Peter van Velzen schreef: ↑12 jun 2024 04:31
Ik zou niet weten welke “denkfouten” jij meent te hebben aangewezen. Ik heb tot nu toe alleen kritiek aangetroffen op mijn taalgebruik.
Het zou natuurlijk altijd kunnen dat je enkel de verkeerde woorden gebruikt en
eigenlijk het juiste bedoelt. Dat kan! Vandaar dat is dus ook even doorvraag, ik zou natuurlijk niet willen dat ik iets fout reken, enkel en alleen vanwege de woordkeuze.
Maar als ik hier kijk dan lijkt het daar toch niet op:
”De structuur van een individuele meercellige wordt veroorzaakt door die individuele meercellige.”
En diens moeder. En degene die de moeder te eten gaf. En degene die haar territorium verdedigde tegen rovers. Je kunt dat alles niet buiten beschouwing laten, alsof dat er allemaal niet zoveel toe doet, zonder op onzin uit te komen. Het is een totaal aan omstandigheden dat leidt tot de geboorte van een nieuw mens, het is op geen enkele wijze te reduceren tot een cel die zich begint te delen.
Laat het nou toch even duidelijk zijn, zoals uit mijn vorig bericht blijkt, dat het onmogelijk is voor een menselijke foetus om buiten de baarmoeder van zijn moeder tot stand te komen. Ga even na voor jezelf wat dat allemaal te betekenen heeft, want het is een hoop.
Dat ten eerste. Maar het grotere probleem is dus dat je ad hoc switcht tussen klompjes cellen die ergens aan het groeien zijn, die duidelijk geen morele verantwoordelijk dragen voor wat ze doen, en mensen die handelen in de wereld, waarvoor dat dus duidelijk wel het geval is.
Je ziet toch zelf ook wel dat dit totaal verschillende dingen zijn? Toch lijk je te zijn gedreven door een soort wens om die aan elkaar gelijk te schakelen. Wat is dat toch precies?
Dat is dus, nogmaals, de denkfout waar ik steeds op wijs. Je neemt twee totaal verschillende dingen uit totaal verschillende domeinen en behandelt ze als één en dezelfde vorm van “doen”.
Er is een verband tussen die twee, dat wel. Maar ze zijn niet hetzelfde.
Dat onze medemenselijkheid niet gebaseerd is op de structuur van het menselijk lichaam, maar op die van de samenleving daar weer het gevolg van is, ben ik met je eens, maar
En toch probeer je steeds die culturele invloed weg te redeneren door enkel op de cellen te focussen, terwijl ik steeds aangeef, die cellen doen dat niet alleen, maar in een groter verband, in samenwerking met andere cellen, maar ook met individuen, met de samenleving als geheel.
ik wilde alleen de aandacht vestigen op de denkfout die wij maken, als wij zeggen: “We hebben onszelf niet gemaakt”. Letterlijk gesproken hebben we dat nu juist wel.
Maar dat klopt dus niet. Maken en groeien zijn niet hetzelfde. Je noemt dit “kritiek op jouw taalgebruik”, maar het is niet alleen je woordkeuze die verkeerd is, maar ook je begrip van wat er plaatsvindt in de situatie die je beschrijft.
Er wordt niets gemaakt. Er groeit iets. Dat lijkt op elkaar maar dat is niet hetzelfde.
“Wij hebben onszelf gemaakt” klopt dus niet op drie fronten:
1) Het is geen maken, maar een groeien.
2) Wijzelf waren het niet die dat deden, het was een samenwerkingsverband tussen veel verschillende partijen.
3) De krachten die dat deden, die hebben dat helemaal niet “gedaan” in de zin dat wij spreken over moreel verantwoordelijke handelende individuen in de wereld (de manier waarop je dit ter sprake brengt). Vanuit dat perspectief gesproken was er helemaal niemand die wat deed, maar gebeurde het gewoon.
Begrijp dat een steen die naar beneden valt wel iets doet, hij valt immers, maar niet moreel verantwoordelijk is voor dat doen.
Er zijn dus twee verschillende manieren van zeggen dat “iemand iets doet” die jij hier door elkaar gebruikt alsof er geen verschil tussen is.
Bedenkt je bovendien, dat het zelf, wat je daar ook precies onder verstaat, nog niet eens bestaat op het moment dat de processen waar hier sprake van zijn al in gang zijn gezet. Dus hoe kan dat zelf, dat nog niet eens bestaat, dat dan gedaan hebben? (Via
immanente causaliteit misschien?)
Ik versta niets onder “ een zelf” dat wel dingen doet.
Is dat niet juist het probleem? Je probeert dat weg te redeneren, dat er individuen zijn die morele keuzes maken in de wereld, en alles terug te brengen tot cellen die zich delen. Maar dat kan niet – dat is de denkfout. (Exacter gezegd: de fout is dat je blijft spreken over moreel verantwoordelijke individuen terwijl daar in jouw verhaal eigenlijk geen ruimte meer voor is – die weglaten zou consistenter zijn.)
Daarom vraag ik je dus steeds wat je met een zelf bedoelt, want dat wordt niet duidelijk.
Een zelf is moreel verantwoordelijk voor zijn handelingen.
Een klompje cellen is dat niet.
Er is natuurlijk een zeker verband tussen dat klompje cellen en het individu dat er uit groeit. Maar ze zijn niet één en hetzelfde. Ergens ontstaat dat moreel verantwoordelijke, in de wereld handelende individu dat wij ons zelf noemen, dat niet goed tot zijn recht komt in jouw beschrijving.
Jij onderschat het belang van de cellen ernstig.
Nee hoor. Ik ben het helemaal met je eens dat de cellen wonderlijk werk leveren. Ik schrik zelfs niet terug van jouw verregaande bewering dat we aan cellen enige mate van bewustzijn toe zouden kunnen kennen.
Dat betekent echter niet dat we een mens kunnen reduceren tot de cellen die hij bevat.
Je kunt de cellen niet verantwoordelijk houden voor wat mensen doen. Cellen doen dingen, mensen doen dingen. Hoe wonderlijk dat eerste ook is, dat doet verder helemaal niets af aan het laatste.