Inderdaad.atma schreef: Dat de geest makkelijk om de tuin te leiden is ben ik absoluut met je eens. Maar dat is niet zo gek als je weet dat de geest zelf eigenlijk een illusie is doordat het gebonden is aan tijd en ruimte. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Uiteraard zijn er vele groepingen (nu en in het verleden) die proberen mensen aan te trekken zodat er iemand op een of andere manier beter van wordt of denkt te worden. Maar je moet het toch met me eens zijn dat er ook groeperingen zijn die dat niet hebben.
Mee eens.
Dat maak jij ervan. Ik heb niets tegen de schaakclub of mensen die gezellig samen bridgen.Wat jij eigenlijk zegt is dat iedere groepering niet deugt en heb je wel een zeer negatieve kijk op de mens en de wereld.
Misschien kan je sai baba niet scharen onder clubs als Landmark of scientology. Maar het is een sekte zoals elke andere. Je houdt mensen een bepaalde levensvisie (lees worst) voor, waar ze heel hard hun best voor moeten doen om die zich eigen te maken. En eerlijk gezegd, er zitten veel goede uitgangspunten in de leer van Sai Baba (wat toch een beetje gekopy-paste is van anderen). Waar het om gaat is dat mensen die zoekende zijn, iets zullen vinden in zo'n ideologie. Zij gaan daar mee aan de haal. Misschien is dat de zwakte van de geest.Je praat over gebruik maken door die groeperingen van de 'zwakte van de geest', vertel me dan hoe de Sai Baba vereniging dat doet.
Aan het roer staat een grote almachtige persoon. In dit geval zelfs iemand die goddelijke eigenschappen wordt aangemeten (ehhh?). Hij is degene die de mensheid weer op het goede pad moet zetten (had die man in Waco Texas dat ook niet?) . In het geval van SB, wil hij terug naar de oude waarden, doet goede dingen op scholen en verricht 'wonderen'.
En dat is waar het scheef gaat lopen. Het hebben van een aardige filosofie en het doen van goede werken, wil nog niet zeggen dat de grote roerganger dan ook automatisch goed is. Dat die hele beweging om een persoon draait, dat is natuurlijk gevaarlijk. (zie alle sekten die bekend zijn)
En die wonderen van hem zijn gewoonweg belachelijk. Daar is al zoveel over gezegd en geschreven. Kan de links desgevraagd geven. Goedkope horloges materialiseren, terwijl het zoveel mogelijk afzweren van het materialistische een speerpunt van de leer is. (tja je moet natuurlijk wel weten hoe laat het is.)
Ben jij dan bereid om te aanvaarden dat Sai Baba eigenlijk een naar mannetje is, een goochelaar, een profiteur?Het enige wat ik hiermee wilde weergeven is dat het je niet uitmaakt wie jou verteld dat de Sai Baba organisatie en haar grondlegger iets zeer positiefs is want je hebt je mening al gevormd en bent niet bereid tot enig.........
Een geheime dienst onderzoekt of een sekte staatsgevaarlijk is. Niet of er dingen mis gaan in een organisatie. Dat jouw clubje niet staatsgevaarlijk is, wil nog niet zeggen dat er niets mis gaat. Zie de goochelarij, zie het misbruik, zie de zelfverrijking aan de top.Nee ik bedoelde dat wanneer zij enige zaken hadden kunnen vinden die de organistie en Sai Baba in het diskrediet hadden kunnen brengen dan hadden ze dat zeker openbaar gemaakt.
Want ookal hoeven mensen niet voor een bezoek te betalen. Iedereen wordt wel continu op het hart gedrukt om donaties te doen. Zie het multimiljoen waard zijnde wagenpark en het leuke optrekje van de Baba.
Tuurlijk op alles valt wat af te dingen. Maar als maar vijf van de honderd beschuldigingen van seksueel misbruik waar zijn, dan is de baba toch mooi een 'sexoffender'. Vind je niet ook dat dit niet zomaar mag afgedaan worden als onzin. Deze mensen verdienen een serieuze behandeling.Ten eerste gaat het volgens mij eerder om een hand vol mensen dan om enkele honderden. Dat bijvoorbeeld de grondlegger van de ex-baba.nl website iemand is die nog nooit bij Sai Baba is geweest lijkt me al veelzeggend. Dan heb je de rechtzaak die in amerika zou plaatsvinden maar die teniet is gedaan omdat, nou ja lees zelf maar.
Dan heb je nog de hoofdpersoon uit de bbc serie waar ook het e.a over te zeggen valt.
Maar je wordt dus wel continu erop gewezen om te storten voor zijn Sri Sathya Sai Central Trust. Of niet soms? Denk je dat mensen die denken iets spiritueels mee te gaan maken niet willen bijdragen aan het sponsoren daarvan. Als de boeken opengaan over wat er precies met dat geld gebeurt, dan wordt het leuk.Het grote verschil is alleen dat er niets en dan nog maar eens niets van je gevraagd wordt binnen de Sai Baba vereniging. Geen geld, geen cursussen, niets......
beste Atrma, ik steun van harte jouw zoektocht naar liefde en al het andere. Ik kan daar als mens gewoon geen bezwaar tegen maken. Ik zie dat echter los van die hele poppenkast die de Baba in India op poten heeft gezet.
Groeten Amehoelah.

Hebr 6: