Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bad_religion

Bericht door bad_religion »

mysterieus2000 schreef:Ik denk dat het inderdaad gezond is om een afkeer te hebben van de dood en in het heden te leven en te genieten van de dingen van het nu.
Mee eens, je hoort nogal eens mensen zeggen niets te vrezen....
Nu ik weet dat kanker terug actief is in mijn lichaam en ik waarschijnlijk geen hoge leeftijd zal behalen denk ik wel bewuster na over de dood.
Dit vind ik heel erg nieuws om te horen en ik wens je ook alle sterkte.
Moest ik niet overtuigd zijn dat mijn leven hierna verder gaat dan zou ik mij waarschijnlijk krampachtiger willen vasthouden aan dit leven.

Dat is natuurlijk iets persoonlijks. Maar, begrijp me niet verkeert, je hoort vaak dat mensen een redernatie volgen dat je het beter los kan laten, en dat je er niet bang voor hoeft te zijn. Natuurlijk dat is mooi, maar in mijn naaste omgeving heb ik gevallen meegemaakt die wel krampachtig vasthielden en bang waren.....ik vind het heel begrijpelijk, ik denk dat veel mensen dat ook maar zeggen omdat ze diep van binnen bang zijn. Filsosofiën zijn leuk, maar de werkelijkheid. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat veel mensen iets wegpoetsen wat gewoon niet lukt. Anders wordt het als je het van dichtbij meemaakt.
Nu ga ik daar meer relaxed mee om. Ik geniet van het nu maar kijk uit naar het andere wat mij belooft is.
Dat laatste is voor mij mosterd na de maaltijd, maar als het jouw helpt dan helpt het jouw.
Laatst gewijzigd door bad_religion op 29 jun 2006 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

MOODY BLUE schreef:Hallo Daniëlla,

Oprecht wens ik je veel sterkte met jouw lleven met kanker.
Vele jaren heb ik als verpleegkundige in ziekenhuizen en verpleeghuizen mensen met kanker begeleid.

Wat mij opviel bij gelovigen van elke religie dat ze zo twijfelden over de vraag of ze al dan niet in de hemel/het Paradijs zouden komen.
Dat ze erg angstig waren en twijfelden aan hun gedrag tijdens het leven dat achter hen lag.
Dat komt omdat (voor zover ik weet) je bij alle religies je hemel moet verdienen. Je goede daden worden afgewogen tegen je slechte en als je goede beter scroren dan ga je naar hemel/paradijs. Iedereen die een beetje eerlijk is kan vast wel iets bedenken waarom hij niet toegelaten zou worden.

Het christendom waar ik toebehoor gelooft dat zonden vergeven worden omdat Jezus ervoor gestorven is en omdat de individu erkent dat dit nodig was ook voor hem. Daarom dat ik geen angst hoef te hebben voor de dood of voor de hel omdat ik niet geoordeeld zal worden op wat ik gedaan heb.

Laatst hoorde ik het volgende voorbeeld.
Als een Belgische man met een Nederlandse vrouw huwt dan krijgt ze onmiddellijk de Belgische nationaliteit. Ze krijgt dan een Belgisch paspoort. Ze zal zich in het begin helemaal niet thuisvoelen in Belgie. Soms het dialect niet begrijpen en sommige gebruiken maar heel raar vinden. Maar hoelanger ze hier woont en zich mengt met de Belgen hoemeer ze hun zal gaan begrijpen en zich met hen zal gaan identificeren. Zelfs al zou de vrouw scheiden dan zal ze niet vanzelf terug Nederlandse worden maar Belgische blijven.

Met het christelijk geloof is het ook zo. Als je je bekeert (is een moment waarop je tegen God zegt dat je de kruisdood van Jezus ook aanneemt voor jou leven) dan wordt je een christen. Je krijgt dan een paspoort van het koninkrijk van God. Je daden die je tot dan verkeert gedaan hebt worden vergeven. Uiteraard zul je terug in de fout gaan ook na het moment van bekering. Voor die nieuwe dingen die je je bewust bent moet je dan wel terug vergeving vragen maar het paspoort blijft behouden

Groetjes Daniella
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

mysterieus2000 schreef:Voor die nieuwe dingen die je je bewust bent moet je dan wel terug vergeving vragen maar het paspoort blijft behouden
heel actueel :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Het christendom waar ik toebehoor gelooft dat zonden vergeven worden omdat Jezus ervoor gestorven is en omdat de individu erkent dat dit nodig was ook voor hem. Daarom dat ik geen angst hoef te hebben voor de dood of voor de hel omdat ik niet geoordeeld zal worden op wat ik gedaan heb.
Juist ook veel christelijke mensen waren erg angstig hoor.

Maar ik hoop dat jij jouw komende einde in alle rust zult kunnen tegemoet zien met jouw geloof.
Maar spreek aub niet meer in die algemene exclusivistische termen.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat komt omdat (voor zover ik weet) je bij alle religies je hemel moet verdienen.
Pertinent onjuist. Er zijn religies die in alverzoening geloven. Overigens, sterkte inderdaad.
Laatst gewijzigd door Sararje op 29 jun 2006 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

boeddhisme bijvoorbeeld spreekt me meer aan omdat je daar ook meer kansen hebt.

niet dat ik in een hiernamaals geloof hoor. :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Danielle,

Vervelend dat dit je treft. Wist je het al enige tijd. Is er nog sprake van een behandelingsplan. Of wordt er op dit moment gesproken over palliatieve zorg. Hoe dan ook ik hoop dat je dit op jouw manier kan verwerken.

Helpt dit forum jou bij het verwerkingsproces. Ik neem aan dat je de ontkenningsfase voorbij bent. Door te horen van atheisten/agnostici dat de bijbel "bagger" is. Een hiernamaals leuk bedacht maar niet gebaseerd op enig bewijs. Dit lijkt mij voor jou in deze fase een vorm van zelfkastijding. Of je houdt hiervan en roept het onbewust, prettige gedachten bij je op. Herinneringen die je diep hebt weggestopt maar waar je eigenlijk nog steeds tegen aanloopt. Is anderen bekeren een mogelijkheid om jezelf te bekeren. En ben je eigenlijk wel heel zeker van je zaak?

Grt,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

MOODY BLUE schreef:
Juist ook veel christelijke mensen waren erg angstig hoor.

Maar ik hoop dat jij jouw komende einde in alle rust zult kunnen tegemoet zien met jouw geloof.
Maar spreek aub niet meer in die algemene exclusivistische termen.
Ik weet dat er vele verschillende kerken zijn. Daarom dat ik ook zeg het christendom waar ik toebehoor. Er zijn miljoenen mensen die hetzelfde geloven als en zijn er ook miljoenen die daar anders mee omgaan. Ik kan alleen voor mezelf spreken toch ?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Daniella.
mysterieus2000 schreef: Nu ik weet dat kanker terug actief is in mijn lichaam en ik waarschijnlijk geen hoge leeftijd zal behalen denk ik wel bewuster na over de dood.

Ik schrik altijd een beetje als ik dit soort dingen lees. Het is dat jij zelf deze discussie bent begonnen, anders zou ik het bijna onethisch vinden om met jou over dit soort dingen in debat te gaan. Ik wens je het allerbeste toe, en ik hoop dat artsen er toch in slagen om je ziekte te genezen.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Hoe regel je dit nu met jouw god? Hoe verwerk je dat vreselijke bericht in het kader van jouw religie?
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

mysterieus2000 schreef: Nu ik weet dat kanker terug actief is in mijn lichaam en ik waarschijnlijk geen hoge leeftijd zal behalen denk ik wel bewuster na over de dood. Moest ik niet overtuigd zijn dat mijn leven hierna verder gaat dan zou ik mij waarschijnlijk krampachtiger willen vasthouden aan dit leven. Nu ga ik daar meer relaxed mee om. Ik geniet van het nu maar kijk uit naar het andere wat mij belooft is.
Groetjes Daniella
Sterkte meid. Nu zijn we slechts namen voor elkaar op een forum.........dan zullen we elkaar kennen. Afbeelding
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Cathy schreef: Sterkte meid. Nu zijn we slechts namen voor elkaar op een forum.........dan zullen we elkaar kennen. Afbeelding
Amen

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

mysterieus2000 schreef:Ik weet dat er vele verschillende kerken zijn. Daarom dat ik ook zeg het christendom waar ik toebehoor. Er zijn miljoenen mensen die hetzelfde geloven als en zijn er ook miljoenen die daar anders mee omgaan. Ik kan alleen voor mezelf spreken toch ?
Is de stelling ; hoe meer mensen geloven hoe meer het waar is?
Of : Het is alleen maar waar omdat het geschreven staat?
Wat maakt het uit wat anderen geloven? bepaal je eigen gedachten en laat je niet leiden door indoctrinatie.
Laatst gewijzigd door HarrieMe op 05 jul 2006 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

a-Definitie van dood: niet levend.
b-Definitie van leven: Chemische code welke zich autonoom kan dupliceren.

Leven na de dood is als b na a terwijl a is niet b

ok dan:

Bewustzijn: vooralsnog alleen aangetoond onderdeel als bijverschijnsel van bepaalde chemische code welke zich autonoom kan dupliceren.

Theoretisch zou je bewustzijn kunnen verplaatsen echter zou je dan een perfect duplicaat moeten produceren van het bouwwerk voor het oorspronkelijk bewustzijn wat praktisch zowel (nog) niet te doen is als ook geen zoden aan de dijk zet je hebt dan 2x hetzelfde. Dan is duplicatie met een nieuw bewustzijn toch stukken praktischer, tenzij je natuurlijk gehecht bent aan het oorspronkelijke, dan zou ik kiezen voor invriezing en wachten tot ik ongelijk heb.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Uiteindelijk hebben we het wel over het "jij" of "ik" dat een keertje moet doodgaan, maar de definitie van dood, afgezien van de biologische tekstboek definitie van replicerende structuren en dergelijke, kan je op diverse wijzen invullen.

Als iemand dankzij een ongeluk of een neurodegeneratieve ziekte zijn persoonlijkheid wordt aangetast, in hoeverre is dat nog "diegene"? Zo staat me bijvoorbeeld nog het verhaal bij van een stageplek lang geleden, waarbij een vaste klant en bekende van het bedrijf in kwestie min of meer een complete vreemdeling was, een totaal ander mens, dankzij een ongeluk. Zijn geheugen was leeg, zijn persoonlijkheid was helemaal anders. Laat staan de verhalen die komen bij mensen die een beroerte hebben gehad. Een tante beschrijft mijn oom als "een totaal andere man".

Overigens ben ikzelf neurologisch gezien goed in orde (althans ik ga uit van die veronderstelling ;)), maar ik heb de laatste jaren ook veel veranderingen doorgemaakt in persoonlijkheid en dergelijke. Zoiets kan je zien als persoonlijke ontwikkeling, ware het niet dat de persoon die ik voorstelde pakweg 12 jaar geleden totaal anders is als de persoon nu, op dit moment dat ik dit intik. Mijn totale denken is veranderd, en wie weet wat er op mijn pad zal komen de rest van mijn leven wat zal resulteren in een verandering, in positieve of negatieve zin natuurlijk.

De persoon die ik 12 jaar geleden was is in die context botweg dood. Diegene wiens geheugen leeg was en persoonlijkheid totaal anders was, als je diegene hebt gekend, is eigenlijk niet meer, als je er eerlijk over nadenkt. Ga maar door.

Met dood bedoel ik niet fysiek dood, maar generieker: een einde, afloop van iets, een van de 3 definities die de online vandale geeft.

Angst voor de dood vat ik vaak op als angst voor jezelf te verliezen, je bewustzijn, in die zin datgene wat je voorstelt. Maar eigenlijk, als je zo gaat denken als bovenstaande, ga je eigenlijk beseffen dat wat een persoon voorstelt cq. representeert heel relatief is.

Geen idee wie dat precies heeft gezegd, mischien een of andere voorganger van een of ander oosters geloof of filosofie, maar je sterft elke nacht, en er staat elke dag een nieuwe persoon op.

Maar het punt wat ik wil maken is eigenlijk het volgende: als we naar de persoon gaan kijken met die persoonlijkheidsverandering.. welke persoon zal herincarneren, of naar welk paradijs dan ook, of wat er ook moet gebeuren volgens het tibetaanse dodenboek? Die van voor dat ongeluk of die hersenbloeding? Wat als je meerdere ongelukken of degeneratieve aandoeningen krijgt in je leven?

Uiteindelijk mogen we concluderen dat persoonlijkheid zeer zwaar afhankelijk is van dat ding tussen je oren.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie