Mensen werken méér mee dan gedacht
Maar ja, ik ben natuurlijk zo naief te denken dat de meeste mensen deugen. Ik zie dan ook dat het idee dat de wereldbevolking niet meewerkt, achterhaald is. Steeds meer landen nemen serieuze maatregelen. Zowel China als India worden vaak aangewezen als de grootste vervuilers, maar zij investeren massaal in hernieuwbare energie en elektrificatie. China installeert jaarlijks meer zonne-energie dan de rest van de wereld samen! Ook Europa haalt steeds strengere klimaatdoelen en streeft zelfs naar volledige CO2-neutraliteit tegen 2050. Veel consumenten stappen wereldwijd over op elektrische auto’s, energiebesparing en duurzamer gedrag.
OK, veel veranderingen lijken traag, maar bij mekaar opgeteld maken ze een groot verschil. Vliegtuigen worden steeds schoner en dus minder relevant. OK, de luchtvaart draagt nog steeds bij aan opwarming, maar er zijn ook grote doorbraken. Zoals de elektrische en waterstofvliegtuigen die in ontwikkeling zijn. Zo is Airbus bijvoorbeeld van plan om al rond 2035 een commercieel waterstofvliegtuig te introduceren. Gebruik van biobrandstoffen en synthetische brandstoffen worden steeds realistischer en kunnen binnen afzienbare tijd de uitstoot drastisch verminderen. Daarbij krimpt de rol van de luchtvaart dankzij videoconferenties en thuiswerken, die tevens de noodzaak van zakenreizen drastisch verminderen. Een trend die dus de goede kant op gaat.
Kernfusie lijkt misschien fantastisch, maar is geen vereiste om de klimaatcrisis op te lossen. Zonne- en windenergie groeien explosief en zijn nu de goedkoopste energiebronnen ter wereld. Ook batterijtechnologie en opslag verbeteren snel, waardoor energie uit hernieuwbare bronnen betrouwbaarder wordt. Kernfusie is op dit moment niet meer dan een mooie droom, terwijl we de middelen om nú de transitie te maken al hebben.
Doemdenkers stellen voortdurend dat als we niet alles oplossen, we verloren zijn. Maar het is heus niet
‘alles of niets’. In de realiteit werkt zulks anders. Ieder procent minder CO2, elke extra boom geplant, elk huis dat wordt geïsoleerd, helpt. De mensheid als geheel is altijd in staat geweest om zich aan te passen en problemen op te lossen, waarom zou dat nu anders zijn?
Ik vind dat beeld van totale ondergang zwaar overdreven. Sterker nog, zulk soort uitgesproken doemdenken remt de motivatie om gezamenlijk de schouders er onder te blijven zetten en voedt de motivatie om het bijltje er bij neer te gooien en te gaan leven vanuit defaitisme:
Komt het dus allemaal wel goed? Wie weet! Mijn kleine hier en nu meninkje:
- De energietransitie is in volle gang, innovaties gaan snel en de mensheid heeft vaker laten zien dat ze grote uitdagingen aankan. Pessimisme verkoopt goed in de media, maar de feiten die ik naar voren heb geschoven laten een veel positiever beeld zien.