Zelfkennis = Godskennis?Antiscience schreef:HarrieMe schreef:Volgens van Dale:mustafa schreef:introspectie
1 innerlijke zelfwaarneming
2 (medisch) inwendig onderzoek
Zelfkennis = Godskennis
Leegloop kerk veroorzaakt doofheid
Moderator: Moderators
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Wat een gelul. Iemand die nog nooit van een god heeft gehoord kan wel degelijk zelfkennis hebben. Wat claimen gelovigen toch allemaal. Alsof alleen goede dingen kunnen bestaan bij de gratie van het geloof. Geloof maakt meer kapot dan je lief is.Antiscience schreef:HarrieMe schreef:Volgens van Dale:mustafa schreef:introspectie
Zelfkennis = Godskennis
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
-
Antiscience
- Banned
en als die iemand nou veel zelfkennis heeft, dan heeft hij/zij toch veel Godskennis.HarrieMe schreef:Wat een gelul. Iemand die nog nooit van een god heeft gehoord kan wel degelijk zelfkennis hebben. Wat claimen gelovigen toch allemaal. Alsof alleen goede dingen kunnen bestaan bij de gratie van het geloof. Geloof maakt meer kapot dan je lief is.Antiscience schreef:HarrieMe schreef: Volgens van Dale:
Zelfkennis = Godskennis
Hij/zij weet dan alleen niet dat sommige anderen dat Godskennis noemen.
Antiscience schreef:en als die iemand nou veel zelfkennis heeft, dan heeft hij/zij toch veel Godskennis.
Zo'n snuger antwoord kun je alleen van een gelovige verwachten. Wat nu als je je leven lang al geloofd hebt in iets dat niet bestaat. Dan is er geen god en dus ook geen godskennis.
Vannacht heb ik gedroomd van de hemel. Het was er volkomen rustig met prachtige bloemen en parken. Het was zo rustig en vreedzaam, want er was geen mens.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
-
Antiscience
- Banned
hoi Harrie,HarrieMe schreef:Antiscience schreef:en als die iemand nou veel zelfkennis heeft, dan heeft hij/zij toch veel Godskennis.
Zo'n snuger antwoord kun je alleen van een gelovige verwachten. Wat nu als je je leven lang al geloofd hebt in iets dat niet bestaat. Dan is er geen god en dus ook geen godskennis.
Vannacht heb ik gedroomd van de hemel. Het was er volkomen rustig met prachtige bloemen en parken. Het was zo rustig en vreedzaam, want er was geen mens.
hoezo zou ik een gelovige zijn, ik hoef niet te geloven wat een ander beweert,
ik denk zelf over iets na, ervaar zelf, doe mijn best mezelf beter te leren kennen.
jij droomt, ik droom, jij zegt je gaat dood, ik vermoed dat de dood niet bestaat omdat
ik de dood niet kan rijmen met mijn zelfkennis .....
P.S. Was je bewust in je droom ? Waren de beelden / kleuren erg gedetailleerd en
helder ? Hoorde je vogels, andere dieren of geluid ?
Droom gerust verder. Ik zal proberen met beide voeten op deze aarde te blijven tot mijn dood en eeuwige rust. Ik moet er niet aan denken de eeuwigheid in te moeten met allemaal wijsneuzen. Ik hoop dat je krijgt wat je wenst. Ik hoop dat je mij gunt dat ik krijg wat ik wens.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Van de voorgestelde goden die hier op dit forum de revue passeren, moet ik bekennen dat ik satan dan lief heb. Als ik door hem verleid wordt zoals gezegd wordt, aan welke uitspraak ik overigens geen enkele waarde hecht, en ik daardoor mijzelf beter leer kennen is hij geen vijand van mij maar mijn beste vriend.Tamara schreef:Jessy schreef: Want ik dacht dat hij zei heb uw naast lief gelijk uzelve, en dit als oppeste gebod meegaf.
Maar God bovenal..
Heb het al moeilijk genoeg met mijn naaste te leren kennen en lief te hebben, en geen oordeel over hem te vellen.
Daar heb ik al een dagtaak aan.
Tamara ken je het verschil tussen verplicht te worden tot of je verplicht te voelen voor, en verantwoordelijkheid op je nemen?
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
AS schreef
In de volksmond wordt met zelfkennis bedoeld hetgeen je over jezelf als persoonlijkheid denkt te kennen. Of te weten hoe je op en in een bepaalde situatie zult reageren. Heeft te maken met de kennis die je hebt of denkt te hebben over je persoonlijkheid. Met alle daaraan verbonden gevoelens gedachten en kennis.
Het ego zogezegd. Het ego echter is de ziel en het ego-isme vertegenwoordigd je persoonlijkheid.
Er is een verschil tussen . Mens ken UW ZELVE. En mens ken je zelf.
Het ZELVE ging uit ……………………in de wereld en werd niet gekend.
Dan ga je uit van de kennis van de ziel, en de " machten" die eigen zijn aan de ziel.Zelfkennis = Godskennis
In de volksmond wordt met zelfkennis bedoeld hetgeen je over jezelf als persoonlijkheid denkt te kennen. Of te weten hoe je op en in een bepaalde situatie zult reageren. Heeft te maken met de kennis die je hebt of denkt te hebben over je persoonlijkheid. Met alle daaraan verbonden gevoelens gedachten en kennis.
Het ego zogezegd. Het ego echter is de ziel en het ego-isme vertegenwoordigd je persoonlijkheid.
Er is een verschil tussen . Mens ken UW ZELVE. En mens ken je zelf.
Het ZELVE ging uit ……………………in de wereld en werd niet gekend.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
-
Antiscience
- Banned
Sartre heeft eens gezegd ;HarrieMe schreef:Droom gerust verder. Ik zal proberen met beide voeten op deze aarde te blijven tot mijn dood en eeuwige rust. Ik moet er niet aan denken de eeuwigheid in te moeten met allemaal wijsneuzen. Ik hoop dat je krijgt wat je wenst. Ik hoop dat je mij gunt dat ik krijg wat ik wens.
" De ander heeft mijn wereld gestolen. "
Ik denk dat de ander mijn wereld niet kan stelen.
Dus steel ik niet jouw wereld, en gun ik je wat je wenst.
Jij gunt mij wat ik wens. Jouw hoop lijkt mijn angst,
mijn angst lijkt jouw hoop.
vriendelijke
groeten
Jos
Ik ken geen angst. Ik heb juist vrede met de beperktheid van het mens zijn. Ik heb me nooit bang laten maken met hel en verdoemenis. Ik ben blij dat er niets meer is na de dood. Pas als mensen beseffen hoe lang eeuwigheid is, kunnen ze begrijpen dat ze niet eeuwigheid willen voortleven.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
-
Antiscience
- Banned
HarrieMe schreef:Ik ken geen angst. Ik heb juist vrede met de beperktheid van het mens zijn. Ik heb me nooit bang laten maken met hel en verdoemenis. Ik ben blij dat er niets meer is na de dood. Pas als mensen beseffen hoe lang eeuwigheid is, kunnen ze begrijpen dat ze niet eeuwigheid willen voortleven.
Ken je het sprookje ;
" Van een die erop uittrok het griezelen te leren. "
Heb je echt geen angst meer ?
Heb je angst voor oneindigheid ?
Heb je angst voor eventuele onsterfelijkheid ?
Je hebt wel nog hoop ?
Heb je een sterk zelfvertrouwen ?
Mag ik vragen wat deze discussie nog met de leegloop der kerken, al dan niet als gevolg dan wel oorzaak van zogezegde doofheid, te maken heeft?
Mij lijkt het eerder een rondje 'in de ring': raken waar je kan.
Groeten,
drosofila
Mij lijkt het eerder een rondje 'in de ring': raken waar je kan.
Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)