wel iets op een verklaring aan te merken valt). Ik weet bovendien dat jij (Samante) nooit respect, onderwerping van mij zal verwachten en je zal nooit een waarheidsclaim doen. Wat niet wegneemt dat je wat mij betreft best mag proberen om tot een sluitende definitie / verklaring voor almacht te komen. Maar weet wel dat je op dit forum altijd wel kan verwachten dat het niet sluitend genoeg is. :wink:

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

mustafa schreef:hallo cathy,
kun je aanwijzen waar in de bijbel zou staan dat god behoeften zou hebben?
mustafa
Bijv. in Joh 17. Waar Yeshua de behoefte aan eenheid uitspreekt. In Math 23 en Luk 13 de behoefte om zijn volk om zich heen te verzamelen.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
BR

Bericht door BR »

Hij heeft ook de behoefte om zichzelf te kruisigen zodat de troeuwe volgelingen gered worden van een zeker straf voor het overtreden van z'n eigen regeltjes.

Rare jongens die goden, de slechte mensen die in onwetendheid gezondigd hebben moeten gestraft worden, maar god wil ze vergeven, maar vanuit de behoefte voor "rechtvaardigheid" komt het op het volgende neer;
  • God heeft behoefte aan "rechtvaaardigheid".
    God heeft behoefte aan "vergeving".
    God heeft behoefte aan zich "op te offeren" om te voldoen aan eerste behoefte.
    God heeft dan toch ook wel behoefte aan wraak en gooit de rest van de mensen in de hel
Nou ja, al zou ie bestaan, geen behoefte aan zo'n god :lol:
K
Geregelde verschijning

Bericht door K »

Kitty schreef:Zou je niet gewoon kunnen stellen dat er niet zoiets als Almacht bestaat, waardoor het ook ondoenlijk is dit in een definitie te vangen?
Almacht of almachtig betekend "onbeperkte macht." De christelijke God zou dus alles kunnen en alles weten, hij is omnipotent/almachtig. Dus in die zin is de definitie vrij eenvoudig. Alleen gaan er complicaties ontstaan bij zekere gevallen, zoals:

Kan God een steen maken die hij zelf niet kan tillen? (Oud, kinderachtig, maar hé, het blijft geldig)
Als hij alles weet (want hij heeft onbeperkte macht), dan weet hij ook wat alle gevolgen zijn van zijn daden. Wat voor nut heeft almacht dan?
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Deadline schreef:
mustafa schreef:en de profeten van israel die hebben gezegd dat de offers in de ogen van god een gruwel zijn?
in werkelijkheid is het zo dat wij god nodig hebben en daartoe ons egoisme moeten opofferen
Maar als wij ons egoïsme op moeten opofferen voor god, is dat dan niet alsnog egoïsme? Immers wij hebben god nodig en wij willen dat hij ons opmerkt, dus offeren wij ons egoïsme op uit egoïsme. Omdat we anders geen god hebben in ons leven.

Groet,
Deadline
egoisme is per definitie geen rekening houden met anderen en dus ook het onbreken van respect
liefde doorbreekt de begrenzing van het ego
en liefde vraagt offers
en we hebben liefde nodig
iedereen verlangt daarnaar
maar in plaats van waarheid zoeken we zekerheid als surrogaat, hetwelk niets anders is dan egobehoefte
en die is onverzadigbaar
liefde echter is overvloedig en die is er zodra je er bent voor een ander
en niet erop uit bent iemand te hebben
want dat kan niet

p.s.:
de mate van macht blijkt uit de mate waarin je niet merkt dat die macht wordt uitgeoefend
godsontkenning is het beste bewijs van gods almacht
zodra echter god wordt herkend, dan is er liefde en wel in overvloed
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

K schreef: Almacht of almachtig betekend "onbeperkte macht." De christelijke God zou dus alles kunnen en alles weten, hij is omnipotent/almachtig. Dus in die zin is de definitie vrij eenvoudig.
Alleen klopt dat niet met wat in de Bijbel staat. Er staat ergens dat Hij Zichzelf niet kan verloochenen, en ergens anders dat Hij niet kan liegen. (teksten op aanvraag :wink: )
Dus blijf ik bij mijn definitie dat Hij de machtigste van alles is, ik denk dat G.d Zichzelf aan de grenzen van rechtvaardigheid en eerlijkheid heeft gebonden. Daardoor is Hij betrouwbaar.
Zou Hij alles willekeurig doen, dan wordt Hij onvoorspelbaar en dus onbetrouwbaar.
De consequentie van deze grenzen is dat zelfs het kwaad op een rechtvaardige manier moet worden aangepakt.
Kan God een steen maken die hij zelf niet kan tillen? (Oud, kinderachtig, maar hé, het blijft geldig)
Ik denk dan ook dat Hij geen onzin kan maken.
tot zover mijn overpeinzingen. :)
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

om de betekenis van het offer terwille van de liefde te illustreren hierbij een gedicht van rumi
het gaat om de verlossing vanuit de kerker van het ego

PIJN EN EXTASE VAN EEN SMACHTENDE ZIEL

In boomgaard en rozentuin
speur ik vol verlangen naar je gezicht.
De Zoetheid die mijn zintuigen beroert
doet mij verlangen je lippen te kussen.
In de schaduw van hartstocht
smacht ik naar jouw liefde.

0, oneindig verheven Geliefde!
Laat mij mijn zorgen vergeten.
Alle bloemen weerspiegelen
de uitbundigheid van je geest.

In de naam van Allah,
bevrijd mij uit de kerker van mijn ego,
laat mij mijzelf verliezen
in de bergen en de woestijn.

Ik heb genoeg van alle sombere en eenzame mensen.
Opgaan in de bedwelmende roes van je liefde en
de kracht van Rustam in mijn handen voelen,
is alles wat ik verlang.

Ik heb genoeg van alle sterfelijke leiders.
Ik verlang ernaar jouw licht te zien.
Met lantaarns in de hand
doorzoeken sjeiks en mollahs
de donkere krochten van de steden
zonder te vinden wat ze zoeken.
Jij bent de Essentie van de Essentie,
de Liefde die alles bedwelmt.
Hoe graag zou ik jouw grootheid bezingen.
Maar de pijn van mijn smachtende ziel
doet mijn woorden verstommen.
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
K
Geregelde verschijning

Bericht door K »

Genesis 17:1
Als nu Abram negen en negentig jaren oud was, zo verscheen de HEERE aan Abram, en zeide tot hem: Ik ben God, de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht, en zijt oprecht!

Mattheus 19:26
Jezus keek hen aan en antwoordde hun: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.'

Jeremia 32:27
'Zie, Ik ben de HEERE, de God van alle vlees; zou Mij enig ding te wonderlijk zijn?'
Plaats reactie