Wat motiveert jou om dit onder 'Goed Nieuws' te plaatsen?
Los daarvan, je schreef zelf:
Kennelijk ben jij geboren als 'niet-Atheïst'.
Als wat ben jij WEL geboren?
Moderator: Moderators
Wat motiveert jou om dit onder 'Goed Nieuws' te plaatsen?
Kennelijk ben jij geboren als 'niet-Atheïst'.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑15 apr 2023 22:34Je bent gewoon een smerige trol.bonifacius schreef: ↑15 apr 2023 22:30Nee, wist ik echt niet. Ik ben geen Nederlanders maar een ouwe Belg.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑15 apr 2023 20:23
Het had gedeformeerd moeten zijn, dat wist je wel, maar je wilde er me mee treiteren.
De gereformeerden - die christenen volgens de ideeën van Calvijn zoals in Nederland blijkbaar nog veel voorkomt - kennen wij in Vlaanderen niet.
Ik dacht dat je 'geformeerd' daar iets mee te maken had.
Ow, zit daar de zere plek dus die ik zonder te weten aangeraakt heb.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑15 apr 2023 20:23 Jij weet geen donder over mijn ouders, dus wil je die er even buiten laten.
Tsja, je gelooft toch meer dan je denkt. Ik, een ander, zou jou bijvoorbeeld kunnen kwetsen. Hardnekkig geloof van velen wel.Jungiaanse therapeuten weten nochtans heel veel over het onbewuste waar hardnekkige geloven (trauma's) zich in genesteld hebben. Misschien een tip om je ouderlijke pijnplek te laten behandelen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑15 apr 2023 21:34 Ook zo'n charlatan die trouwens met de Nazi's samenwerkte.
Mooi en helder omschreven, maar die ene claim gaat iets te ver:Peter van Velzen schreef: ↑16 apr 2023 05:14 Een mens wordt niet geboren als een onbeschreven blad, maar met een aantal aangeboren capaciteiten. Zo kan een baby al ademhalen zuigen en huilen. Wat ook zeker al aangeboren is, is het vermogen om taal te leren verstaan en te spreken. Echter, zijn woordenboek is nog leeg en zal nog jarenlang niet het woord "atheïst" bevatten, maar ook lange tijd niet het woord "God". Dus doet hij het zonder en is formeel een atheïst. Later leert hij de woorden ",God" en "geloven'" kennen en als het woord "God'' eerst komt, wordt hij - tijdelijk - een theist en uiteindelijk - als hij beseft dat híj kan kiezen - Dan kiest hij. Meestal de keuze van de moeder, als adolescent soms juist het tegendeel. Dat kan later nog weer veranderen.
Een pasgeboren baby is NIET formeel een Atheïst!Peter van Velzen schreef:Echter, zijn woordenboek is nog leeg en zal nog jarenlang niet het woord "atheïst" bevatten, maar ook lange tijd niet het woord "God". Dus doet hij het zonder en is formeel een atheïst.
Geweldig, dankjewel: daar ga ik meer over lezen!doctorwho schreef: ↑16 apr 2023 09:56Een mooi voorbeeld is de demon van Laplacebron en meer https://nl.wikipedia.org/wiki/Demon_van_LaplaceWe kunnen de huidige toestand van het heelal beschouwen als het gevolg van het verleden en als de oorzaak van de toekomst. Als er een intelligentie zou zijn die, op een gegeven moment, alle krachten zou kennen die op de materie inwerken, alsook de exacte situatie van elk onderdeel van alle materie, dan zou deze alle bewegingen van de grootste hemellichamen tot het kleinste atoom kunnen omvatten, en zou er niets meer onzeker zijn voor deze intelligentie; het verleden net als de toekomst worden voor hem zichtbaar gemaakt
Onderzoek duidt er op dat normaliter ook dat wat men als persoonlijkheidskenmerken ziet voor ongeveer de helft op genetische verschillen gebaseerd zou zijn. Wellicht is een deel daarvan eigenlijk veroorzaakt door de omstandigheden in de baarmoeder, want ook die zijn bij tweelingen vrijwel gelijk.Bastiaan73 schreef: ↑16 apr 2023 10:43 Helder geformuleerd, duidelijk verhaal. Toch is er m.i. een verschil tussen motorische vaardigheden (ademhalen, zuigen, huilen, poepen e.d.) en zoiets als een persoonlijkheid, dat nog gevormd gaat worden door indrukken, ervaringen e.d.
Volgens mij wel, want als ik wel als filatelist geboren zou zijn,Bastiaan73 schreef: ↑16 apr 2023 10:43Zou je kunnen stellen dat elk mens ook wordt geboren als afilatelist?

Het verzoek voor voldoende bewijs onderschrijf ik, maar dan wel met inleidende uitleg, niet slechts gecopypaste lappen tekst en/of linkjes!heeck schreef: ↑16 apr 2023 11:18Dat zou mooi passen bij een non-dualistische overtuiging, maar is daarom niet meer waar.Bonifacius schreef: In verslagen van psychedelisch onderzoekers is inmiddels voldoende bewijs te vinden dat het bestaan van de psychiater C.G. Jung's collectief onderbewuste empirisch aantoont.
Graag daarom je "voldoende bewijs" van "psychedelische onderzoekers".
HierEnNu schreef: ↑16 apr 2023 12:50Volgens mij wel, want als ik wel als filatelist geboren zou zijn,Bastiaan73 schreef: ↑16 apr 2023 10:43Zou je kunnen stellen dat elk mens ook wordt geboren als afilatelist?
dan had ik nu een verzameling met heel specifieke afbeeldingen!![]()
![]()

Wat er onder valt is dit:
Mijn eigen poging om vanaf de geboorte mijn zoon een 'Atheïstische opvoeding' te verschaffen hield met name in dat ik er op toezag dat hij zo veel als mogelijk opgroeide zonder indoctrinatie met geloof in God en/of andere boven natuurlijke entiteiten. Ik ben daar zelf zo ver in gegaan dat ik er voor zorgde dat mijn zoon zo veel als mogelijk gevrijwaard werd van geloven in Sinterklaas.
Was dat dan niet lastig voor je zoon als andere kinderen wel in Sinterklaas geloofden? Zei hij dan 'Sinterklaas bestaat helemaal niet' tegen ze of speelde hij het spelletje mee en liet hij ze in die waan?HierEnNu schreef: ↑16 apr 2023 13:52Mijn eigen poging om vanaf de geboorte mijn zoon een 'Atheïstische opvoeding' te verschaffen hield met name in dat ik er op toezag dat hij zo veel als mogelijk opgroeide zonder indoctrinatie met geloof in God en/of andere boven natuurlijke entiteiten. Ik ben daar zelf zo ver in gegaan dat ik er voor zorgde dat mijn zoon zo veel als mogelijk gevrijwaard werd van geloven in Sinterklaas.
Wel, ik ging er vanuit dat niet elke atheïst denkt dat hij als atheïst geboren is. Zie forumlid Bastiaan73 bv.
Mijn aanname is dat de mens niet als een onbeschreven blad geboren wordt. Dat zou natuurlijk kunnen inhouden dat je dan toch als atheïst geboren wordt, maar het idee om als atheïst geboren te worden klinkt mij zeer absurd in de oren, maar goed, da's mijn mening.
In feite ben "ik" niet geboren, maar om het wat volgbaar te houden beschouw ik me noch als atheïst, noch als niet-atheist geboren te zijn. Ik houd het bij geboren te zijn als geen onbeschreven blad.
Geen grap, ik heb er over nagedacht. Ik schreef eerder dat ik als kapitalist en toerist geboren ben, maar dat klopt niet. Vooraleer dat ik geld genoeg had om veel te kunnen reizen kwam ik aan de kost als marktkramer. Echt, dat is een tijd mijn beroep geweest waarmee ik veel geld verdiende en me dus kapitalist kon noemen.