Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Hier worden alle nieuwtjes omtrent het Freethinker Forum en de website gepost.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Bericht door Rereformed »

alpha Scorpii schreef: 12 nov 2024 12:32 Freethinker is wat mij betreft vooral zinvol op het gebied van religiekritiek. Op dat gebied kent zij haar gelijke niet in het Nederlandse taalgebied. De onderwerpen over de huidige politiek geven hooguit een aardig inkijkje in de denkwereld van sommige forummers. Waar het de Israël topics betreft is meteen duidelijk dat deelnemen aan de discussie zinloos is. Daarvoor zijn de standpunten teveel gekleurd door emotie.

Het wachten is wat mij betreft tot er weer eens een apologeet een boek uitbrengt dat Rereformed het fileren waard vindt. Maar het lijkt momenteel vrij rustig in creationisten- en apologetenland.
Haha. Je doet zo weinig mee, maar telkens wanneer je het doet weet je mijn dag goed te maken! Je geeft me een smile en ik voel nog wat energie van lang geleden terugkomen. Maar ja, zulke apologeten zijn er toch niet meer?
Zo kunnen we bijvoorbeeld nu, 80 jaar na dato een redelijke discussie voeren, op basis van argumenten, over de vraag of het bombardement op Dresden een oorlogsmisdaad was. Dat was het wat mij betreft. Een zinloze oorlogsmisdaad ook nog. Maar ik denk dat ik, wonende in bezet NL in 40-45, van mening zou zijn geweest dat de bewoners elke bom dubbel en dwars verdienden.
Wijs! En zo waar!
Als ik nog eens met ChaimNimsky praat zal ik hem zeggen hoe ik hem altijd zo bewonderd heb, maar hoe ik nu zie hoe zijn innerlijk volledig ontspoort nu het oorlog is.
Maar tezelfdertijd weet ik ook dat wanneer Rusland mijn land Finland aanvalt ik zal reageren alsof ik een kopie van hem ben. Wanneer Rusland het in het hoofd haalt Finland aan te vallen mogen van mij alle bommen die er zijn op Petersburg gericht worden en de stad met de grond gelijk gemaakt worden.

Menszijn is altijd in gebrokenheid leven.

Ach, dit voelt zo aan als afscheid nemen. Ik rek het uit tot het oneindige om het zoveel mogelijk zonder pijn te doen, maar het stevent onafwendbaar af op het einde.
Born OK the first time
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Rereformed schreef: 12 nov 2024 13:41 Vrijdenken is een term die komt uit de 19e eeuw. Mensen als (in de eeerste plaats) Nietzsche en (in Nederland) Multatuli hebben daar gezicht aan gegeven. Vrijdenken is de worsteling die mensen doormaken om religieus geloof kritisch te bekijken en te verwerpen daar waar voor geloofsopvattingen geen redelijk bewijs te geven is. Ik zeg worsteling omdat die eerste vrijdenkers vaak hun eigen diepgewortelde geloof, hun eigen menselijkheid, moesten ontmaskeren, en dit niet gemakkelijk is. Waar men zich onderwerpt aan een autoriteit (bijbel, koran, ideologie) daar kijkt een vrijdenker altijd met argwaan naar. Vrijdenken is het je niet willen onderwerpen aan een autoriteit buiten jezelf.

Dit houdt bijgevolg ook in dat een vrijdenker ernaar streeft een autoriteit voor zichzelf te zijn, oftewel met eigen meningen aankomt. Dat betekent automatisch ook dat vrijdenken niet uitkomt op één en dezelfde zienswijze. Er is weliswaar een regel dat je je als vrijdenker wil onderwerpen aan logica, rationaliteit en feiten, maar ook over díe dingen kunnen mensen van mening verschillen. Denk maar eens aan de rassenleer, dat men ooit als "wetenschappelijk" beschouwde, maar later toch weer niet steek bleek te houden.
De fundamentele paradox en grap van het zogenaamde "vrijdenken" komt mooi terug; eerst het romantische verfoeilijken van alle autoriteit, om vervolgens te spreken over de regel dat je je als vrijdenker wil "onderwerpen aan logica, rationaliteit en feiten", de grootst mogelijke filosofische en psychologische gevangenis die er maar bestaat. Stel je voor dat we echt vrij zouden zijn - veel te eng - laten we onze eigen priesters en slavendrijvers worden! Nietzsche heeft zich nooit van zijn leven aan die onzin gebrand, gelukkig, hij was dan ook een vrije geest en een filosoof, geen vrijdenker. Hij geloofde niet eens in personen.

Waar het vrijdenken dus vaak in uitmondt is een soort groepsdenken dat Mus mooi beschrijft. "Wetenschap" wordt een soort reclame of labeltje waar je je achter kunt scharen, en alles wat daar van afwijkt is al gauw "kwakzalverij". Echte weerstand tegen dogmatisme is er niet, als je met Pyrrho komt aanzetten dan word je als gestoord weggezet (dat is nog eens vrijheid; vrijheid van alle opvattingen, vrijheid van het hele idee van "waarheid" en "feiten" en "realiteit"). Ik was hier niet ten tijde van corona maar ik verwacht dat er vooral vanuit deze hoek veel conformisme zal zijn geweest - de vrijdenkers waren voor mij de mensen die hun mond opentrokken tegen de nachtmerrieachtige, protofascistische sfeer die onder overheid en mens leefden toen. Maar gelukkig kunnen jullie goed discussiëren dus kom ik hier graag, dank voor die gastvrijheid. Voor jou idem Rereformed. Zou het jammer vinden als je ons verliet.
Laatst gewijzigd door VseslavBotkin op 12 nov 2024 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

Tijden komen en gaan. Maar appelflappen blijven bestaan.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik wil dit topic wel serieus houden. Dus semi grappige opmerkingen of uitwijdingen over vrijdenken zijn niet zo gepast.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
VseslavBotkin
Diehard

Bonjour schreef: 12 nov 2024 14:23
Ik wil dit topic wel serieus houden. Dus semi grappige opmerkingen of uitwijdingen over vrijdenken zijn niet zo gepast.
Waarom denk je dat ik niet serieus ben? Volgens mij geef ik gewoon argumenten en inhoudelijke kritiek. Ik "deel mijn weerzin tegen dogma's" zoals Peter zou zeggen. En de ironie is dat die juist binnen het vrijdenken hoogtij vieren.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Laat ik het anders zeggen. Ik wil het to the point houden. En je opmerking gaat niet over een zinvol Freethinker. Maak maar een aner topic aan.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef: 12 nov 2024 12:38
Forummers die allang niet meer in staat zijn langere teksten te lezen....
Lekker minderwaardig. Zo werk je zelf niet bepaald mee aan het zinvolle respectvolle forum.
Haha, weet je dan nog niet dat wanneer Rereformed zijn epistels schrijft hij altijd humor voorbij laat gaan om te prikkelen?

Op deze opmerking behoor je te zeggen. "Ja, ouwe, je bent tussen de 65 en je graf, de wereld gaat je geleidelijk aan voorbij". :lol:

Reactie van Spuit elf:
Idem. Wat een nare manier van verwijzen naar een mede-forummer. Is dit het goede voorbeeld dat je (als moderator ook) voorstaat?
Zeker niet, het goede voorbeeld als moderator zou zijn jou al een tijd geleden je derde waarschuwing te geven en je van dit forum te bannen of jou geheel naar de Babbelbox te verplaatsen. Maar ja, ik ben veel te laks geweest.
Het hoogste woord, maar geen oplossing. Begrijpt zelfs niet wat het probleem is...
Spuit elf geeft dat nb aan!
Dus wanneer ik jou vertel dat je mijn schrijven niet eens begrepen hebt kom jij mij vertellen hoe ik het bedoeld heb? 8*)
Leer van HierEnNu! Voor zijn reaktie heb ik respect. Die probeert er tenminste iets aan te doen! En hij probeert te luisteren.

Jij hebt het meest schandelijke onderschrift in de hele freethinker geschiedenis als motto:
"Waarschuwing: Mijn verbale diarree kan de fragieleren kotsmisselijk maken. Het zal me aan de reet roesten."
Iemand met zo'n instelling behoort niet hier op dit forum.
En komt ondanks zijn tekortkoming toch met een mogelijke oplossing. Maar dat vergt respect van alle deelnemers.
Om te beginnen vergt het een verandering in jou! En laat ik er nu geheel van overtuigd zijn dat jij daar niet toe in staat bent. Jij hebt nog nooit naar een ander geluisterd, hebt nog nooit je gedrag weten aan te passen. En zult daartoe ook in de toekomst niet in staat zijn.

Niet reageren is ook altijd nog een mogelijkheid!
Nee! Je hebt al bewezen dat dat voor jou ook al geen mogelijkheid is!
Je had een hoop genade van me gekregen indien je had begrepen dat now, if ever, het verstandig zou zijn om je eens buiten een topic te houden. Of had gereageerd als laatste, nadat je alle vorige informatie lang en breed had overdacht. En dan aan zou komen met een resolute aankondiging om van nu af aan een andere dikkemick te zijn, jezelf onder handen te nemen en naar anderen leert te luisteren en...

Ach wat je niet in je hebt kan een ander niet voor je tevoorschijn toveren.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

VseslavBotkin schreef: 12 nov 2024 14:33
Bonjour schreef: 12 nov 2024 14:23
Waarom denk je dat ik niet serieus ben? Volgens mij geef ik gewoon argumenten en inhoudelijke kritiek. Ik "deel mijn weerzin tegen dogma's" zoals Peter zou zeggen. En de ironie is dat die juist binnen het vrijdenken hoogtij vieren.
Een zeer goed discussietopic. Zoals alle discussies die uitdagen om onszelf niet te ontzien. Inderdaad, maak er een nieuw topic van. Maar je zult het met vele voorbeelden duidelijk moeten maken waar je op doelt, vooralsnog is dat niet duidelijk.

In ieder geval zijn het niet de filosofen op dit forum die de naam Freethinkerforum zinloos maken!
Born OK the first time
VseslavBotkin
Diehard

Maar je hebt gelijk, Bonjour, wat meer ontopic. Ik kom zelf op het FOK! forum, waar ik ook Amerauder heb ontmoet voordat we ook in "het echt" afspraken en samen over filosofie hebben gekeuveld. Hij stuurde mij op een gegeven moment een berichtje met, "freethinker, heel anders dan FOK!, daar kunnen ze nog eens een goede discussie voeren!" (parafrase). Helemaal mee eens, vandaar dat ik hier nog steeds graag kom, en waarom 80 tot 90% van mijn berichten in het filosofieforum zijn.

Actualiteiten is een ramp ja, ik heb er een paar berichten geplaatst, maar toen ik merkte dat de frustratie hoog opliep ben ik daar eigenlijk mee gestopt (toevallig van de week wel nog, toen de absurditeit van de situatie me weer even teveel werd). Ik ben hier natuurlijk pas een kleine twee jaar dus zal heel anders zijn, maar het niveau is daar inderdaad bedroevend laag. Ik herhaal nogmaals dat ik het jammer zou vinden als je wegging, maar kan me ergens wel voorstellen dat je op je ouwe dag geen zin meer hebt in dat gezeik allemaal. Dat is je goed recht. Maar in de andere subfora is de toon toch een stuk rustiger? Leon had het nog over Kant ergens, daar ontstond weer een mooi gesprek. Of in een van de vele op opinie gerichte subfora, zoals columns. Ik lurk daar wel vaker maar post niet echt. Misschien is het ook een beetje tunnelvisie?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

VseslavBotkin schreef: 12 nov 2024 15:03 Ik kom zelf op het FOK! forum, waar ik ook Amerauder heb ontmoet voordat we ook in "het echt" afspraken en samen over filosofie hebben gekeuveld. Hij stuurde mij op een gegeven moment een berichtje met, "freethinker, heel anders dan FOK!, daar kunnen ze nog eens een goede discussie voeren!" (parafrase). Helemaal mee eens, vandaar dat ik hier nog steeds graag kom, en waarom 80 tot 90% van mijn berichten in het filosofieforum zijn.
:D Mijn oudste forumervaringen heb ik ook op FOK opgedaan! Ik deed enkel mee in de rubriek Filosofie & Levensbeschouwing van 18 april 2003 tot 18 april 2004, precies een jaar. Ik had daar ook al dezelfde forumnaam en dezelfde tekst als avatar. In die tijd brak een schrijfwoede over me uit betreffende de christelijke godsdienst en ontstonden zo ongeveer dagelijks ellenlange teksten, waar ik later een heel boekwerk van gemaakt heb. Er kwamen steeds meer deelnemers aan meedoen. Ene Lucida daar zette me ertoe aan eens Nietzsche te gaan lezen, hetgeen de jaren daarna diepe sporen in me achterliet.
Mijn afscheid daar was nogal een event. Geen idee of dat nog steeds te lezen valt. Ik maakte er een heel dramatisch toneelstuk van.

Bedoelt Chromis dat Freethinker breder moet worden zoals Fok?
Born OK the first time
VseslavBotkin
Diehard

Rereformed schreef: 12 nov 2024 15:21
VseslavBotkin schreef: 12 nov 2024 15:03 Ik kom zelf op het FOK! forum, waar ik ook Amerauder heb ontmoet voordat we ook in "het echt" afspraken en samen over filosofie hebben gekeuveld. Hij stuurde mij op een gegeven moment een berichtje met, "freethinker, heel anders dan FOK!, daar kunnen ze nog eens een goede discussie voeren!" (parafrase). Helemaal mee eens, vandaar dat ik hier nog steeds graag kom, en waarom 80 tot 90% van mijn berichten in het filosofieforum zijn.
:D Mijn oudste forumervaringen heb ik ook op FOK opgedaan! Ik deed enkel mee in de rubriek Filosofie & Levensbeschouwing van 18 april 2003 tot 18 april 2004, precies een jaar. Ik had daar ook al dezelfde forumnaam en dezelfde tekst als avatar. In die tijd brak een schrijfwoede over me uit betreffende de christelijke godsdienst en ontstonden zo ongeveer dagelijks ellenlange teksten, waar ik later een heel boekwerk van gemaakt heb. Er kwamen steeds meer deelnemers aan meedoen.
Mijn afscheid daar was nogal een event. Geen idee of dat nog steeds te lezen valt. Ik maakte er een heel dramatisch toneelstuk van.

Bedoelt Chromis dat Freethinker breder moet worden zoals Fok?
Zeker valt dat nog te lezen, ik heb daar stukken van teruggelezen. FOK! heeft een mooie zoekfunctie waar je berichten van specifieke gebruikers, op datum etc. kunt terugvinden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Volkomen 100 procent, zoals te doen gebruikelijk, onomwonden gelijk Rereformed =D>
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

VseslavBotkin schreef: 12 nov 2024 15:25 Zeker valt dat nog te lezen, ik heb daar stukken van teruggelezen. FOK! heeft een mooie zoekfunctie waar je berichten van specifieke gebruikers, op datum etc. kunt terugvinden.
Haha, het lukte me in te loggen! Inderdaad is alles nog terug te vinden!
In ieder geval heb ik er heel goede herinneringen aan. Een hoop deelnemers en goede gesprekken en weinig noodzaak voor moderatie om in te grijpen. Maar het was een heel andere tijd...
Born OK the first time
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 12 nov 2024 14:42
Jij hebt het meest schandelijke onderschrift in de hele freethinker geschiedenis als motto:
"Waarschuwing: Mijn verbale diarree kan de fragieleren kotsmisselijk maken. Het zal me aan de reet roesten."
Iemand met zo'n instelling behoort niet hier op dit forum.
Ik wil hier toch wel even kort, ik besef, volstrekt off topic, wat over zeggen Rereformed. Het onderschrift van dikkemick is tot stand gekomen vanwege het gegeven dat HierEnNu daar eerder een toespeling op heeft gedaan mbt dikkemick. Dit onderschrift is dus sarcastisch en/of cynisch bedoelt.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 12 nov 2024 13:41
Bedankt voor deze zeer goede reaktie! ✂️
Hoi Rereformed,

Dank voor de uitgebreide reaktie, ik heb hem even schuins doorgelezen en zal er later op terug komen wanneer het antwoord wat gerijpt is. Morgen of overmorgen denk ik. :)
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gesloten