@Carla,
De hele reut aan mogelijke argumenten is wel binnen dacht ik.
Je wil het alleen over de diensten en niet over de homeo-waren hebben. Ga ik niet in mee. Beide dus, want homeomiddelen vormen de kern van de homeo.
Meer dan eens herhaal je:
En dat is niet de insteek hier. Het gaat erom of ze erin gelóven en of je alle homeopaten oplichters kunt noemen.
En inderdaad het notedop antwoord komt van Psycop:
doctorwho schreef:Psycop schreef:Als ze er niet in geloven zijn het oplichters
Als ze er in geloven, zijn het gevaarlijke dwazen.
High five voor psycop in een notedop verwoord waar het om gaat

In elk geval niet om semantische taalspelletjes.

DE KERN VAN DE ZAAK
Per saldo Carla maak je van dat zelf geloven, overtuigd zijn van een homeo in zichzelf een vorm van niet toerekeningsvatbaar zijn.
Jammer genoeg kan dan alleen een arts-homeo voor de tuchtraad komen, zoals onlangs Tinus Smits {
http://www.eindhovensdagblad.nl/edbinne ... 269920.ece };
Arts-homeo's hebben in feite hun academische opleiding overboord gezet en ook de principes van wetenschappelijke kennis vergaren. Ze denken het beter te weten zonder het bewijs te willen leveren.
Verdere homeo's zouden naarmate ze onkundiger zijn des te meer onder jouw geloofs-ontheffing vallen. De huidige BIG-wet doet in feite ook zoiets: iedereen mag behandelen: bedrieger of niet. Zolang aan erkende profi's voorbehouden handelingen maar niet worden uitgevoerd.
BEWIJSLAST
Alleen in de rechtszaal is het zo dat "wie beschuldigt bewijsplicht heeft". Heel logisch omdat veroordelen zonder bewijs onze rechtsstaat onderuit zou halen.
Buiten de rechtszaal ligt de zaak anders en hoef ik niet te bewijzen dat bijvoorbeeld homeo niet werkt. Daar geldt dat iemand die iets claimt zijn/haar claim hard moet maken. Wijzen naar de tevredenheid van de klant is een manier om dat hard maken te ontlopen. Op zich gewoon een vorm van bedrog !
ERVARING = BEWIJS ?
Wat je verder aanhaalt over waarom een persoonlijke ervaring best wel bewijs mag heten, daar ga ik niet in mee.De rechter ook niet. Semantische taalspelletjes doei-doei.
PATIENT-MONDELING VERSLAG = BEWIJS ?
Er is hier meer aan de hand, want de patient kan alleen maar aangeven hoe die zich voelt. Niet of hij/zij een ziekte of kwaal heeft, of dat die verdwenen zou zijn. Er kan wel degelijk dus worden bepaald hoe die twee zaken met elkaar kloppen. Daar kan wel degelijk uit worden afgeleid of een middel meer op zak heeft dan de tevredenheid van de patient.
De homeo vindt die tevcredenheid van de patiënt de sleutel. Zoals eerder gesteld gewoon elegant verpakt bedrog.
Om het ene middel door het andere te laten vervangen in een behandelingsprotocol moet het gewoon beter werken en minstens beter dan fop. Wie minder goed werkend verslijt als beste middel die bedriegt.
MIDDELEN-REGISTRATIE
Bij het registreren van geneesmiddelen moet de werking ervan wetenschappelijk zijn aangetoond.
Op niet geregistreerde middelen mag niet staan dat ze een geneeskrachtige werking hebben. Vanzelf dat je zoveel reklameteksten ziet als "Prostahomeo is goed voor uw prostaat", want dat mag net wel. "Prostahomeo verkleint uw vergrote prostaat" mag dus niet.
APARTE HOMEO-REGISTRATIE
Homeo-middelen konden feitelijk niet worden geregistreerd, want er is geen aantoonbare werking, want de losse getuigenissen tellen niet. Wat jij daar ook van vindt.
Toch is er een aparte EEG-verplichte registratie van homeo-middelen. Aanmelding kan (http://
www.cbg-meb.nl/nl/hpathica/index.htm ) nadat is aangetoond dat ze onschuldig zijn en op het middel mag niet staan dat het wel iets zou doen.
Kan dat worden aangetoond dat ze wel iets doen dan volgt akute promotie naar het register van de geneesmiddelen.
HOMEO-WAARSCHUWING VAN CBG:
Het College staat voor deze producten geen indicaties toe die verwijzen naar aandoeningen waarbij een medische diagnose door een arts gesteld moet worden of waarvoor een gerichte therapie noodzakelijk is. Op basis van deze informatie kan een consument dan zelf beslissen om een homeopathisch geneesmiddel voor zijn of haar klacht te gebruiken.
HOMEO-BEDROG
Een ieder die dus homeo-middelen voorschrijft met de suggestie dat ze zouden werken is in feite heel duidelijk een bedrieger.
Homeo's suggereren dat altijd anders hoefden ze het middel niet voor te schrijven.
Aangezien homeo-middelen de kern van de homeo zijn is iedere homeo ongeacht het eigen geloven een bedrieger.
OVERGEBLEVEN KRUIMELS: bewijslast aan verkeerde adres, want de homeo "claimt" en draagt de bewijslast.
Carla schreef:Het is drieledig: Ten eerste dien je te bewijzen dat iemand onverdund kraanwater verkoopt en kristallen aanprijst, ten tweede dien je te bewijzen dat dit kwalijk is en ten derde dat iemand het doet alleen om geld te verdienen en weet dat het niet werkt of, sterker nog, schade berokkend.
Met je zelf gegeven antwoord ga je de mist in.
Kraanwater of alcohol, zeker niet in gedroogde vorm -en vergeet dat droge topbedrog niet !!- zijn geen goedgekeurde geneesmiddelen en het "werken" noch de "tevreden klanten" maken de homeo-middelen tot geneesmiddelen.
Dat is echt een terplekke uitvinding van jou; in feite heb je het over handel: waar de klant voor wil betalen en tevreden over is dat is handel en dan ben ik het met je eens.
OVERGEBLEVEN KRUIMELS: Jomanda-Millecam
Ben erg benieuwd omdat er wordt getoetst of een gewone burger het geven van een kolder-advies kan worden aangerekend.
Jomanda is geen homeo, dus die rechtspraak zegt niets over de homeo.
Terzake artsen met kolder-behandelingen, waaronder homeo zijn wel door de tuchtraad bestraft. Of daar nog gewone rechtzaken van komen weet ik niet zeker.
OVERGEBLEVEN KRUIMELS: DEVIOUS homeo-dierenarts
Ik dacht dat dieren in nederland beter afwaren dan mensen omdat een dierenarts geen homeo mág bedrijven. Een mensenarts heeft wat meer ruimte en de KNMG vindt het weren van homeobedrog bij haar leden geen zaak van voldoende prioriteit.
correctie, zie http://www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/61/24
OVERGEBLEVEN KRUIMELS: DEVIOUS in functie
Het blijven claimen dat homeo werkt alsof het een getoetse geneeswijze/middelen zou zijn is bedrog.
Temeer omdat zelfs uitvoerig die claim onderuit is gehaald.
Het toestaan dat voortdurend bedrog mag worden aangeprezen op een freethinkers-forum vind ik raar.
OVERGEBLEVEN KRUIMELS: WINDSURFER
Kom je weer met je nuance, terwijl er glasheldere duidelijkheid is: bedrog.
Over dirigeerbare placebo-effecten zou je toch een apart topic beginnen ??
Nu mag ik koffie !
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.