Ad hominem discussie in Midden Oosten Topic

Hierin worden grove overtredingen geplaatst waar de beheerders van https://www.freethinker.nl" uitdrukkelijk afstand van nemen.

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oostenl

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 03 mei 2025 21:16 Nee, ze bezochten Hebron niet. Het dichtst dat ze kwamen was Operatie Jonathan van 1955 -- een bekende Israelische militaire actie gericht op een Jordaans politiefort bij Chirbet al Rahwa. Deze locatie lag vrij dicht bij de grens van Israel, langs de Hebron-Beersheba weg, en meer dan 25 kilometer van Hebron zelf. Het was dichter bij Be'er Sheva dan bij Hebron, en de actie was gericht op militaire doelwitten van Jordanië, zoals een militair fort, niet op burgerdoelen of boerderijen in of rond Hebron.
Weet je wat jou probleem is ChaimNimsky, dat je niet in staat lijkt te zijn voorbij grote goed gedocumenteerde akties te kijken alsof die allesbepalend zijn geweest. Echter de kleinere operaties, die minder goed geregistreerde operaties waren, waren bepalend voor mensen als mijn ouders. Wat mijn ouders overkwam stond echt niet op zichzelf, andere gezinnen waren er ook het slachtoffer van. Je kan dus idd. vast blijven houden aan een jou, in mijn ogen, beperkte interpretatie, wie zal ik zijn om je daar in tegen te houden, het maakt hun ervaringen in dat gebied echter niet minder waar cq onlogisch.
Maw ik gun jou jouw gelijk maar ik blijf bij de mijne.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 03 mei 2025 21:39
ChaimNimsky schreef: 03 mei 2025 21:16 Nee, ze bezochten Hebron niet. Het dichtst dat ze kwamen was Operatie Jonathan van 1955 -- een bekende Israelische militaire actie gericht op een Jordaans politiefort bij Chirbet al Rahwa. Deze locatie lag vrij dicht bij de grens van Israel, langs de Hebron-Beersheba weg, en meer dan 25 kilometer van Hebron zelf. Het was dichter bij Be'er Sheva dan bij Hebron, en de actie was gericht op militaire doelwitten van Jordanië, zoals een militair fort, niet op burgerdoelen of boerderijen in of rond Hebron.
Weet je wat jou probleem is ChaimNimsky, dat je niet in staat lijkt te zijn voorbij grote goed gedocumenteerde akties te kijken alsof die allesbepalend zijn geweest. Echter de kleinere operaties, die minder goed geregistreerde operaties waren, waren bepalend voor mensen als mijn ouders. Wat mijn ouders overkwam stond echt niet op zichzelf, andere gezinnen waren er ook het slachtoffer van. Je kan dus idd. vast blijven houden aan een jou, in mijn ogen, beperkte interpretatie, wie zal ik zijn om je daar in tegen te houden, het maakt hun ervaringen in dat gebied echter niet minder waar cq onlogisch.
Je spreekt nu over "minder goed geregistreerde operaties" alsof die buiten het historische overzicht zouden vallen, maar zo werkt geschiedschrijving niet. Als Israelische soldaten in de jaren '50 actief waren geweest in en rond Hebron – een stad ver verwijderd van de toenmalige Israelische grens en diep binnen toenmalig Jordaans gebied – en daar ook nog eens hele Palestijnse families zou hebben gemarteld, en in en rond Hebron konden eisen dat Palestijnen maar moesten vertrekken, laat staan dat Israel daar de Palestijnen onder de duim hield (allemaal diep in het toenmalige Jordaanse koninkrijk dat werd gecontroleerd door Jordanië, het Jordaanse leger en de Jordaanse politie) - hetgeen je eveneens claimt - dan zou daar verslag van zijn: in militaire archieven, VN-rapporten, persberichten, of Jordanese documentatie.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door HierEnNu »

Feiten vs overtuiging

Het is niet ChaimNimsky's feitenkennis wat een probleem is, integendeel, zulks lijkt mij eerder een zegen voor een Vrijdenkersforum zoals Freethinker. Discussiëren op basis van feiten en controleerbare onderbouwde argumenten, daar gaat het hier tenslotte om.

Dat de door hem naar voren gebrachte historische feiten in strijd zijn met de verhalen waar deze of gene in gelooft, terwijl die feiten specifieke overtuigingen weerleggen waar men om moverende redenen kennelijk aan vast wil blijven houden, zulks lijkt me eerder het probleem.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 03 mei 2025 22:12
Mus schreef: 03 mei 2025 21:39
Je spreekt nu over "minder goed geregistreerde operaties" alsof die buiten het historische overzicht zouden vallen, maar zo werkt geschiedschrijving niet. Als Israelische soldaten in de jaren '50 actief waren geweest in en rond Hebron – een stad ver verwijderd van de toenmalige Israelische grens en diep binnen Jordanees gebied – en daar ook nog eens hele Palestijnse families zou hebben gemarteld, en in en rond Hebron konden eisen dat Palestijnen maar moesten vertrekken, laat staan dat Israel in en rond Hebron de Palestijnen onder de duim hielden, hetgeen je eveneens claimt, dan zou daar verslag van zijn: in militaire archieven, VN-rapporten, persberichten, of Jordanese documentatie.
Ben je nu werkelijk zo naïef of speel je dat alleen maar?

Heel vaak of bijna altijd worden de persoonlijke verhalen nooit goed vastgelegd ChaimNimsky het gaat daarbij meestal over mondelinge getuigenissen van de slachtoffers waarvan mijn ouders er twee waren. De staat Israël had geen enkel belang bij het vastleggen van hun misdaden tegen de menselijkheid op andermans grondgebied en Jordanië deed er verder weinig aan omdat dat weer niet in hun belang was. De VN stond er niet met de neus bovenop dus.
Dus waren gewone burgers, gewone anonieme slachtoffers, waarvan meestal, zoals gezegd, alleen hun ‘mondelinge’ getuigenis overbleef zoals die van mijn ouders.

E.e.a past misschien niet bij de manier waarop jij kijkt of wilt kijken naar geschiedenis echter de persoonlijke kleine verhalen doen er misschien wel het meeste toe.

En nogmaals het staat je natuurlijk vrij het e.e.a. volledig te diskwalificeren, dat is het recht dat jij hebt. Ik blijf echter bij wat ik gezegd heb want dat is mijn recht en daar heb jij het, zoals al eerder gezegd, mee te doen.

Of met andere woorden je kan nog wel een tijdje door blijven etteren wanneer je daar behoefde tot voelt, je bent van harte uitgenodigd ,maar dat heeft echt weinig zin want het verhaal veranderd er niet van, nu niet en nooit niet.
Laatst gewijzigd door Mus op 03 mei 2025 22:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dieptepunt op Freethinker.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 03 mei 2025 22:25
Feiten vs overtuiging

Het is niet ChaimNimsky's feitenkennis wat een probleem is, integendeel, zulks lijkt mij eerder een zegen voor een Vrijdenkersforum zoals Freethinker. Discussiëren op basis van feiten en controleerbare onderbouwde argumenten, daar gaat het hier tenslotte om.

Dat de door hem naar voren gebrachte historische feiten in strijd zijn met de verhalen waar deze of gene in gelooft, terwijl die feiten specifieke overtuigingen weerleggen waar men om moverende redenen kennelijk aan vast wil blijven houden, zulks lijkt me eerder het probleem.
FEIT is dat Israël genocide pleegt.

Wat heb jij met feiten? Zulks ontgaat me volkomen.
FEIT is dat een volk uitgehongerd wordt. Is zulks iets te feitelijk voor je?
FEIT is dat het westen allang had moeten ingrijpen. Vind je zulks niet vreemd?

Je hebt m.a.w niets met feiten. Zulks lijkt mij hier nu het grote probleem!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Mus schreef: 03 mei 2025 22:36 Heel vaak of bijna altijd worden de persoonlijke verhalen nooit goed vastgelegd ChaimNimsky het gaat daarbij meestal over mondelinge getuigenissen van de slachtoffers waarvan mijn ouders er twee waren. De staat Israël had geen enkel belang bij het vastleggen van hun misdaden tegen de menselijkheid op andermans grondgebied en Jordanië deed er verder weinig aan omdat dat weer niet in hun belang was. De VN stond er niet met de neus bovenop dus.
Dus waren gewone burgers, gewone anonieme slachtoffers, waarvan meestal, zoals gezegd, alleen hun ‘mondelinge’ getuigenis overbleef zoals die van mijn ouders.

E.e.a past misschien niet bij de manier waarop jij kijkt of wilt kijken naar geschiedenis echter de persoonlijke kleine verhalen doen er misschien wel het meeste toe.

En nogmaals het staat je natuurlijk vrij het e.e.a. volledig te diskwalificeren, dat is het recht dat jij hebt, ik blijf echter bij wat ik gezegd heb want dat is mijn recht.
Jij stelt dat Israelische soldaten in de jaren '50 je ouders van hun boerderij bij Hebron hebben verdreven - ver verwijderd van de toenmalige Israelische grens en diep binnen door Jordanië gecontroleerd gebied –, daarbij ook nog eens hele Palestijnse families zou hebben gemarteld, blijkbaar diep in Jordaans grondgebied konden eisen dat Palestijnen maar moesten vertrekken, en Palestijnen daar zelfs onder de duim hielden.

Dat is niet mogelijk. En indien het mogelijk zou zijn, zouden Jordanië, archieven en VN-verslagen het documenteren, aangezien ze zelfs de kleinste aanvallen wel documenteerden, zoals Mivtsa Jonatan; zeker die waar burgers bij om het leven kwamen.

Je claim strookt overduidelijk simpelweg niet met wat historisch bekend, onderzocht én gedocumenteerd is: in de jaren '50 had Israel geen controle over de Westbank, geen militaire aanwezigheid in en rond Hebron, kon het de burgers niet dwingen daar te vertrekken en kon hen daar evenmin onder de duim houden.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 03 mei 2025 22:59 Jij stelt dat Israelische soldaten in de jaren '50 je ouders van hun boerderij bij Hebron hebben verdreven - ver verwijderd van de toenmalige Israelische grens en diep binnen door Jordanië gecontroleerd gebied –, daarbij ook nog eens hele Palestijnse families zou hebben gemarteld, blijkbaar diep in Jordaans grondgebied konden eisen dat Palestijnen maar moesten vertrekken, en Palestijnen daar zelfs onder de duim hielden.

Dat is niet mogelijk. En indien het mogelijk zou zijn zouden Jordanië, archieven en VN-verslagen het documenteren, aangezien ze zelfs de kleinste aanvallen wel documenteerden, zoals Mivtsa Jonatan; zeker die waar burgers bij om het leven kwamen.

Je claim strookt overduidelijk simpelweg niet met wat historisch bekend, onderzocht én gedocumenteerd is: in de jaren '50 had Israel geen controle over de Westbank, geen militaire aanwezigheid in en rond Hebron, kon het de burgers niet dwingen daar te vertrekken en kon hen daar evenmin onder de duim houden.
Je blijft je vasthouden aan documentatie maar zo werkt geschiedenis niet, zeker niet in conflictgebieden, heel veel wordt gewoon onder de pet gehouden en dat komt mens als jij juist heel goed uit, want wat niet geschreven staat is ook niet gebeurd. Je kunt getuigenissen altijd gemakkelijk in twijfel trekken en de slachtoffers in diskrediet brengen. Dat is iets waar jij en ook zeker de staat Israël heel goed in is. Ook nu. Er zijn meer dan voldoende getuigenissen van mensen in zowel Gaza als op de westoever, echter niks is er van gebeurd tenzij…… dan moet er wel erkent worden, zo werkt dat in conflict gebieden. Niks is er netjes en zuiver beste ChaimNimsky, dat weet jij en dat weet ik, dus laten we elkaar aub geen mietje noemen en doen alsof we gek zijn.
ChaimNimsky
Superposter

Mus schreef: 03 mei 2025 23:18
ChaimNimsky schreef: 03 mei 2025 22:59 Jij stelt dat Israelische soldaten in de jaren '50 je ouders van hun boerderij bij Hebron hebben verdreven - ver verwijderd van de toenmalige Israelische grens en diep binnen door Jordanië gecontroleerd gebied –, daarbij ook nog eens hele Palestijnse families zou hebben gemarteld, blijkbaar diep in Jordaans grondgebied konden eisen dat Palestijnen maar moesten vertrekken, en Palestijnen daar zelfs onder de duim hielden.

Dat is niet mogelijk. En indien het mogelijk zou zijn zouden Jordanië, archieven en VN-verslagen het documenteren, aangezien ze zelfs de kleinste aanvallen wel documenteerden, zoals Mivtsa Jonatan; zeker die waar burgers bij om het leven kwamen.

Je blijft je vasthouden aan documentatie maar zo werkt geschiedenis niet, zeker niet in conflictgebieden, heel veel wordt gewoon onder de pet gehouden en dat komt mens als jij juist heel goed uit, want wat niet geschreven staat is ook niet gebeurd. Je kunt getuigenissen altijd gemakkelijk in twijfel trekken en de slachtoffers in diskrediet brengen. Dat is iets waar jij en ook zeker de staat Israël heel goed in is. Ook nu. Er zijn meer dan voldoende getuigenissen van mensen in zowel Gaza als op de westoever, echter niks is er van gebeurd tenzij…… dan moet er wel erkent worden, zo werkt dat in conflict gebieden. Niks is er netjes en zuiver beste ChaimNimsky, dat weet jij en dat weet ik, dus laten we elkaar aub geen mietje noemen en doen alsof we gek zijn.
Jij wist niet dat Jordanië het gebied controleerde toen je het Israelische leger beschuldigde in de jaren '50 je ouders van hun boerderij bij Hebron te hebben verdreven, het Israelische leger ervan beschuldigde dat het daar Palestijnse families martelde, dat het eiste dat Palestijnen daar moesten vertrekken en hen onder de duim hield.

Het was echter niet Israel, maar Jordanië dat het gebied controleerde, met het Jordaanse leger en een Jordaanse politiemacht. En dat zorgt er nu voor dat je claim betekent dat jjj stelt dat Israëlische soldaten in de jaren '50, ver verwijderd van de toenmalige Israelische grens en diep binnen door Jordanië gecontroleerd gebied, je ouders van hun boerderij bij Hebron zouden hebben verdreven, daar families martelden, en blijkbaar diep in Jordaans grondgebied hebben geëist dat Palestijnen daar moesten vertrekken en hen ginds onder de duim hielden. Dit is echter volstrekt onmogelijk. In de jaren '50 had Israel geen militaire controle over de Westbank, laat staan zo ver van de grens. Het idee dat Israelische soldaten op dat moment het recht hadden om eisen te stellen aan Palestijnen in een gebied dat volledig onder Jordaanse controle stond, is niet alleen aantoonbaar historisch onjuist, maar eveneens volstrekt onmogelijk.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 03 mei 2025 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Mus schreef: 03 mei 2025 23:18

Hoezo zou geschiedenis niet werken als het gedocumenteerd is? Dus wat jij beschrijft is ook niet waar omdat je het niet kunt documenteren? Jij pretendeert iets wat niet beschreven is! Niet ChaimNimsky!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
appelfflap
Banned

kritiek van Appelfflap 2

Bericht door appelfflap »

uit het nieuwe midden oosten topic
Bonjour schreef: 03 mei 2025 22:42 Dieptepunt op Freethinker.
ik meot je ongelijk geven, dit topic wordt gewoon een kopie vh vorige dat 700 pagina's duurde.

bekijk de de openingspost van peter
Alleen de allerkwalijkste zaken zullen - indien gemeld worden behandeld en (in onze ogen onbelangrijke meldingen zullen direct worden gesloten.
Door alleen “de allerkwalijkste zaken” te behandelen en alles wat volgens jullie “onbelangrijk” is direct te sluiten, legitimeer je een klimaat waarin racisme en ontmenselijking vrij spel krijgen zolang ze maar net netjes verpakt zijn. Dat is geen neutraliteit, dat is morele lafheid – en het ondermijnt het forum tot op het bot.
forumregels zijn de facto uitgeschakeld en compleet irrelevant geworden, nu geeft men het ook gewoon toe.

het is dus wachten op stukken zoals dit
bv dit stuk, om het inhoudelijk te houden heb ik de namen geanonimiseerd zodat men mij niet van ad hominems kan beschuldigen, en zo vd essentie van mijn kritiek kan afleiden.
persoon b schreef:
persoon a schreef:Prachtig verhaaltje wat je hier afsteekt. Ben ook bereid dat af te steken tegen mijn neefje (14 jaar was hij) dat om niks naar die fantastische vankantieoorden van de Israëli is afgevoerd, ik denk dat vanuit het diept van zijn hart zal bedanken vanuit zijn Hamas bunker. En hij is daar niet omdat wij dat zo graag willen hoor of dat wij hem daar de weg naar toe hebben gewezen daar mogen wij de Israëlische vakantieoorden voor bedanken, wij hadden hem ook liever gezond naar, lijf, leden maar vooral van geest terug gehad, maar dat kan zeer waarschijnlijk niks schelen als ik jou verhaaltje mag geloven.
Natuurlijk! Want kiezen voor het alternatief, oftewel een uitzichtloze strijd dat nooit en tenimmer iets positiefs voor jullie volk oplevert, is het allerdomste dat jullie kunnen doen.
Maar indien je neefje zich bij de doodscultus Hamas heeft aangesloten valt er uiteraard weinig meer met hem te praten. Willens en wetens kiezen voor haat totdat de dood erop volgt is menselijk gedrag waar ook de wijste woorden weinig of geen uitwerking meer hebben. En het is sowieso voor hem nu te laat, want Israel maakt een eind aan Hamas.

Maar zie je nog steeds niet hoe je zwelgt in grieven? Je komt met deze bijdrage, terwijl het punt dat ik opnieuw en opnieuw maak, de aartsdomheid van Hamas, en eeuwig geweld tegen Israel, door jou volkomen genegeerd wordt.
persoon b noemt een 14-jarig Palestijns kind impliciet een lid van een "doodscultus", nota bene een neefje van een forumlid, en suggereert dat zijn dood te rechtvaardigen is, en doet dat in een toon die totaal geen ruimte laat voor empathie of menselijkheid. dit is verbaal geweld en grensoverschrijdend. Het is nog schrijnender dat zoiets op een forum dat zegt pal te staan voor vrijheid van denken en debat, niet wordt gecorrigeerd, maar stilzwijgend wordt toegestaan, terwijl racisme en discriminatie expliciet verboden zijn in de regels. dit is het niveau van modereren vnzadaag,

dit is hetgeen hannah arendt beschreef, in volle actie
onder het mom van meningsvrijheid tolereert men diep racisme, moderators verstoppen zich achter procedures en vormdiscussies (juiste topic, off topic, willekeur, ..) en kiest men voor totale passiviteit
dit is de banaliteit vh kwaad, in dit soort sfeer kan het kwaad alles overschimmelen en overwoekeren zoals we mooi zien.
lost and not found yet!
Bevlogen

Re: kritiek van Appelfflap 2

Dat heb je mooi verwoord Appelfflap! En wat is jouw voorstel om de problemen in het midden-oosten en specifiek in Israël en Gaza op te lossen? Ga je Hamas tolereren? Ga je een ontwikkelingsfonds opzetten voor de mensen in Gaza? Ga je de Israelische regering aansprakelijk stellen voor wat er allemaal gebeurd? Kortom, wat is je plan? Ben benieuwd!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

Ps, voor topic vragen moet je niet bij mij zijn! Je weet de weg! Toch?
We will dance again!
🔱
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Andere regering opzetten Palestijnse gebieden en Israël. Nederzettingen weg. Beide partijen ontwapenen en VN leger. Israël betaalt ruime schadevergoedingen voor wederopbouw. Op termijn 1 staat oplossing.
oh ja, en uitlevering van iedereen die door ICC gezocht wordt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 03 mei 2025 23:32 Jij wist niet dat Jordanië toen het gebied controleerde toen je claimde dat het Israelische leger in de jaren '50 je ouders van hun boerderij bij Hebron verdreven, het Israelische leger daarbij ook Palestijnse families martelde, eisten dat Palestijnen moesten vertrekken en hen onder de duim hielden.

Het was echter niet Israel, maar Jordanië dat het gebied controleerde, met het Jordaanse leger en een Jordaanse politiemacht. En dat zorgt er nu voor dat je claim betekent dat jjj stelt dat Israëlische soldaten in de jaren '50, ver verwijderd van de toenmalige Israelische grens en diep binnen door Jordanië gecontroleerd gebied, je ouders van hun boerderij bij Hebron zouden hebben verdreven, daar families martelden, en blijkbaar diep in Jordaans grondgebied hebben geëist dat Palestijnen daar moesten vertrekken en hen ginds onder de duim hielden. Dit is echter volstrekt onmogelijk. In de jaren '50 had Israel geen militaire aanwezigheid op de Westbank, laat staan zo ver van de grens. Het idee dat Israelische soldaten op dat moment het recht hadden om eisen te stellen aan Palestijnen in een gebied dat volledig onder Jordaanse controle stond, is niet alleen historisch onjuist, maar eveneens volstrekt onmogelijk.
Je weet maar niet van ophouden hé. Je wilt koste wat het kost ene mus onder het kleed krijgen of niet? Dat gaat je dus gewoon niet lukken, het verhaal van mijn ouder is gewoon het verhaal van mijn ouders en dat is een eerlijke getuigenis al beweer je nog honderd keer dat dat niet kan, dus,

Luister ChaimNimsky. Je beweerd dat ik niet wist dat de westbank onder controle van Jordanië lag. Je weet niet of ik dat wel of niet wist en ja ik wist dat wel degelijk. Ik heb ook nergens beweerd dat het gebied in die periode onder controle van Israel lag, dat weggetje hebben we al belopen ChaimNimsky. Bovendien heb ik ook nergens beweerd over enige vorm van recht dat Israëlische soldaten zouden hebben, dat is wat jij er van maakt.

Wat ik stel is dat er illegaal grenzen werden overschreden en men niet schroomden tot intimidatie en dus geweld over te gaan. Op die manier wel degelijk de macht en controle uitgeoefende om mensen middels intimidatie van hun grond te verjagen al helemaal wanneer je familie voor je ogen is afgemaakt. Iets dergelijks heeft enorme impact die niet zonder gevolgen is.
Dat kun je blijven ontkennen tot in de oneindigheid maar dat veranderd dus niks aan de zaken zoals die zich hebben voorgedaan en al helemaal niets aan wat mijn ouders en anderen hebben meegemaakt..
Gesloten