Discriminatie in Nederland

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Discriminatie in Nederland

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 31 dec 2024 18:30
Mullog schreef: 30 dec 2024 17:10 Feitelijk bestaat racisme ook niet want menselijke rassen bestaan ook niet.
In dat geval kan het anti-blanke discriminatie worden genoemd.
Gerard R. schreef: 31 dec 2024 13:05 Vrouwen worden op zoveel plekken gediscrimineerd... Kijk alleen al eens naar de mondiale ongelijkheid man/vrouw qua beloning voor arbeid.
Vrouwen verdienen niet minder voor exact dezelfde prestaties maar minder omdat ze minder lang werken en met meer onderbrekingen, om maar wat te noemen. Dat is deels hun eigen keuze en deels gerelateerd aan hun lichaam. Gelijkheid is een mooi streven, maar er zal nooit absolute gelijkheid mogelijk zijn, enkel maximale gelijkheid. In het seculiere Westen worden vrouwen niet gediscrimineerd, eerder voorgetrokken met genderquota's etc.
(En.. maar dat kan een persoonlijk ideetje zijn, dan worden moderne vrouwen vaak aktivistisch, assertief en hard
Ze worden activistisch als gevolg van leugens en misverstanden die worden verkondigd, niet als gevolg van de objectieve werkelijkheid.
Ja, zo zal het zijn. Mannen hebben het niet gemakkelijk in een door vrouwen gedomineerde wereld. :lol:
¥¥
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 dec 2024 09:17 Discriminatie en verwante kwaadaardigheden zijn een relatief begrip om een voorbeeld te noemen:

Men ziet in films en series steeds vaker mensen met een donkere huidskleur optreden, ook in die waarvan het speelt toen deze in geen velden of wegen te bekennen waren. De rol van Guiniverre de vrouw van Koning Arthur werd in een serie door een negerin gespeeld. Een jaartje terug hoorde ik verdedigen dat de rol van Willem de Zwijger best door een neger gespeeld kon worden.

Maar ik ben er van overtuigd dat onder de voorstanders hiervan een ware storm van protest zou losbreken als men de rol van Maarten Luther King aan een hoogblonde blanke zou geven, daar zullen dan ineens andere regels gaan gelden.

PS.
Cowboys 'zoals in de oude serie Rawhide' zouden beter door negers gespeeld kunnen worden want dat waren ze voor het overgrote deel.
25% is niet het overgrote deel. Maar nu ik dat aandeel besef, snap ik ook waarom deze mannen "boys" werden genoemd.
Overigens is er geen bezwaar om een niet historisch persoon door wie dan ook te laten spelen. Historische personen kunnen maar beter historisch juist worden uigebeeld. Willem was toch echt meer historisch dan Guiniverre.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Een zwarte Guinevère slaat ook nergens op.
Dan zou de hele cast van een Arthur bewerking 'zwart' moeten zijn en geplaatst in een Afrikaanse setting, dat is artistiek nog wel te verdedigen.
En in de wereld zou tegenwoordig te klein zijn als een blank iemand een Afrikaans mythologisch figuur zou spelen.

Iedereen overigens een goed 2025.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 01 jan 2025 00:19
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 dec 2024 09:17 Discriminatie en verwante kwaadaardigheden zijn een relatief begrip om een voorbeeld te noemen:

Men ziet in films en series steeds vaker mensen met een donkere huidskleur optreden, ook in die waarvan het speelt toen deze in geen velden of wegen te bekennen waren. De rol van Guiniverre de vrouw van Koning Arthur werd in een serie door een negerin gespeeld. Een jaartje terug hoorde ik verdedigen dat de rol van Willem de Zwijger best door een neger gespeeld kon worden.

Maar ik ben er van overtuigd dat onder de voorstanders hiervan een ware storm van protest zou losbreken als men de rol van Maarten Luther King aan een hoogblonde blanke zou geven, daar zullen dan ineens andere regels gaan gelden.

PS.
Cowboys 'zoals in de oude serie Rawhide' zouden beter door negers gespeeld kunnen worden want dat waren ze voor het overgrote deel.
25% is niet het overgrote deel. Maar nu ik dat aandeel besef, snap ik ook waarom deze mannen "boys" werden genoemd.
Overigens is er geen bezwaar om een niet historisch persoon door wie dan ook te laten spelen. Historische personen kunnen maar beter historisch juist worden uigebeeld. Willem was toch echt meer historisch dan Guiniverre.
Mij is verteld dat het het overgrote deel was, maar ik zal nog eens zoeken.

Of er echt een Koning Arthur heeft bestaan is twijfelachtig, maar het verhaal speelt nu eenmaal in een tijd dat het gebied blank was.
Al is het maar een serie dan moet men mijnsinziens zoveel mogelijk de historie aanhouden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Gerard R. schreef: 31 dec 2024 18:38 Ja, zo zal het zijn. Mannen hebben het niet gemakkelijk in een door vrouwen gedomineerde wereld. :lol:
De wereld is complex. Op sommige gebieden "domineren" mannen, op andere gebieden zijn vrouwen in het voordeel. En voor heel veel dingen geldt dat het een win-win situatie is.

De wereld is ook heel snel veranderd, de afgelopen eeuw, en zowel mannen als vrouwen hebben zich op allerlei manieren moeten aanpassen aan de nieuwe omstandigheden, ook aan elkaar. Narratieven waarin zonder gegronde reden negatief wordt gedaan over mannen, waaronder mannelijke werkgevers, helpen niet om een nieuwe harmonie te bereiken. Het is beter om wederzijdse dankbaarheid en waardering aan te moedigen dan te mopperen vermeende ongelijkheid.
Nihil est sine ratio.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 01 jan 2025 14:01
Gerard R. schreef: 31 dec 2024 18:38 Ja, zo zal het zijn. Mannen hebben het niet gemakkelijk in een door vrouwen gedomineerde wereld. :lol:
De wereld is complex. Op sommige gebieden "domineren" mannen, op andere gebieden zijn vrouwen in het voordeel. En voor heel veel dingen geldt dat het een win-win situatie is.

De wereld is ook heel snel veranderd, de afgelopen eeuw, en zowel mannen als vrouwen hebben zich op allerlei manieren moeten aanpassen aan de nieuwe omstandigheden, ook aan elkaar. Narratieven waarin zonder gegronde reden negatief wordt gedaan over mannen, waaronder mannelijke werkgevers, helpen niet om een nieuwe harmonie te bereiken. Het is beter om wederzijdse dankbaarheid en waardering aan te moedigen dan te mopperen vermeende ongelijkheid.
je snapt het niet, daar jouw wereld in jouw ogen gecompliceerd is maar vol kansen en winwin mogelijkheden.
Ik kan je melden dat het voortdurend aan het kortste eindje trekken op allerlei gebied bij mensen bitterheid kan
veroorzaken. Dat geldt bv. voor volkeren die het niet breed hebben of die onder de knoet van een ander volk
moeten leven en het geldt ook voor onze vrouwen.
Ik snap dat wél, het zal waarschijnlijk nooit goed worden op aarde, maar ik ondersteun strijd voor gelijkheid
in de zin van het redelijke.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ls-gelijk/
https://nos.nl/artikel/2535890-onderzoe ... gelijkheid
https://www.europarl.europa.eu/topics/n ... nfografiek
https://www.socialevraagstukken.nl/gend ... -iedereen/
Enz.
¥¥
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hee, leven die 1.1 miljard vrouwen voor wie het aan het verslechteren is niet voor een heel groot deel (grootste...) in isl...landen...
Zwitserland staat bovenaan qua gelijkheid. Eén van de laatste 'Westerse' landen die vrouwenkiesrecht invoerden (in 1971 federaal, (het laatse kanton in 1990.) Liechtenstein was daar nóg later mee, 1984.) Wet van de stimulerende achterstand? (Keerzijde van Wet op de Remmende Voorsprong.)
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Bonjour schreef: 30 dec 2024 11:28 We zeggen dat we niet racistisch zijn, maar ondertussen. Discriminatie is nooit weggeweest. Richting homo's is ie afgenomen, maar die zijn nog steeds niet volledig geaccepteerd. Vrouwen worden minder betaald. Mensen met Turks/Marokkaanse mensen afgewezen bij sollicitaties op naam. Politie selecteerde tot voor kort bij aanhoudingen op huidskleur. Zwarte Piet discussie gaat uiterst moeizaam. Belastingdienst selecteert op achternaam.

We kijken graag weg.
Allemaal heel duidelijke voorbeelden van discriminatie met soms zeer ernstige gevolgen voor de slachtoffers.
Maar geen ervan heeft ook maar iets te maken met racisme. Er is zelfs geen onderzoek naar gedaan of er misschien racistische motieven achter die incidenten zaten.
Daarom blijf ik zeggen: Racisme is in Nederland een gepasseerd station. Discriminatie in al haar vormen echter, is de gewoonste zaak van de wereld (letterlijk, overal ter wereld de hele menselijke geschiedenis door). Duizenden, tienduizenden, honderdduizenden incidenten per dag, of nog veel meer. Alleen al in ons eigen land. Discriminatie is inherent aan het mens-zijn. Sterker: het is inherent aan het kuddedier-zijn. Bij de eerste ontmoeting met "de Ander" reageert het kuddedier, dus ook de mens, op de belangrijkste feno- en genotypische kenmerken van die ander. Dat is wederzijds. Worden die als min of meer gelijk aan de eigen kenmerken herkend, is er niet meer dan een korte aarzeling voordat die ander als gelijke wordt geaccepteerd. Verschillen die kenmerken te veel, dan is de aarzeling –en de terughoudendheid en het wantrouwen– veel langduriger.
Daarnaast spelen ook eerder opgedane ervaringen en "horen zeggens" een rol. Iemand die ooit zelf is opgelicht door zo'n "Ander" of van een bekende/vriend/naaste verhalen over opgelicht zijn gehoord heeft zal meer moeite hebben die "Ander" zijn vertrouwen te geven. Zo komen de sollicitatiebrieven met een exotische naam onderop het stapeltje te liggen. Zo komt de agent ertoe etnisch te profileren. Zo komt de belastingambtenaar ertoe een AI-algoritme te programmeren op exotische en of islamitische namen.

Heeft allemaal niets met racisme te maken. Wat de "racisme! Racisme!" activisten en hun weg-met-ons-flagellanten ook beweren. Al kunnen de gevolgen van discriminatie werkelijk rampzalige gevolgen hebben voor de slachtoffers. Dat is wel gebleken bij de toeslagenaffaire.
Het enige wat we als persoon/slachtoffer eraan kunnen doen is ermee leren leven. Een zelfrespect ontwikkelen dat sterk genoeg is om zich er niet door van de wijs te laten brengen, Als persoon-dader (en dat kan iedereen zijn) zich bewust worden van de eigen vooroordelen en er permanent alert op blijven en ons best doen de discriminatie-reflex zoveel mogelijk onder controle te houden.We moeten ons er ook heel goed bewust van zijn dat werkelijk iedereen, of hij nou bij de dominante groep in de samenleving behoort os bij een zwaar gediscrimineerde minderheid discrimineert.
En als samenleving en overheid de incidenten met kwalijke of schadelijke gevolgen bestrijden, hardnekkige 'daders' aanpakken en –vooral– voorlichten, de samenleving leren het verschijnsel te begrijpen. Vooroordelen bestrijden en wederzijds respect en vertrouwen aankweken.

Ik blijf er dan ook bij dat de term "racisme" met grote terughoudendheid, of liever nog, helemaal niet gebruikt moet worden, tenzij onderzoek door de rechter heeft uitgewezen dat racistische denkpatronen en motieven een rol gespeeld hebben bij het incident.

Wat ik hierbij dan wel weer grappig vind is dat in het Unicef-artikel waarnaar Bonjours link verwijst het woord "racisme" maar twee keer voorkomt en beide keren in één adem met "discriminatie": ['Maar ook op straat zien zij discriminatie en racisme"] en ["“Deze uitkomsten laten zien dat we allemaal, overheid, scholen, ouders en organisaties, veel meer met elkaar in gesprek moeten gaan over discriminatie en racisme en hoe we dit kunnen tegengaan”."] Suzanne Laszio, drie alinea's verderop.
"
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Ivar schreef: 01 jan 2025 14:01
...
Gewoon een praktisch voorbeeld van een win-win. In dit geval voor de sponsors, denk ik.

Vrouwen krijgen toiletas in plaats van prijzengeld
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

First World Problems...ondertussen doen de Taliban ramen in de ban want voor je weer staat er een vrouw voor https://www.france24.com/en/live-news/2 ... en-s-areas
En de Iraanse zangeres zonder hoofddoek die een optreden zonder publiek online zette en waarvoor bestraffing dreigt alsof ze midden in Teheran op een plein had opgetreden, dat maakt hier niets los, blijkbaar.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

B.S. schreef: 02 jan 2025 17:33 First World Problems...ondertussen doen de Taliban ramen in de ban want voor je weer staat er een vrouw voor https://www.france24.com/en/live-news/2 ... en-s-areas
En de Iraanse zangeres zonder hoofddoek die een optreden zonder publiek online zette en waarvoor bestraffing dreigt alsof ze midden in Teheran op een plein had opgetreden, dat maakt hier niets los, blijkbaar.
Was te verwachten.
Religie, maar vooral de abrahamitische stromingen daarvan, is inherent misogyn. Hoe orthodoxer/fundamentalistischer hoe erger.

Maar hebben we het niet over "Discriminatie in Nederland"?
Ook ons land is op allerlei manieren behoorlijk misogyn: de SGP die ondanks de druk vanuit de samenleving vrouwen maar mondjesmaat of liever helemaal niet toelaat tot bestuursfuncties, alle confessionele partijen die tegen het recht op abortus zijn.
En ook in minder of schijnbaar niet gelovige kringen zit het misogyne calvinisme nog diep in de genen van onze samenleving. Denk bijvoorbeeld aan het "glazen plafond" voor vrouwen in het bedrijfsleven en bij overheden. (waar blijft onze eerste vrouwelijke premier?) De salariëring en promotiekansen van en voor vrouwen blijven in alle sectoren, volkomen ongefundeerd, achter bij die van/voor mannen.

Soms denk ik weleens dat "de kerk", "moskee". "synagoge" het de vrouw aanrekent dat de man zijn lusten niet kan beheersen.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Georgie schreef: 02 jan 2025 23:31 ...
Soms denk ik weleens dat "de kerk", "moskee". "synagoge" het de vrouw aanrekent dat de man zijn lusten niet kan beheersen.
Dat hoef je niet te denken. Dat is gewoon zo
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mullog schreef: 03 jan 2025 10:07
Georgie schreef: 02 jan 2025 23:31 ...
Soms denk ik weleens dat "de kerk", "moskee". "synagoge"
het de vrouw aanrekent dat de man zijn lusten niet kan beheersen.
Dat hoef je niet te denken. Dat is gewoon zo
Dat hoef je niet te denken, want "Dat is gewoon zo"?
Ergens niet over denken, omdat zulks gewoon zo is?
Dat is wél een erg vrije manier van denken. Maar toch geen Vrijdenken, hoop ik.
Als je toch ff na zou willen denken:
  • met welke argumenten onderbouw je die stellige bewering dan?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Tja...vrouwen in Nederland ('Westen') krijgen niet altijd hetzelfde uitbetaald in gelijke situaties als mannen of de Taliban die vrouwen nu ongeveer het liefst zou willen uitroeien als dat haalbaar was, die indruk zo je kunnen krijgen...

Het komt allemaal door 'Abrahamistische' religies...Hindoes zijn ook niet zo dol op vrouwen, die indruk krijgt men vaak uit India https://m-thewire-in.cdn.ampproject.org ... isherwomen

Boeddhisme last vast ook nog veet te wensen over (zoekt u gij zult vinden) https://www.scirp.org/journal/paperinfo ... erid=75673
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 03 jan 2025 14:19 Tja...vrouwen in Nederland ('Westen') krijgen niet altijd hetzelfde uitbetaald in gelijke situaties als mannen of de Taliban die vrouwen nu ongeveer het liefst zou willen uitroeien als dat haalbaar was, die indruk zo je kunnen krijgen...

Het komt allemaal door 'Abrahamistische' religies...Hindoes zijn ook niet zo dol op vrouwen, die indruk krijgt men vaak uit India https://m-thewire-in.cdn.ampproject.org ... isherwomen

Boeddhisme last vast ook nog veet te wensen over (zoekt u gij zult vinden) https://www.scirp.org/journal/paperinfo ... erid=75673
In Nederland is het ook niet alles geweest met vrouwen rechten.

Vrouwen in overheidsdienst werden ontslagen als ze trouwden en dat is nog niet zo gek lang geleden.
Ik weet niet eerlijk gezegd niet of die wet is afgeschaft of misschien nog slapende is.

De andere wet:
Een man kon een winkelier verbieden om iets aan zijn vrouw te verkopen.
(de vrouw van de man niet van de winkelier natuurlijk. :lol: )
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie