Charlatan Sai Baba.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

atma schreef: Dat de geest makkelijk om de tuin te leiden is ben ik absoluut met je eens. Maar dat is niet zo gek als je weet dat de geest zelf eigenlijk een illusie is doordat het gebonden is aan tijd en ruimte. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Inderdaad.
Uiteraard zijn er vele groepingen (nu en in het verleden) die proberen mensen aan te trekken zodat er iemand op een of andere manier beter van wordt of denkt te worden. Maar je moet het toch met me eens zijn dat er ook groeperingen zijn die dat niet hebben.

Mee eens.
Wat jij eigenlijk zegt is dat iedere groepering niet deugt en heb je wel een zeer negatieve kijk op de mens en de wereld.
Dat maak jij ervan. Ik heb niets tegen de schaakclub of mensen die gezellig samen bridgen.
Je praat over gebruik maken door die groeperingen van de 'zwakte van de geest', vertel me dan hoe de Sai Baba vereniging dat doet.
Misschien kan je sai baba niet scharen onder clubs als Landmark of scientology. Maar het is een sekte zoals elke andere. Je houdt mensen een bepaalde levensvisie (lees worst) voor, waar ze heel hard hun best voor moeten doen om die zich eigen te maken. En eerlijk gezegd, er zitten veel goede uitgangspunten in de leer van Sai Baba (wat toch een beetje gekopy-paste is van anderen). Waar het om gaat is dat mensen die zoekende zijn, iets zullen vinden in zo'n ideologie. Zij gaan daar mee aan de haal. Misschien is dat de zwakte van de geest.

Aan het roer staat een grote almachtige persoon. In dit geval zelfs iemand die goddelijke eigenschappen wordt aangemeten (ehhh?). Hij is degene die de mensheid weer op het goede pad moet zetten (had die man in Waco Texas dat ook niet?) . In het geval van SB, wil hij terug naar de oude waarden, doet goede dingen op scholen en verricht 'wonderen'.

En dat is waar het scheef gaat lopen. Het hebben van een aardige filosofie en het doen van goede werken, wil nog niet zeggen dat de grote roerganger dan ook automatisch goed is. Dat die hele beweging om een persoon draait, dat is natuurlijk gevaarlijk. (zie alle sekten die bekend zijn)

En die wonderen van hem zijn gewoonweg belachelijk. Daar is al zoveel over gezegd en geschreven. Kan de links desgevraagd geven. Goedkope horloges materialiseren, terwijl het zoveel mogelijk afzweren van het materialistische een speerpunt van de leer is. (tja je moet natuurlijk wel weten hoe laat het is.)
Het enige wat ik hiermee wilde weergeven is dat het je niet uitmaakt wie jou verteld dat de Sai Baba organisatie en haar grondlegger iets zeer positiefs is want je hebt je mening al gevormd en bent niet bereid tot enig.........
Ben jij dan bereid om te aanvaarden dat Sai Baba eigenlijk een naar mannetje is, een goochelaar, een profiteur?
Nee ik bedoelde dat wanneer zij enige zaken hadden kunnen vinden die de organistie en Sai Baba in het diskrediet hadden kunnen brengen dan hadden ze dat zeker openbaar gemaakt.
Een geheime dienst onderzoekt of een sekte staatsgevaarlijk is. Niet of er dingen mis gaan in een organisatie. Dat jouw clubje niet staatsgevaarlijk is, wil nog niet zeggen dat er niets mis gaat. Zie de goochelarij, zie het misbruik, zie de zelfverrijking aan de top.
Want ookal hoeven mensen niet voor een bezoek te betalen. Iedereen wordt wel continu op het hart gedrukt om donaties te doen. Zie het multimiljoen waard zijnde wagenpark en het leuke optrekje van de Baba.
Ten eerste gaat het volgens mij eerder om een hand vol mensen dan om enkele honderden. Dat bijvoorbeeld de grondlegger van de ex-baba.nl website iemand is die nog nooit bij Sai Baba is geweest lijkt me al veelzeggend. Dan heb je de rechtzaak die in amerika zou plaatsvinden maar die teniet is gedaan omdat, nou ja lees zelf maar.
Dan heb je nog de hoofdpersoon uit de bbc serie waar ook het e.a over te zeggen valt.
Tuurlijk op alles valt wat af te dingen. Maar als maar vijf van de honderd beschuldigingen van seksueel misbruik waar zijn, dan is de baba toch mooi een 'sexoffender'. Vind je niet ook dat dit niet zomaar mag afgedaan worden als onzin. Deze mensen verdienen een serieuze behandeling.
Het grote verschil is alleen dat er niets en dan nog maar eens niets van je gevraagd wordt binnen de Sai Baba vereniging. Geen geld, geen cursussen, niets......
Maar je wordt dus wel continu erop gewezen om te storten voor zijn Sri Sathya Sai Central Trust. Of niet soms? Denk je dat mensen die denken iets spiritueels mee te gaan maken niet willen bijdragen aan het sponsoren daarvan. Als de boeken opengaan over wat er precies met dat geld gebeurt, dan wordt het leuk.

beste Atrma, ik steun van harte jouw zoektocht naar liefde en al het andere. Ik kan daar als mens gewoon geen bezwaar tegen maken. Ik zie dat echter los van die hele poppenkast die de Baba in India op poten heeft gezet.

Groeten Amehoelah.
Dante will always be admired, because no one will ever read him. Voltaire
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Amehoelah schreef
Goedkope horloges materialiseren
Precies waarom geen gelijke hoeveelheid handgemaakte zwitserse uurwerkjes? Maar dat zou een te groot gat in het spirituele budget slaan denk ik.

Atma ik wacht nog op een paar antwoorden :!: Of moet ik nu echt zelf naar india om een goochelact te zien? Ik denk dat sai ook niet voor de Randi prijs wil gaan, wat denk jij?
Laatst gewijzigd door doctorwho op 22 mei 2007 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

doctorwho schreef:Kan je eens precies omschrijven wat er mis is aan het artikel. Skepsis is een serieuze organisatie. Je kan hier ook hoor en wederhoor toepassen door ze te schrijven. Maar kortom, geef eens wat exacte voorbeelden.
Zoals ik al zei is het eerste wat mij opvalt de toon van het artikel; de wijze waar het op geschreven is. In de inleiding valt dat nog mee.
Maar dan, ik zal een paar voorbeelden geven:
Baba heeft zichzelf al lange tijd geleden tot avatar uitgeroepen. Het verschil tussen hem en Jezus - die geen avatar is omdat hij niet in India is geboren - wordt tot uitdrukking gebracht in het 'museum' op het terrein van de ashram
Dit is onwaar. Baba spreekt vaak over Jezus en heeft meerdere malen gezegd dat Hij een goddelijke incarnatie was. Dat avatars alleen in India kunnen worden geboren slaat ook nergens op. Als je maar ietsjepietsje weet van de oude indiasche cultuur dan weet je dat.
Die kunstjes maken verhoudingsgewijs weinig indruk op Indiërs, maar des te meer op mensen uit westerse landen.
De toon hier is veelzeggend. De vraag die onbeantwoord blijft is waarom dit dan weinig indruk zou maken op de Indiers. (Waarvan ik denk dat dit overigens niet het geval is zie de honderdenduizenden Indiers die in het verleden naar maha shivaratri kwamen.) Zou dat soms kunnen zijn omdat het voor Indiers veel normaler is dat meesters/ yogi's dit kunnen?
Baba komt nooit in het dorp.
Vroeger kwam Baba heel vaak in het dorp maar dat is door de drukte van de laatste 30 jaar is dat onmogelijk geworden.
Hij laat zich zo nu en dan naar zijn vestigingen rijden in een rode Mercedes of in een van de drie van kogelvrije ramen voorziene Amerikaanse auto's die hem zijn geschonken.
De kogelvrije ramen zijn onzin. En het klopt dat meerdere auto's hem geschonken zijn maar hij geeft er niets om. Ik heb hem ook wel gezien in 'simpele' suzuki of iets in die trant.
Velen van hen moeten echter een onderkomen zoeken in grote schuren. Dat is geen pretje: wegens tropische kwaaltjes brengt menige bezoeker de nacht al rochelend, kotsend en poepend door.
De meeste mensen zijn zo blij dat ze uberhaupt mogen verblijven in de ashram, waar ze meestal voor een korte periode zijn dat ze dit helemaal niet erg vinden. Zeer subjectief dit...
Het geheel maakt een nogal protserige indruk, maar dat is een kwestie van smaak.
Dan zou hij het ook niet kunnen noemen... informatie die dus totaal niet van belang is maar de toon van het artikel weergeeft.
Wie zich vergist, wordt door de bewakers op de juiste weg gewezen. In de loop van de avond sluit men het kamp hermetisch van de buitenwereld af, en wie het in z'n hoofd haalt - zoals een van ons - om na tienen een ommetje te gaan maken, kan verwachten dat vier bewakers hem met geweld terug naar zijn slaapplaats voeren.
Ten eerste weer de toon; 'het kamp', weer totaal onnodig. De regels op de ashram zijn idd heel strict en heel duidelijk hou je je daar niet aan dan wordt je dat duidelijk gemaakt. Maar ik kan je wel zeggen dat hij die liefde uit straalt liefde terug krijgt dus ik denk dat het bovenstaande genoeg zegt over de persoon in kwestie.
Dan komt er een heel stuk over het materialiseren waar je tweede vraag over gaat dus dat komt zo.
Het is vanwege deze grappen invoelbaar dat het gebruik van (video)camera's tijdens darshan is verboden.
Dat is dus puur de invulling van de schrijver en totaal niet gebasseerd op enig feit.
Over het bewaren van vibhuti in de mond..... dat kan simpel weg niet want zodra vibhuti met vocht in aanraking komt verandert het en is het onmogelijk het te verpulveren zoals dat dan volgens de schrijver zou gebeuren.
Baba's gedrag tijdens darshan is niet altijd even fijnzinnig. Als iemand hem een zakdoek aanreikt zodat hij zijn gezicht kan afvegen (en heilige as uit zijn mond kan halen?), smijt hij die na gebruik gewoon op de grond.
Ook weer totaal niet objectief dit stukje en het woord gebruik is heel veel zeggend.
Verreweg het merendeel van de mensen die Baba een 'interview' geeft is (volgens ons) man. De IKON gaf Baba een voorvertoning van een eerder gemaakt filmpje, maar de vrouw die het geluid had gemaakt mocht daar niet bij zijn. (Het filmpje werd overigens door Baba 'afgekeurd', onder andere omdat zijn dubbele onderkin zichtbaar was.)
Staat weer vol onwaarheden maar hier heeft de schrijver in iedergeval nog het inzicht om erbij te zeggen dat het volgens hun mening is. Het kan natuurlijk ook zijn dat de schrijver dacht ik moet dit er wel bij zeggen anders wordt mijn artikel wel heel ongeloofwaardig maar dat zullen we nooit weten.
Dan over de dubbele onderkin.... wat een onzin zeg kijk eens naar alle filmpjes op saicast. Het maak Baba mijn inziens geen donder uit hoe hij in beeld komt.
Na darshan nodigt Baba vaak een aantal mensen uit voor een persoonlijk gesprek. Dat zijn merendeels westerlingen, want aan Indiërs valt doorgaans weinig te verdienen
Weer zoiets raars, een bewering die de schrijver doet gebasseerd op zijn zesdaagse bezoek.... lekker geloofwaardig. En dan de toon, zo onnodig. Wat betreft geld... het meeste geld dat binnenkomt komt uit India zelf, zoals ik ergens anders al zei; alles kan worden ingezien dus....
op tal van plaatsen in de ashram worden de bezoekers aangespoord tot het storten van 'donations' ten behoeve van de Sri Sathya Sai Central Trust
pffff vermoeiend hoor... Ik geloof dat er op twee plekken in de ashram een half a4tje hangt waarop staat dat wanneer je wilt doneren dat kan via de bank of india. Totaal geen aansporing of wat dan ook. gewoon informatie, niet meer en niet minder.
Zo weigert hij in een laboratorium onderzocht te worden.
Sorry hoor maar als je einig benul hebt van de indiaase cultuur dan begrijp je dat. Het blijkt wel weer dat schrijver een westerse persoon is die totaal geen moeite wil doen om ook maar iets te begrijpen van dat wat anders is dan wat gangbaar is in zijn leefwereld.
De waarde van de voorwerpen, die niet zelden door huilende mensen in ontvangst worden genomen, hangt af van de status of kaste van de ontvanger en varieert (naar Indiase maatstaven) tussen 5 en 100 gulden.
Ook nu weer een bewering gebasseerd op wat? Welk onderzoek?
Ik vind het zo wel genoeg wb. dit artikel.
Nog even over de schrijver, een quote van een anders site: 'Piet Vroon (an atheist who was so psychologically unstable, he committed suicide by overdosing on sleeping pills). '
Daarnaast vroeg ik je om aan te tonen dat vermeende gaven bestaan. Bij mijn weten staat sai of diens marionettenspelers niet toedat dit onderzocht wordt.
Hoe zou je willen dat ik dat bewijs? Net of het aan mij is om uberhaupt iets te bewijzen. De anti Baba site's hebben een stuk of tien filmpjes die zouden moeten aan tonen dat het niet echt is wat Baba doet. Echter op het net staan veel meer filmpjes, maarja die konden ze niet gebruiken, bijv [url]mms://stream.saicast.org/gene_lingam_2002_350.wmv[/url]
De website, eerder door mij aangehaald, gaat in op de filmpjes zie; http://www.saisathyasai.com/baba/Ex-Bab ... ovies.html
Wat is je mening over deze afvalligen??
Ik heb daar niet echt een mening over. Ieder zijn of haar eigen weg. Het belangrijkste is dat je bij jezelf blijft en in je hart voelt wat goed is.

atma

misschien wel leuk om de spreuk van vandaag toe te voegen:
Love, as long as life lasts. For Myself, I can say, I shower more blessings on those who decry or defame Me than those who worship and adore Me! For, those who spread falsehoods about Me derive joy therefrom; I am happy that I am the cause for their exultation and joy. You too must accept this line of argument and be very happy when someone derives joy by defaming you. Do not respond by defaming that person; then, the chain of hatred will bind both and drag both down. Life will become a tragedy. Conquer anger by means of fortitude; conquer hatred by love. Do not feed anger with retaliation; do not feed hatred with fury. Forget and forgive all that has happened amongst you until this very moment; start a new chapter of love and brotherhood from now on. Sai Baba
Met een gebald vuist kun je geen hand schudden. Mahatma Ghandi
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

doctorwho schreef:Amehoelah schreef
Precies waarom geen gelijke hoeveelheid handgemaakte zwitserse uurwerkjes? Maar dat zou een te groot gat in het sprituele budget slaan denk ik.
of zo'n bijzonder horloge ?
Afbeelding
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

Amehoelah schreef:Maar je wordt dus wel continu erop gewezen om te storten voor zijn Sri Sathya Sai Central Trust. Of niet soms?
En daar ga je dus de mist in. Het is gewoon simpelweg niet waar. In het ruime half jaar dat ik daar was is het me dit geen enkele keer gevraagd of iets dergelijks. En ook in de vereniging in NL zal je dat niet vinden. Uiteraard mag je doneren maar het zal je nooit of te nimmer gevraagd worden. Althans dat ervaar ik.
Denk je dat mensen die denken iets spiritueels mee te gaan maken niet willen bijdragen aan het sponsoren daarvan. Als de boeken opengaan over wat er precies met dat geld gebeurt, dan wordt het leuk.
Zover ik weet is dat gewoon open, wat ik zeker weet is dat 'de boeken' van de NL vereniging open zijn maar volgens mij is dat wereldwijde organisatie regel.

atma
Laatst gewijzigd door atma op 22 mei 2007 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

Antiscience schreef:
doctorwho schreef:Amehoelah schreef
Precies waarom geen gelijke hoeveelheid handgemaakte zwitserse uurwerkjes? Maar dat zou een te groot gat in het sprituele budget slaan denk ik.
of zo'n bijzonder horloge ?
Afbeelding
Ik denk dat eerder het volgende een gat in het spirituele budget veroorzaakt: Afbeelding
Een gespecialiceerd ziekenhuis waar alles en dan ook maar alles gratis is.

atma

ps. wil je nog wel een leuk verhaal vertellen over een horloge dat Baba voor iemand materialiseerde als je daar interesse naar hebt.
a.r.

Bericht door a.r. »

mms://stream.saicast.org/gene_lingam_2002_350.wmv

Ik heb Harry Potter gelezen en gezien, daarin spuugt Ron Wemel op die manier slakken uit, ziet er in die film even onsmakelijk uit als in bovenstaand filmpje. Verder zie ik mannen met doeken, veel doeken en mensen die stil zitten te kijken naar de vreemde capriolen die deze man uithaalt. Moet dit filmpje iets bewijzen en indien zo, wat dan? Is dit de "toronto blessing" van India ofzo?
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Sai baba is een slechte goochelaar die aan kleine jongetjes zit.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

atma schreef:
ps. wil je nog wel een leuk verhaal vertellen over een horloge dat Baba voor iemand materialiseerde als je daar interesse naar hebt.
kom maar op, dan vertel ik jouw leuk verhaal
over bekende van mij die van S.B. ring kreeg.

En over vrienden van mij S.B.-devoties, die van Baba ' businessplan '
voor natuurgenezerspraktijk in Wuppertal kregen.

Heb je trouwens over deze weddenschap gehoord :
-> Osho of S.B., wie kan over water lopen ? :)
Nou ja, Osho is inmiddels dood, gaat niet meer.
Dus dienstreisje naar India voor doctorwho
als skeptisch scheidsrechter, zit er niet meer in.
Animal
Forum fan

Bericht door Animal »

Hij, die roept dat die een goddelijke incarnatie is, is niet goed snik, leeft in een godsdienstwaanzin of is een perfecte sekteleider.
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

Animal schreef:Hij, die roept dat die een goddelijke incarnatie is, is niet goed snik, leeft in een godsdienstwaanzin of is een perfecte sekteleider.
Hij die zich Zelf kent kan niet anders dan zeggen dat hij een incarnatie van het goddelijke is, dat hij het goddelijke Zelf is en dat er niets bestaat buiten hem.

atma swarupa
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste atma,

Dank voor je reactie. Het gaat je dus vooral om de toonzetting. Maar waarom mogen de gaven van sai dan toch niet onderzocht worden? Wat kan hier tegen zijn? omdat dan eens te meer het goddelijke bewezen kan worden. avatar komt overigens uit het sanskriet en vind haar oorsprong in india. Ik hoef mij niet in alle ins en outs van een cultuur te verdiepen om over concrete zaken te oordelen. Goochelen of materialiseren that's the question my friend. En zolang de waarheid bij gebrek aan bewijs eerder richting goochelen wijst houd ik het daarop. Sai is een goochelaar. :D En hij lijkt in sommige opzichten ook een goede marionettenspeler en buikspreker :wink:

atma schreef
Ik denk dat eerder het volgende een gat in het spirituele budget veroorzaakt
een klein offer in het meesterplan en misschien zogt dit voor een tax refund of zijn avatars vrijgesteld van belasting? In dat geval ga ik eens uitzoeken hoe ik aan zo'n status kom. Na een week of wat heb ik vast wel een beetje baard dus het begin is er.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

atma schreef:
Hij laat zich zo nu en dan naar zijn vestigingen rijden in een rode Mercedes of in een van de drie van kogelvrije ramen voorziene Amerikaanse auto's die hem zijn geschonken.
De kogelvrije ramen zijn onzin. En het klopt dat meerdere auto's hem geschonken zijn maar hij geeft er niets om. Ik heb hem ook wel gezien in 'simpele' suzuki of iets in die trant.
Velen van hen moeten echter een onderkomen zoeken in grote schuren. Dat is geen pretje: wegens tropische kwaaltjes brengt menige bezoeker de nacht al rochelend, kotsend en poepend door.
De meeste mensen zijn zo blij dat ze uberhaupt mogen verblijven in de ashram, waar ze meestal voor een korte periode zijn dat ze dit helemaal niet erg vinden. Zeer subjectief dit...
:idea: Als hij nou z,n auto's verkoopt en van dat geld een beter onderkomen laat maken voor die arme mensen die dankbaar en blij mogen zijn en op afwachting dat de "goddelijke" ze wil ontvangen.

En hoe zit het nou met 'Afzweren van het materiallistische' geld dat niet voor de "goddelijke" en wat gebeurd er met het bezit van al z'n volgelingen ?
Fuck met alles.
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

Plons schreef: :idea: Als hij nou z,n auto's verkoopt en van dat geld een beter onderkomen laat maken voor die arme mensen die dankbaar en blij mogen zijn en op afwachting dat de "goddelijke" ze wil ontvangen.
Ik kan wel weer zien waar de mind van de westerse op gericht is. ohhhh hij rijdt in een duurdere auto dan ik... hij heeft er zelfs meerdere... nou dan kan hij niet goed zijn hooor..

Ik heb veel mensen gesproken waarvan ook veel 'arme' Indiers en ik kan wel stellen dat zij rijker zijn dan de meeste van ons westerse mensen. Zij besteden hier dan ook geen aandacht aan. Daarnaast past het in hun cultuur; Rama was een groot koning en woonde in grote paleizen, Krishna had ook zijn eigen land en paleizen. Vele mensen daar zien hem werkelijk als 'king of kings and lord of lords' en willen hem ook zien in de fysieke wereld als een ware koning, die ze kunnen aanbidden en liefhebben met heel hun wezen. Echter daarbij weten ze dat dat alles illusie is en dat het werkelijk gaat om moksha.
En hoe zit het nou met 'Afzweren van het materiallistische' geld dat niet voor de "goddelijke"
Geen enkele spirituele leraar zal zeggen dat je materieel moet afzweren maar dat je je er niet aan moet hechten.
of zoals Baba zegt; money comes and money goes, morality comes and growes
en wat gebeurd er met het bezit van al z'n volgelingen ?
???

atma
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

atma schreef: Geen enkele spirituele leraar zal zeggen dat je materieel moet afzweren maar dat je je er niet aan moet hechten.
of zoals Baba zegt; money comes and money goes, morality comes and growes
Mooie woorden.

Maar zou het niet interressant zijn om te zien als je alle materiele dingen afhaalt van Baba of hij nog in zijn eigen woorden geloofd.
Fuck met alles.
Plaats reactie