Rabbi Tovia Singer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Rabbi Tovia Singer

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Henry II schreef: 28 jul 2023 10:01Bijzondere man die Singer. Ik val natuurlijk niet onder zijn doelgroep, maar het was enorm verhelderend. En ondanks dat ik als atheïst weet dat Singer er volledig naast zit, hij gelooft stellig dat de schepping zo'n 7000 jaar geleden plaatsvond, sta ik volledig achter hem op dit punt.
Hoe komt hij aan die 7000j, de meesten die daar in geloven zetten het op 6000j ?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 jul 2023 10:18
Henry II schreef: 28 jul 2023 10:01Bijzondere man die Singer. Ik val natuurlijk niet onder zijn doelgroep, maar het was enorm verhelderend. En ondanks dat ik als atheïst weet dat Singer er volledig naast zit, hij gelooft stellig dat de schepping zo'n 7000 jaar geleden plaatsvond, sta ik volledig achter hem op dit punt.
Hoe komt hij aan die 7000j, de meesten die daar in geloven zetten het op 6000j ?
Hij komt daar niet mee aanzetten, ik zeg hier 'zo'n 7000 jaar' als algemene gok. Ik zie dat de teller momenteel staat op 5775 in joodse jaartelling. Wiskunde is niet mijn sterke kant. Maar dat is niet het punt. Ik vind het bijzonder dat iemand die zo helder kan uitleggen waarom Mattheus een verkeerde vertaling van een tekst uit de Tenach geeft, tegelijk een compleet ridicuul geloof lijkt te hebben aangaande de oudheid van de aarde. Zoals Wiskunde niet mijn sterke kant is, is dan misschien geologie niet de sterke kant van Tovia. Overigens, Tovia lijkt te duiden op de komst van de Messias in het joodse jaar 6000, wat nog maar 25 jaar is en wat hij hoopt mee te maken. Dit op basis van de duizend jaren als één dag. God werkte 6 dagen (6000 jaar) en dan is het voorbij. De 7000 is het aantal jaar wat sommige christenen aangeven, omdat de schepping 7 dagen duurde. Ook hier lopen de meningen uiteen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Henry II schreef: 28 jul 2023 10:48
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 jul 2023 10:18
Hij komt daar niet mee aanzetten, ik zeg hier 'zo'n 7000 jaar' als algemene gok. Ik zie dat de teller momenteel staat op 5775 in joodse jaartelling. Wiskunde is niet mijn sterke kant. Maar dat is niet het punt. Ik vind het bijzonder dat iemand die zo helder kan uitleggen waarom Mattheus een verkeerde vertaling van een tekst uit de Tenach geeft, tegelijk een compleet ridicuul geloof lijkt te hebben aangaande de oudheid van de aarde. Zoals Wiskunde niet mijn sterke kant is, is dan misschien geologie niet de sterke kant van Tovia. Overigens, Tovia lijkt te duiden op de komst van de Messias in het joodse jaar 6000, wat nog maar 25 jaar is en wat hij hoopt mee te maken. Dit op basis van de duizend jaren als één dag. God werkte 6 dagen (6000 jaar) en dan is het voorbij. De 7000 is het aantal jaar wat sommige christenen aangeven, omdat de schepping 7 dagen duurde. Ook hier lopen de meningen uiteen.
Die 6000jaar is gebaseerd op de chronologie van het OT.
Dat van die 7000jaar wist ik niet.

Bedankt voor de toelichting.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De NBG'51 geeft bij het Jesaja vers 'Jonkvrouw' en bij Matteüs 'Maagd'. Hier zijn de vertalers toch wel wat op hun hoede geweest, blijkbaar.

Misschien maar niet teveel in Singer verdiepen...? Het alleen bij zijn kritiek op de christelijke uitleg van de Bijbel houden...? Maar zo werken dingen niet...Ik had even de hoop met een soort Rabbijn Avraham Soetendorp te maken hebben, maar ook hier komt de geloofsfaniticus weer boven drijven. Jammer. MET GROTE OMZICHTIGHEID BENADEREN als waarschuwing.
Wel interessant zou een debat tussen hem en een Andries Knevel of een Antoine Bodar zijn...
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Tovia Singer heeft het antwoord op de vraag waarom het christelijk geloof tot een wereldreligie met zo'n twee miljard aanhangers kon uitgroeien.

Het zit ongeveer zo:

Dat het christendom in de wereld zo groot werd, is een vooropgezet plan van Hashem! Hij heeft het toegestaan!
Omdat de heidense religies in de oudheid geen concept hadden van monotheïsme heeft God het christendom (ondanks dat het doorspekt is met afgoderij en valse uitleggingen) gebruikt als voertuig om het begrip van monotheïsme met de gehele wereld vertrouwd te maken. Zodat als straks de 'ware messias' zich aandient, de gehele wereld een aha-erlebnis zal hebben in de trend van: "Aha, we zaten er al die tijd naast, maar dankzij onze basiskennis snappen we nu tenminste wel meteen hoe de vork in de steel zit."

Je moet er maar opkomen!

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ronaldus67 schreef: 11 sep 2023 14:40 Dat het christendom in de wereld zo groot werd, is een vooropgezet plan van Hashem! Hij heeft het toegestaan!
Omdat de heidense religies in de oudheid geen concept hadden van monotheïsme heeft God het christendom (ondanks dat het doorspekt is met afgoderij en valse uitleggingen) gebruikt als voertuig om het begrip van monotheïsme met de gehele wereld vertrouwd te maken. Zodat als straks de 'ware messias' zich aandient, de gehele wereld een aha-erlebnis zal hebben in de trend van: "Aha, we zaten er al die tijd naast, maar dankzij onze basiskennis snappen we nu tenminste wel meteen hoe de vork in de steel zit."

Je moet er maar opkomen!
Het antwoord is altijd hetzelfde: Hashem levert prutswerk af.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hashem=JHWH?

Toch wel een beetje een zeperd die Singer.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Ronaldus67 schreef: 11 sep 2023 14:40 Tovia Singer heeft het antwoord op de vraag waarom het christelijk geloof tot een wereldreligie met zo'n twee miljard aanhangers kon uitgroeien.

Het zit ongeveer zo:

Dat het christendom in de wereld zo groot werd, is een vooropgezet plan van Hashem! Hij heeft het toegestaan!

Je moet er maar opkomen!

Singer weet - net als iedere religieuze jood die de TNaCH in het Hebreeuws en Aramees leest - dat het christendom een hoop nonsens is en dat Jezus geen enkele messiaanse profetie uit de T'NaCH heeft vervuld, behalve op een ezel Jeruzlem binnenrijden (de T'NaCH is heel duidelijk en expliciet wat de Davidische gezalfde koning uit de eindtijd zal doen) en in plaats daarvan een lading zaken uit de T'NaCH tot messiaanse profetieën bombardeert die daar helemaal niets mee van doen hebben.

Voor de rest zegt hij in bovenstaand videootje gewoon wat de RaMBaM zei in zijn Misjnej Torah en de brief genaamd Iggeret Tejman (de brief aan Jemen) gericht aan de Jemenitische Rabbi Ja'akov al-Fajoemie. Het is niet door Singer zelf bedacht.
Hashem=JHWH?
HaSjem betekent "de naam" en verwijst naar JHwH, het Hebreeuwse tetragrammaton, de naam van de God van de T'NaCH die volgens de T'NaCH slechts mocht worden uitgesproken door de hogepriester in de Tempel. Vandaar "de naam".
B.S. schreef: 28 jul 2023 16:27 Misschien maar niet teveel in Singer verdiepen...? Het alleen bij zijn kritiek op de christelijke uitleg van de Bijbel houden...? Maar zo werken dingen niet...Ik had even de hoop met een soort Rabbijn Avraham Soetendorp te maken hebben, maar ook hier komt de geloofsfaniticus weer boven drijven. Jammer. MET GROTE OMZICHTIGHEID BENADEREN als waarschuwing.
Wel interessant zou een debat tussen hem en een Andries Knevel of een Antoine Bodar zijn...
Knevel en Bodar zouden geen schijn van kans hebben. Overigens spant Rabbi Tovia Singer zich, net als Rabbijn Avraham Soetendorp, in voor milieubewustzijn, maatschappelijke betrokkenheid en interreligieuze dialoog. Het verschil is, dat singer het debat aangaat en het conflict opzoekt, terwijl Soetendorp de overeenkomsten zoekt. Ik vindt wat dat betreft de benadering van Singer effectiever en sluit beter aan bij de overgrote meerderheid van de Joden die nou eenmaal weinig ophebben met het christendom en z'n hinderlijke geëvangeliseer.
MET GROTE OMZICHTIGHEID BENADEREN als waarschuwing.
Joden - inclusief Rabbi Tovia Singer - hebben helemaal geen behoefte om niet-Joden te bekeren. Sterker, de mensen die joods willen worden, worden vrijwel altijd meteen afgewezen. Zo klein mogelijk blijven is het decreet. Niet-Joden kunnen, indien ze willen, zich aan de regels van Noach houden; meer is volgens het jodendom niet nodig voor een niet-Jood. Het is heel bijzonder als iemand wordt toegelaten tot het Israëlische volk. Bovendien zijn de meeste Joden atheïst.
Zionist
Ronaldus67
Ervaren pen

ChaimNimsky schreef: 11 sep 2023 22:37 Singer weet - net als iedere religieuze jood die de TNaCH in het Hebreeuws en Aramees leest - dat het christendom een hoop nonsens is en dat Jezus geen enkele messiaanse profetie uit de T'NaCH heeft vervuld, behalve op een ezel Jeruzlem binnenrijden (de T'NaCH is heel duidelijk en expliciet wat de Davidische gezalfde koning uit de eindtijd zal doen) en in plaats daarvan een lading zaken uit de T'NaCH tot messiaanse profetieën bombardeert die daar helemaal niets mee van doen hebben.

Voor de rest zegt hij in bovenstaand videootje gewoon wat de RaMBaM zei in zijn Misjnej Torah en de brief genaamd Iggeret Tejman (de brief aan Jemen) gericht aan de Jemenitische Rabbi Ja'akov al-Fajoemie. Het is niet door Singer zelf bedacht.
Of Singer deze boodschap zelf heeft bedacht of niet vind ik eerlijk gezegd van ondergeschikt belang. Hij draagt de boodschap wel degelijk uit. In navolging van wie dan ook; hij predikt het! Daar gaat het om.

En dan kom ik erop uit dat hij op dit punt net zo'n hoop nonsens verkondigt als het christendom.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Ronaldus67 schreef: 11 sep 2023 23:52
ChaimNimsky schreef: 11 sep 2023 22:37 Singer weet - net als iedere religieuze jood die de TNaCH in het Hebreeuws en Aramees leest - dat het christendom een hoop nonsens is en dat Jezus geen enkele messiaanse profetie uit de T'NaCH heeft vervuld, behalve op een ezel Jeruzlem binnenrijden (de T'NaCH is heel duidelijk en expliciet wat de Davidische gezalfde koning uit de eindtijd zal doen) en in plaats daarvan een lading zaken uit de T'NaCH tot messiaanse profetieën bombardeert die daar helemaal niets mee van doen hebben.

Of Singer deze boodschap zelf heeft bedacht of niet vind ik eerlijk gezegd van ondergeschikt belang. Hij draagt de boodschap wel degelijk uit. In navolging van wie dan ook; hij predikt het! Daar gaat het om.

En dan kom ik erop uit dat hij op dit punt net zo'n hoop nonsens verkondigt als het christendom.
Tja, iedere religie verkondigt z'n eigen zaken en daar zit doorgaans veel nonsens bij. Het verschil is dat Singer zich slechts richt tot Joden, net als de werken van Maimonides die hij daar feitelijk parafraseert.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

ChaimNimsky: het is erg moeilijk om iets preciezer te weten komen over b.v. een jaarlijks gemiddelde voor bekeringen tot het Jodendom over de hele wereld. Het lijkt in de tienduizenden per jaar te lopen, veruit de meeste bekeringen vinden plaats in de VS en Israël zo is uit verschillende bronnen online op te maken (en was ook wel te verwachten). Persoonlijk weet ik van een nicht van mijn inmiddels ex-schoonzus die naar Israël is geëmigreerd en zich daar aangesloten heeft bij een vrij 'zware' Joodse groep, dus die moet wel formeel bekeerd zijn. De moeder van die vrouw heeft haar dochter dus zien vertrekken naar een toch wel moeilijk toegankelijke wereld (in mentale zin). Er zijn ook kleinkinderen. Moeder en dochter waren sowieso al zwaar christelijk , misschien dat dit het iets meer te behappen maakt.
Een bevriende familie heeft een dochter in Israël die daar een relatie heeft met een Israëli waaruit inmiddels een dochter is voortgekomen. Die is dus i.t.t. tot de vader niet-Joods. Gaat dit zich later in haar leven niet tegen haar keren, daar?

Zouden de meeste Joden in Israël zelf ook atheïstisch zijn? Dan zou de huidige crisis toch nergens over gaan?

Singer lijkt dus iets meer op Soetendorp dan ik de indruk kreeg. Ok.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Het is voor mij onbegrijpelijk hoe deze man die zo vreselijk scherp overkomt wanneer hij het christelijk geloof fileert, opeens verandert in een simpele fons wanneer hij zijn eigen geloof verdedigt.

"Er was maar één monotheïstische godsdienst...de andere volken konden het niet begrijpen...". Ten eerste is dat onzin, want er waren genoeg in het Romeinse Rijk die het begrepen en zich erdoor aangetrokken voelden.

Maar ten tweede: hoe kan dat een reden voor God zijn om een valse religie te laten ontstaan?

Daarop krijgen we het antwoord: "Er moet wel een valse religie/valse religies zijn, anders is er geen vrije wil!" :shock:
Vervolgens: herhaal bovenstaande bewering een stuk of vijf keer, daarna is de stelling duidelijk waar. :lol:
En voor de zekerheid zeg nog: "En dit zijn niet mijn woorden, maar de bijbel zegt het...

Vervolgens moest het wel zo gedaan worden omdat de bijbel zegt dat wanneer de Messias komt alle volken onmiddellijk hun fout inzien en zich bekeren. Singer houdt hier geen rekening met de volken die niet behoren tot de christelijke of moslimcultuur, alsof die niet tot de wereld behoren.

Wat een ongelofelijke opstapeling van kromme redeneringen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 12 sep 2023 04:11Moeder en dochter waren sowieso al zwaar christelijk , misschien dat dit het iets meer te behappen maakt.
In bovenstaande video is het verhaal van de vrouw die hem opbelt (voor mij) hartverscheurend:

Tammy from Utah: "(Huilend) I'm sorry I get very emotional...when i think of what the Jewish people are doing for us. Forgive my emotion. I was saved out of christianity, idolatry, three years ago on Pesach. Thank you very much".

Goedgelovers moeten altijd "gered worden".
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

ChaimNimsky schreef: 12 sep 2023 00:19
Tja, iedere religie verkondigt z'n eigen zaken en daar zit doorgaans veel nonsens bij. Het verschil is dat Singer zich slechts richt tot Joden, net als de werken van Maimonides die hij daar feitelijk parafraseert.
Als ik zijn filmpjes bekijk, krijg ik allerminst het idee dat hij zich met zijn boodschap 'slechts' tot Joden richt. Integendeel, hij richt zich juist tot een breed publiek. Joden, christenen, ex-christenen, andersgelovigen, etcetera. Ook in zijn radioprogramma mogen veelal mensen opdraven die juist niet-Jood zijn.

Hij richt zijn pijlen heel vaak op christenen, waarover hij dan woorden van deze strekking spreekt: "Ik heb een bewogen hart voor christenen. Mijn hart huilt als ik mij bedenk hoe zij op een dwaalspoor zitten. Het is mijn verlangen dat zij ooit mogen terugkeren naar 'huis', naar de Torah, naar de bron, naar Hashem." Ook kun je Singer horen zeggen dat hij met zijn boodschap 'een licht voor de wereld' wil zijn.

Hiermee is misschien niet gezegd dat hij mensen per se tot het jodendom wil bekeren, laat staan Jood wil laten worden, maar bovenstaande heeft wel veel weg van bekeringsretoriek.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Rabbi Tovia Singer wil niemand bekeren, omdat dat in zijn joodse visie helemaal niet nodig is. Als de ware Mesjiach zich uiteindelijk toont en alle profetieën zal vervullen die hij heel duideljk op een rijtje uitlegt, o.a. alle joden terug naar Israël, bouwen van de tempel etc. dan zal iedere knie zich buigen en zich voor het hoofd slaan dat ze het al die tijd verkeerd hadden. Ze zullen de jood aan zijn kleed vastklampen en smeken mee te mogen. Tovia richt zich puur op de joden, de gematigde joden die atheïst zijn, of onverschillig, wil hij weer terugbrengen naar de moederschoot van het geloof. De joden die al christen zijn geworden wil hij uit de kerken krijgen. Maar hij wil ook alle christenen noachiet maken, dat zegt hij duidelijk. Ik heb zijn boeken gelezen en al zijn filmpjes gezien. Het is werkelijk fantastisch wat hij brengt. Je zou er bijna jood of noachiet van willen worden.

Ware het niet dat zelfs de stroming van het jodendom dat hij aanhangt, niet universeel joods is. Er zijn er genoeg die hem niet orthodox genoeg vinden. Het hangt allemaal aan de uitleg van de Tenach en de uitleg daarvan. Het wonderbaarlijke samenspel van de Tenach, de geschreven wet, de Mondelinge Torah die alle ongeschreven regels bevat en veel later is opgeschreven na 70 AD zoals de Mishna en beide Talmuds, en daarnaast nog veel meer boeken die een web vormen waaruit je moeilijk kan vatten of het nog wel de kern is. Het rabbinische jodendom is nu wel de lijdende stroming, maar dat is niet altijd zo geweest. Er is nog steeds onenigheid met de Sammaritanen, die een eigen tempel op de verkeerde berg bouwden omdat ze volgens het verhaal niet wilden meewerken met de herbouw van de tempel. Ze werden gezien als valse joden, omdat ze volgens het verhaal Israël zouden zijn binnen gevallen toen de échte joden naar Babylon waren weggevoerd. Uit wraak mochten de Sammaritanen niet offeren op de tempelberg, dus hebben ze nog steeds een eigen offerplaats op een andere berg. Er zijn ook nog de Karaïten, die de Mondelinge Torah geheel afwijzen. Zij menen dat alle wetten en regels in de Torah staan en dat de rest door mensen bedacht is. Klinkt ook logisch. Er zijn dan ook letterlijke duizenden regels waarvan het Rabbinisch jodendom beweert dat die door Mozes nog tijdens zijn leven waren overgedragen aan Aaron, en dat Aaron die na zijn dood ook ongeschonden heeft laten doorgeven van vader op zoon. Die regels zijn zo complex geworden, dat het nut daarvan niet altijd duidelijk meer is.

Wat mij vooral opvalt is dat als je goed kijkt er rondom de 613 geboden/verboden duizenden beschermende maatregelen zijn bedacht. Dat gaat zover dat je bijv. geen pen mag aanraken op Sabbat, om maar niet per ongeluk één van de 36 (als ik het goed heb) verboden werken, schrijven dus, uit te voeren. Dat je bijv. als er een vrouw op bezoek is, niet je eigen dochter of zus, dat je dan de voordeur op een kier moet laten staan om aan te geven aan de buren dat je geen vieze spelletjes aan het doen bent. Dat je bijv. een Mezoezzah aan de voordeur moet hebben hangen, met daarin een stuk perkament (papier voldoet niet) met een voorgeschreven Tenach tekst. Die je bovendien elke paar jaar moet laten keuren door een scribent om te controleren of er geen stukjes inkt van het perkament zijn verdwenen waardoor de 'magische formule' niet meer goed zou werken. En dat je aan de Mezoezzah kunt zien welk geloof er achter de deur beleed wordt, omdat de ene stroming de Mezoezzah rechtop heeft hangen maar de ander juist weer schuin. Dat je twee keukens moet inrichten, één voor melk producten en één voor vlees. Omdat er een nogal obscure uitleg werd bedacht vanuit de tekst dat 'je een bokje niet in de melk van zijn moeder mag koken' Waardoor je in Israël geen cheeseburger meer mag eten. Dat alle eieren eerst gebroken moeten worden in een glazen schaal met daaronder een spiegel, om te zien of er niet heel misschien een drupje bloed in zou zitten, en bloed eten is verboden. Dat je een Matze niet langer dan 17 seconden mag laten rusten alvorens die te bakken, omdat hij anders misschien toch wel zomaar zou reizen vanwege de natuurlijke aanwezige gisten. Dat je elke vrijdagavond seks met je vrouw moet hebben, behalve als ze ongesteld is, maar de rest van de week niet in één bed mag slapen. Dat het totaal niet duidelijk meer is waarom varkens Niet kosher zijn, en dat je jaren kunt zoeken voordat je erachter komt dat het varken wel eens gewoon symbool zou kunnen staan voor Babylon, de grote tegenstander van Israël in die tijd. Het is niet omdat een varken ongezond zou zijn, want noachieten mogen het wel gewoon eten. Waarom je geen paling mag eten, omdat die vis geen schubben heeft. Maar dat een vleermuis geen zoogdier is maar een verboden vogel, en dat een haas niet rumineert maar zijn eigen poep opeet en daardoor toch eigenlijk weer wel rumineert.

Zo kun je eindeloos doorgaan. Nu het land Israël zo vol komt met orthodoxe joden omdat ze in tegenstelling tot de verwesterde Israëli enomr veel kinderen op de wereld zetten, is het maar de vraag hoelang het land Israël nog blijft bestaan. Geen van die orthodoxe joden verdedigt het land, omdat het niet door de mesjiach zelf is gesticht bijv. Er was laatste een documentaire waarin één Orthodoxe jood in het leger ging, en dat is de eerst sinds 1948. Ze werken ook vaak niet, studeren alleen maar de Torah en krijgen daar een vergoeding voor van de overheid. Foutje van Ben Goerion lang geleden die dat zo heeft geregeld.

De Israëlische gelovige joden zijn ook niet zoals de nederlandse joden zijn en waren. Er is geen zelfspot, geen joodse humor. Israëli zijn trots, niet meer de onderdanige joden uit de middeleeuwen, die altijd op hun hoede waren en elk moment zouden kunnen moeten verhuizen als er weer een pogrom dreigde. Ze zullen hun land met hand en tand verdedigen. Maar zelfs dat land gaat het niet redden tegen de Moslim landen eromheen, behalve zolang ze nog gesteund worden door de christelijke landen, de VS voorop. Terwijl die zelfde VS alleen maar zitten te wachten totdat de joden zicht zullen bekeren tot het ware geloof. Omdat dat een voorwaarde is voor de wederkomst van Christus.

Het lijkt een warrig verhaal, maar het geeft wel aan hoe slecht Nederlanders en andere westerlingen op de hoogte zijn van wat het jodendom inhoudt. En deze achtergrond informatie heeft Tovia gewoon in zijn hart zitten. Hij houdt zich aan alle 613 Mitzvot, alle regels uit de Mondelinge overlevering. En dan toch weet hij een samenhangend verhaal te brengen, dat enerzijds pure logica laat zien en een enorme kennis van zaken, en anderzijds de grootste religieuze onzin aan de man brengt, zoals het totale ontkennen van de kennis over het ontstaan van het heelal en de ouderdom van de aarde. Bijzonder boeiden materie dus.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie