De liefde van Jezus op Lowlands

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Sado schreef:
Het punt is dat als je op deze manier wilt redeneren alles wat de mens bedenkt, opschrijft en doet een geloof is.
Dat denk ik niet. De uitspraak 'Ik weet niet zeker of er een God is', is een heel andere uitspraak dan 'Ik weet zeker dat God bestaat' of 'Ik weet zeker dat God niet bestaat'. Bij de eerste draait het niet om geloof, maar om iets wat iemand met zekerheid kan zeggen, omdat het iets betreft wat de uitspreker ervan zeker kan weten, omdat de uitspraak op hem zelf slaat. We kunnen zeker weten wat wij denken. Bij de tweede en derde draait het wel om geloof, omdat deze uitspraken niet met zekerheid kunnen worden gedaan. Men kan niet met zekerheid weten of God wel of niet bestaat, dus draait het om een geloof.
Dit zijn, met alle respect, semantische woordspelletjes. ALLES wordt uiteindelijk een geloof. Want je weet namelijk NIETS écht zeker. Je weet niet of je zeker kunt zijn van je eigen gedachten: wie zegt mij dat mijn gedachten van mijzelf zijn? (Een filosoof, Nick Bostrom, heeft dit argument bedacht waarin hij aantoont dat de kans dat wij in een gesimuleerde omgeving à la The Matrix leven niet verwaarloosbaar klein is.) Als je dus het argument wilt gebruiken over 'zeker weten' en 'niet zeker weten', moet je een criterium introduceren waarmee je dat onderscheid tastbaar kan maken---en dat criterium is een arbitraire keuze omdat wij geen absolute zekerheden kennen. De discussie verzandt dan in een vruchteloze strijd wat nu wel 'zeker' en wat nu 'niet zeker' is.
We geloven dat wiskunde niet intern tegenstrijdig is.
Weleens wat van Gödel gelezen?
Ja. En daarom nemen we op dit moment maar aan dat de grondaxioma's niet tegenstrijdig zijn omdat ze binnen het systeem waarin ze zijn gedefiniëerd niet te bewijzen zijn. Ze zijn obviously true, maar een bewijs in mathematisch-logische zin kan er niet voor worden gegeven. Strikt genomen is dat dus 'niet zeker weten', en dus---volgens jouw definitie---een geloof.

Het staat je vrij om andere systemen te verzinnen waarbinnen die eerdere axioma's wel te bewijzen zijn, maar je hebt op dat moment alleen maar het probleem verplaatst naar andere stellingen die op hun beurt onbewijsbaar zijn.
We geloven dat we leven. We geloven dat we nu met iemand anders over een computernetwerk gedachten uitwisselen. Enzovoort.
Zeker. Maar ik kan nu met zekerheid zeggen dat ik nadenk over kerstballen. Ik kan dat zeker weten. Ik kan zeker weten dat ik denk. Ik denk, dus ik besta. Wat een cliché!
Nee, dat kan je niet zeker weten. Je denkt dat je aan kerstballen denkt. Jij hebt nimmer het bewijs geleverd dat je dat doet: ik kan het (op dit moment) niet objectief verifiëren, en als ik dat doe, maak ik gebruik van wiskundige en fysisch-empirische aannames omdat ik apparatuur nodig heb óm dat te bepalen. De sensatie van denken is evengoed onderhevig aan twijfel en speculatie of het wel zo is. We gaan er, net als bij de wiskunde, stilzwijgend vanuit dát het inderdaad zo is, omdat met het alternatief niet te werken valt. Maar op het moment dát je dat doet, worden concepten als 'god' opeens onderhevig aan dezelfde logica die je stilzijgend voor 'waar' accepteert. Het is óf het een, óf het ander, en niet beide, wat jij wel lijkt te willen.
Het woord 'geloven' verliest prompt al zijn betekenis.
Hier ben ik het dus niet mee eens, ik heb hier boven geprobeerd te laten zien waarom niet.
Ik ben bij lange na niet overtuigd.
Het is mijns insziens dan inderdaad een semantisch spelletje om dan opeens als het over een nogal tegenstrijdige entiteit als 'god' gaat te zeggen: 'Je weet het niet, dus geloof je het'. Ik weet héél erg zeker dat de goden zoals door de eeuwen heen aanbeden niet bestaan: dat zijn stuk voor stuk antropomorfismen die aan onmogelijke karaktereisen moeten voldoen.
Het enige wat jij zeker kunt weten, is dat je denkt dat er geen god bestaat. Het enige wat jij zeker kunt weten, is dat je dat denkt, omdat je denkt dat het stuk voor stuk antropomorfismen zijn. Maar je kunt niet zeggen 'die en die god bestaat niet, want hij is een antromorpofisme'. Dit is geen geldig argument.
Ik verwerp goden niet alleen omdat het antropomorfismen zijn---waarom zou dat trouwens geen geldig argument kunnen zijn? Ik lees alleen maar welke eigenschappen er aan goden worden toegeschreven en concludeer vervolgens dat die eigenschappen met zichzelf in tegenspraak zijn. Of dat toevallig antropomorfistische eigenschappen zijn, doet voor de rest niet zoveel terzake. Het moge duidelijk zijn dat als wij door een Marsmannetje worden bezocht die ons vertelt over zijn geloof in de Al-god HGH786'**&^, antropomorfische eigenschappen opeens een vreselijk cruciaal punt worden!
Daarmee wordt hun eigen bestaan ontkracht.
Ik denk dus van niet!
Voorogesteld dat we het niveau van 'alles is geloven' verlaten en de aanname doen dat bepaalde zaken juist moeten zijn---logica, wiskunde, en dergelijke---kan ik aantonen waarom ik denk dat goden als God, Allah en Zeus niet bestaan. Kan jij aantonen waarom ze logischerwijze wel zouden bestaan? Dat proberen mensen al duizenden jaren, tot nu toe zonder één concreet resultaat.
Ik laat in het midden of er dan andere goden bestaan, maar ik ben tegelijkertijd van mening dat échte goden---zeg maar type universummaker---zich voor geen moer interesseren wat wij op dit nietige stukje steen uitvoeren.
Misschien wel, misschien niet. Ik denk dat dit niets zegt over het bestaan van God. Het zegt enkel iets over wat jij denkt. Overigens wil ik niet impliceren dat je dit aanvoert als bewijs van God, als je dit niet zo bedoelt, en enkel een uitspraak wilt doen over wat jij denkt.
Het zegt heel veel over het bestaan van de christelijke god. Ik merk uit het bovenstaande op dat je geen echte rekenschap geeft hoe ontstellend nietig de Aarde is in vergelijking met het universum. Dat is ook precies wat ik tegen de karakterisering van de christelijke god heb, afgezien van de logische onmogelijkheden die in zijn karakter moeten worden verenigd: hij wordt veel en veel te beperkt weergegeven. Het is een superpa met magische krachten, geen god die een universum met honderden triljarden sterren, melkwegstelsels en meer tot stand brengt.
Wij mensen kunnen ons die goden ook absioluut niet inbeelden: onze hersenen zijn er domweg niet toereikend voor.
Wellicht, maar er valt denk ik wel wat te zeggen voer God, of onze hersenen nu goed genoeg zijn om Hem in zijn volledigheid te kunnen omvatten of niet. Overigens lijkt mij dit sterk, want als wij Hem zouden kunnen bevatten in zijn volledigheid, zouden wij zelf perfect zijn, en er kan maar één perfect wezen bestaan. Perfectie is de limiet.
Nee, perfectie is een antropomorfisme. Perfectie is niet van toepassing op een god. Het is dus ook niet te zeggen of perfectie de limiet is, laat staan dat we kunnen aangeven wat die limiet is en óf er wel een limiet is. Ik zou ook werkelijk niet weten hoe 'perfectie' te rijmen valt met een vrijwel leeg universum met her en der een ster.
Het lijkt een heel klein beetje op de verhouding die wij met amoebes hebben: wij gaan daar absoluut niet van verwachten dat ze ons aanbidden of proberen een plekje in het hiernamaals veilig te stellen. Amoebes zijn er, we kunnen ze bestuderen, en dat is het dan zo'n beetje.
Wij kunnen dus ook een hypotetisch perfect wezen bestuderen.
Nee, net zo min als de amoebe ons tot in detail kan bestuderen. Het ontbreekt aan de noodzakelijke capaciteiten. En verder zul je daarvoor ook nog een definitie van 'perfect' moeten geven, maar die is, zoals ik al zei, niet op goden van toepassing.
Met dát in mijn achterhoofd zeg ik dan ook dat de atheïst niet gelooft als hij zegt dat God niet bestaat. Dat niet-bestaan is wel zeker.
Ik blijf bij mijn punt dat we die absolute uitspraak niet kunnen doen.
Op basis van de aanname dat ik bepaalde basis-logica als absolute waarheid accepteer--en die jij ook accepteert omdat je anders niet met anderen kunt communiceren---is die conclusie onontkoombaar. Je kunt hooguit zeggen dat de Echte God vér buiten onze verstandelijke vermogens valt, en op dat moment accepteer je ook dat die Echte God ook niet is geïnteresseerd in wat wij hier uitspoken, omdat hij óók begrijpt dat wij het nooit zullen begrijpen. Het zal 'm ook geen moer interesseren of wij wel of niet in zijn bestaan geloven. Daarom is mijn eindconclusie: goden bestaan misschien, God bestaat niet. Denk daar maar eens over na.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

:? Ik kom weer even door de bocht vliegen.

Willen jullie de navolgende stelling eens in overweging/gedachten nemen:
Wie niet voor (met) mij is, is tegen mij...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Tamara schreef::? Ik kom weer even door de bocht vliegen.

Nee!
Dat wil ik niet en dat kan ik niet.
Want ik weet niet wie of wat 'mij' is!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Sado
Contacteer:

Bericht door Sado »

Wow, wat een replies!

Ik hoop dat jullie geduld hebben, want ik ga zo slapen, dus ik begin eventjes niet aan het typen van een nieuwe post, omdat ik heel erg veel dingen uiteen moet gaan zetten bij een heleboel mensen om mijn standpunten nog te kunnen verdedigen. Ik zal in ieder geval iedereen beantwoorden!
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Erik schreef:

Nee!
:? God van de Bijbel. je kent me toch onderhand wel :wink:
:? Alhoewel je Hem onderhand ook wel aardig zou moeten kunnen inschatten...foute opmerking...het gaat om Hem, niet om mij... :oops:
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Tamara schreef:
Erik schreef:

Nee!
:? God van de Bijbel. je kent me toch onderhand wel :wink:
:? Alhoewel je Hem onderhand ook wel aardig zou moeten kunnen inschatten...foute opmerking...het gaat om Hem, niet om mij... :oops:
Oh dat godsbeeld, neh dat is al in zoveel andere topics hier bewezen dat dat logischerwijs niet kan bestaan, daar is geen eer meer aan te behalen.

Ik kan de aanhangers van dat godsbeeld wel goed inschatten ja, ze hebben vooral niets te zeggen en nog minder te bieden.
Zou niet passen in de zijweg die dit topic is ingeslagen, sterker nog het zou de discussie doodslaan.
Misschien dat men je in een nieuw ander topic ter wille is?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

balou schreef:
In Rusland waren het natuurlijk wel atheïsten die gelovigen vervolgden
Maar, en dat is de grote schande, het atheïsme werd door de staat verplicht gesteld, en kinderen werden in die geest onderwezen.
Wij mogen hopen dat zoiets zich niet herhaald.
Hier toch even op reageren, ben er net geweest Rusland dus, het grappige aan deze opmerking is is dat me opgevallen was daar dat juist nogal betreurd werd dat religies weer vrij kunnen tieren, men ziet daar de bui al hangen, voormalig USSR is al gesplitst in diverse staten (men kijkt er Gorbatsjov nog steeds voor aan) maar men ziet ook de ellende welke met religie gepaard gaat.
Religieuze conflicten waren ook gangbaar in de aanloop van het ontstaan van de USSR en dezelfde opmerking zoals jij plaatste heb ik daar mogen vernemen: Wij mogen hopen dat zoiets zich niet herhaald.

Dezelfde opmerking maar met een hele andere achtergrond.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Achnaton schreef;
Religieuze conflicten waren ook gangbaar in de aanloop van het ontstaan van de USSR en dezelfde opmerking zoals jij plaatste heb ik daar mogen vernemen: Wij mogen hopen dat zoiets zich niet herhaald.
Zeker heb je gelijk wat betreft die religieuze conflicten, maar daar ging het eigenlijk niet om.
Wat ik van een kantekening wilde voorzien was de opmerking dat Atheisten nooit gelovigen vervolgen.
Het Rusland van na de revolutie heeft de narigheid opgeleverd dat het Atheïsme daar is verheven tot een soort staatsgodsdienst zoals Devious terrecht opmerkte.
Dat neemt echter niet weg dat de gelovigen vervolgd werden door mensen die beweerden atheïst te zijn.
Trouwens China kan er ook wat van. Vraag dat maar aan de Tibetthanen. De Dalaï Lama kan ook niet bij zijn volgelingen zijn.

Iets anders is dat het ineenstorten van het communisme te wijten zou zijn aan één enkel mannetje Gorbatsjov. Dat is mij nou net effe te simpel. Maar dat sommige, en misschien wel veel russen dit betreuren geloof ik best. Er zijn ook veel Spanjaarden die het overlijden van Franco betreuren, want die wist zo leuk raad met die vervelende Basken.
Hoezeer religies ook een bron van conflicten kunnen zijn, (want daarin heb je zeker gelijk) Een Atheïst kan het niet verbieden, en hoort dat ook niet na te streven denk ik. Hij laadt daarmee de verdenking op zich dat zijn opvattingen superieur zouden zijn. De tragische geschiedenis in Rusland heeft aangetoond dat dit niet zo is.
Wat ik eruit geleerd heb is dit. Atheïsme kan uitgroeien tot een ïsme En dat isme kan net zo gevaarlijk onverdraagzaam worden als Katholicisme Protestantisme of elk ander religieus isme.
Laten wij daarvoor waken, en ons vooral niet verenigen
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Tamara schreef:Willen jullie de navolgende stelling eens in overweging/gedachten nemen:
Vals dilemma: er wordt een tegenstelling gesuggereerd met slechts twee mogelijke uitkomsten. Graag gedaan.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Sado
Contacteer:

Bericht door Sado »

Ok, even kijken. Ik kan alle mensen natuurlijk quote voor quote behandelen, maar ik denk dat ik eventjes opsom wat de belangrijkste punten zijn:

1. Wat ik onder God versta
1.1. Wat perfectie inhoud met betrekking tot God
1.2. Een rationele onderbouwing voor de definitie van God
1.3. De formulering van een godsbewijs
2. Of mensen iets zeker kunnen weten. Wat is het verschil tussen geloof en kennis?
2.1. Of atheisme een geloof is

Ik hoop dat ik hier niemand mee buiten de boot laat vallen. Mocht dit wel zo zijn, trek dan even aan mijn mouw.

Goed. Wat versta ik dus onder God? Was is de definitie die ik aan God toeken? Ik denk zelf dat alles wat bestaat het potentieel moet hebben te bestaan (Aristoteles). Dit potentieel is actueel. Binnen dit potentieel ligt alles besloten. Alles wat kan bestaan, heeft het potentieel te bestaan. Dit potentieel is eeuwig. Ten aller tijden kan er potentieel iets gebeuren. Dit potentieel moet, om iets te kunnen actualiseren, krachtiger zijn dan hetgeen het actualiseert. Oftewel, dit potentieel kan niets maken dat krachtiger is dan zichzelf (Descartes). Het is nutteloos voor dit potentieel om zichzelf te kopiëren, omdat het dan nog steeds dezelfde potentialiteit is. Daar dit potentieel eeuwig is, kent het geen kwantiteit. De mens kan potentieel bestaan. De menselijke geest kan ook potentieel bestaan. Dit volgt uit het feit dat ze bestaan. Deze potentialiteit omvat dus het bestaan van de menselijke geest. Dit potentieel bevind zich overal (overal kan er potentieel iets gebeuren), het is er altijd (er kan altijd iets gebeuren) en bevat dus alles wat kan bestaan (is dus alwetend). Dit zijn eigenschappen die van oudsher al toegekend zijn aan God. Dit potentieel is dus God. God is het bestaande potentieel.

Wat houdt dit in? Voor mij een heleboel. Voor jullie wellicht iets minder. We hebben hier te maken met mijn persoonlijk godsbeeld, en dus zal dit menig mens tegen de borst stuiten.

Ten eerste denk ik dat God, als potentieel, zelf een causa sui (God komt voort uit zichzelf. Ten aller tijden heeft er iets het potentieel te bestaan. Dit is dus eeuwig. Dit is een behoorlijk Aristoteliaanse gedachte, en wat mij betreft een pot met goud. Het is de oplossing op de vraag 'wat was er voor God?' en 'Wie heeft God gemaakt?'. God is het potentieel. Hij omvat het bestaan, zonder zelf werkelijk te bestaan op de manier die wij kennen. Daar Hij iets hogers moet zijn dan het bestaan om het bestaan voort te kunnen laten komen, is het logisch dat Hij niet bestaat op de manier die wij verwachten. Om Baudelaire te quoten: 'God is het enige wezen wat kan heersen zonder werkelijk te bestaan'. Dit is een uitspraak waar atheisten van smullen, maar als deist smul ik er ook van.

Ten tweede denk ik dat dit godsbeeld verschilt van het godsbeeld van de monotheistische godsdiensten. Dit is niets nieuws. In de middeleeuwen was er ook al moeite met de vereniging tussen religie en de filosofie van Aristoteles. De monotheisten stellen zich God voor als actieve kracht, die tussen ons bestaat, en hier en daar wat stammen uitmoord om het volk van Israel een plezier te doen. Ik denk niet dat dit zo werkt. Ik denk dat, toen God deze tent schiep, Hij zichzelf wegcijferde om het zo te kunnen laten zijn. Zoals al ik eerder zei, is het nutteloos voor het potentieel zichzelf te kopieren, omdat het geen kwantiteit kent. Zo is het denk ik ook met God en de creatie. Als Hij hier zou zijn, zou Hij onmiddelijk alles zijn wat er is. Het is het probleem van de perfectie. Zo komen we dus aan bij het vraagstuk wat perfectie is in relatie tot God.

Dan komen we aan bij een heel erg Platonisch deel van mijn godsbeeld. Ik denk dat alles wat wij zien, juist vanwege de nutteloosheid van perfectie om zichzelf te kopieren, imperfecte afspiegelingen zijn van het perfecte. Oftewel, de eindigheid die wij ervaren is een imperfecte afspiegeling van de eeuwigheid. Doodgaan is een afspiegeling van onsterfelijkheid. relativiteit is een afspiegeling van het absolute. Wij bevinden ons dus in een imperfecte wereld, die het zonder het ingrijpen van God zal moeten uitzoeken. Dit leid dan dus weer eigenlijk naar een vorm van existentialisme die je terug vindt bij Kierkegaard: zelfs met het bestaan van God, zijn wij zelf verantwoordelijk voor ons leven. We kunnen en mogen geen beroep doen op God.

Een andere reden waarom ik denk dat God niet ingrijpt, is omdat ik denk dat God vrijwillig machteloos is. Omdat God de menselijke geest omvat, weet Hij dus hoe wij werken. Wij dragen allemaal een stukje God bij ons. Ik hoop dat uiteindelijk wetenschappers uitvinden dat de mensenlijke geest een non-fysiek aspect is in een materialistische wereld. Dit is voor mij dan een bevestiging van mijn gedachte dat de menselijke geest een imperfecte afspiegeling is van God's perfecte geest. Als we dan kijken hoe mensen zelf werken, dan zien we dat we van nature een afkeer hebben voor kwade personen met macht (Bush, Hitler, etc) en een voorliefde hebben voor iconen van machteloosheid (Gandhi, Boedhha, Jezus). Dit is wellicht geen sterk argument, maar ik wil het toch even kwijt.

Een vervelende implicatie van dit alles is dat ik denk dat wij in een deterministisch universum leven, waarin wij alléén in de geest vrij zijn. Er is maar één wezen dat écht compleet vrij is, en dat is God. Daarom begrijpen wij waarschijnlijk ook niets van zijn motieven. Mensen hebben altijd een motief voor een actie: wij bezitten geen pure vrije wil. Wij kunnen niet spontaan iets doen. Dat kan alléén een perfect wezen als God. Dit is waarschijnlijk waarom de meeste mensen niet begrijpen waarom God deze plek heeft gecreeerd. Zelf ben ik nog aan het nadenken hoe ik dit moet zien.

Goed, ik wil graag eventjes aandacht voor wat logica, want hier heeft cymric om gevraagd. Anselmus originele argument is te noteren (binnen de modale logica) als
g => Lg
waarbij
g = (Ex)Px

Een toelichting voor mensen die niet thuis zijn in de logica: de definitie van God die hier wordt gehanteerd (g =(Ex)Px), houdt in dat g gelijk staat aan een bestaand x dat perfect is. E is de existentiele quantor, die aangeeft dat x als feature heeft dat x bestaat, en dat x perfect (perfect = P) is.
Het argument van Anselmus (g => Lg) houdt simpelweg in dat een perfecte God noodzakelijk bestaat (L is hier noodzakelijkheid). In normale taal zeggen we dan dat wij ons een voorstelling kunnen maken van een perfect wezen (wat ik hierboven heb gedaan), en dat dit impliceert dat dit wezen noodzakelijk bestaat, omdat hij perfect is. Descartes zei het eenvoudiger: bestaan is een perfectie.

Nu kan men hier op zeggen dat het feit dat wij ons een perfect wezen in kunnen denken niet noodzakelijk bewijst dat God ook daadwerkeljik bestaat. Dit is allemaal in ons hoofd, en wie zegt dan dat deze ook in het echt bestaat? Nou, zegt Anselmus dan, als er een perfect wezen is dat alléén in de voorstelling bestaat, dan kunnen wij een nóg perfecter wezen bedenken, namelijk eentje die in de werkelijkheid bestaat. Daar we het hier over een perfect wezen hebben, moet deze dus in de werkelijkheid bestaan. Oftewel, g => Lg.

Nu is er een moderne versie van het ontologisch argument wat Descartes en Anselmus op de wereld hebben losgelaten, namelijk de versie van Hartshorne. Komtie:
1. g => Lg //Anselmus' postulaat: perfectie kan niet contingent bestaan.
2. ~L~g //Perfectie is mogelijk
3. Lg => g
4. Lg v ~Lg //Wet van uitgesloten derde
5. ~Lg => L~Lg //Becker's postulaat, elke modale status is noodzakelijk
6. Lg v L~Lg
7. L~Lg => L~g //Modaal modus tollens
8. Lg v L~g
9. Lg //Zie 2
10. g

Ik ben beried hem helemaal behandelen als mensen hier behoefte aan hebben, maar ik hoop dat de mensen hier vindingrijk genoeg zijn het zelf een beetje op te lossen. Het is niet moeilijk. Ik ben geen expert in de logica, en ik kon na een uurtje puzzelen met een vriend van mij er wel wat van maken.

Dit brengt mij naar de andere vraag, namelijk wat het verschil is tussen kennis en geloof. Nu gebruikte ik hierboven het woord 'ontologisch godsbewijs'. Wat is een ontologisch godsbewijs? Dit is een bewijs gebaseerd niet op waarneming, maar op de rede. Ontologische godsbewijzen zijn a-priorisch van nature, oftewel, er is geen waarneming of ervaring bij nodig.

(Pure, zuivere) Kennis krijgen uit de ervaring is zeer lastig. Dat jij naar de aarde terugkomt als jij springt is niet iets wat 100% zeker is. Het is mogelijk dat jij, als je springt, zomaar naar de maan vliegt. Er is niets wat zeker maakt dat dit niet gebeurd. Dat je, als je in een nieuw land uit het vliegtuig stapt, 100 blauwe vogels ziet, betekent niet dat de 101e vogel dit ook is. Deze kritiek op causaliteit vind je terug bij bv. Hume. Het enige wat wij dan met zekerheid kunnen kennen zijn dingen die niet gebaseerd zijn op de ervaring, maar op de rede. Bijvoorbeeld, 1+1 = 2 is altijd waar, hoe vaak ik deze ook bereken. Echter, zoals Descartes ons vertelde, weet je nooit zeker of je een som wel goed optelt. Voor al je weet probeert een demoon jou er van overtuigen dat 1+1 = 3 is, en geloof jij dit. Het enige waar we dus écht zeker van kunnen zijn is dat wij bepaalde gedachten hebben. Hier stopt onze kennis. Wij kunnen niet weten of andere mensen denken, laat staan dat wij zeker kunnen weten of God wel of niet bestaat. Dit is onmogelijk. Doet men dit wel, dan valt dit bij mij onder de categorie geloof. Men gelooft dat God bestaat. Niemand kan dit echter weten. Wat echter geen geloof is, is dat ik de gedachten heb dat God wel of niet bestaat. Dat is iets wat ik wel met zekerheid kan zeggen.

Goed, een half uur verder rond ik deze post hier maar af. Mensen, het jachtseizoen is geopend.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Lulllig vraagje; "Wat is potentieel?"
Nu wordt de vraag naar een begripsomschrijving opgeschoven naar potentieel....

Ander lullig vraagje; "Wat is perfectie?"

Nog een lullig vraagje; "Wat is eeuwig, kan jij komen tot een begripsomschrijving van oneindig?"

Mijn opinie is dat je ten onrechte Arristoteles erbij loopt te halen daar Arristoteles zijn theorie baseerde op het feit dat hij waarnam dat op alles dat beweegt een kracht moet worden uitgeoefend.

Deze theorie was voor die tijd begrijpelijk, maar we weten nu dat een object alleen van richting of snelheid verandert als er een kracht op wordt uitgeoefend. Wanneer dit niet gebeurt zal het object niet veranderen in snelheid of richting.

Arristoteles theorie hielt geen rekening met wrijving en zwaartekracht, de werkelijke reden waarom we op en voorwerp kracht moeten uitoefenen om dit voorwerp in beweging te houden, is de zwaartekracht en wrijving te compenseren.

En zo werd de theorie van Arristoteles afgeleid, een verkeerde basis dus.
(Pure, zuivere) Kennis krijgen uit de ervaring is zeer lastig. Dat jij naar de aarde terugkomt als jij springt is niet iets wat 100% zeker is. Het is mogelijk dat jij, als je springt, zomaar naar de maan vliegt. Er is niets wat zeker maakt dat dit niet gebeurd.
Overdrijven is ook en kunst!
(Pure, zuivere) Kennis krijgen uit de ervaring is zeer lastig. Dat jij naar de aarde terugkomt als jij springt is niet iets wat 100% zeker is.
Dan neem ik aan dat jij jouw theorie helemaal wantrouwt daar er niets is waarvan jij jouw ideeën kan afleiden, feitelijk is jouw theorie een ondergraving van dezelfde theorie.

MvrGt,
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Sado
Helaas ben je niet meer te volgen voor een eenvoudig mens met een lage opleiding (ambachtschool)

Tot nu toe kon ik het redelijk goed begrijpen allemaal, maar jou laatste posting heb ik werkelijk 4 maal opnieuw moeten lezen, in de hoop dat ik er althans iets van zou kunnen begrijpen. Maar voor mij blijft het een onbegrijpelijke waas van woorden afgewisseld met al even onbegrijpelijke formules. Die volgens jou ook nog eens "niet moeilijk" zijn.

De kans is groot dat ik straks van mijn psychiater te horen krijg: "Welnee meneer u hebt helemaal geen minderwaardigheids complex....U bent gewoon minderwaardig.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Sado
Contacteer:

Bericht door Sado »

Lulllig vraagje; "Wat is potentieel?"
Nu wordt de vraag naar een begripsomschrijving opgeschoven naar potentieel....
Potentieel? Iets wat het potentieel heeft te bestaan heeft de inherent eigenschap tot stand te komen.
Ander lullig vraagje; "Wat is perfectie?"
Perfectie is, met betrekking tot God, het bezitten van alle mogelijke eigenschappen.
Nog een lullig vraagje; "Wat is eeuwig, kan jij komen tot een begripsomschrijving van oneindig?"
Nee, want wat ik hier zie, is allemaal eindig. Ik kan dus slechts een idee vormen aan de hand van impressies. Dit idee vormen is echter wel een mogelijkheid. Ik kan mij ook een idee vormen van onsterfelijkheid, vrije wil, God, etc, allerlei transcendentale ideeen die de natuur overstijgen.

Overigens wil ik Aristoteles er niet bij betrekken op de manier van 'Aristoteles zei het, dus er moet een kern van waarheid inzitten'. Ik probeer alleen te schetsen bij wie men bepaalde ideeen terug kan vinden. Misschien heeft iemand wel interesse in die ideeen.
Sado
Contacteer:

Bericht door Sado »

balou schreef:Sado
Helaas ben je niet meer te volgen voor een eenvoudig mens met een lage opleiding (ambachtschool)

Tot nu toe kon ik het redelijk goed begrijpen allemaal, maar jou laatste posting heb ik werkelijk 4 maal opnieuw moeten lezen, in de hoop dat ik er althans iets van zou kunnen begrijpen. Maar voor mij blijft het een onbegrijpelijke waas van woorden afgewisseld met al even onbegrijpelijke formules. Die volgens jou ook nog eens "niet moeilijk" zijn.

De kans is groot dat ik straks van mijn psychiater te horen krijg: "Welnee meneer u hebt helemaal geen minderwaardigheids complex....U bent gewoon minderwaardig.
Beste Balou,

Net als jij ben ik laagopgeleid. Ik heb slechts een MAVO-diploma, en heb mijn MBO niet afgemaakt. Het enige wat bij mij in mijn voordeel werkt is het feit dat ik me tegenwoordig voor alles intresseer. Maak je niet druk, je hebt geen minderwaardigheidscomplex als je iets niet begrijpt. Ik begrijp zelf ook niet snel iets. Ik moet dingen ook heel vaak nalezen. De dingen die ik boven heb gepost veronderstellen een bepaalde filosofische vocabulaire die gewoon niet iedereen heeft. Dit is niet goed, dit is niet fout, dit is gewoon zo.

Het is echt niet mijn bedoeling iemand op de tenen te trappen. Als je graag iets wilt begrijpen van wat ik boven zei, kun je me altijd aanspreken op bijvoorbeeld een chatprogramma als MSN. Ik zal alles uitleggen, alles toelichten, alles verhelderen, etc...

Die 'formules' zijn overigens niet moeilijk voor mensen die al bekend zijn met bepaalde termen. Geloof mij, ik ben zelf ook geen ster in de logica. Ik moest er samen met een vriend een uur naar kijken, en net moest ik er nog een keer of twee overheen lezen om er nog iets van te kunnen maken, want ik heb ook nog eens een slecht geheugen.

Ik ben hopelijk het levende bewijs dat ook laagopgeleiden met dergelijke materie aan de slag kunnen!
Sado
Contacteer:

Bericht door Sado »

Quote:
(Pure, zuivere) Kennis krijgen uit de ervaring is zeer lastig. Dat jij naar de aarde terugkomt als jij springt is niet iets wat 100% zeker is.

Dan neem ik aan dat jij jouw theorie helemaal wantrouwt daar er niets is waarvan jij jouw ideeën kan afleiden, feitelijk is jouw theorie een ondergraving van dezelfde theorie.
Inderdaad! Daarom ben ik misschien wel een deist, maar dan wel een agnostische. Ik kan gewoon niet zeker weten of God bestaat. Ik beschouw het een onmogelijkheid dit te weten.
Plaats reactie