Windows Vista, License Hell

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

garris
Forum fan

Bericht door garris »

sjun schreef: Ik ben niet zo'n voorstander van gedwongen koppelverkoop.
Ach het is geen koppelverkoop, het hoort er gewoon bij. Als gebruiker heb je een computer nodig en een van de vereisten alvorens een computer gebruikt kan worden is een OS. Die dan ook nog eens ontwikkeld wordt door mac zelf, zodat ze het OS echt goed kunnen laten aansluiten op de computer.
LudwigEduardBoltzmann schreef:Je betaalt er wel 2x zoveel voor, maar dat mag de pret niet drukken.
Ach maar het ziet er dan ook formidabel uit. zelfs de verpakking is mooi. en het werkt ook gelijk :) en daar heb ik al pret van.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Het is wel degelijk koppelverkoop. Ik mag geen Mac OS draaien op mijn PC en pogingen tot ontsluiting van het OS voor gebruik op de PC worden niet ondersteund en bovendien loop ik kans op een aanklacht.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Terrenusaum schreef: Ik heb in 1999 mijn eerste Linux versie (SuSE 6.1) aangeschaft en heb een tijdje mij een dual-boot systeem gewerkt.
Ik kreeg zware zenuwtoevallen van 98 en heb toen zo'n tijdschrift aangeschaft, ik meen dat het de Chip was met SuSE 6.1 op cd erbij.
Met het zweet op m'n voorhoofd heb ik de plaatjes gevolgd maar het is uiteindelijk gelukt. (fdisk en newbees gaan niet samen...)
Vlak daarna kwam Win2000 uit waar ik lang naar tevredenheid mee gewerkt heb.
De overstap van 2000 naar XP was voor mij veel minder groot.
Stabiel was 2000 ook al, maar ja, echt snel startte het niet op en cleartypefonts zien er nou eenmaal beter uit op mijn monitor.
De noodzaak van de overstap naar Vista, afgezien van het feit dat mijn hardware zich hierin gaat verslikken, zie ik niet maar ze zullen wel weer met eoa snufje aankomen waardoor Vista aantrekkelijk wordt.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

sjun schreef:Ik mag geen Mac OS draaien op mijn PC
Waarom niet? Apple Mac OS voor de x86 is er al.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
garris
Forum fan

Bericht door garris »

sjun schreef:Het is wel degelijk koppelverkoop. Ik mag geen Mac OS draaien op mijn PC en pogingen tot ontsluiting van het OS voor gebruik op de PC worden niet ondersteund en bovendien loop ik kans op een aanklacht.
Fijn wellus nietus gesprek wordt het zo. Mijns inziens hoort het OS bij de computer. Bij mac althans wel. Bij die andere 'meuk' heb je een keuze tussen windows, linux en meer van dat soort OS's. Als je geen apple os wilt, dan koop je geen mac, wil je een mac dan krijg je er gratis een goedwerkend os bij.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Voor jou is de levering van Windows bij een pc-tje dan waarschijnlijk ook geen koppelverkoop maar service. Zolang de door jou opgebrachte kosten daarvan niet in beeld krijgt kun je je blijven koesteren in de idylle dat het geleverde besturingssysteem eigenlijk bij de PC hoort en dat er helemaal geen sprake is van koppelverkoop. Het zou tenslotte wel van een bijzonder meergelijke beschouwing getuigen als er voor de MaC een andere redenering opgeld zou gaan doen als voor de PC.

Wellicht komen we er nog eens toe om begrippen als koppelverkoop nader inzichtelijk te maken en er heldere eenduidige kritieria voor te gaan ontwikkelen.
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

sjun schreef:Wellicht komen we er nog eens toe om begrippen als koppelverkoop nader inzichtelijk te maken en er heldere eenduidige kritieria voor te gaan ontwikkelen.
Dat lijkt me niet eens zo moeilijk. 'Koppelverkoop' is het voorstellen alsof het ene niet zonder het andere kan. Koppelverkoop van een OS in de PC-wereld kan je vergelijken met de verkoop van een hamer in een doe-het-zelf-zaak. Alsof de aankoop van een hamer van merk A u zou verplichten tot de aanschaf van spijkers van merk A, omdat spijkers van merk B niet zouden in het plankje geklopt kunnen worden. Een duidelijk verkeerde en bedrieglijke voorstelling van zaken. Een PC-laptop wordt verkocht MET win XP 'omdat die anders niet kan werken'. Dat klopt niet. Verschillende *NIX-en kunnen behoorlijk wat taken met die laptop uitvoeren.
Een Mac wordt verkocht met Mac OS X alsof die anders niet zou werken. Ook dat klopt niet => Verschillende *nix-en, OpenDarwin, Darwin.
Het lijkt me dan ook niet omdat garris best tevreden is over zijn Mac ( en dat is fijn ) , en niet inziet wat koppelverkoop is ( hoe naief is zijn idee dat je er gratis een OS bijkrijgt ), dat je kan stellen dat 'koppelverkoop' een moeilijk begrip is.
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Prachtig, dan kun jij me vast wel vertellen waar ik Mac OS X zonder bijbehorende Mac kan aanschaffen voor gebruik op mijn PC.
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

A nee, sjun. Dat is het juist. Mac bouwt een "beveiliging" in waardoor hun OS niet op andere hardware kan draaien. Daardoor word je dus verplicht om ook van hun hardware gebruik te maken. Indien die beveiliging er niet zou zijn ( en die is niet nodig voor de functionaliteit ), zou het perfect werken. Daarom is dit koppel-verkoop.
Mvg.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

We zijn het vlotter eens geworden dan ik dacht ;) Misschien de discussie maar eens een draai geven naar de nieuwe Digital Restrictions Management (DRM)-initiatieven van zowel een Redmondse firma als eentje uit Cupertino.

Afbeelding

Meer over Free Culture (pdf-bestand) :D
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

Naar mijn gevoel gaan we het daar al even snel over eens zijn.
Schrijvers en andere artiesten hun werk mag beschermd worden. Zij hebben het recht op inkomsten voor hun arbeid. Dat heet dan het auteursrecht.
Over de manier waarop dit recht verzekerd wordt dient grondig nagedacht te worden en DRM is verre van een goede manier en wel omdat het vooral beperkingen oplegt aan geautoriseerde gebruikers en in zekere zin "het gerecht" buiten spel zet.
Maar daar valt vast en zeker meer over te vertellen.
Mvg.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

toch 2 vragen

1) wat zou de grote vooruitgang van vista tov XP moeten zijn?
2) wat eist vista meer van je beestje dan de klassieke XP?
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

appelfflap schreef:toch 2 vragen

1) wat zou de grote vooruitgang van vista tov XP moeten zijn?
2) wat eist vista meer van je beestje dan de klassieke XP?
1. Het OS is beter beveiligd tegen virussen en malware; het OS staat programmatuur minder vrijheden toe die het draaiende OS instabiel kunnen maken; het OS oogt gelikter en het OS biedt standaard iondersteuning voor het afspelen van DVD en Blu-Ray disks. Bovendien biedt het OS standaard ondersteuning voor gebruik van ivp6 (noodzakelijk voor de uitbreiding van het aantal IP-adressen omdat het momenteel behoorlijk druk begint te worden met het aantal nodes dat aan het Internet hangt.
2. Meer pecunia als gevolg van de eis tot meer werkgeheugen, meer schijfgeheugen, meer videogeheugen en niet te vergeten te reserveren pecunia voor de aanschaf van de Ultimateversie.
:)
Plaats reactie