Multiplanetair

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Multiplanetair

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 06 jun 2025 20:27 Misschien vrijwilliger worden bij SpaceX?🙂 Drempel voor astronaut ligt misschien lager bij commerciële ruimtevaart...
Dat is afgeblazen.
Eigenlijk hadden de eerste mensen nu al op Mars moeten rondhuppelen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Als je ziet hoe ze denken terug te gaan naar de maan...(heel ingewikkeld)...
Naar Mars is een idée fixe (leugen?) die al decennia in stand gehouden wordt. Vijftig jaar geleden kon je vanuit ruimtevaart -kringen al de mantra horen 'de toekomstige astronauten naar Mars zitten nu al op de lagere school (of kleuterschool)'.

Er zijn ook filmpjes met de steekking 'niks Mars, Titan (Saturnusmaan) daar moeten we.nasr toe!". Dromen...
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

B.S. schreef: 07 jun 2025 16:34
Naar Mars is een idée fixe (leugen?) die al decennia in stand gehouden wordt.

Leugen komt nog het meest in de buurt, vooral als het je het hebt over figuren als Elon Musk, die hoogstwaarschijnlijk zelf wel beter weten. Toch dekt dat de lading niet helemaal.

Het is veel beter te vergelijken met religie. Als je het strikt feitelijk zou bekijken, dan zouden het leugens zijn. Maar daarmee verkijk je je op de zaak. Het gaat niet om de feiten, het gaat om hoop, het gaat om het bovennatuurlijke en het overstijgen van de grenzen die wij om ons heen kunnen ervaren – in religie, en in deze droom om naar Mars te gaan.

Een nuchtere blik zou je vertellen: dit is gewoon kinderachtige onzin. Je zou niet begrijpen hoe mensen in zoiets zouden kunnen geloven, zo ver als het staat van de feiten. Daarom is het belangrijk om te zien dat hier veel meer speelt. Het is een religieuze drang om de werkelijkheid te overstijgen, om je niet te laten begrenzen door dat wat is.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 07 jun 2025 16:34 Naar Mars is een idée fixe (leugen?) die al decennia in stand gehouden wordt. Vijftig jaar geleden kon je vanuit ruimtevaart -kringen al de mantra horen 'de toekomstige astronauten naar Mars zitten nu al op de lagere school (of kleuterschool)'.
Een bemande vlucht naar Mars is zeker technisch mogelijk.

Of de buidel het toe staat is wel even wat anders.
De Apollo's brachten heel wat maanstenen mee, maar als deze van goud waren geweest waren de reizen duurder als hun waarde.

PS.
Men zet nu al een wagen neer op Mars ter grote van een personenwagen en dat is zeker niet de technische grens van het mogelijke.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Ik heb net een essay van Maarten van Rossum gelezen over de val van get West Roneinse Rijk. Die verbaasde zich erover dat het gebruik van het pottenbakkerswiel in dat proces in Europa verloren is gegaan en het een paar middeleeuwen duurde voor het weer uitgevonden werd.

Ik meen recentelijk gehoord te hebben dat de kennis over de techniek die in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw is opgebouwd met de maanvluchten en bijvoorbeeld de Voyagers en Pioneers in rap tempo bij nasa aan het verdwijnen is of verdwenen is (pensioen in het beste geval of anders gewoon overleden)

Dat lijkt mij een risico van formaat voor marsvluchten.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Weer even deze video over waarom het zo moeilijk is om naar de maan terug te gaan op dit moment https://youtu.be/P_Brfn9Lquw?si=g80_tT-w7gkp10br
Ik heb iemand weleens horen beweren dat de ontwerptekeningen voor de Saturnus V raket, het ontwerp van Werner von Braun dat mannen op de maan bracht, eind jaren zeventig door een manager bij Nasa zouden zijn verdoezeld om het Space Shuttle programma te promoten. Voor wat dat waard is. (Opmerkelijk iemand trouwens, terzijde. Op zich enorm intelligent maar sociaal zo apart. Leeft voor het meemaken van de ontdekking van buitenaards leven - ooit uit het niets een opmerking tegen een barman 'G., waarom ben ik nog niet ontvoerd door een Marsman?!!??')
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 08 jun 2025 17:34 Ik heb net een essay van Maarten van Rossum gelezen over de val van get West Roneinse Rijk. Die verbaasde zich erover dat het gebruik van het pottenbakkerswiel in dat proces in Europa verloren is gegaan en het een paar middeleeuwen duurde voor het weer uitgevonden werd.

Ik meen recentelijk gehoord te hebben dat de kennis over de techniek die in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw is opgebouwd met de maanvluchten en bijvoorbeeld de Voyagers en Pioneers in rap tempo bij nasa aan het verdwijnen is of verdwenen is (pensioen in het beste geval of anders gewoon overleden)

Dat was het gevolg van de volksverhuizing, dat zou voor ons een les moeten moeten zijn.

Voor het tweede is al lang geleden gewaarschuwd, niet voor het met pensioen gaan maar voor de gedeeltelijke ontmanteling van organisatie. Die bouwt men niet een twee drie weer op, ook al is alle kennis in huis.

PS.
Ook de munt verdween in de chaos had men geld dan was dat meest Oost Romeinse munt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 08 jun 2025 18:22 Weer even deze video over waarom het zo moeilijk is om naar de maan terug te gaan op dit moment https://youtu.be/P_Brfn9Lquw?si=g80_tT-w7gkp10br
Ik heb iemand weleens horen beweren dat de ontwerptekeningen voor de Saturnus V raket, het ontwerp van Werner von Braun dat mannen op de maan bracht, eind jaren zeventig door een manager bij Nasa zouden zijn verdoezeld om het Space Shuttle programma te promoten. Voor wat dat waard is. (Opmerkelijk iemand trouwens, terzijde. Op zich enorm intelligent maar sociaal zo apart. Leeft voor het meemaken van de ontdekking van buitenaards leven - ooit uit het niets een opmerking tegen een barman 'G., waarom ben ik nog niet ontvoerd door een Marsman?!!??')
Ik heb het boek van von Braun (een zware misdadiger) en Willy Ley gelezen, hoe ze zich dit voorstelden.

Het ontwerp van het ruimte station (nooit uitgevoerd) en de gedachte maanvloot.
Het staat goed hij had een vloot drie ruimtevoertuigen voor ogen die alle drie zouden landen.
Een heel ander opzet dan het Apollo project.

Dat Saturnus verhaal ken ik niet.

Toch is de visie om uiteindelijk ruimteschepen te gaan bouwen nog steeds een goede denk ik.

PS.
Willy Ley was van huis uit een paleontoloog.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 jun 2025 09:29
Mullog schreef: 08 jun 2025 17:34 Ik heb net een essay van Maarten van Rossum gelezen over de val van get West Roneinse Rijk. Die verbaasde zich erover dat het gebruik van het pottenbakkerswiel in dat proces in Europa verloren is gegaan en het een paar middeleeuwen duurde voor het weer uitgevonden werd.

Dat was het gevolg van de volksverhuizing, dat zou voor ons een les moeten moeten zijn.

Voor het tweede is al lang geleden gewaarschuwd, niet voor het met pensioen gaan maar voor de gedeeltelijke ontmanteling van organisatie. Die bouwt men niet een twee drie weer op, ook al is alle kennis in huis.

PS.
Ook de munt verdween in de chaos had men geld dan was dat meest Oost Romeinse munt.
Volgens Van Rossum was de belangrijkste reden het niet in stand kunnen houden van het leger (wervenvan nieuwerekrutenwas een probleem). Daarnaast had men de geniale gedachte, Constatijn de Grote, om de grenslegioenen te verzwakken ten einde een flexibele eenheid te hebben die bij problemen ingezet kon worden. Dat werkte toentertijd nog niet.

Ongetwijfeld speelde migratie een rol maar het Romeinse rijk was goed ingericht op het adapteren van vreemden. Dus dat zal beperkt zijn geweest. Zoals het probleem hier ten lande, om electorale redenen, wordt opgeblazen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 09 jun 2025 12:38
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 jun 2025 09:29

PS.
Volgens Van Rossum was de belangrijkste reden het niet in stand kunnen houden van het leger (wervenvan nieuwerekrutenwas een probleem). Daarnaast had men de geniale gedachte, Constatijn de Grote, om de grenslegioenen te verzwakken ten einde een flexibele eenheid te hebben die bij problemen ingezet kon worden. Dat werkte toentertijd nog niet.

Ongetwijfeld speelde migratie een rol maar het Romeinse rijk was goed ingericht op het adapteren van vreemden. Dus dat zal beperkt zijn geweest. Zoals het probleem hier ten lande, om electorale redenen, wordt opgeblazen.
Het betekende de ineen storting van het West Romeinse Rijk.
Het Oostelijk Deel overleefde slechts doordat er daar veel minder binnen vielen.

Afbeelding
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 jun 2025 12:45 ...

Het Oostelijk Deel overleefde slechts doordat er daar veel minder binnen vielen.

Afbeelding
War dan weer het gevolg was van dat Constantinopel een praktisch onneembare vesting was. Waarbij we weer terug zijn bij de militaire kracht.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik weet van een oudheidkundige, die een deel van de mensen hier ook kent, die op tilt slaat als Maarten van Rossem's 'essay' over de val van Romeinse rijk voorbij komt...

Ik zag de afgelopen dagen nog voorbij komen dat ook onbemande sondes veilig op de maan krijgen nu heel moeizaam gaat. Een Japanse missie met veel internationale ondersteuning, de Resilience, ging ook niet echt goed https://www.reuters.com/science/japans- ... 025-06-05/
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 09 jun 2025 17:24

Afbeelding
War dan weer het gevolg was van dat Constantinopel een praktisch onneembare vesting was. Waarbij we weer terug zijn bij de militaire kracht.
De Kruisvaarders namen het zonder meer in.
Ook Ravenne was nauwelijks in te nemen.

Maar kijk naar de kaart in het belangrijke Egypte kwamen de invallers niet.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 jun 2025 20:11
Mullog schreef: 09 jun 2025 17:24

Afbeelding
De Kruisvaarders namen het zonder meer in.
Ook Ravenne was nauwelijks in te nemen.

Maar kijk naar de kaart in het belangrijke Egypte kwamen de invallers niet.
Natuurlijk, maar de val van het Oost Romeinse Rijk was bijna 1.000 jaar na de val van het West Romeinse Rijk. Dat is substantieel later.

Voor de kruisvaarders was Egypte niet interessant en de weg door noord Afrika is nogal lang. Maar het essay van Van Rossum waar ik aan refereerde ging over het West Roneinse Rijk. Van de oostelijke helft weet ik eigenlijk niks af.
Plaats reactie